IPTPP4/443-856/14-5/JM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2015 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-856/14-5/JM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2014 r. (data wpływu 27 listopada 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 stycznia 2015 r. (data wpływu 27 stycznia 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ustawy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 stycznia 2015 r. (data wpływu 27 stycznia 2015 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego oraz prawa do reprezentacji Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Dnia 24 listopada 2014 r. Wnioskodawca dokonał rejestracji pierwszej swojej działalności gospodarczej pod nazwą "". Rejestracji Wnioskodawca dokonał w woj., pow., gmina.

Podczas rejestracji Wnioskodawca wybrał sobie symbol przewodni działalności z PKD 2007 r. tj. 71.12.Z działalności w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne, ponieważ pod tym symbolem kryją się usługi geodezyjne Wnioskodawcy, które zamierza głównie wykonywać. Oprócz tego symbolu Wnioskodawca wybrał sobie jeszcze inne podsymbole nie związane z zawodem geodety z których być może Wnioskodawca nie będzie musiał korzystać.

Wnioskodawca posiada wykształcenie geodezyjne wyższe i do tego uprawnienia geodezyjne pozwalające na prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Swoją działalność Wnioskodawca zamierza rozpocząć od dnia 1 grudnia 2014 r.

Problem Wnioskodawcy polega na tym, że symbol PKD 71.12 zmusza Wnioskodawcę do tego aby już na starcie Firmy być podatnikiem VAT, gdyż w nazwie symbolu jest słowo doradztwo techniczne. Jednak Wnioskodawca będąc geodetą będzie świadczył tylko i wyłącznie usługi geodezyjne tj. pomiary sytuacyjno - wysokościowe, realizacyjne, inwentaryzacyjne, oraz podziały i wznowienia granic, natomiast nie zamierza prowadzić żadnych usług z zakresu doradztwa technicznego, które zmusza Wnioskodawcę do tego aby być vatowcem. Wnioskodawca chciałby podać jeszcze podsymbole o których wspominał wyżej tj: 46.22.Z, 46.31.Z, 47.21.Z, 47.75.Z, 47.81.Z, 47.91.Z, 47.99.Z, 49.42.Z, 52.10.B, 56.10.B. Wnioskodawca chciał jeszcze dodać iż działalność otwiera poprzez dotację z Urzędu Pracy i na firmę Wnioskodawca zamierza kupić sprzęt geodezyjny do pracy w terenie i biurze.

Obowiązujące PKD 2007 r. nie określa usług geodezyjnych pod innym numerem niż 71.12.Z.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wartość sprzedaży w 2014 r. nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 150.000 zł.

Wartość sprzedaży w roku 2015 nie przekroczy kwoty 150.000 zł.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu: "Czy Wnioskodawca będzie dokonywał dostaw towarów lub świadczył usługi, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.). Jeżeli tak, to należy wskazać które z ww. towarów lub usług." Wnioskodawca wskazał, że będzie świadczył usługi geodezyjne dla potrzeb ewidencji gruntów i budynków, sieci uzbrojenia terenu, bazy danych obiektów topograficznych BDOT500, podziały, wznowienia, rozgraniczenia nieruchomości, mapy do celów projektowych, wszelkie prace geodezyjne w terenie i opracowanie wyników pomiaru terenowego w biurze w formie operatu z przekazaniem do Starostwa.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy pomimo tego, że symbol PKD 2007 tj. 71.12.Z. zmusza Wnioskodawcę do bycia VAT-owcem Wnioskodawca może zostać zwolniony z podatku VAT jeżeli Wnioskodawca będzie świadczył tylko i wyłącznie usługi geodezyjne, a usług doradztwa technicznego Wnioskodawca nie zamierza świadczyć.

Zdaniem Wnioskodawcy podkreślając swoje stanowisko na temat pytania Wnioskodawcy powyżej Wnioskodawca uważa, że posiada prawną podstawę do tego aby być zwolniony z obowiązku bycia podatnikiem VAT i w tym wypadku powołuje się na poniższe przepisy prawa:

* Ustawa z dna 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. poz. 535, nr 54 ze zmn. z 2014 poz. 312.

* Art. 113 ust. 1 brzmi:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

* Art. 113 ust. 9 brzmi:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5. Jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty określonej w ust. 1.

* Art. 113 ust. 13 pkt 26 brzmi:

Zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9 nie stosuje się do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Doradztwo według słownika Polskiego brzmi:

Udzielenie fachowych porad, zwłaszcza prawnych i ekonomicznych.

* Ustawa z dnia 29 sierpień 1997 r. tekst jedn.: Dz. U. z 1997 r., nr 137 poz. 926 z późn. zm. 2014 poz. 1328 Ordynacja podatkowa.

* Art. 180 § 1 brzmi:

Jako dowody należy dopuścić wszystko co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem.

* Ustawa z dnia 17 maja 1989 prawo geodezyjne i kartograficzne, Dz. U. z 2014 r. poz. 987. Art. 2 ust. 1 brzmi:

* Art. 2 ust. 1 brzmi:

Ilekroć w ustawie jest mowa o pracach geodezyjnych - rozumie się przez to projektowanie i wykonywane pomiarów geodezyjnych, wykonywanych zdjęć lotniczych, dokonywanie obliczeń, sporządzanie i przetwarzanie dokumentacji geodezyjnej a także zakładanie, aktualizację baz danych, pomiary i opracowania fotogrametryczne, grawimetryczne, magnetyczne, i astronomiczne związane z realizacją zadań w dziedzinie geodezji i kartografii oraz krajowego systemu inf. o terenie.

Tak więc przedstawione artykuły jasno formułują sytuacje Wnioskodawcy, gdzie prawo GIK nie określa usług z zakresu doradztwa, Słownik Języka Polskiego, określa iż doradztwo określa się jako kompleksowe świadczenie usług tylko i wyłącznie z doradztwa, także Wnioskodawca podkreśla jeszcze raz, iż na podstawie przedstawionych aktów prawa powinien zostać zwolniony z obowiązku bycia VAT-owcem na początku swojej działalności gospodarczej a doradztwa różnego rodzaju, czyli takich usług nie zamierza prowadzić.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawa, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przy czym przez sprzedaż - zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei przepis art. 113 ust. 2 ustawy stanowi, że do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych,

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Na podstawie art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Z art. 113 ust. 5 ustawy wynika natomiast, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Stosownie do art. 113 ust. 11 ustawy podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu;

2.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

W świetle powyższego świadczenie usług w zakresie doradztwa wyłącza podatnika z możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Małym Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1994), pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć tego, "kto doradza". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Małego Słownika Języka Polskiego, oznacza "dać radę, udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko.

Z opisu sprawy wynika, że dnia 24 listopada 2014 r. Wnioskodawca dokonał rejestracji pierwszej swojej działalności gospodarczej. Wnioskodawca posiada wykształcenie geodezyjne wyższe i do tego uprawnienia geodezyjne pozwalające na prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Swoją działalność Wnioskodawca zamierzał rozpocząć od dnia 1 grudnia 2014 r. Wnioskodawca będąc geodetą będzie świadczył tylko i wyłącznie usługi geodezyjne tj. pomiary sytuacyjno - wysokościowe, realizacyjne, inwentaryzacyjne, oraz podziały i wznowienia granic, natomiast nie zamierza prowadzić żadnych usług z zakresu doradztwa technicznego. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wartość sprzedaży w 2014 r. nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 150.000 zł. Wartość sprzedaży w roku 2015 nie przekroczy kwoty 150.000 zł. Wnioskodawca będzie świadczył usługi geodezyjne dla potrzeb ewidencji gruntów i budynków, sieci uzbrojenia terenu, bazy danych obiektów topograficznych BDOT500, podziały, wznowienia, rozgraniczenia nieruchomości, mapy do celów projektowych, wszelkie prace geodezyjne w terenie i opracowanie wyników pomiaru terenowego w biurze w formie operatu z przekazaniem do Starostwa.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie prowadził żadnych usług z zakresu doradztwa, a wartość sprzedaży w 2014 r. nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej kwoty 150.000 zł oraz w 2015 r. nie przekroczy kwoty 150.000 zł, Wnioskodawca będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl