IPTPP4/443-88/14-2/JM - Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu realizowanego w ramach Działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-88/14-2/JM Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu realizowanego w ramach Działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 7 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu realizowanego w ramach Działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu realizowanego w ramach Działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA, o którą występuje Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "", dotyczy realizacji projektu w ramach działania 4.21 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (2007-2013) i jest niezbędna jako załącznik do wniosku o płatność, który LGD zamierza złożyć w pierwszej połowie 2014 r.

Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "" w 2014 r. będzie realizowała ww. wspomniany projekt współpracy razem z LGD "", która o interpretację już wystąpiła.

Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "" działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427) zwanych dalej przepisami PROW, rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.Urz.UE.L 277 z 21.10.2005), mające na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności:

1.

opracowanie oraz realizację Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) w rozumieniu przepisów PROW dla obszaru gminy;

2.

podejmowanie i wspieranie działań na rzecz realizacji PROW dla obszaru gminy, o których mowa w pkt 1;

3.

promocję obszarów wiejskich położonych w gminie, o której mowa w pkt 1;

4.

mobilizowanie ludności do wzięcia aktywnego udziału w procesie rozwoju obszarów wiejskich położonych w gminie, o których mowa w pkt 1;

5.

upowszechnianie i wymianę informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności na obszarach wiejskich położonych w gminie, o których mowa w pkt 1;

6.

rozwój edukacji na terenach wiejskich;

7.

wsparcie rozwoju obszarów wiejskich przyczynia się do osiągnięcia następujących celów:

a.

poprawy konkurencyjności rolnictwa i leśnictwa poprzez wspieranie restrukturyzacji, rozwoju, i innowacji;

b.

poprawy stanu środowiska naturalnego i terenów wiejskich poprzez wspieranie gospodarowania gruntami;

c.

poprawy jakości życia na obszarach wiejskich oraz popierania różnicowania działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "" nie jest podatnikiem VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług. Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "" otrzymuje składki członkowskie na cele statutowe, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT. Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "" otrzymuje dotacje i refundacje poniesionych kosztów na realizację projektów unijnych.

Działanie 4.21 Wdrażanie projektów współpracy adresowane jest dla wszystkich LGD, wybranych do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju w ramach PROW (2007-2013).

Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "" podjęła się realizacji projektu współpracy o zasięgu międzyregionalnym, pt.: "", polegającego na wytyczeniu i oznakowaniu szlaku do uprawiania turystyki pieszej, w szczególności Nordic Walking. Obszar realizacji stanowi obszar partnerskich LGD obejmujący 5 gmin. Długość całego szlaku stanowić będzie ok. 150 km Odcinki w poszczególnych gminach wynosić mają odpowiednio po ok. 30 km Grupa docelowa, tj. odbiorcy projektu to społeczność lokalna ale i turyści spoza terenu działania obu LGD.

W ramach projektu każda z LGD poniesie koszty realizacji projektu w granicach administracyjnych swoich gmin. Koszty obejmować będą:

1.

projekt przebiegu tras, oraz oznakowanie szlaku w terenie przy pomocy znaków malowanych od szablonów;

2.

dostarczenie tablic opisowo poglądowych;

3.

montaż tablic opisowo-poglądowych;

4.

przygotowanie i druk map turystycznych, które rozdawane będą turystom, m.in. w czasie organizowanych przez LGD imprez rekreacyjnych.

Zakup towarów i usług dokonanych przez LGD w związku z realizacją projektu dotyczącego Działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy nie będzie służył wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zamiarem LGD jest, aby szlak do uprawiania turystyki pieszej, wytyczony i oznakowany na terenach bardzo atrakcyjnych przyrodniczo i kulturowo przyczynił się do osiągnięcia jednego z celów szczegółowych działalności LGD, tj. Wspierania rozwoju funkcji turystycznych obszaru.

Rolą Stowarzyszenia - Lokalna Grupa Działania "" podczas wdrażania Osi 4 Leader jest pełnienie funkcji wspierającej i mobilizującej lokalną społeczność, instytucje społeczne, publiczne i gospodarcze do wykorzystania szansy, której celem jest poprawa jakości życia mieszkańców oraz wykorzystanie zasobów naturalnych i kulturowych regionu dla rozwoju obszaru LGD. Działanie ma na celu umożliwienie mieszkańcom obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju realizacji projektów, które przyczynią się do poprawy jakości życia na obszarach wiejskich m.in. poprzez wzrost aktywności lokalnych społeczności oraz powstawanie nowych miejsc pracy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy pomimo, że Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "" nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT przysługuje jej odliczenie podatku VAT od zakupionych towarów i usług w ramach PROW Działanie 4.21 Wdrażanie projektów współpracy.

Zdaniem Wnioskodawcy Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "" nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane w urzędzie skarbowym jako podatnik podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej obejmującej czynności polegające na wykorzystywaniu materiałów, usług dla celów zarobkowych. Źródłem przychodów Stowarzyszenia są składki członkowskie od osób fizycznych i od osób prawnych oraz dotacje z programów Unii Europejskiej w ramach programu LEADER na lata 2007-2013. Leader do program bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, a jego celem jest aktywizacja społeczności wiejskich poprzez budowanie kapitału społecznego na wsi, a także polepszenie zarządzania lokalnymi zasobami. Członkami Stowarzyszenia są przedstawiciele trzech sektorów: publicznego, społecznego i gospodarczego. Podejmowana przez LGD działalność nie jest działalnością gospodarczą. W trakcie realizacji projektu LGD ponosi wydatki finansowe na zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 34 Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) - Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą z tym zastrzeżeniem, że dochód z działalności służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego można obniżyć tylko i wyłącznie wtedy, gdy spełnione są określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z wyżej wymienionymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT warunkowane jest tym, aby zakupywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami VAT. W przypadku Wnioskodawcy warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "" nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji operacji 4.21 "Wdrażanie projektów współpracy".

W związku z powyższym Stowarzyszenie - Lokalna Grupa Działania "" nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu wydatków ponoszonych w ramach działania 4.21 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach Osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że zasadniczymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi).

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt w ramach działania 4.21 "Wdrażanie projektów współpracy" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (2007-2013).

Wnioskodawca podjął się realizacji projektu współpracy o zasięgu międzyregionalnym, pt.: "", polegającego na wytyczeniu i oznakowaniu szlaku do uprawiania turystyki pieszej, w szczególności Nordic Walking. Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT. Nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga przychodów ze sprzedaży towarów i usług. Zakup towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu dotyczącego Działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy nie będzie służył wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizowanego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu realizowanego w ramach Działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy, ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a zakup towarów i usług dokonanych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu nie służy wykonaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl