IS.II/2-443/233/04 - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności, w ramach której towar zafakturowany przez kontrahenta unijnego w kwietniu 2004 r. przekroczył granicę RP w maju 2004 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2004 r. Izba Skarbowa w Rzeszowie IS.II/2-443/233/04 Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług czynności, w ramach której towar zafakturowany przez kontrahenta unijnego w kwietniu 2004 r. przekroczył granicę RP w maju 2004 r.

Pytanie podatnika

1. Towar zafakturowany przez kontrahenta unijnego w kwietniu 2004 r. przekroczył granicę RP w maju 2004 r. W opinii jednostki transakcję tę uznać należy za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rodzące obowiązek podatkowy 15 czerwca 2004 r. Wątpliwości budzą również zasady "wyceny" faktury handlowej sporządzonej przez dostawcę towarów.

2. Czy dokonanie przedpłaty na rzecz kontrahenta z Czech na towar pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, który na terytorium Czech znajduje się na składzie celnym wywołuje obowiązek podatkowy?

Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując weryfikacji w trybie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) informacji udzielonej podatnikowi przez Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie pismem z dnia 9 lipca 2004 r. (znak: PUS.II/443/74/04) w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia:

1. Jak wynika z przedstawionego w piśmie podatnika z dnia 19 maja 2004 r. stanu faktycznego towar zafakturowany przez kontrahenta unijnego w kwietniu 2004 r. przekroczył granicę RP w maju br. W opinii jednostki transakcję tę uznać należy za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rodzące obowiązek podatkowy 15 czerwca 2004 r. Jednocześnie spółka zgłosiła wątpliwość co do zasad "wyceny" faktury handlowej sporządzonej przez dostawcę towarów.

Zdaniem tut. organu, w oparciu o podane przez podatnika w tym piśmie informacje, nie można jednoznacznie określić rodzaju przeprowadzonej transakcji, tj. czy spółka dokonała importu towarów czy też wewnątrzwspólnotowego nabycia. Ocena ta jest bowiem uzależniona od rodzaju procedury, jaka została zastosowana przez kontrahenta zagranicznego w stosunku do tego towaru. Należy zatem rozważyć dwie sytuacje, jakie mogą wystąpić:

W pierwszym przypadku, jeżeli kontrahent zagraniczny z obecnego terytorium Wspólnoty objął towary przeznaczone dla jednostki przed dniem 1 maja.2004 r. procedurą eksportu i towary te postawiono do dyspozycji strony na aktualnym terytorium Wspólnoty do dnia 30 kwietnia.2004 r., dokonany obrót uznać należy za import towarów, mimo iż przedmiot transakcji przekroczył granicę RP po dniu 30 kwietnia 2004 r. Stosownie bowiem do art. 170 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) za import towarów uważa się również wykorzystanie (wprowadzenie do wolnego obrotu) po 30 kwietnia 2004 r. na terytorium kraju towarów dostarczonych odbiorcom przed 1 maja 2004 r. na terytorium Wspólnoty przed rozszerzeniem lub terytorium nowych państw członkowskich, jeżeli przed dniem 1 maja 2004 r. do dostawy tych towarów miały lub mogły mieć zastosowanie odpowiednio przepisy art. 18 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.), jaka obowiązywała do dnia 30 kwietnia 2004 r. (poza wyjątkiem niemającym w tym przypadku znaczenia) i jeżeli przed dniem 1 maja 2004 r. nie został dokonany import tych towarów w rozumieniu tej ustawy. Obowiązek podatkowy, dla nabywcy towaru, powstaje w tym przypadku na zasadach ogólnych określonych art. 19 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., a jeżeli wyznaczenie tego terminu nie jest możliwe - w momencie wykorzystania (wprowadzenia do wolnego obrotu) towarów na terytorium kraju (art. 170 ust. 7 pkt 2 ww. ustawy).

W sytuacji przeciwnej, gdy kontrahent zagraniczny nie rozpoczął przed dniem 1 maja 2004 r. procedury odpowiadającej eksportowi, transakcja ta stanowić będzie nabycie wewnątrzwspólnotowe w rozumieniu art. 9 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. W myśl tego przepisu przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzenia jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy jw. obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia z zastrzeżeniem ust. 6 - 9 tego artykułu. Stosownie do ust. 6 w przypadku, gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5 podatnik podatku od wartości dodanej będący dostawcą towarów wystawił fakturę obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Należy jednak zauważyć, iż przepis ust. 6 obowiązuje od dnia 1 maja 2004 r. i nie będzie miał zastosowania do faktur wystawionych w kwietniu br. Wobec powyższego należy uznać, iż w opisanej sytuacji obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z przepisem art. 20 ust. 5, a więc w tym przypadku w dniu 15 czerwca 2004 r. W tym zakresie stanowisko prezentowane przez jednostkę jest słuszne, o ile doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Sposób przeliczenia kwot wykazanych w fakturze w walucie obcej reguluje § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). Z przepisu tego wynika, że przeliczenia na złote należy dokonać według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień wystawienia faktury - jeżeli faktura ta jest wystawiona w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia. Zgodnie z przepisem ust. 3 tego artykułu, w przypadku niewystawienia faktury w terminie, w którym podatnik obowiązany jest do jej wystawienia, kwoty wyrażone w walucie obcej przelicza się na złote według wyliczonego i ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień powstania obowiązku podatkowego. Przytoczone regulacje stosuje się odpowiednio do przeliczania kwot wykazanych na fakturze wystawionej przez podatnika podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze, jeżeli dokumentuje ona czynność, która u podatnika stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż jednostka zobowiązana jest dokonać "przeliczenia faktury" kontrahenta, jeżeli transakcja stanowiła wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, wg bieżącego kursu średniego waluty obcej na dzień 15 czerwca 2004 r.

2. W dalszej części pisma z dnia 19 maja 2004 r. spółka wystąpiła o zajęcie stanowiska, czy dokonanie przedpłaty na rzecz kontrahenta z Czech na towar pochodzący ze Stanów Zjednoczonych, który na terytorium Czech znajduje się na składzie celnym, wywołuje obowiązek podatkowy. W sprawie opisanej przez podatnika będzie miał zastosowanie art. 36 ust. 1 ustawy, jak słusznie twierdzi jednostka, pod warunkiem, że towary zostaną objęte na terytorium innego państwa członkowskiego - Czech procedurą składu celnego i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju (Polski). Tego rodzaju dostawę uważa się za import towarów. W takim przypadku obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19 ust. 7 ustawy z chwilą powstania długu celnego. Jedynie w sytuacji, gdy od towarów objętych procedurą składu celnego pobierane będą opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze, a nie powstanie jednocześnie dług celny, to obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstanie z chwilą wymagalności tych opłat - art. 19 ust. 9 ustawy. Jednocześnie wskazać należy, iż dokonanie przedpłaty na poczet importowanych towarów nie wywołuje obowiązku podatkowego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl