ITPB1/415-1050b/10/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1050b/10/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego członkowi zarządu na podstawie uchwały - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego członkowi zarządu na podstawie uchwały.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od dnia 11 kwietnia 2007 r. do dnia 8 lutego 2008 r. pełnił na podstawie powołania funkcję prezesa zarządu Sp. z o.o. Od dnia 8 lutego 2008 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku, Wnioskodawca jest członkiem zarządu Sp. z o.o. (dalej: "Spółka"). Uchwała o powołaniu Wnioskodawcy na członka zarządu Spółki określa wynagrodzenie z tytułu pełnionej funkcji. Zarząd Spółki liczy pięć osób. Wnioskodawca będąc członkiem zarządu Spółki sprawuje stanowisko Dyrektora Handlowego. Do obowiązków Wnioskodawcy, jako członka zarządu / Dyrektora Handlowego, należą następujące czynności o charakterze zarządczym:

(i) bieżący nadzór nad pracą i udzielanie wytycznych podległym mu bezpośrednio pracownikom działu handlowego,

(ii) negocjowanie i zatwierdzanie warunków handlowych kontraktów, przy czym kontrakty o kluczowym znaczeniu zatwierdzane są za zgodą Dyrektora Generalnego lub kolegialnie przez cały zarząd,

(iii) podpisywanie łącznie z innym członkiem zarządu kontraktów handlowych,

(iv) podejmowanie kluczowych decyzji personalnych w dziale handlowym Spółki,

(v) rozporządzanie majątkiem Spółki łącznie z innym członkiem zarządu Spółki.

Bez względu na powyższe, szereg obowiązków Dyrektora Handlowego ma charakter stricte analityczny, doradczy (polegający na formułowaniu niewiążących opinii i zaleceń w oparciu o wiedzę ekspercką Wnioskodawcy) lub marketingowy, w tym w szczególności:

(vi) dokonywanie analiz rynku ukierunkowanych na identyfikację nowych klientów i produktów,

(vii) analiza działań konkurencji i oferowanych przez nią usług,

(viii) budowanie relacji z klientami (spotkania, prezentacje, udział w targach i sympozjach branżowych),

(ix) wsparcie Dyrektora Generalnego i Finansowego w zakresie prac nad projekcjami finansowymi Spółki, w tym w szczególności sporządzenia analiz spodziewanych przychodów ze sprzedaży,

(x) przygotowanie kontraktów i ofert dla kluczowych klientów Spółki,

(xi) konsultacje z Dyrektorem Generalnym i Dyrektorem Operacyjnym w zakresie kluczowych decyzji inwestycyjnych,

(xii) współpraca z Dyrektorem Generalnym i Dyrektorem Personalnym przy tworzeniu polityki personalnej Spółki.

Bez względu pełnienie na podstawie powołania funkcji członka zarządu, Wnioskodawca prowadzi obecnie pozarolniczą działalność gospodarczą obejmującą swym zakresem usługi doradztwa gospodarczego, opodatkowaną na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o czym poinformował właściwy urząd skarbowy. W chwili obecnej, usługi doradcze w ramach działalności gospodarczej nie są świadczone na rzecz Spółki. Wnioskodawca i Spółka (jej udziałowcy) zamierzają z dniem 31 grudnia 2010 r. zmienić zasady wzajemnej współpracy. W szczególności od dnia 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych zawartych z Wnioskodawcą jako przedsiębiorcą.

Wnioskodawca jako przedsiębiorca zamierza świadczyć na rzecz Spółki następujące usługi:

1.

usługi zarządzania (Opcja 1), a także

2.

usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej.

Świadczenie tych usług odbywałoby się w oparciu o dwie umowy - jedna umowa na usługi zarządzania, druga na usługi doradztwa. Każda z tych umów odrębnie określać będzie zakres świadczonych usług oraz wynagrodzenie za świadczone usługi. Każda z umów definiując zakres świadczonych usług obejmie w szczególności czynności wykonywane obecnie na podstawie umowy o pracę wg klucza podziału przedstawionego powyżej. Zgodnie z wolą stron zarówno czynności z zakresu doradztwa jak i zarządzania nie będą wykonywane pod kierownictwem zlecającego te czynności, Spółka nie będzie narzucać też czasu i miejsca wykonywania usług. Wnioskodawca będzie również ponosił ryzyko gospodarcze związane z tymi usługami.

W przypadku zawarcia umowy o odpłatne świadczenie usług zarządczych, Wnioskodawca zostanie pozbawiony wynagrodzenia przyznanego uchwałą zgromadzenia wspólników z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu, choć członkiem tego organu Spółki pozostanie w dalszym ciągu.

Spółka rozważa też, zawarcie umowy z Wnioskodawcą jako przedsiębiorcą wyłącznie na świadczenie usług doradczych (we wskazanym wyżej zakresie), natomiast za świadczenia o charakterze zarządczym wynagradzać będzie Wnioskodawcę poprzez odpowiednio zmniejszone wynagrodzenie za pełnienie funkcji członka zarządu (Opcja 2).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2).

Czy zmniejszone wynagrodzenie wypłacane Wnioskodawcy jako członkowi zarządu na podstawie uchwały walnego zgromadzenia Wspólników (Opcja 2) będzie przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy, a dochód z tego źródła opodatkowany będzie wg skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, zmniejszone (w stosunku do obecnego) wynagrodzenie wypłacane mu jako członkowi zarządu na podstawie uchwały walnego zgromadzenia wspólników (Opcja 2) będzie przychodem z działalności wykowanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy, a dochód z tego źródła opodatkowany będzie wg skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy. Zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Biorąc, pod uwagę, iż w niniejszym przypadku nie będą miały zastosowania szczególne metody ustalania podstawy opodatkowania, o których mowa w Rozdziale 5 ustawy oraz przepisy art. 29-30c i 30e ustawy, podstawę obliczenia podatku stanowić będzie dochód ustalony jako kwota wynagrodzenia przyznana uchwałą zgromadzenia wspólników, po pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodu określone w sposób ryczałtowy w art. 22 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy (tj. na kwotę 111 zł 25 gr. miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł, jeśli podatnik świadczy usługi zarządcze wyłącznie na rzecz jednego podmiotu). W konsekwencji dochód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu będzie opodatkowaniu wg skali zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z powyższych uregulowań wynika, iż zarządzanie przedsiębiorstwem może być źródłem przychodu określonym w art. 13 pkt 7 bądź pkt 9 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychody te, bez względu na podstawę prawną ich uzyskania, uważane są za przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako źródło przychodów wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 2 tej ustawy.

Do przychodów z art. 13 pkt 7 zalicza się otrzymane wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji na podstawie samego tylko aktu ustanowienia. W praktyce wynagrodzenie to dość często jest określane jako wynagrodzenie za udział w posiedzeniach spółki. Natomiast, do przychodów z art. 13 pkt 9 należy zaliczyć otrzymane wynagrodzenia z tytułu m.in. umów o zarządzanie, gdyż osoby zarządzające spółką na podstawie takiej umowy nie pobierają wynagrodzenia wyłącznie z tytułu pełnionej funkcji lecz z tytułu tej umowy.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca za pełnienie funkcji członka zarządu Spółki z o.o. na podstawie uchwały walnego zgromadzenia wspólników otrzyma wynagrodzenie (odpowiednio zmniejszone). Natomiast w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca będzie świadczył na rzecz Spółki z o.o. wyłącznie usługi doradcze.

Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 7 ustawy, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 ustala się w wysokości przewidzianej w ust. 2 pkt 1 ustawy (tj. 111,25 zł miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł), a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2 (tj. nie mogą przekroczyć łącznie 2.002 zł 05 gr za rok podatkowy).

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż przychody, które uzyska Wnioskodawca w związku z pełnieniem funkcji członka zarządu spółki kapitałowej - traktowane będą jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i winny być opodatkowane według zasad przewidzianych dla tego źródła przychodu, tj. według skali o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl