IPTPP4/443-87/13-6/ALN - Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej od 1 marca 2013 r.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-87/13-6/ALN Podatek od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej od 1 marca 2013 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 lutego 2013 r. (data wpływu 13 lutego 2013 r.) uzupełnionym pismami z dnia 2 maja 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) i 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej od 1 marca 2013 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej od 1 marca 2013 r.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 2 maja 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) i 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych. Korzysta z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT. Wnioskodawca działalność prowadzi od maja 2011 r. i korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania kasy fiskalnej ze względu na nieprzekroczoną kwotę przychodu.

Na koniec 2012 r. przychód wyniósł ponad 26 tys. zł.

Na wszystkie wykonane usługi w roku 2012 zostały wystawione rachunki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Rachunki zawierają dane identyfikujące odbiorcę.

Liczba świadczonych usług i tym samym wystawionych rachunków w 2012 r. wyniosła 16, odbiorców tych usług było 14.

W piśmie z dnia 2 maja 2013 r. (data wpływu 6 maja 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, że: Przedmiotem świadczonych usług jest:

* fotografia i filmowanie uroczystości rodzinnych takich jak śluby, komunie,

* wykonanie kopii na płytach CD/DVD zdjęć oraz materiału filmowego.

Przed dniem 1 stycznia 2013 r. Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

W piśmie z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu 27 maja 2013 r.) Wnioskodawca wskazał, że:

Do chwili obecnej wykonywane są wyłącznie kopie własnego materiału filmowego i zdjęć pochodzących z uroczystości rodzinnych.

W ofercie firmy jest możliwość wykonania kopii z materiałów powierzonych np. z kasety VHS na płytę CD/DVD, jednak do chwili obecnej usługa taka nie była realizowana. Jeżeli wpłynie zlecenie na taką usługę to kopia zastanie wykonana na nośnikach własnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od 1 marca 2013 r. Wnioskodawca nadal może korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z załącznikiem poz. 34 do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Wnioskodawca spełnia warunki do dalszego korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących. W załączniku poz. 34 jest mowa o fakturze. Zgodnie z § 17 pkt 4 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360 zmieniony przez Dz. U. z 2012 r. Nr 0, poz. 1428) - rachunek uznaje się za fakturę.

Liczba wystawionych rachunków i odbiorców nie przekroczyła limitów zawartych w załączniku poz. 34. Rachunki były wystawione na wszystkie usługi i zawierały dane identyfikujące odbiorcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późm. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. , poz. 1382), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł. (...).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia, (§ 3 ust. 2).

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 34 zostało wymienione świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę,

2.

liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Zgodnie § 7 ust. 4 zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 ust. 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, w przypadku dostawy płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie.

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Korzysta z podmiotowego zwolnienia z podatku VAT. Wnioskodawca działalność prowadzi od maja 2011 r. i korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania za pomocą kasy fiskalnej ze względu na nieprzekroczoną kwotę przychodu.

Na koniec 2012 r. przychód wyniósł ponad 26 tys. zł.

Na wszystkie wykonane usługi w roku 2012 zostały wystawione rachunki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Rachunki zawierają dane identyfikujące odbiorcę.

Liczba świadczonych usług i tym samym wystawionych rachunków w 2012 r. wyniosła 16, odbiorców tych usług było 14.

Przedmiotem świadczonych usług jest:

* fotografia i filmowanie uroczystości rodzinnych takich jak śluby, komunie,

* wykonanie kopii na płytach CD/DVD zdjęć oraz materiału filmowego.

Przed dniem 1 stycznia 2013 r. Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Do chwili obecnej wykonywane są wyłącznie kopie własnego materiału filmowego i zdjęć pochodzących z uroczystości rodzinnych.

W ofercie firmy jest możliwość wykonania kopii z materiałów powierzonych np. z kasety VHS na płytę CD/DVD, jednak do chwili obecnej usługa taka nie była realizowana.

Z powyższego wynika, że przedmiotem wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności są usługi, a nie dostawa towarów (płyt CD, DVD) - Wnioskodawca w treści wniosku wskazuje, że wykonuje wyłącznie kopie na płytach CD/DVD własnego materiału filmowego i zdjęć pochodzących z uroczystości rodzinnych. Nie oznacza to jednak, iż transakcja dotyczy sprzedaży nośników informacji, bowiem przedmiotem sprzedaży pozostaje w dalszym ciągu usługa.

Należy stwierdzić, iż powołane przepisy § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l ww. rozporządzenia, nie mają w rozpatrywanym przypadku zastosowania, gdyż zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje bez względu na wysokość osiąganych obrotów tylko przy dostawie ww. towarów, a nie przy świadczeniu usług filmowania.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż w związku z przekroczeniem kwoty obrotu w wysokości 20. 000 zł w roku 2012 wobec Wnioskodawcy powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej od 1 marca 2013 r.

Przekroczenie kwoty obrotu 20.000 zł w roku 2012 r. wyklucza korzystanie ze zwolnienia podmiotowego przez Wnioskodawcę.

Jednakże mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż stosownie do zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., Wnioskodawca będzie miał prawo, do dnia 31 grudnia 2014 r., do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie wykonywanych usług fotografowania i filmowania uroczystości rodzinnych takich jak śluby, komunie, oraz wykonania kopii na płytach CD/DVD zdjęć oraz materiału filmowego, które będą stanowić efekt końcowy wykonanych przez Wnioskodawcę usług.

Wnioskodawca ma prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, o ile wszystkie usługi dokumentuje fakturami (rachunkami) i nie przekroczy obowiązujących limitów, o których mowa w ww. poz. 34 załącznika do rozporządzenia oraz nie będzie wykonywał czynności wymienionych w § 4 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy tylko oceny prawidłowości stanowiska Zainteresowanego w przedstawionym stanie faktycznym w zakresie prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej w zakresie wykonywanych usług fotografowania i filmowania uroczystości rodzinnych takich jak śluby, komunie, oraz wykonania kopii na płytach CD/DVD zdjęć oraz materiału filmowego, które będą stanowić efekt końcowy wykonanych przez Wnioskodawcę usług.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi -Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl