ITPB1/415-1027/10/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1027/10/TK

INTEPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 4 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu działalności gospodarczej w formie karty podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług gastronomicznych. Działalność jest prowadzona przez cały rok w obiekcie pływalni w L. na powierzchni dzierżawionej dla tego celu, a w sezonie letnim w obiekcie dzierżawionym w Ł. Działalność jest opodatkowana w formie karty podatkowej. W ramach prowadzonej działalności zatrudnia Pani całorocznie jedną osobę na pełen etat i dodatkowo w okresie sezonu letniego przez okres dwóch miesięcy dodatkowo trzy osoby, w tym jedną na pełen etat i dwie osoby na #189; etatu. W ramach działalności wykonuje Pani usługę gastronomiczną oraz sprzedaż z automatu wydającego gorące napoje herbatę, kawę, napoje i słodycze. Zamierza Pani w obiekcie pływalni, którą prowadzi przez cały rok rozszerzyć o wprowadzenie drugiego automatu wydającego głównie napoje i słodycze w innym pomieszczeniu do którego uzyska Pani tytuł prawny. Ponadto zamierza Pani rozszerzyć działalność w okresie sezonu letniego w Ł. poprzez realizowanie indywidualnych zamówień osób fizycznych usługi gastronomicznej wraz z jej dowozem.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że rozszerzenie działalności gospodarczej nastąpi poprzez wpisanie do ewidencji działalności gospodarczej dodatkowego PKWiU, nie zmieni się ani przedmiot działania, jak również miejsce wykonywania działalności, bowiem uważa Pani, że w ramach wskazanego przedmiotu działania będzie wykonywana działalność gastronomiczna opisana we wniosku, jak i działalność handlowa z dodaniem w ramach PKD w sekcji I - działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi, dodatkowego PKWiU 56.21.Z. - przygotowanie i dostarczenie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering).

Pod pojęciem realizowania indywidualnych zamówień osób fizycznych usługi gastronomicznej wraz z jej dowozem rozumie Pani zamówienie indywidualnego odbiorcy, który dokona zamówienia w ramach oferowanego dotychczasowego menu przez punkt gastronomiczny na podstawie zamówienia telefonicznego ze wskazaniem miejsca dowozu, którego nie należy utożsamiać z miejscem zamieszkania zamawiającego lub prowadzenia przez niego działalności, a jedynie z miejscem pobytu w Ł. w okresie sezonu letniego. Usługa gastronomiczna będzie wykonywana w punkcie gastronomicznym w Ł., bowiem tam będą przygotowywane wszystkie posiłki, a jedynie dowóz do wskazanego miejsca będzie uzupełnieniem tej usługi. Oferowana usługa nie będzie polegała na organizacji przyjęć, imprez, bankietów czy konferencji lecz realizacji indywidualnego zamówienia na posiłek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rozszerzenie działalności nie spowoduje utraty opodatkowania w formie karty podatkowej przy zachowaniu dotychczasowego przedmiotu działania i poziomu zatrudnienia pracowników.

Uważa Pani, że przy zachowaniu dotychczasowego przedmiotu działania oraz przesłanek wynikających z części IV Tabeli załącznika nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, rozszerzenie działalności gospodarczej opisane we wniosku nie spowoduje utraty opodatkowania w formie karty podatkowej. Część IV Tabeli - gastronomia zezwala na zryczałtowane opodatkowanie w formie karty podatkowej w zakresie pozostałej działalności gastronomicznej bliżej nieokreślonej, przy spełnieniu warunków zatrudnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność gastronomiczną - jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części IV tabeli.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy "działalność gastronomiczna" to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) usługi gastronomiczne i kateringowe ujęte zostały w sekcji I - usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne obejmującym:

* usługi w zakresie noclegów i usług towarzyszących świadczone przez hotele, motele, pensjonaty, centra odnowy biologicznej i inne obiekty hotelowe,

* usługi świadczone przez schroniska młodzieżowe oraz chaty lub domki,

* usługi świadczone przez domy letniskowe, do których goście posiadają prawo wspólnego użytkowania przez określony okres każdego roku,

* usługi świadczone przez pola namiotowe i pola kempingowe, włączając pola dla pojazdów kempingowych,

* tymczasowe lub długoterminowe zakwaterowanie w domach studenckich, internatach i bursach szkolnych, hotelach pracowniczych, blokach mieszkalnych,

* usługi sypialne i restauracyjne w wagonach kolejowych oraz pozostałych środkach transportu,

* usługi gastronomiczne,

* usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering),

* usługi stołówkowe,

* usługi przygotowywania i podawania napojów.

W ww. rozporządzeniu w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) ustawodawca w dziale 56 sklasyfikował pod symbolem PKWiU 56.1 usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych. Natomiast usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) - symbol PKWiU 56.21 - mieszczą się w dziale w grupowaniu 56.2 usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering) i pozostałe usługi gastronomiczne.

Z powyższego wynika, że usługi kateringowe zaliczane do PKWiU 56.21 mieszczą się w jednym dziale - usług związanych z wyżywieniem oraz jednej grupie, która swym zakresem obejmuje również pozostałe usługi gastronomiczne.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż ma Pani zamiar rozszerzyć prowadzoną działalność gospodarczą o wprowadzenie drugiego automatu wydającego głównie napoje i słodycze w innym pomieszczeniu do którego uzyska Pani tytuł prawny. Ponadto zamierza Pani rozszerzyć działalność w okresie sezonu letniego poprzez realizowanie indywidualnych zamówień osób fizycznych usługi gastronomicznej wraz z jej dowozem. Rozszerzenie działalności będzie związane z dokonaniem zmian we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej poprzez dodanie nowego PKWiU 56.21.Z. - przygotowanie i dostarczenie żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering). Usługa gastronomiczna będzie wykonywana w punkcie gastronomicznym, gdzie będą przygotowywane wszystkie posiłki, a jedynie dowóz do wskazanego miejsca będzie uzupełnieniem tej usługi. Oferowana usługa nie będzie polegała na organizacji przyjęć, imprez, bankietów czy konferencji lecz realizacji indywidualnego zamówienia na posiłek.

W myśl wyżej cytowanego przepisu art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne "działalność gastronomiczna" to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów. Zatem działalność gastronomiczna to działalność gospodarcza o charakterze usługowym, obejmująca ogół czynności mających na celu przygotowanie wyrobów kulinarnych do konsumpcji, sprzedaż tych wyrobów oraz towarów handlowych jak również zapewnienie warunków umożliwiających ich konsumpcję. W przedmiotowej sprawie podkreślić należy, iż posiłki przygotowywane będą w punkcie gastronomicznym, natomiast na życzenie klienta zostanie on dostarczony pod wskazany adres. Tym samym dostarczenie posiłku do klienta stanowi jeden z elementów usługi gastronomicznej polegającej na dostarczeniu posiłku do klienta, a tym samym rozszerzenie działalności o katering nie wpływa na charakter wykonywanych usług - innymi słowy usługa taka nie traci charakteru działalności gastronomicznej.

Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż rozszerzenie działalności o dodatkowy automat wydający napoje i słodycze oraz usługę dostarczania przygotowanych posiłków nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania w formie karty podatkowej, o ile działalność w tym zakresie mieści się w działalności gastronomicznej w warunkach określonych w części IV tabeli.

Końcowo należy wskazać, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Jeżeli opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego nie jest zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie chroni Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl