IS.IX/2-423/32/05 - Wydanie emerytom talonów towarowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2005 r. Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie IS.IX/2-423/32/05 Wydanie emerytom talonów towarowych.

Pytanie podatnika dotyczy obowiązków płatnika w przypadku wydania z ZFŚS talonów towarowych pracownikom będącym równocześnie emerytami.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle z dnia 2 czerwca 2005 r. (znak: PD/415/9/05) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2005 r. za nieprawidłowe w całości.

Pismem z dnia 6 kwietnia 2005 r. C. zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa). Pytanie wnioskodawcy dotyczyło obowiązków płatnika w przypadku wydania z ZFŚS pracownikom C. będącym równocześnie emerytami talonów towarowych. Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie C. stwierdziło, iż w tym przypadku nie należy pobierać zaliczki na podatek dochodowy, ponieważ świadczeniobiorców zakwalifikowano do grupy emerytów, dla których świadczenia te podlegają zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle, dokonując oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy w tym przedmiocie, postanowieniem z dnia 2 czerwca 2005 r. (znak: PD/415/9/05) uznał, iż jest ono prawidłowe w zakresie odnoszącym się do świadczeń rzeczowych otrzymanych przez emerytów będących przed przejściem na emeryturę pracownikami C.

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując analizy obowiązujących przepisów prawa w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych. W myśl art. 12 ust. 4 za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy.

Bezspornie w stanie faktycznym świadczeniobiorcy pozostają aktualnie z C. w stosunku pracy i pomimo, iż posiadają równocześnie status emerytów w dalszym ciągu są pracownikami C. i mają do nich zastosowanie przepisy dotyczące pracowników. W tym przypadku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracowników, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi. W myśl powyższego, skoro talony nie są świadczeniami rzeczowymi w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy, to wartość wydanych pracownikom C. (również posiadających status emeryta, bez względu na to, z jakiego zakładu odeszli na emeryturę) talonów towarowych nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i stanowi przychód ze stosunku pracy, o którym mowa w ww. art. 12 ust. 1 ustawy. Konsekwencją takiej kwalifikacji przychodów jest spoczywający na C. obowiązek płatnika określony w art. 31, art. 38 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. obliczenia, pobrania i odprowadzenia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik właściwy według miejsca zamieszkania płatnika zaliczek na podatek, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru. Należy zauważyć, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć w tym przypadku zastosowania, bowiem dotyczy świadczeń rzeczowych lub ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń otrzymywanych przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy (...).

Powyższe skutkuje zmianę przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, albowiem postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jaśle z dnia 2 czerwca 2005 r. (znak: PD/415/9/05) rażąco narusza prawo.

Niniejsza decyzja została wydana na podstawie stanu prawnego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez płatnika. Interpretacja traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących. Nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. W myśl zapisu art. 14b § 5 Ordynacji podatkowej zmiana postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona stronie.

Opublikowano: www.is.rzeszow.pl