ITPB1/415-1020/11/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1020/11/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 14 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego w związku z zawartą umową z Agencją Rozwoju Regionalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 października 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia otrzymanego w związku z zawartą umową z Agencją Rozwoju Regionalnego.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W dniu 28 kwietnia 2011 r. została zawarta umowa cywilno-prawna pomiędzy Panią - jako osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą "K." (zwaną dalej zleceniobiorcą), a osobą prawną - Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. (zwaną dalej zleceniodawcą). W ramach tej umowy świadczy Pani obsługę prawną w zakresie prawa polskiego oraz europejskiego, dotyczącą pełnienia przez zleceniodawcę funkcji Regionalnej Instytucji Finansującej związanej z realizacją działań w ramach:

1.

Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka,

2.

Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw,

3.

Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich,

4.

Regionalnych programów PHARE.

Ponadto zajmuje się Pani bieżącym doradztwem prawnym, sporządzaniem opinii prawnych, formułowaniem projektów umów, opracowywaniem, opiniowaniem i weryfikacją wewnętrznych aktów prawnych oraz reprezentowaniem zleceniodawcy wobec osób trzecich w zakresie powierzonych spraw.

Zleceniodawca otrzymuje dotację unijną na sfinansowanie realizacji ww. działań na podstawie umowy wsparcia zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Na podstawie tej umowy zleceniodawca zobowiązuje się do realizacji działań w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Środki z tej umowy zleceniodawca otrzymuje w transzach kwartalnych przez okres trwania programu, na który została podpisana umowa. Środki pieniężne jakie otrzymuje zleceniodawca pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy, a przekazywane są przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości na wydzielone konto bankowe. Za wykonywane przez Panią prace wyszczególnione w umowie zawartej z zleceniodawcą otrzymuje Pani miesięcznie wynagrodzenie na podstawie wystawionej faktury VAT. Zapłata następuje z konta zleceniodawcy, na którym znajdują się wyłącznie środki pochodzące z dotacji unijnej. Jednocześnie od dochodu uzyskanego przez Panią a dotyczącego czynności wykonanych w ramach umowy wyżej opisanej odprowadza Pani zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie, które otrzymuje Pani za wykonywanie czynności bezpośrednio związanych z realizacją działań w ramach opisanych powyżej projektów sfinansowanych przez Komisję Europejską w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka jest zwolnione od podatku dochodowego w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawczyni wskazuje, iż w myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione od podatku są dochody otrzymane przez podatnika jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz gdy podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Biorąc powyższe pod uwagę zdaniem Pani obydwa warunki zostały w przedstawionym stanie faktycznym spełnione ponieważ środki przez Panią otrzymywane od zleceniodawcy pochodzą z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, bezpośrednio są one wypłacane zleceniodawcy przez krajowy podmiot - Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Uważa Pani, iż omawiany przepis odsyła ogólnie do pochodzenia środków bezzwrotnej pomocy. Zdaniem Pani uzasadnione jest więc Jej stanowisko, że w istocie chodzi o pierwotne źródło pochodzenia środków, a nie za czyim pośrednictwem są one wypłacane. Stąd uważa Pani, iż należałoby uznać, że zapłata za wykonane przez Nią usługi w ramach zawartej umowy z Agencją Rozwoju Regionalnego, przy użyciu środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy spełnia wymogi art. 21 ust. 1 pkt 46a). Drugim warunkiem, który musi być spełniony jednocześnie jest to, że podatnik bezpośrednio realizuje cel programu, na jaki zostały przyznane środki z bezzwrotnej pomocy. Pani zdaniem dochody uzyskiwane przez Nią na podstawie zawartej ze Zleceniodawcą umowy cywilno-prawnej spełniają ten warunek, ponieważ w ramach swoich zadań wykonuje prace bezpośrednio związane z realizacją celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy, a jest to jednocześnie weryfikowane przez bezpośredniego beneficjenta środków pomocowych tj. zleceniodawcę, który każdorazowo potwierdza wykonanie przez Panią czynności w ramach prowadzonego programu.

Mając na uwadze powyższe uważa Pani, że dochody przez Nią uzyskiwane na podstawie zawartej umowy z Agencją Rozwoju Regionalnego są zwolnione z podatku dochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. (...).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przepisy dotyczące zwolnień, jako wyjątek od zasady powszechności opodatkowania muszą być interpretowane ściśle, tj. zarówno bez dokonywania wykładni rozszerzającej, jak i zawężającej.

Jak wskazano w treści wniosku w dniu 28 kwietnia 2011 r. zawarła Pani umowę cywilno-prawną z Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. W ramach tej umowy świadczy Pani obsługę prawną na rzecz zleceniodawcy w zakresie prawa polskiego oraz europejskiego, zajmuje się bieżącym doradztwem prawnym, sporządzaniem opinii prawnych, formułowaniem projektów umów, opracowywaniem, opiniowaniem i weryfikacją wewnętrznych aktów prawnych oraz reprezentowaniem zleceniodawcy wobec osób trzecich w zakresie powierzonych spraw. Zleceniodawca otrzymuje dotację unijną na sfinansowanie realizacji ww. działań w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na podstawie umowy wsparcia zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Za wykonywane prace wyszczególnione w umowie zawartej z zleceniodawcą otrzymuje Pani miesięcznie wynagrodzenie na podstawie wystawionej faktury VAT.

Należy zatem przyjąć, iż w przedmiotowej sprawie podmiotem, który otrzymał środki europejskie jest Agencja Rozwoju Regionalnego, która pełni funkcję regionalnej instytucji finansującej. Pani natomiast jest jedynie wykonawcą czynności powierzonych Jej na podstawie umowy, za które otrzymała od zleceniodawcy wynagrodzenie pieniężne. Realizuje Pani zatem cele Programów Operacyjnych nie bezpośrednio, lecz pośrednio, poprzez wykonywanie powierzonych w ramach tej umowy zadań. Zapłatę za wykonanie zadań otrzymuje od zleceniodawcy, który za tę wypłatę odpowiada na podstawie zawartych umów i który jest zobowiązany zrealizować je ze środków finansowych, jakimi dysponuje, niezależnie skąd one pochodzą.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w Pani przypadku nie została spełniona druga przesłanka niezbędna do zastosowania zwolnienia, określona w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem." Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) cel programu będzie korzystała z tego zwolnienia.

Ustalona wykładnia językowa przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może prowadzić do wniosku, że otrzymanie przez wykonawcę zadań finansowych ze środków pomocowych prowadzi do zwolnienia z opodatkowania przychodów osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej, uczestniczących w sensie fizycznym w wykonywaniu tych zadań. Zwrócić należy uwagę, iż zwolnienie, o którym mowa w tym przepisie jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, o czym świadczy związanie go z określonymi źródłami, a więc przychodem ze środków pomocowych płynących z międzynarodowych instytucji finansowych albo rządów obcych państw. Stąd środki pieniężne, a mówiąc ściśle przychody podlegają zwolnieniu z opodatkowania, jeżeli są przychodami beneficjenta lub bezpośredniego wykonawcy. Nie są natomiast zwolnione przychody osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnoprawnej tychże podmiotów. Osoby te otrzymują wynagrodzenie za pracę, która z natury swej jest uniezależniona od rodzaju wykonywanej przez zatrudniającego działalności oraz źródeł jej finansowania (np. środki własne, kredyt lub inne środki obce, w tym pomocowe).

Mając zatem na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż wynagrodzenie, które otrzymała Pani z tytułu powierzonych czynności na podstawie zawartej umowy nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów. Wobec powyższego załączona do wniosku umowa nie była przedmiotem merytorycznej analizy, a oceny Pani stanowiska dokonano wyłącznie na podstawie opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecin, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl