IPTPP4/443-869/13-4/ALN - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży budynku magazynowo-handlowo-biurowego wraz z gruntem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-869/13-4/ALN Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży budynku magazynowo-handlowo-biurowego wraz z gruntem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 28 listopada 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego, przeformułowanie pytania, stanowisko oraz podpis.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest właścicielem budynku magazynowo-handlowo-biurowego przekazanego przez PRN Miasta X w 1972 r. Nabycie budynku nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Budynek był wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Od lat 90-tych XX-tego wieku do 2006 r. był wynajmowany przez inne podmioty gospodarcze. Od września 2006 r. Wnioskodawca samodzielnie użytkował budynek prowadząc w nim sprzedaż płytek ceramicznych i armatury łazienkowej. Dnia 8 grudnia 2008 r. protokołem odbioru przyjęto do użytkowania nakłady poniesione na ulepszenie budynku. Od 3 stycznia 2011 r. część handlowo-magazynowa budynku a od 1 lipca 2011 r. część pomieszczeń biurowych jest oddana w najem innym podmiotom gospodarczym. Najem trwa nadal. W przyszłym roku Wnioskodawca ma zamiar sprzedać budynek wraz z działką.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że:

1. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Nakłady poniesione w 2008 r. na ulepszenie budynku były wyższe niż 30%. W stosunku do tych nakładów wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ulepszenie budynku nastąpiło z dniem podpisania protokołu odbioru robót modernizacyjnych dnia 8 grudnia 2008 r.

3. Wnioskodawca oddał w najem część budynku z dniem 3 stycznia 2011 r. Najem trwa nadal (czynności opodatkowane).

4. W okresie od września 2006 r. do dnia oddania w najem tj. do końca 2010 r. Wnioskodawca wykorzystywał budynek do prowadzenia salonu płytek ceramicznych i armatury łazienkowej (czynności opodatkowane).

Na wezwanie tut. Organu o jednoznaczne wskazanie czy budynek w stanie ulepszonym, w część, która nie była wynajmowana, był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, Wnioskodawca wskazał, że:

Wnioskodawca jest właścicielem budynku magazynowo-handlowo-biurowego przekazanego przez PRN Miasta X w 1972 r. Nabycie budynku nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Budynek był wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Od lat 90-tych XX-tego wieku do 2006 r. był wynajmowany przez inne podmioty gospodarcze. Od września 2006 r. Wnioskodawca samodzielnie użytkował budynek prowadząc w nim sprzedaż płytek ceramicznych i armatury łazienkowej. Dnia 8 grudnia 2008 r. protokołem odbioru przyjęto do użytkowania nakłady poniesione na ulepszenie budynku - o wartości wyższej niż 30% wartości początkowej. Od 8 grudnia 2008 r. do dnia dzisiejszego część biurowa budynku wykorzystywana jest na własne potrzeby (do wykonywania czynności opodatkowanych) jako siedziba Spółdzielni natomiast w części handlowo-magazynowej kontynuowano sprzedaż płytek ceramicznych. Od 3 stycznia 2011 r. część handlowo-magazynowa budynku a od 1 lipca 2011 r. część pomieszczeń biurowych jest oddana w najem innym podmiotom gospodarczym. Najem trwa nadal. W przyszłym roku Wnioskodawca ma zamiar sprzedać budynek wraz z działką.

Ponadto wnioskodawca informuje, że:

1. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

2. Nakłady poniesione na modernizację były wyższe niż 30% wartości początkowej budynku.

3. W okresie od 08.12.2008 do nadal (powyżej 5 lat) cały budynek jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych.

4. Od 3 stycznia 2011 r. część handlowo-magazynowa została oddana w najem. Najem trwa nadal.

5. Od 1 lipca 2011 r. część pomieszczeń biurowych została oddana w najem. Najem trwa nadal.

Jednocześnie Wnioskujący oświadcza, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania. (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)

1. Czy sprzedaż wyżej opisanego budynku zwolniona będzie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

2. Czy sprzedaż wyżej opisanego budynku zwolniona będzie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawić art. 43 ust. 1 pkt 10a i ust. 7a.

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku):

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy: a) dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim, b) pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata. Z kolei z definicji ustawowej "pierwszego zasiedlenia" zamieszczonej w art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, ze przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć (...) oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich: a) wybudowaniu lub b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przedstawionym przypadku:

1. Przy nabyciu budynku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

2. Przyjęcie ulepszenia protokołem odbioru robót modernizacyjnych miało miejsce 8 grudnia 2008 r.

3. Wydatki na ulepszenie przekraczały 30% wartości początkowej środka trwałego.

4. Pierwsze zasiedlenie części handlowo-magazynowej nowej miało miejsce 3 stycznia 2011 r., czyli w dniu rozpoczęcia najmu tej części budynku.

5. Pierwsze zasiedlenie części biurowej miało miejsce 1 lipca 2011 r., czyli w dniu podpisania pierwszej umowy najmu na pomieszczenia biurowe.

6. Przewidywany termin sprzedaży budynku - 2014 rok, czyli ponad dwa lata od pierwszego zasiedlenia.

Nie wystąpi więc żadna z dwóch okoliczności wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jako wyjątki od podstawowej zasady - zwolnienia od podatku dostawy budynku.

Gdyby jednak stanowisko powyższe okazało się nieuzasadnione to zwolnienie od podatku i usług nastąpi dnia 7 grudnia 2013 r. na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 7a ponieważ wystąpią określone w nich przesłanki: Przy nabyciu budynku nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wnioskodawca poniósł wydatki na ulepszenie budynku przekraczające 30% jego wartości początkowej.

Budynek w stanie ulepszonym był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. 5 lat minie 7 grudnia 2013 r. czyli przed przewidywaną datą sprzedaży obiektu.

W przypadku gdyby sprzedaż budynku była zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług z obydwu tytułów, Wnioskodawca uważa, że przypadku sprzedaży nieruchomości czynnemu podatnikowi VAT ma możliwość wnioskowania wraz z drugą stroną transakcji o dobrowolne opodatkowanie transakcji (art. 43 ust. 10 i 11).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zatem, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, grunt spełnia definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6, a jego sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jednocześnie należy zauważyć, iż kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.), w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, przewidziane zostały zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - w myśl art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 2 stanowi, że zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Warunkiem zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 jest konieczność wykorzystywania towarów, w tym również nieruchomości, będących przedmiotem dostawy wyłącznie do działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisów art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W świetle wyżej przytoczonego przepisu, kluczowym dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku jest ustalenie, kiedy nastąpiło jego pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynku do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, a za takie można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość winna być przyjęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż jak i najem, dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Zatem należy uznać że pierwsze zasiedlenie zachodzi w momencie sprzedaży lub oddania budynku (budowli) do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 ustawy, wówczas należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z trzech podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisu wniosku wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem budynku magazynowo-handlowo-biurowego przekazanego przez PRN Miasta X w 1972 r. Nabycie budynku nie było opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Budynek był wykorzystywany do czynności opodatkowanych. Od lat 90-tych XX-tego wieku do 2006 r. był wynajmowany przez inne podmioty gospodarcze. Od września 2006 r. Wnioskodawca samodzielnie użytkował budynek prowadząc w nim sprzedaż płytek ceramicznych i armatury łazienkowej. Dnia 8 grudnia 2008 r. protokołem odbioru przyjęto do użytkowania nakłady poniesione na ulepszenie budynku - o wartości wyższej niż 30% wartości początkowej. Od 8 grudnia 2008 r. do dnia dzisiejszego część biurowa budynku wykorzystywana jest na własne potrzeby (do wykonywania czynności opodatkowanych) jako siedziba Spółdzielni natomiast w części handlowo-magazynowej kontynuowano sprzedaż płytek ceramicznych. Od 3 stycznia 2011 r. część handlowo-magazynowa budynku a od 1 lipca 2011 r. część pomieszczeń biurowych jest oddana w najem innym podmiotom gospodarczym. Najem trwa nadal. W przyszłym roku Wnioskodawca ma zamiar sprzedać budynek wraz z działką.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Nakłady poniesione na modernizację były wyższe niż 30% wartości początkowej budynku. W okresie od 08.12.2008 do nadal (powyżej 5 lat) cały budynek jest wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Od 3 stycznia 2011 r. część handlowo-magazynowa została oddana w najem. Najem trwa nadal. Od 1 lipca 2011 r. część pomieszczeń biurowych została oddana w najem. Najem trwa nadal.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, że dostawa przedmiotowego budynku nie będzie korzystała ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2, gdyż budynek był wykorzystywany przez Wnioskodawcę do działalności opodatkowanej.

Ponieważ zaistniały przesłanki uniemożliwiające zastosowanie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 należy rozpatrzyć warunki do zwolnienia przedmiotowej dostawy z art. 43 ust. 10 i 10a.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, że by można było mówić o pierwszym zasiedleniu obiekt musi zostać oddany do użytkowania, a ponadto czynność ta powinna podlegać opodatkowaniu. Z powyższej definicji wynika zatem, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a za taką należy uznać umowę sprzedaży, najmu czy dzierżawy, pod warunkiem, że jest to czynność objęta zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, nawet jeśli na podstawie przepisów szczególnych korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, iż planowana dostawa budynku w części wynajmowanej nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą przedmiotowej części budynku upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Wobec powyższego dostawa części budynku, będącej przedmiotem wynajmu, będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w przypadku gdy Wnioskodawca nie zrezygnuje ze zwolnienia i nie wybierze opcji opodatkowania wskazanej w art. 43 ust. 10 ustawy.

Odnośnie planowanej dostawy części budynku nie będącej przedmiotem umowy najmu nie znajdzie zastosowania zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ dostawa tej części budynku będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy.

Skoro dostawa części budynku niebędącej przedmiotem najmu nie spełnia przesłanek do zwolnienia art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to należy przeanalizować przesłanki art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie budynku, które były wyższe niż 30% wartości początkowej tego budynku, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek w stanie ulepszonym były wykorzystywany przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Mając na uwadze treść wniosku oraz powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że dostawa części budynku nie będącej przedmiotem umowy najmu, będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Powyższe zwolnienie, z uwagi na regulację art. 29a ust. 8 ustawy, będzie miało również zastosowanie do dostawy gruntu, na którym ww. budynek jest posadowiony.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy budynku należało uznać za nieprawidłowe, ponieważ Wnioskodawca uważa, że w przypadku zwolnienia dostawy budynku z art. 43 ust. 1 pkt 10a będzie mógł korzystać z dobrowolnego opodatkowania transakcji na podstawie art. 43 ust. 10 i 11

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl