ITPB1/415-1009/13/MP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1009/13/MP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2013 r. (data wpływu 30 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania środków na pokrycie kosztów wysyłki towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych środków na pokrycie kosztów wysyłki towarów.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na wysyłkowym handlu towarami za pośrednictwem portalu aukcyjnego. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a podatek dochodowy rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Sprzedaż ewidencjonuje za pomocą kasy fiskalnej. Zakupione przez klientów towary dostarczane są za pośrednictwem dostawcy. Kupujący ponosi koszt zakupionego towaru oraz koszty przesyłki. Klienci mają do wyboru przesyłkę za pośrednictwem Poczty lub firmy kurierskiej. Wnioskodawca zamierza zawrzeć w regulaminie sprzedaży zapis o tym, iż kupujący dokonując zakupu udziela mu pełnomocnictwa do zawarcia umowy o świadczenie usług w jego imieniu z dostawcą. Środki przekazane na dostawę nie będą stanowić dochodu sprzedającego. Wnioskodawca zobowiązuje się do przekazania odpowiedniej kwoty na cele dostarczenia zamawianego towaru. Zgodnie z odpowiednim zapisem, kupujący przekazuje sprzedającemu oprócz kwoty za zakupiony przedmiot, również środki na pokrycie kosztów związanych z wysyłką tego przedmiotu za pośrednictwem wybranego przez kupującego dostawcy. Równowartość opłaty za przesyłkę pocztową stanowi zwrot kosztu poniesionego w imieniu nabywcy. Na aukcji znajdzie się również zapis mówiący o tym że dokonując zakupu towaru kupujący zapoznał się z regulaminem oraz akceptuje jego wszystkie zapisy, łącznie z pełnomocnictwem do zawarcia w jego imieniu umowy o dostawę zakupionych przez niego towarów. Kwoty otrzymane jako zwrot kosztów przesyłki będą dokładnie odpowiadały kwotom jakie będą w imieniu kupującego wpłacane dostawcy za dostawę towarów. W razie otrzymania kwot wyższych nadwyżka zwracana będzie na rachunek bankowy kupującego lub w inny sposób zgodnie z życzeniem kupującego. Wnioskodawca nie zamierza pobierać żadnych dodatkowych opłat za zawieranie umowy dostawy towarów w imieniu kupującego. Kupujący ma prawo wyboru dostawcy (kurier bądź Poczta). Zainteresowany zawarł z firmą kurierską umowę dzięki której kurierzy odbierają codziennie w umówionych godzinach przesyłki. Dzięki umowie otrzymuje również rabat na świadczone przez firmę kurierską usługi. Firma kurierska wystawia Wnioskodawcy fakturę za wykonane przez nią dostawy towarów do kupujących. Faktura od firmy kurierskiej nie będzie ujmowana w żadnej ewidencji podatkowej prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Faktury te będą przechowywane jedynie w celu ewentualnych reklamacji u dostawcy, jako dowód zawarcia umowy przesyłki kurierskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:

1. Czy otrzymany zwrot kosztów przesyłki za pośrednictwem Poczty będzie stanowił przychód i podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

2. Czy otrzymany zwrot kosztów przesyłki za pośrednictwem firmy kurierskiej będzie stanowił przychód i podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Przytaczając własne stanowisko w sprawie, Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym. Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z regulaminem aukcji koszty wysyłki będzie ponosił kupujący udzielając Wnioskodawcy pełnomocnictwa do zawarcia w jego imieniu umowy z dostawcą towarów. Otrzymane środki pieniężne na pokrycie kosztów przesyłki nie będą kwotami otrzymanymi, ani należnymi z tytułu sprzedaży towarów ani wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie z regulaminem aukcji. Przekazane przez kupującego środki pieniężne będą jedynie zwrotem kosztów jakie poniesie Wnioskodawca działając w jego imieniu na podstawie udzielonego pełnomocnictwa. Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, iż w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Pełnomocnictwo nie będzie domniemane, gdyż zostanie udzielone przez nabywcę poprzez akceptację regulaminu sprzedaży (regulaminu aukcji...). W związku z tym wspomniane koszty nie będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wszelkie nadwyżki przekazanych przez kupujących środków ponad koszt przesyłki będą zwracane kupującym, co dodatkowo potwierdza, że Wnioskodawca nie uzyskuje z tego tytułu żadnych korzyści.

W przypadku wyboru przez kupującego przesyłki za pośrednictwem kuriera sytuacja będzie analogiczna, jak w przypadku wysyłki za pośrednictwem Poczty. Przekazane przez kupującego środki będą jedynie zwrotem kosztów przesyłki, które poniesie Wnioskodawca działając w jego imieniu. Faktura wystawiona przez firmę kurierską z której wynikać będzie, że Wnioskodawca jest nabywcą nie zmienia tego faktu, ponieważ usługi kurierskie nabywane są przez sprzedającego, ale na podstawie pełnomocnictwa udzielanego Wnioskodawcy przez kupującego. Faktura nie będzie ujmowana w żadnej ewidencji podatkowej działalność gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Służyć będzie jedynie ewentualnym reklamacjom i tylko w tym celu będzie przechowywana. Tak jak w przypadku wysyłki za pośrednictwem Poczty, wszelkie nadwyżki przekazanych przez kupujących środków ponad koszt przesyłki będą zwracane kupującym, co dodatkowo potwierdza, że nie uzyskuje z tego tytułu żadnych korzyści.

Zdaniem Wnioskodawcy, pełnomocnictwo jest umocowaniem do działania w cudzym imieniu, opartym na oświadczeniu reprezentowanego. Pełnomocnictwo udzielone do określonego rodzaju czynności będzie pełnomocnictwem rodzajowym, charakteryzującym się tym, że w jego treści określony jest rodzaj i przedmiot czynności, do których umocowany został pełnomocnik. Pełnomocnictwo nie będzie domniemane, gdyż zostanie udzielone przez nabywcę poprzez akceptację regulaminu sprzedaży (regulaminu aukcji...). W związku z powyższym, posiadając stosowne pełnomocnictwo od kupującego, Wnioskodawca będzie działał w imieniu i na rzecz tego kupującego, w związku z czym, podjęte w tym zakresie działania nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wykonywane będą bowiem przez dostawcę na rzecz nabywcy, działającego przeze Wnioskodawcę jako pełnomocnika. Pobrana opłata, będzie więc wyłącznie zwrotem kosztów usługi wykonanej w imieniu nabywcy, co nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dodatkowo usługi świadczone przez Pocztę są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy o VAT. Natomiast usługi świadczone przez kuriera podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i podatek ten przy zakupie usługi kurierskiej jest płacony przez kupującego towary, ale za pośrednictwem Wnioskodawcy jako pełnomocnika. Wnioskodawca jako sprzedający nie będzie wykazywał podatku VAT od usług kurierskich jako podatku naliczonego ponieważ będzie działał w imieniu i na rzecz kupującego, a nie we własnym imieniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym. Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W myśl art. 14 ust. 2 tej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca wskazuje, że prowadzi działalność gospodarczą w zakresie internetowej sprzedaży towarów. Zamierza on zawrzeć w regulaminie sprzedaży odpowiedni zapis na mocy którego kupujący na aukcji udziela sprzedającemu pełnomocnictwa. Całość kosztów wysyłki będzie ponosił kupujący. Sprzedający będzie pełnomocnikiem do zawarcia w imieniu mocodawcy umowy z dostawcą towarów. Środki pieniężne przekazane przez kupującego będą stanowiły zwrot kosztów poniesionych przez nabywcę co znajdzie umocowanie w wyżej wskazanym pełnomocnictwie. Należy więc przyjąć, że równowartość opłaty za przesyłkę pocztową stanowi zwrot kosztów poniesionych przez sprzedającego w imieniu nabywcy.

Kwoty, które Wnioskodawca (sprzedający) otrzymuje od kupującego na poczet dostarczenia towarów nie są kwotami należnymi z tytułu sprzedaży towarów. Na mocy podpisanego pełnomocnictwa zobowiązuje się on bowiem do przekazywania otrzymanych środków pieniężnych na rzecz Poczty bądź kuriera (w zależności od wyboru kupującego). Kwoty te stanowią zwrot kosztów usług świadczonych przez dostawcę związany z dostarczeniem towaru do nabywcy.

Elementem istotnym w przedstawionym zdarzeniu przyszłym jest fakt, że Wnioskodawca posiada pełnomocnictwo do zawarcia umowy o świadczenie usług pocztowych lub kurierskich, ponieważ dla uznania, że kwoty otrzymane nie są należne Wnioskodawcy konieczne jest by działał na rzecz oraz w imieniu kupującego, a także w granicach ustalonych w umowie z kupującym oraz udzielonym pełnomocnictwie.

W związku z powyższym należy wspomnieć o przepisach regulujących instytucję przedstawicielstwa, które znajdują się w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). W myśl z art. 95 § 1 ww. ustawy, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych albo wynikających z właściwości czynności prawnej, można dokonać czynności prawnej przez przedstawiciela. Na mocy § 2 wymienionego art. tej ustawy, czynność prawna dokonana przez przedstawiciela w granicach umocowania pociąga za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanego. W świetle powyższego, każda czynność wykonana przez pełnomocnika w imieniu mocodawcy i w zakresie udzielonego pełnomocnictwa wywołuje skutki bezpośrednio w sferze prawnej mocodawcy.

Reasumując, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa, należy uznać, iż w opisanej sytuacji nie powstanie przychód w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Niezależnie zatem od tego, czy usługa wykonywana jest przez Pocztę czy firmę kurierską, kwoty te nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zastrzec równocześnie należy, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych przedstawionego zdarzenia przyszłego. Przedmiotu interpretacji nie stanowi ocena prawidłowości oraz możliwości udzielenia Wnioskodawcy przez kupujących pełnomocnictwa. Kwestie te regulują bowiem przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Definicja prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Stosownie do tej definicji przepisy Kodeksu cywilnego nie są przepisami prawa podatkowego. W trybie wydawania interpretacji określonym w art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma więc uprawnień do ich interpretowania

Interpretacja dotyczy zdarzenia przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydana odrębna interpretacja

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl