ITPB1/415-109/09/HD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-109/09/HD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.), uzupełnionym w dniu 27 kwietnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* zwolnienia od opodatkowania otrzymanej pomocy publicznej - jest prawidłowe,

* kosztów uzyskania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia od opodatkowania otrzymanej pomocy publicznej oraz kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka jawna prowadzi działalność gospodarczą, polegającą na połowie i sprzedaży ryb. W grudniu 2008 r. Spółka otrzymała pomoc - w ramach pomocy publicznej, z tytułu "tymczasowego zaprzestania działalności połowowej", zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) Nr 744/2008 z dnia 24 lipca 2008 r., ustanawiającego tymczasowe szczególne działanie mające na celu wspieranie restrukturyzacji flot rybackich Wspólnoty Europejskiej dotkniętych kryzysem gospodarczym (Dz. Urz. L. 202/1 z 31 lipca 2008 r., str.1), Program operacyjny "Zrównoważony Rozwój Sektora Rybackiego i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013".

Warunkiem otrzymania pomocy był postój kutra przez 60 dni. Wysokość pomocy wynosiła 8.220 zł za każdą osobę pracującą na statku rybackim, pracującą we wszystkich ww. dniach. Spółka otrzymała także pomoc armatorowi statku rybackiego o długości całkowitej powyżej 25 m, w wysokości 77.100 zł. "Postój kutra" oraz "pomoc armatorowi statku rybackiego" stanowią tę samą pomoc publiczną, tj. z tego samego programu "Zrównoważony Rozwój Sektora Rybackiego i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013". Razem otrzymana pomoc wynosiła 142.860 zł Środki zostały przekazane z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymane środki są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jeśli tak, to jak prawidłowo ustalić koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymana pomoc korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Natomiast kosztem uzyskania przychodów są wydatki i koszty sfinansowane z dochodów wolnych od podatku (art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie zwolnienia od opodatkowania otrzymanej pomocy publicznej,

* nieprawidłowe - w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych,

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 47c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są kwoty otrzymane od agencji rządowych, jeżeli agencje te otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa.

Zasady dotyczące pomocy strukturalnej Wspólnoty w sektorze rybołówstwa ustanawia Rozporządzenie Rady (WE) Nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 223/1 z dnia 15 sierpnia 2006 r., s. 1).

Finansowania środków pomocowych na rzecz tymczasowego zaprzestania działalności połowowej dotyczy art. 6 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 744/2008 z dnia 24 lipca 2008 r. ustanawiającego tymczasowe szczególne działanie mające na celu wspieranie restrukturyzacji flot rybackich Wspólnoty Europejskiej dotkniętych kryzysem gospodarczym (Dz. Urz. UE L 202/1 z dnia 31 lipca 2008 r.).

Z ust. 1 ww. artykułu wynika, że oprócz środków przewidzianych w art. 24 rozporządzenia (WE) nr 1198/2006, EFR może uczestniczyć w finansowaniu środków pomocowych na rzecz tymczasowego zaprzestania działalności połowowej, przeznaczonych dla rybaków i właścicieli statków rybackich, wdrażanych na maksymalny okres trzech miesięcy między dniem 1 lipca 2008 r. a dniem 31 grudnia 2009 r., pod warunkiem że:

a.

tymczasowe zaprzestanie działalności połowowej rozpoczyna się przed dniem 31 grudnia 2008 r.; oraz

b.

przedsiębiorstwa będące beneficjentami poddane są do dnia 31 stycznia 2009 r. środkom restrukturyzacyjnym, takim jak programy na rzecz dostosowania floty, plany dostosowania nakładu połowowego, krajowe plany wycofania z eksploatacji, plany połowowe lub inne środki restrukturyzacyjne/ modernizacyjne.

(...)

Stosownie do ust. 2 art. 6 ww. rozporządzenia, środki przewidziane w ust. 1 mogą obejmować następujące koszty:

a.

część kosztów stałych ponoszonych przez właścicieli statków z powodu unieruchomienia tych statków w porcie (takie jak opłaty portowe, koszty ubezpieczenia, koszty utrzymania, koszty finansowe związane z kredytami);

b.

część wynagrodzenia podstawowego rybaków.

(...)

Jak wynika z Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" środki finansowe, przekazane przez Komisję Europejską na realizację Programu Operacyjnego, przekazywane są z rachunku otwartego dla Programu Operacyjnego na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie dyspozycji Ministra Finansów i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są przekazywane na finansowanie operacji w ramach Programu. Za dokonanie płatności na rzecz beneficjentów odpowiedzialna jest Instytucja Pośrednicząca, tj. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. (...)

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122 i 129.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka jawna, prowadząca działalność polegającą na połowie i sprzedaży ryb, w grudniu 2008 r. otrzymała pomoc publiczną z tytułu tymczasowego zaprzestania działalności połowowej, zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) Nr 744/2008 z dnia 24 lipca 2008 r., ustanawiającego tymczasowe szczególne działanie mające na celu wspieranie restrukturyzacji flot rybackich Wspólnoty Europejskiej dotkniętych kryzysem gospodarczym (Dz. Urz. L. 202/1 z 31 lipca 2008 r., str. 1), Program operacyjny "Zrównoważony Rozwój Sektora Rybackiego i Nadbrzeżnych Obszarów Rybackich 2007-2013". Środki przyznane w ramach pomocy publicznej zostały wypłacone przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz obowiązujących przepisów stwierdzić należy, że otrzymane przez Spółkę środki z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (agencji rządowej), stanowiące pomoc publiczną z tytułu tymczasowego zaprzestania działalności połowowej, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 47c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - są zwolnione z opodatkowania tym podatkiem. Są to bowiem kwoty otrzymane od agencji rządowej (ARiMR), która otrzymała środki na ten cel z budżetu państwa.

Wobec powyższego, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tej pomocy - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, co wprost wynika z art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zaznacza się, iż interpretacja nie wywołuje skutków prawnych dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła Spółka jawna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Mając powyższe na uwadze informuje się, że uzyskanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przez wszystkich wspólników możliwe jest poprzez złożenie wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej wraz z wypełnieniem wszystkich warunków określonych w art. 14b i art. 14f ustawy - Ordynacja podatkowa przez poszczególne osoby fizyczne - wspólników.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl