IPTPP4/443-912/13-5/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-912/13-5/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2013 r. (data wpływu 19 grudnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od przyszłych wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." zaplanowanych na 2014 rok - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione w 2012 r. na przebudowę dachu budynku OSP w ramach projektu pn. "...",

* prawa do korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc listopad 2013 r.,

* prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od przyszłych wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." zaplanowanych na 2014 rok.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 12 marca 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.

W 2012 r. Gmina wykonała prace inwestycyjne polegające na przebudowie dachu budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w ramach zadania inwestycyjnego pn.: "...".

Prace inwestycyjne zostały zakończone 26 listopada 2012 r., odbiór robót potwierdzony protokołem nastąpił 3 grudnia 2012 r. Natomiast pozwolenie na użytkowanie przedmiotowego budynku po zakończonych pracach inwestycyjnych polegających na przebudowie dachu nie było wymagane. Gmina na powyższą inwestycję poniosła wydatki w wysokości 75.819,42 zł.

Następnie w lipcu 2013 r. uzyskano pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania pomieszczenia przedmiotowego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej dla potrzeb pomieszczenia sanitarnego-łazienki, przebudowę pomieszczeń oraz na rozbudowę budynku o garaż wbudowany.

Po zawarciu w dniu 9 lipca 2013 r. porozumienia ze Spółką dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej Wsi w sprawie wspólnej realizacji przedsięwzięcia polegającego na rozbudowie budynku o przedmiotowy garaż na działce będącej własnością Gminy rozpoczęto prace budowalne również w ramach zadania pn. "...".

Nadmienia się, iż konieczne było zawarcie porozumienia ze względu, iż Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej Wsi zadeklarowała sfinansowanie z własnych środków kosztów budowy przedmiotowego garażu. Budowę garażu zakończono 4 grudnia 2013 r. co potwierdza protokół odbioru robót budowlanych Następnie Spółka dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej Wsi zgodnie z zawartym porozumieniem przekaże na rzecz Gminy poniesione nakłady. Wybudowany garaż ma służyć wyłącznie Ochotniczej Straży Pożarnej.

Nadmienia się, iż przedmiotowy garaż został dobudowany do budynku na którym w 2012 r. został przebudowany dach. Garaż ten będzie użytkować Ochotnicza Straż Pożarna bezpłatnie. W trakcie prac budowlanych Przedmiotowego garażu budynek na którym został wymieniony dach wydzierżawiono Gminnej Bibliotece Publicznej na działalność statutową tj. prowadzenie świetlic na okres od 26 listopada 2013 r. do 31 grudnia 2015 r. z planowanym zamiarem przedłużenia umowy. Nadmienia się iż przedmiotowy budynek do czasu zawarcia umowy dzierżawy z Gminną Biblioteką Publiczną użytkowała bezpłatnie Ochotnicza Straż Pożarna.

Na 2014 r. zaplanowane są dalsze prace inwestycyjne polegające na zmianie sposobu użytkowania pomieszczeń ww. budynku dzierżawionego Gminnej Bibliotece Publicznej dla potrzeb pomieszczenia sanitarnego-łazienki wraz z przebudową pozostałej części budynku, budowę zbiornika bezodpływowego na ścieki sanitarne w ramach zadania pn. "...".

Nadmienia się, iż Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, realizacja przedmiotowych inwestycji należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. pkt 9 oraz pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.).

Efekty przedmiotowej inwestycji tj. przebudowa dachu, budowa garażu oraz prace zaplanowane na 2014 rok polegające na przebudowie budynku dla potrzeb pomieszczenia sanitarnego - łazienki z przebudową pozostałej części budynku, budowę zbiornika bezodpływowego na ścieki sanitarne będą w 2014 r. zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji (OT będzie wystawione w 2014 r. w związku z tym, iż poszczególne prace inwestycyjne wykonywane były w ramach jednego zadania inwestycyjnego tj. "..."). Łączna wartość przedmiotowej inwestycji będzie przekraczać 15.000 zł.

Gmina pomimo, iż po części już poniosła nakłady na powyższe zadanie inwestycyjne (przebudowa dachu) to jednak nie dokonała odliczeń podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, w związku z tym, iż początkowo nie planowano zawierać umowy dzierżawy z Gminną Biblioteką Publiczną.

W piśmie z dnia 12 marca 2014 r. Wnioskodawca wskazał, że efekty inwestycji polegającej na przebudowie dachu budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w ramach projektu pn. "..." przed zawarciem umowy dzierżawy z Gminną Biblioteką Publiczną służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury związane z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie dachu budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w ramach projektu pn. "..." wystawione są na Gminę.

Faktury związane z realizacją inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania pomieszczeń budynku Ochotniczej Straży Pożarnej dzierżawionego Gminnej Bibliotece Publicznej dla potrzeb pomieszczenia sanitarnego - łazienki wraz z przebudową pozostałej części budynku, budowę zbiornika bezodpływowego na ścieki sanitarne w ramach projektu pn. "..." wystawione są na Gminę.

Efekty projektu pn. "... tj. dach budynku Ochotniczej Straży Pożarnej nie wymagały pozwolenia na użytkowanie, budynek po zmianie przedmiotowego dachu użytkowano po odbiorze prac inwestycyjnych potwierdzony protokołem z dnia 3 grudnia 2012 r.

Natomiast efekty projektu polegające na zmianie sposobu użytkowania pomieszczeń budynku Ochotniczej Straży Pożarnej dla potrzeb pomieszczenia sanitarnego - łazienki wraz z przebudową pozostałej części budynku, budowę zbiornika bezodpływowego na ścieki sanitarne zostaną oddane do użytkowania w 2014 r.

Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w momencie rozpoczęcia inwestycji polegającej na przebudowie dachu był zaliczony do środków trwałych podlegających amortyzacji.

Wartość początkowa budynku Ochotniczej Straży Pożarnej przekracza 15.000 zł.

Efekty inwestycji związane z realizacją projektu pn. "..." zaplanowane na 2014 rok będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (umowa dzierżawy z Gminną Biblioteką Publiczną).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 2).

Czy Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od przyszłych wydatków związanych z realizacją zadania pn. "..." zaplanowanych na 2014 rok.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od przyszłych wydatków związanych z realizacją zadania pn. "..." zaplanowanych na 2014 r.

UZASADNIENIE

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Podatnikowi podatku od towaru i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego po spełnieniu przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, czyli w sytuacji gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi. Odnosząc się do powyższego należy wyjaśnić, iż w systemie podatku od towarów" i usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia-jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas-po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych-odliczenie jest prawne i dozwolone. Jeśli zaś dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Ponieważ cytowane wcześniej regulacje prawne nakazują ocenić zakres prawa odliczenia w oparciu o finalne przeznaczenie towaru czy też usługi, w cenie której zawarty był podatek mający podlegać odliczeniu, to zmiana przez podatnika planów co do finalnego wykorzystania towarów i usługi, ma wpływ na jego prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ich nabyciem. Z chwilą podjęcia przez podatnika decyzji o zmianie przeznaczenia towarów i usług na cele związane z działalnością opodatkowaną (w przypadku Gminy będzie to data zawarcia umowy dzierżawy z Gminną Biblioteką Publiczną) podatnikowi przysługuje prawo do rozliczenia podatku naliczonego, związanego z tą działalnością, a wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na ich nabycie. W przedmiotowej sprawie całe zadanie inwestycyjne będzie zakończone w 2014 r., przyjęcie środka trwałego nastąpi po zakończeniu prac w 2014 r., tak więc Gmina uważa, iż zmiana przeznaczenia nastąpiła przed zakończeniem całej inwestycji czyli Gminie przysługuje pełne odliczenie podatku od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki na przebudowę dachu przedmiotowego budynku pomimo tego, iż do czasu zawarcia umowy dzierżawy przedmiotowy budynek był bezpłatnie użytkowany przez Ochotniczą Straż Pożarną, która obecnie będzie użytkować bezpłatnie nowo wybudowany garaż. Gmina uważa, iż podatek VAT z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne w 2014 (które łącznie z pracami inwestycyjnymi z 2012 r. oraz z nakładami przekazanymi przez Spółkę dla Zagospodarowania Wspólnoty Gruntowej Wsi będą stanowić łącznie środek trwały) również podlega odliczeniu w pełnej wysokości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od przyszłych wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." zaplanowanych na 2014 rok - jest prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 oraz pkt 15 cyt. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina będąc zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT realizuje projekt pn. "...". W ramach projektu w 2012 r. Wnioskodawca wykonał prace inwestycyjne polegające na przebudowie dachu budynku Ochotniczej Straży Pożarnej. Prace inwestycyjne zostały zakończone 26 listopada 2012 r., odbiór robót potwierdzony protokołem nastąpił 3 grudnia 2012 r. Natomiast pozwolenie na użytkowanie przedmiotowego budynku po zakończonych pracach inwestycyjnych polegających na przebudowie dachu nie było wymagane. Następnie w lipcu 2013 r. uzyskano pozwolenie na zmianę sposobu użytkowania pomieszczenia przedmiotowego budynku Ochotniczej Straży Pożarnej dla potrzeb pomieszczenia sanitarnego-łazienki, przebudowę pomieszczeń oraz na rozbudowę budynku o garaż wbudowany. Przedmiotowy garaż został dobudowany do budynku na którym w 2012 r. został przebudowany dach. Garaż ten będzie użytkować Ochotnicza Straż Pożarna bezpłatnie. W trakcie prac budowlanych Przedmiotowego garażu budynek na którym został wymieniony dach wydzierżawiono Gminnej Bibliotece Publicznej na działalność statutową tj. prowadzenie świetlic na okres od 26 listopada 2013 r. do 31 grudnia 2015 r. z planowanym zamiarem przedłużenia umowy. Nadmienia się iż przedmiotowy budynek do czasu zawarcia umowy dzierżawy z Gminną Biblioteką Publiczną użytkowała bezpłatnie Ochotnicza Straż Pożarna. Na 2014 r. zaplanowane są dalsze prace inwestycyjne polegające na zmianie sposobu użytkowania pomieszczeń ww. budynku dzierżawionego Gminnej Bibliotece Publicznej dla potrzeb pomieszczenia sanitarnego-łazienki wraz z przebudową pozostałej części budynku, budowę zbiornika bezodpływowego na ścieki sanitarne w ramach ww. projektu. Efekty przedmiotowej inwestycji tj. przebudowa dachu, budowa garażu oraz prace zaplanowane na 2014 rok polegające na przebudowie budynku dla potrzeb pomieszczenia sanitarnego-łazienki z przebudową pozostałej części budynku, budowę zbiornika bezodpływowego na ścieki sanitarne będą w 2014 r. zaliczone do środków trwałych podlegających amortyzacji. efekty inwestycji polegającej na przebudowie dachu budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w ramach projektu pn. "..." przed zawarciem umowy dzierżawy z Gminną Biblioteką Publiczną służyły do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury związane z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie dachu budynku Ochotniczej Straży Pożarnej w ramach projektu pn. "..." wystawione są na Gminę. Faktury związane z realizacją inwestycji polegającej na zmianie sposobu użytkowania pomieszczeń budynku Ochotniczej Straży Pożarnej dzierżawionego Gminnej Bibliotece Publicznej dla potrzeb pomieszczenia sanitarnego - łazienki wraz z przebudową pozostałej części budynku, budowę zbiornika bezodpływowego na ścieki sanitarne w ramach projektu pn...." wystawione są na Gminę. Efekty projektu pn. "..." tj. dach budynku Ochotniczej Straży Pożarnej nie wymagały pozwolenia na użytkowanie, budynek po zmianie przedmiotowego dachu użytkowano po odbiorze prac inwestycyjnych potwierdzony protokołem z dnia 3 grudnia 2012 r. Natomiast efekty projektu polegające na zmianie sposobu użytkowania pomieszczeń budynku Ochotniczej Straży Pożarnej dla potrzeb pomieszczenia sanitarnego - łazienki wraz z przebudową pozostałej części budynku, budowę zbiornika bezodpływowego na ścieki sanitarne zostaną oddane do użytkowania w 2014 r. Budynek Ochotniczej Straży Pożarnej w momencie rozpoczęcia inwestycji polegającej na przebudowie dachu był zaliczony do środków trwałych podlegających amortyzacji (OT będzie wystawione w 2014 r. w związku z tym, iż poszczególne prace inwestycyjne wykonywane były w ramach jednego zadania inwestycyjnego tj. "..."). Wartość początkowa budynku Ochotniczej Straży Pożarnej przekracza 15.000 zł. Efekty inwestycji związane z realizacją projektu pn. "..." zaplanowane na 2014 rok będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (umowa dzierżawy z Gminną Biblioteką Publiczną). Realizacja przedmiotowych inwestycji należy do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. pkt 9 oraz pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie spełniony, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu zaplanowane na rok 2014 będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących przyszłe wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z przyszłymi wydatkami zaplanowanymi na rok 2014 w ramach realizacji projektu pn. "...", ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Prawo to będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od przyszłych wydatków związanych z realizacją projektu pn. "..." zaplanowanych na 2014 rok.

Natomiast w pozostałym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl