ITPB1/415-1/07/DK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2007 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPB1/415-1/07/DK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2007 r. (data wpływu 5 lipca 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełnionym w dniu 2 sierpnia 2007 r. oraz w dniu 21 sierpnia 2007 r. - dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania udziałów pomiędzy małżonkami będącymi wspólnikami Spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2007 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - uzupełniony w dniu 2 sierpnia 2007 r. oraz w dniu 21 sierpnia 2007 r. - dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania udziałów pomiędzy małżonkami będącymi wspólnikami Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Udziałowcami Spółki jawnej są współmałżonkowie pozostający w ustawowej wspólnocie majątkowej. Jeden ze współmałżonków ma zamiar przenieść - przekazać całość swoich udziałów w Spółce drugiemu.

W dniu 20 lipca 2007 r. wystosowano wezwanie do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, które zostało odebrane w dniu 24 lipca 2007 r.. W dniu 2 sierpnia 2007 r. wpłynęła odpowiedź Spółki na przedmiotowe wezwanie, w której wyjaśniono miedzy innymi, iż w skład Spółki wchodzą cztery osoby, dwa małżeństwa, przedmiotem przekazania są udziały w Spółce, czyli ogół praw i obowiązków. Tym samym nie zostaną przekazane żadne wartości materialne w postaci rzeczy lub pieniędzy. Planowane jest nieodpłatne przekazanie udziałów.

W dniu 21 sierpnia 2007 r. wpłynęło dodatkowe wyjaśnienie, w którym wskazano, iż małżonkowie będący udziałowcami Spółki pozostają w ustawowej wspólności majątkowej i udziały w Spółce w obydwu małżeństwach wchodzą w skład ustawowej wspólności majątkowej. Ponadto w przedmiotowym wyjaśnieniu wskazano, iż małżonkowie mający zamiar wystąpić ze Spółki i przekazać swoje udziały współmałżonkom w chwili obecnej nie prowadzą odrębnej działalności gospodarczej i nie zamierzają takiej podejmować.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jakie skutki podatkowe powoduje w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych przekazanie całości lub części udziałów pomiędzy współmałżonkami, udziałowcami Spółki jawnej pozostającymi w ustawowej wspólności majątkowej.

Zdaniem Spółki przekazanie udziałów współmałżonkowi przed zgłoszeniem zakończenia prowadzenia działalności, spowoduje, że nie wystąpi podatek dochodowy związany z likwidacją działalności. Fakt, że udziały w spółce jawnej wchodzą do wspólnego majątku małżonków przemawia za tym, że w związku z ich przekazaniem nie wystąpi żadne przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym u żadnej ze stron.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W świetle postanowień art. 4 § 1 pkt 1 i art. 22 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), spółka jawna jest spółką osobową, tym samym, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) dochody z udziału w takiej spółce opodatkowane są osobno u każdej osoby, będącej wspólnikiem takiej spółki, w stosunku do jej udziału, albowiem podatnikiem podatku dochodowego nie jest ww. spółka lecz osoba fizyczna.

Opodatkowaniu podlegają więc nie dochody spółki jawnej, lecz dochód osiągany przez każdego ze wspólników, do którego ustalenia stosować należy reguły przewidziane w powołanej ustawie.

Wobec powyższego, dla wspólnika występującego ze spółki jawnej wiązać się to będzie z całkowitym wygaśnięciem źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, a dla celów podatku dochodowego zdarzenie takie uznaje się za likwidację działalności gospodarczej w tej Spółce. Podatnik, w takim przypadku zobligowany jest do powiadomienia o likwidacji działalności gospodarczej Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na miejsce swojego zamieszkania albo siedzibę przedsiębiorstwa. W zawiadomieniu takim należy określić datę likwidacji działalności. Na podatniku ciąży bowiem obowiązek ustalenia i uiszczenia 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego - zgodnie z przepisem art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ww. ustawy na dzień likwidacji konieczne jest sporządzenie spisu pozostałych na ten dzień towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półfabrykatów, wyrobów gotowych, braków i odpadów oraz związanych z wykonywaną działalnością rzeczowych składników majątku niebędących środkami trwałymi i dokonanie ich wyceny według cen zakupu. Dochód do opodatkowania ustala się stosując do wartości remanentu likwidacyjnego wskaźnik procentowy wynikający z udziału dochodu w przychodach - w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że po wystąpieniu ze Spółki jawnej ustępujący wspólnicy nie zamierzają dalej kontynuować działalności gospodarczej. Zatem, w tej sytuacji nastąpi całkowite wygaśnięcie źródła przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, które dla celów podatku dochodowego, jak wskazano, jest równoznaczne dla ustępujących wspólników z likwidacją działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, stosownie do art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, we wskazanym przypadku, podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności, a w przypadku podatników, którzy wybrali kwartalny sposób wpłacania zaliczek - w terminie płatności zaliczki za ostatni kwartał prowadzenia działalności. W tym przypadku podatnik jest obowiązany w terminie płatności tego podatku złożyć w urzędzie skarbowym spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, eksponatów muzealnych i aparatury audiowizualnej, niebędących środkami trwałymi, wycenionych według cen zakupu, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, jeżeli więc po wystąpieniu ze Spółki ustępujący wspólnicy nie będą kontynuowali działalności gospodarczej, czyli źródło przychodów jakim jest działalność gospodarcza - wygaśnie, powstanie obowiązek określenia dochodu z tytułu likwidacji działalności gospodarczej oraz obowiązek zapłacenia 10% zryczałtowanego podatku od dochodu z remanentu likwidacyjnego, o którym mowa w art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki zawarte we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia skutków podatkowych nieodpłatnego przekazania udziałów pomiędzy małżonkami będącymi wspólnikami Spółki jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul.Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl