ITPB1/415-104/09/PSZ - Wydatki związane z wykonaniem docieplenia budynku, wymianą pokrycia dachowego wraz z obróbką blacharską, jako nakłady na jego ulepszenie, a zwiększenie wartości początkowej budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-104/09/PSZ Wydatki związane z wykonaniem docieplenia budynku, wymianą pokrycia dachowego wraz z obróbką blacharską, jako nakłady na jego ulepszenie, a zwiększenie wartości początkowej budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.), pismem z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.) oraz pismem z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na remont budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na remont budynku.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 27 marca 2009 r. (data wpływu 1 kwietnia 2009 r.), z dnia 17 kwietnia 2009 r. (data wpływu 21 kwietnia 2009 r.) oraz z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.

Spółka Jawna w dniu 20 listopada 2006 r. zakupiła nieruchomość, w skład której wchodzi budynek biurowo-magazynowy częściowo dwukondygnacyjny. Z uwagi na zły stan techniczny, Spółka zamierza przeprowadzić remont budynku, który trwać będzie, zależności od posiadanych środków, przez okres 3 do 5 lat. Remont obejmować będzie zakres:

*

wymiana pokrycia dachowego wraz z obróbką blacharską (rynny, rury spustowe) - przewidywany koszt robót 15.000 zł,

*

wymiana stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej - przewidywany koszt robót 45.000 zł,

*

obniżenie pomieszczeń (stropy lekkie podwieszane),

*

gipsowanie i malowanie ścian,

*

wymiana posadzek wewnętrznych w części pomieszczeń,

*

docieplenie budynku i malowanie (budynek nie był wcześniej ocieplony) - przewidywany koszt robót 68.000 zł.

Spółka wskazuje, iż przedmiotowy budynek spełniał definicję środka trwałego, był kompletny i zdatny do użytku w dniu przyjęcia do używania. Budynek ten, przed zakupem był przez Spółkę dzierżawiony.

Wydatki związane z remontem zakupionego budynku poprawią estetykę budynku i pomieszczeń, gdyż obiekt był zaniedbany. Pomieszczenia od 20 lat nie były malowane.

Prace polegające na dociepleniu budynku nie mają celu przywrócenia pierwotnego stanu faktycznego, gdyż budynek nie był ocieplony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy powyższe nakłady należy traktować jako remont, czy też spowodują one podwyższenie wartości początkowej środka trwałego...

Zdaniem Wnioskodawcy, roboty wykonane wewnątrz obiektu (malarskie, podłogowe, obniżenie sufitów) koszty mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania. Natomiast pozostałe - ocieplenie budynku, wymiana stolarki okiennej podwyższy wartość środka trwałego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 powołanej ustawy. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego związek z prowadzoną działalnością oraz to, że poniesienie tego wydatku miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu, ewentualnie na zachowanie lub zabezpieczenie źródła tego przychodu.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych - wydatki na nabycie i ulepszenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie są jednorazowo zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Z treści art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wynika bowiem, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków m.in. na:

a.

nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,

b.

nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a) środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,

c.

ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

*

wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia.

W myśl art. 22g ust. 17 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1, 3-9 i 11-15, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

Przez ulepszenie środków trwałych należy rozumieć:

1.

przebudowę, czyli zmianę (poprawienie) istniejącego stanu środków trwałych na inny,

2.

rozbudowę, tj. powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności budynków i budowli, linii technologicznych itp.,

3.

rekonstrukcję, tj. odtworzenie zużytych całkowicie lub częściowo składników majątku,

4.

adaptację, tj. przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go innym celu niż ten, do którego był pierwotnie przeznaczony albo nadania mu nowych cech użytkowych, rekonstrukcja, tj. odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,

5.

modernizację, tj. unowocześnienie środka trwałego.

Z kolei, istotą remontu jest wykonanie prac przywracających pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, niezwiększających jego wartości początkowej. Remontem jest zatem przywrócenie pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego poprzez wymianę zużytych składników technicznych, niepowodujące jednak zmian w użytkowaniu, przeznaczeniu i konstrukcji tego obiektu. Remont środka trwałego powinien zmierzać do zachowania jego dotychczasowej substancji. Konsekwencją remontu ma być utrzymanie środka trwałego we właściwym stanie technicznym i użytkowym.

W przypadku, gdy wydatki zostaną poniesione na remont środka trwałego - bez względu na ich wielkość stanowią koszty uzyskania przychodów.

Różnica pomiędzy nakładami ponoszonymi na remont a nakładami ponoszonymi na ulepszenie środków trwałych polega na tym, że remont zmierza do podtrzymania, odtworzenia wartości użytkowej środka trwałego i jest rodzajem naprawy, wymiany zużytych elementów, natomiast w wyniku ulepszenia środek trwały zostaje unowocześniony lub przystosowany do spełniania innych, nowych funkcji, zyskuje istotną zmianę cech użytkowych.

Z przedłożonego wniosku wynika, iż w zakupionym budynku, który jest wykorzystywany do działalności gospodarczej, wykonywane prace - gipsowanie i malowanie ścian, wymiana posadzek wewnętrznych w części pomieszczeń, obniżenie pomieszczeń (wykonanie stropów lekkich podwieszanych) - mają na celu przywrócenie stanu technicznego budynku, w ocenie tut. organu nie stanowią ulepszenia w rozumieniu art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i mogą być zaliczone bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.

Odmiennie należy potraktować wydatki poniesione na wykonanie docieplenia budynku, wymianę pokrycia dachowego wraz z obróbką blacharską (rynny, rury spustowe), wymianę stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej.

Efektem prac polegających na wykonaniu docieplenia budynku, wymianie stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej, nie było przywrócenie pierwotnego stanu technicznego budynku, lecz jego ulepszenie (stan techniczny budynku uległ polepszeniu). Z treści wniosku wnioskować można, iż taki charakter miały również prace związane z wymianą pokrycia dachowego wraz z obróbką blacharską.

Wykonane prace wiążą się bowiem ze wzrostem wartości użytkowej budynku, a w konsekwencji z polepszeniem parametrów technicznych budynku, co niewątpliwie wpływa na koszty jego eksploatacji.

Wobec powyższego wydatki związane z wykonaniem docieplenia budynku, wymianą pokrycia dachowego wraz z obróbką blacharską (rynny, rury spustowe), wymianą stolarki okiennej i drzwiowej zewnętrznej, jako nakłady na jego ulepszenie (modernizację), winny zwiększyć wartość początkową budynku, a co za tym idzie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia. Wydatki te mogą znaleźć odzwierciedlenie w kosztach w rachunku podatkowym wyłącznie poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane od powiększonej wartości początkowej środka trwałego (budynku).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 - 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl