ITPB1/415-1129/13/EM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1129/13/EM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2013 r. (data wpływu 5 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości gruntowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży udziału w nieruchomości gruntowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 2014 r. Wnioskodawca zamierza odpłatnie zbyć niezabudowaną nieruchomość gruntową (1/3 udziału we współwłasności). Nieruchomość została nabyta przez Wnioskodawcę w dniu 13 marca 2008 r. na podstawie aktu notarialnego na zasadach współwłasności łącznej wspólników spółki cywilnej.

Nieruchomość została nabyta od osób fizycznych, nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedmiotowa nieruchomość nie została przyjęta do majątku spółki (nie wprowadzono jej do ewidencji środków trwałych spółki, ani też zwiększono wartości wkładów poszczególnych wspólników), nie była też w jakikolwiek sposób wykorzystywana w działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę jako uczestnika spółki cywilnej, lecz stanowiła majątki odrębne osób fizycznych - wspólników spółki cywilnej, na zasadach współwłasności łącznej.

W dniu 16 września 2010 r. spółka cywilna została rozwiązana, na mocy jednomyślnej uchwały.

Następnie aktem notarialnym z dnia 16 września 2010 r., nastąpił podział nieruchomości w taki sposób, że nieruchomość gruntowa, której Wnioskodawca był współwłaścicielem na zasadach współwłasności łącznej została podzielona zgodnie z przepisami art. 875 § 1 kodeksu cywilnego na równe udziały współwłasności w częściach ułamkowych.

Tak więc z dniem 16 września 2010 r. Wnioskodawca stał się właścicielem 1/3 udziału we współwłasności nieruchomości niezabudowanej jako osoba fizyczna, i w 2014 r. tenże udział (1/3 współwłasności) pragnie odpłatnie zbyć.

W międzyczasie tj. w dniu 26 marca 2008 r. na podstawie aktu notarialnego nastąpiła zmiana wspólnika spółki cywilnej i tym samym zmiana współwłaściciela przedmiotowej nieruchomości na zasadach współwłasności łącznej, co w sprawie merytorycznego rozstrzygnięcia niniejszego wniosku pozostaje bez znaczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odpłatne zbycie przez Wnioskodawcę, w 2014 r. 1/3 (jednej trzeciej) części udziału we współwłasności nieruchomości gruntowej niezabudowanej objętej księgą wieczystą, będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, odpłatne zbycie przez niego w 2014 r., udziału we współwłasności niezabudowanej nieruchomości gruntowej, wchodzącej w skład prywatnego odrębnego majątku Wnioskodawcy będzie zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a.

Według Wnioskodawcy zwolnienie od podatku dochodowego będzie miało zastosowanie z uwagi na spełnienie przesłanek zawartych w cytowanym przepisie, bowiem:

* odpłatne zbycie nie nastąpi w wykonywaniu pozarolniczej działalność i gospodarczej,

* nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie przez Wnioskodawcę nieruchomości gruntowej niezabudowanej, czyli od końca 2008 r.

Stanowisko jest w pełni zasadne, bowiem definicję nabycia, zawartą w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć wyłącznie w oparciu o przepisy kodeksu cywilnego.

A zatem nabycie w 2008 r. udziałów w nieruchomości na zasadach współwłasności łącznej, przez osoby fizyczne, będące jednocześnie uczestnikami spółki cywilnej, w tym także Wnioskodawcę - stanowi nabycie na własność równej części nieruchomości, która będzie przedmiotem jej odpłatnego zbycia w 2014 r. i tym samym z uwagi na upływ okresu pięciu lat będzie korzystała ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Nie ma, zdaniem Wnioskodawcy wpływu na stan faktyczny przedstawionej sprawy, fakt iż w 2010 r., na mocy postanowień aktu notarialnego współwłasność w nieruchomości na zasadach współwłasności łącznej, na podstawie art. 875 § 1 kodeksu cywilnego została przekształcona w 1/3 (jedną trzecią) część udziału we współwłasności nieruchomości.

Według Wnioskodawcy, okres pięcioletni, należy liczyć od końca 2008 r., czyli od końca roku, w którym nabył prawo własności do nieruchomości na zasadach współwłasności łącznej, gdyż to także, zgodnie z kodeksem cywilnym, stanowi nabycie prawa własności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), źródłem przychodów jest:

- odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

W myśl art. 10 ust. 2 pkt 3 ww. ustawy, przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia, nie upłynęło 6 lat.

Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza.

W świetle art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a powyższej ustawy stanowi, iż przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących środkami trwałymi, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c; przy określaniu wysokości przychodów przepisy ust. 1 i art. 19 stosuje się odpowiednio.

Z treści przytoczonych przepisów wynika, że przychodami z działalności gospodarczej są zarówno przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku używanych aktualnie w działalności, jak i przychody uzyskane ze sprzedaży tych składników majątku, które zostały z działalności gospodarczej z różnych względów wycofane, w tym z powodu jej likwidacji. Jeżeli jednak między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki majątku zostały wycofane z działalności i dniem ich odpłatnego zbycia upłynęło 6 lat, to przychód ze sprzedaży tych składników majątku nie zalicza się do przychodów z działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, iż przepis art. 14 ust. 1 powołanej ustawy nie wymienia wszystkich przychodów z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy. Natomiast przepis art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy wskazuje na niektóre rodzaje przychodów zaliczanych również do przychodów z działalności gospodarczej ("Przychodem z działalności gospodarczej są również:").

Jak wykazuje analiza przytoczonych powyżej uregulowań prawa podatkowego, rodzajowy katalog przychodów ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza nie jest ograniczony. Wymienione kategorie przychodów mają charakter przykładowy, otwarty.

Przy kwalifikacji przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie ma przedmiotowe i funkcjonalne powiązanie danego rodzaju przychodu ze źródłem jego uzyskania.

W zależności więc od tego, czy nieruchomość była wykorzystywana w działalności gospodarczej (funkcjonalnie z nią powiązana) przychód z odpłatnego zbycia tej nieruchomości może być przychodem ze źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 8 albo z działalności gospodarczej tj. źródła wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 13 marca 2008 r. Wnioskodawca wraz ze wspólnikami zakupił nieruchomość gruntową na zasadach współwłasności łącznej wspólników spółki cywilnej. Wnioskodawca oświadczył we wniosku, że przedmiotowa nieruchomość nie została przyjęta do majątku spółki (nie wprowadzono jej do ewidencji środków trwałych spółki, ani też nie zwiększono wartości wkładów poszczególnych wspólników), nie była też w jakikolwiek sposób wykorzystywana w działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę jako uczestnika spółki cywilnej, lecz stanowiła majątki odrębne osób fizycznych - wspólników spółki cywilnej, na zasadach współwłasności łącznej.

W dniu 16 września 2010 r., nastąpił podział nieruchomości w taki sposób, że nieruchomość gruntowa, której Wnioskodawca był współwłaścicielem na zasadach współwłasności łącznej została podzielona zgodnie z przepisami art. 875 § 1 kodeksu cywilnego na równe udziały współwłasności w częściach ułamkowych.

Z uwagi na powyższe, stwierdzić należy, iż w przypadku zbycia udziału w przedmiotowej nieruchomości nie powstanie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego nieruchomość ta nie była bowiem ujęta w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Nie wykorzystywano jej też w działalności gospodarczej.

Brak jest zatem przesłanek, by uznać, że przedmiotowa nieruchomość gruntowa miała związek z prowadzoną przez Wnioskodawcę pozarolniczą działalnością gospodarczą, co skutkowałoby koniecznością uznania przychodu uzyskanego ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości za przychód z działalności gospodarczej. Zbycie tej nieruchomości nie będzie bowiem zbyciem środka trwałego, ani też zbyciem składnika majątku funkcjonalnie powiązanego z działalnością gospodarczą.

Skutki podatkowe planowanej przez Wnioskodawcę sprzedaży udziału w nieruchomości gruntowej, należy więc ocenić na podstawie cytowanego art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przepisu tego wynika, że w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie ma data jej nabycia. W omawianym przypadku datą nabycia udziału w przedmiotowej nieruchomości jest 13 marca 2008 r.

W niniejszej sprawie bez znaczenia jest podział nieruchomości i przyznanie współwłaścicielom udziałów we współwłasności ułamkowej, skoro Wnioskodawca nie uzyskał nic więcej ponad to co przysługiwało uprzednio w ramach współwłasności nieruchomości gruntowej.

Reasumując, jeżeli sprzedaż nieruchomości gruntowej nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, to sprzedaż ta nie spowoduje uzyskania przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy podkreślić, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego sprawy. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega bowiem regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest bowiem sam przepis prawa.

W przypadku, gdy w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego właściwe organy ustalą, że przytoczony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) różni się od stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) występującego w rzeczywistości, to wówczas Wnioskodawca nie będzie mógł ze skutkiem prawnym powołać się na niniejszą interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl