IS.I/1/4231-13/07 - Dotyczy zwolnienia od podatku dochodowego - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Pismo z dnia 7 stycznia 2008 r. Izba Skarbowa w Rzeszowie IS.I/1/4231-13/07 Dotyczy zwolnienia od podatku dochodowego - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z dnia 10 sierpnia 2007 r., znak: PO I 423/7/2007 stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Pismem z dnia 25 czerwca 2007 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Dębicy z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przedmiot zapytania stanowiło zwolnienie od podatku dochodowego - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
dochodów Spółdzielni uzyskanych "od lokali użytkowych w najmie",
dochodów Spółdzielni uzyskanych "od lokali użytkowych w budynku mieszkalnym posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego",
przychodów z tytułu odsetek uzyskanych od lokat bankowych,
dochodów z opłat za garaże własnościowe "wbudowane".
Równocześnie Podatnik przedstawił własne stanowisko w sprawie, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są:
dochody Spółdzielni "uzyskane od lokali użytkowych posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego, (...) gdyż posiadają własnościowe prawo do lokalu",
przychody z tytułu odsetek uzyskanych od lokat bankowych,
dochody z opłat za "garaże własnościowe wbudowane, (...) gdyż są ściśle związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi".
Natomiast dochody uzyskane "od lokali użytkowych w najmie" nie stanowią dochodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w związku z tym podlegają opodatkowaniu.
Postanowieniem z dnia 10 sierpnia 2007 r., znak: PO I 423/7/2007 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Dębicy uznał stanowisko Strony przedstawione w ww. wniosku:
za prawidłowe w zakresie:
opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodów z najmu lokali użytkowych,
zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu z opłat za garaże własnościowe wbudowane; oraz
za nieprawidłowe w zakresie:
zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych odsetek od lokat bankowych,
zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu dochodów "z opłat za lokale użytkowe posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego".
W uzasadnieniu ww. postanowienia, organ podatkowy cytując przepis art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stwierdził, iż zasoby mieszkaniowe - o których mowa w ww. przepisie - obejmują lokale mieszkalne oraz pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Wobec powyższego dochody uzyskiwane przez Spółdzielnię "z najmu lokali użytkowych, z opłat za lokale użytkowe znajdujące się w budynku mieszkalnym i posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego oraz z odsetek uzyskanych z tytułu posiadania rachunków bankowych nie będą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie powołanych powyżej przepisów". Natomiast - zdaniem organu podatkowego - "garaż własnościowy wbudowany uznać należy za pomieszczenie przynależne do mieszkania, dlatego zasadne jest zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych opłat za te garaże".
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, po przeanalizowaniu akt sprawy stwierdził, co następuje:
Wymagania formalne co do treści podania określa art. 168 § 2 i § 3 Ordynacji podatkowej. W myśl art. 168 § 2 ww. ustawy podanie powinno zawierać co najmniej treść żądania, wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adresu, a także czynić zadość innym wymogom ustalonym w przepisach szczególnych. Zgodnie z kolei z art. 168 § 3 ww. ustawy podanie wniesione pisemnie albo ustnie do protokółu powinno być podpisane przez wnoszącego (...).
Wnoszącym podanie z dnia 25 czerwca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej) była Spółdzielnia Mieszkaniowa.
Z przedłożonego przez Podatnika odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego wg stanu na dzień 27 listopada 2007 r. (aktualnego w zakresie dotyczącym sposobu reprezentowania oraz osób upoważnionych do reprezentowania Podatnika w dacie złożenia wniosku o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. w dniu 25 czerwca 2007 r.) wynika, iż organem uprawnionym do reprezentacji Jednostki jest Jej Zarząd. W skład Zarządu ww. Spółdzielni Mieszkaniowej wchodzi Prezes Zarządu, Zastępca Prezesa oraz Członek Zarządu, przy czym osobami umocowanymi do reprezentacji Podmiotu są "dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i pełnomocnik". Wskazać przy tym należy, że w Dziale 2, rubryce 4 ww. odpisu zatytułowanej "Pełnomocnicy" brak jest wpisów. W przedmiotowej sprawie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego został podpisany przez Prezesa Zarządu oraz Główną Księgową ww. Spółdzielni, która - jak wynika z przedłożonego odpisu - nie była (i nie jest) członkiem Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej. Zatem reprezentacja Podatnika przed Naczelnikiem Urzędu Skarbowego w Dębicy była nieprawidłowa. Organ podatkowy nie przeprowadził jednak postępowania wyjaśniającego na okoliczność ustalenia prawidłowej reprezentacji Spółdzielni, jak również nie zastosował trybu postępowania, o którym mowa w art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej (mającego odpowiednie zastosowanie do procedury wydawania interpretacji - art. 14a § 5 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r.) i nie wezwał Wnioskodawcy do usunięcia braków podania.
Wystąpienie powyższych okoliczności skutkuje uchyleniem przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, gdyż ww. braku formalnego wniosku nie można uzupełnić w postępowaniu prowadzonym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie.
Stosownie do zapisu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wydanych przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, tj. przed 1 lipca 2007 r., stosuje się przepisy - Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 lipca 2007 r., z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji.
Mając na uwadze zapis art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r., zgodnie z którym organ odwoławczy z urzędu zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 ww. ustawy, między innymi wówczas gdy postanowienie to rażąco narusza prawo, orzeczono jak w sentencji.