IPTPP4/443-871/13-2/JM - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-871/13-2/JM Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2013 r. (data wpływu 4 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania "" jest stowarzyszeniem, które nie prowadzi działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Stowarzyszenie zarejestrowane jest w tutejszym Urzędzie Skarbowym i posiada nr NIP i nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT w związku z czym nie może go odzyskać. W bieżącym roku Lokalna Grupa Działania "" poniosła koszty na realizację projektu współpracy w ramach działania 421 - Wdrażanie projektów współpracy i w najbliższym czasie będzie się ubiegać o zwrot środków pochodzących z Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 Oś IV Leader, w ramach to którego funduszu jest realizowany powyższy projekt współpracy. Tytuł realizowanego projektu: "" i jest on realizowany we współpracy z LGD "" oraz LGD "". Projekt polega na utworzeniu Ekomuzeum, którego wiodącym tematem będzie prezentacja i promocja dziedzictwa kulturowego obszaru (związanych tradycyjnie z wsią zawodów, np. kowalstwa, garncarstwa, tkactwa, hafciarstwa itp. oraz lokalnych wyrobów) przez samych mieszkańców. Celem ogólnym operacji jest rozwój turystyki na obszarze objętym projektem w oparciu o wykorzystanie lokalnych zasobów kulturowych i przyrodniczo-krajobrazowych. Cele szczegółowe to: a) zwiększenie oferty turystycznej na obszarze objętym Projektem poprzez utworzenie ekomuzeum jako sieciowego i innowacyjnego produktu turystycznego; b) utworzenie sieci współpracy pomiędzy gestorami obiektów objętych Ekomuzeum; c) podniesienie jakości usług turystycznych na obszarze objętym Projektem poprzez podniesienie wiedzy i umiejętności 31 osób z zakresu świadczenia usług turystycznych i współpracy partnerskiej w ramach obsługi ruchu turystycznego. W ramach powyższego projektu Lokalna Grupa Działania "" poniosła koszty na oznakowanie i opracowanie graficzne tablic, opracowanie i wykonanie pieczęci i paszportów Ekomuzeum, drewnianych witaczy, odznak Ekomuzeum, utworzenie strony internetowej oraz ulotek. W ramach działań promocyjnych została zorganizowana impreza promująca projekt. Na powyższą imprezę został poniesiony koszt na wynajem sceny z oświetleniem i nagłośnieniem, na wynajem przenośnych toalet, ławeczek i namiotu dla widowni, opłacono konferansjera oraz zespoły muzyczne występujące na scenie. Poniesiony został również koszt zakupu spotów radiowych, które promowały powyższą imprezę oraz koszt wykonania banerów i plakatów promocyjnych. LGD "" poniosło również wydatek na szkolenie gestorów (osób tworzących poszczególne punkty ekomuzeum), za wyżywienie w czasie szkolenia, transport uczestników szkolenia i wynajem sali szkoleniowej. Wszystkie dokumenty poświadczające poniesione wydatki tj. faktury, rachunki zostały wystawione na Lokalną Grupę Działania "".

Ponadto wszystkie nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych.

Powyższe wydatki zawarte są w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania "Wdrażanie projektów współpracy" objętej PROW 2007-2013.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Lokalnej Grupie Działania "" przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków i w ramach realizacji projektu współpracy "", który jest współfinansowany dotacją pochodzącą ze środków unijnych.

Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 88 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. W związku z tym, iż Lokalna Grupa Działania nie jest podmiotem zarejestrowanym jako podatnik czynny podatku od towarów i usług i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie może ubiegać się o zwrot podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług na realizację projektów współfinansowanych ze środków unijnych. W związku z powyższym stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków w ramach realizacji projektu współpracy "", który jest współfinansowany dotacją pochodzącą ze środków unijnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego, zatem została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że zasadniczymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi).

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca poniósł koszty na realizację projektu współpracy w ramach działania 421 - Wdrażanie projektów współpracy i w najbliższym czasie będzie się ubiegać o zwrot środków pochodzących z Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 Oś IV Leader, w ramach to którego funduszu jest realizowany powyższy projekt współpracy. Tytuł realizowanego projektu: "" i jest on realizowany we współpracy z LGD "" oraz LGD "". Wszystkie dokumenty poświadczające poniesione wydatki tj. faktury, rachunki zostały wystawione na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny podatku od towarów i usług. Wszystkie nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, bowiem nabywane towary i usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizowanego projektu. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: "", ponieważ Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl