ITPB1/415-108a/11/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-108a/11/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wydatków poniesionych na nabycie towarów handlowych i materiałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów wydatków poniesionych na nabycie towarów handlowych i materiałów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie projektowania i montażu układów elektronicznych. Dla potrzeb ustalenia zobowiązań podatkowych prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów według tzw. metody uproszczonej określonej w art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatkowa księga przychodów i rozchodów, zgodnie z § 31 rozporządzenia, prowadzona jest przy zastosowaniu technik informatycznych, t.j. przy pomocy programu komputerowego.

Zakupu materiałów podstawowych i towarów handlowych dokonuje Pan najczęściej w sklepach internetowych. Są one dostarczane za pośrednictwem przesyłek kurierskich wraz z fakturą, ale dopiero kilka dni po jej wystawieniu. Taka sytuacja często ma miejsce na przełomie miesięcy.

Ujmując zdarzenia gospodarcze w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej przy pomocy programu komputerowego jako datę dokumentu wpisuje Pan - datę wystawienia faktury, natomiast wpis dokonywany jest pod datą otrzymania materiałów i towarów handlowych zgodnie z umieszczoną na fakturze adnotacją, kiedy materiał lub towar handlowy został dostarczony. Na przykład towar handlowy otrzymał Pan 4 lutego 2010 r. wraz z fakturą, która została wystawiona 2 lutego 2010 r. Wówczas zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dokonuje Pan 4 lutego 2010 r. (zgodnie z § 17 rozporządzenia, który mówi że zakup towarów i materiałów musi być wpisany do księgi niezwłocznie po otrzymaniu), a jako datę dokumentu podaje Pan datę wystawienia faktury (zgodnie z art. 22 ust. 6b, który jako datę poniesienia kosztu wskazuje datę wystawienia faktury). Wszystkie towary handlowe otrzymane w miesiącu kolejnym niż data wystawienia faktury, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca, ujmuje Pan w miesiącu wystawienia faktury. Zaś wszystkie towary handlowe otrzymane po dacie 20 ujmowane są w miesiącu otrzymania z adnotacją w uwagach jakiego miesiąca towar dotyczy.

Po dokonaniu wydruku na koniec miesiąca w kolumnie 2 "data zdarzenia gospodarczego" widnieje data wystawienia faktury oraz data dokonania wpisu - data otrzymania (data pomocnicza).

Zdarza się, że otrzyma Pan towar wraz z fakturą później niż widniejąca na fakturze data wystawienia, a w międzyczasie dokona już innych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Wówczas następuje brak chronologii w księdze związany z późniejszym otrzymaniem, czyli ujęciem faktury w księdze.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie.

Z jaką datą należy dokonywać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów księgowań wydatków stanowiących koszt uzyskania przychodu: z datą wystawienia faktury, czy z datą otrzymania faktury. Jeśli z datą wystawienia faktury, to czy również dotyczy to księgowań zakupu towarów handlowych, jeśli towar handlowy jest dostarczany kilka dni po dniu, w którym wystawiono fakturę. Czy w takiej sytuacji należy zaksięgować taki zakup z datą trzymania towaru.

Pana zdaniem, w kolumnie 2 podatkowej księgi przychodów i rozchodów "data zdarzenia gospodarczego" należy wpisywać datę poniesienia kosztu czyli datę wystawienia faktury - zgodnie z przepisami art. 22 ust. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast momentem dokonania wpisu jest data otrzymania towaru, którą to datę - jako pomocniczą - umieszcza Pan w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zdarzenia wówczas ujmowane są chronologicznie według otrzymanych dokumentów a nie dat wystawienia faktur.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

W myśl art. 22 ust. 6b ww. ustawy, w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5e, 6ba, 6bb i 7b, uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu.

Zauważyć przy tym należy, iż definicja momentu poniesienia kosztu zawarta w ww. art. 22 ust. 6b dotyczy wszystkich podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów niezależnie od przyjętej metody ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych.

Na podstawie art. 24a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą, są obowiązane prowadzić podatkową księgę przychodów i rozchodów, zwaną dalej "księgą", z zastrzeżeniem ust. 3 i 5, albo księgi rachunkowe, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, w tym za okres sprawozdawczy (...).

Szczegółowe zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

Stosownie do treści § 12 ust. 3. ww. rozporządzenia, podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi m.in. w myśl pkt 1 tego przepisu są faktury VAT, w szczególności faktury VAT marża, faktury VAT RR, faktury VAT MP, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące, zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach. Tym samym podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji jest faktura zakupu, a co za tym idzie w przedstawionym stanie faktycznym podstawą wpisu do podatkowej księgi przychodów i rozchodów jest w pierwszym rzędzie faktura.

Moment ujęcia zakupu towarów handlowych w księdze przychodów i rozchodów określa natomiast § 17 ust. 1 ww. rozporządzenia, w myśl którego zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży.

Zgodnie z treścią "Objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów" ujętych w Załączniku Nr 1 do ww. rozporządzenia w kolumnie 2 należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego podstawę dokonywania wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży). W kolumnie 3 należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu. Natomiast kolumna 10 - w myśl pkt 10 ww. Objaśnień - jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zakupu materiałów podstawowych i towarów handlowych dokonuje Pan najczęściej w sklepach internetowych. Są one dostarczane za pośrednictwem przesyłek kurierskich wraz z fakturą, ale dopiero kilka dni po jej wystawieniu. Taka sytuacja często ma miejsce na przełomie miesięcy.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy stwierdzić należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym zapisu dotyczącego otrzymania materiałów podstawowych i towarów handlowych należy dokonać w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów w dniu otrzymania towarów oraz faktury. Przy czym w kolumnie 2 prowadzonej księgi przychodów i rozchodów jako datę zdarzenia gospodarczego należy wpisać datę wystawienia faktury. Natomiast w kolumnie 16 "uwagi" można wówczas wpisać adnotację wyjaśniającą przyczynę braku chronologii w księdze związaną z późniejszym otrzymaniem faktury, a tym samym ujęciem danej faktury w księdze.

Jednocześnie pamiętać należy, iż za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu w odniesieniu do podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów przyjmuje się dzień wystawienia dowodu stanowiącego podstawę do ujęcia kosztu w księgach. Dlatego też wydatki poniesione na zakup towarów będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w miesiącu, w którym została wystawiona faktura a nie w miesiącu, w którym dostarczono towar i dokonano zapisu w księdze.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl