ITPB1/415-1153/12/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1153/12/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania na rzecz osób fizycznych usług związanych z usunięciem azbestu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wykonania na rzecz osób fizycznych usług związanych z usunięciem azbestu.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 2012 r. gmina podpisała umowę dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację przedsięwzięcia "Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta ". Jednocześnie złożony został drugi wniosek o dotację na kontynuację realizacji ww. zadania, na który otrzymano promesę Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Realizacja ww. przedsięwzięcia wynika z rządowego programu "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009 - 2032" przyjętego uchwałą Rady Ministrów w dniu 14 lipca 2009 r., zmienioną uchwałą Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r., który jest kontynuacją "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski" na lata 2003 - 2032 przyjętego uchwałą Rady Ministrów w dniu 14 maja 2002 r. Ponadto Rada Miasta uchwałą z dnia 13 lutego 2009 r. przyjęła - "Program usuwania wyrobów zawierających azbest dla miasta". Zgodnie z art. 403 ust. 2 oraz art. 400a ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami oraz ochroną powierzchni ziemi.

Do zadania miasto, na podstawie złożonych w obu naborach wniosków, zakwalifikowało 27 nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych. Dodatkowo właściciele nieruchomości do wniosków załączali tytuł prawny do terenu nieruchomości objętej pracami, zgłoszenie prac budowlanych lub pozwolenia na budowę, informacje o wyrobach zawierających azbest, oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest, deklarację o realizacji zadania. Zadanie polega na demontażu, odbiorze, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów zawierających azbest. Wykonanie zadania zlecane jest firmie zewnętrznej wyłonionej w drodze przetargu nieograniczonego. Prace zaplanowano od sierpnia do końca listopada 2012 r. Całkowita wartość realizacji zadania ustalona zostanie na podstawie faktycznie zdemontowanego i odebranego azbestu. Wszystkie rozliczenia odbywać się będą pomiędzy miastem a wykonawcą prac na podstawie zawartej umowy. Dotacja otrzymana z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację ww. zadania została przyjęta jako dochód w budżecie miasta (dział 900, rozdział 90002, paragraf 4300) i będzie wydatkowana jako środki pochodzące z budżetu miasta. Osoby fizyczne zakwalifikowane do zadania nie otrzymają żadnych środków finansowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość wykonanych usług demontażu, odbioru, transportu i unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest z nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych, realizowanych w ramach rządowego programu, pokrywana z budżetu miasta, stanowi dla tych osób nieodpłatne świadczenie, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychód z innych źródeł, skutkujące obowiązkiem wystawienia tym osobom przez miasto druków PIT-8C, czy też przychód ten będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Tym samym Wnioskodawca uważa, iż mieszkańcy miasta (osoby fizyczne) otrzymają nieodpłatne świadczenie w postaci usługi obejmującej demontaż, odbiór, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest wykonanej przez podmiot działający na zlecenie miasta. Świadczenie to zostanie sfinansowane ze środków budżetu miasta, na które Wnioskodawca uzyskał dotację z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wszystkie rozliczenia finansowe odbywać się będą pomiędzy miastem a wykonawcą prac na podstawie zawartej umowy, a osoby fizyczne zakwalifikowane do zadania nie otrzymają żadnych środków finansowych. Realizacja zadania wynika z rządowego programu "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009 - 2032" przyjętego uchwałą Rady Ministrów w dniu 14 lipca 2009 r., zmienioną uchwałą Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r., który jest kontynuacją "Programu usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski" na lata 2003 - 2032 przyjętego uchwałą Rady Ministrów w dniu 14 maja 2002 r. Ponadto Rada Miasta uchwałą z dnia 13 lutego 2008 r. przyjęła "Program usuwania wyrobów zawierających azbest dla miasta". Zgodnie z art. 403 ust. 2 oraz art. 400a ust. 1 pkt 8 i 9 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie przedsięwzięć związanych z gospodarką odpadami oraz ochroną powierzchni ziemi. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy wartość świadczeń jakie uzyskają mieszkańcy stanowić będzie przychód podatkowy, który spełnił kryteria art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i może być zwolniony z opodatkowania, a Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawiania informacji PIT- 8C. W odniesieniu do pytania przedstawionego w poz. 69 miasto stoi na stanowisku, że osoby fizyczne otrzymują nieodpłatne świadczenie w postaci usługi obejmującej demontaż, odbiór, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jeżeli zatem podatnik otrzymał takie świadczenie i było ono finansowane ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowego programu "Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski", to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku. W takiej sytuacji miasto nie będzie zobowiązane do wystawiania informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Źródła przychodów wymienione zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

W myśl art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ww. ustawy. Oznacza to, iż przychodem z innych źródeł będzie każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne czy częściowo odpłatne.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

* nieodpłatne świadczenie, bądź

* świadczenie częściowo odpłatne, bądź świadczenie rzeczowe (w naturze),

* świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,

* otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli zatem podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Natomiast zgodnie z ust. 2 art. 400 ww. ustawy, Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "w funduszami", są samorządowymi osobami prawnymi w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy, o której mowa w ust. 1.

Przepis art. 403 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż do zadań własnych gmin należy finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 pkt 2, 5, 8, 9, 15, 16, 21-25, 29, 31, 32 i 38-42 w wysokości nie mniejszej niż kwota wpływów z tytułu opłat i kar, o których mowa w art. 402 ust. 4-6, stanowiących dochody budżetów gmin, pomniejszona o nadwyżkę z tytułu tych dochodów przekazywaną do wojewódzkich funduszy.

Budżet jednostki samorządu terytorialnego (m.in. budżet gminy) to stanowiący część uchwały budżetowej, roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest uchwalany w formie uchwały budżetowej na rok budżetowy.

Zgodnie z art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Na podstawie art. 127 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d.

zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f.

kosztów realizacji inwestycji.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w 2012 r. gmina podpisała umowę dotacji z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację przedsięwzięcia "Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu miasta". Jednocześnie złożony został drugi wniosek o dotację na kontynuację realizacji ww. zadania, na który otrzymano promesę Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Realizacja ww. przedsięwzięcia wynika z rządowego programu "Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009 - 2032". Do zadania na podstawie złożonych wniosków zakwalifikowano 27 nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych. Zadanie polegać będzie na demontażu, odbiorze, transporcie i unieszkodliwieniu odpadów zawierających azbest. Wykonanie zadania zlecane jest firmie zewnętrznej wyłonionej w drodze przetargu nieograniczonego. Wszystkie rozliczenia odbywać się będą pomiędzy miastem a wykonawcą prac na podstawie zawartej umowy. Otrzymana dotacja na realizację ww. zadania została przyjęta jako dochód w budżecie miasta i będzie wydatkowana jako środki pochodzące z budżetu miasta. Osoby fizyczne zakwalifikowane do zadania nie otrzymają żadnych środków finansowych.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż w niniejszym przypadku osoby fizyczne, które zakwalifikowały się do realizowanego przez Wnioskodawcę programu - w ramach rządowego programu - finansowanego ze środków budżetu miasta, otrzymają nieodpłatne świadczenie w postaci usług obejmujących demontaż, odbiór, transport i unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest. Wartość tychże nieodpłatnych świadczeń, stanowić będzie dla osób fizycznych (właścicieli nieruchomości) przychód podatkowy w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód ten jednakże, jako finansowany ze środków budżetu miasta - jednostki samorządu terytorialnego w ramach realizacji programu rządowego, korzystać będzie ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a co za tym idzie, w takim przypadku Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku wystawiania informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl