ITPB1/415-1182/11/DP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1182/11/DP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych likwidacji działalności gospodarczej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych likwidacji działalności gospodarczej.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Od dnia 1 czerwca 1990 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą - zakład masarski. Budynek zakładu masarskiego wybudował Pan w latach 1989-1990 ze środków własnych i we własnym zakresie. Również ze środków własnych w 1990 r. zakupił Pan niezbędne wyposażenie, tj. maszyny i urządzenia. W latach 2003-2004 poniósł Pan wydatki na remont budynku, które stanowiły ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. W 2003 r. nakłady netto wyniosły 251.482,42 zł, a w 2004 r. - 42.504,01 zł. Poniesione nakłady związane były z przystosowaniem nieruchomości do wymogów norm unijnych w zakresie technologii i warunków BHP. Zakupione przez Pana w 1990 r. urządzenia nadal pozostają w zakładzie. Wartość początkowa zakładu wynosiła 138.096,88 zł, wartość remontu 293.986,43 zł, zwiększająca wartość budynku do kwoty 432.083,31 zł. Na koniec 2011 r. według ewidencji środków trwałych wartość księgowa zakładu masarskiego wynosiła 96.035, 73 zł. Ze względu na wiek i stan zdrowia postanowił Pan wraz z żoną w bieżącym roku sprzedać zakład i zakończyć działalność. Od 1 lutego 2012 r. działalność jest zawieszona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z likwidacją zakładu Wnioskodawca ma obowiązek zapłacić podatek dochodowy od wartości budynku, maszyn i urządzeń.

Wnioskodawca uważa, że likwidacja działalności gospodarczej nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Od 1 stycznia 2011 r. podatnik prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów w tym będący wspólnikiem spółki nieposiadającej osobowości prawnej, likwidując działalność nie jest zobowiązany do zapłaty 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego. Powyższe wynika z uchylenia art. 44 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.). Nowelizację wprowadzono ustawą o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 25 listopada 2010 r. (Dz. U. Nr 226, poz. 1478 z późn. zm.). Powyższą ustawą zmieniającą uchylono również art. 24 ust. 3 omawianej ustawy, który wykazywał sposób ustalenia dochodu z remanentu likwidacyjnego.

Zgodnie z dodanym tą nowelizacją art. 24 ust. 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie likwidacji działalności gospodarczej, w tym także w formie spółki niebędącej osobą prawną, lub wystąpienia wspólnika ze spółki niebędącej osobą prawną, sporządza się wykaz składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej lub na dzień wystąpienia wspólnika z takiej spółki. Wykaz powinien zawierać co najmniej następujące dane: liczbę porządkową, określenie (nazwę) składnika majątku, datę nabycia składnika majątku, kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku oraz kwotę wydatków poniesionych na nabycie składnika majątku zaliczoną do kosztów uzyskania przychodów, wartość początkową, metodę amortyzacji, sumę odpisów amortyzacyjnych oraz wysokość wypłaconych środków pieniężnych należnych wspólnikom z tytułu udziału w spółce niebędącej osobą prawną na dzień wystąpienia lub likwidacji.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące uregulowania prawne stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do uiszczenia 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego. Zgodnie jednak z art. 24 ust. 3a Wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzenia wykazu składników majątku na dzień likwidacji działalności gospodarczej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl