IPTPP4/443-847/13-4/JM - Prawo nadleśnictwa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie wiaty przeznaczonej na prowadzenie działalności związanej z edukacją leśną społeczeństwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-847/13-4/JM Prawo nadleśnictwa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie wiaty przeznaczonej na prowadzenie działalności związanej z edukacją leśną społeczeństwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2013 r. (data wpływu 27 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z budową wiaty edukacyjnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z budową wiaty edukacyjnej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.) w zakresie jednoznacznego wskazania przedmiotu wniosku oraz doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego (ostatecznie wskazanego w piśmie uzupełniającym jako przedmiot wniosku).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Nadleśnictwo wypełniając ustawowy obowiązek nałożony przepisami ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (tekst jedn.:Dz. U. z 2011 r. Nr 12, poz. 59 z późn. zm.), zamierza przeprowadzić inwestycję, polegającą na budowie wiaty przeznaczonej na prowadzenie działalności związanej z edukacją leśną społeczeństwa. Usługi edukacyjne adresowane zarówno do młodzieży szkolnej, jak i całego społeczeństwa, będą wykonywane nieodpłatnie. Wszystkie wydatki będą pokrywane z własnych środków.

Prowadząc gospodarkę leśną w oparciu o przepisy ustawy o lasach, Nadleśnictwo przestrzega następujących zasad:

* powszechnej ochrony lasu - trwałość utrzymania lasów,

* ciągłości i zrównoważonego wykorzystania wszystkich funkcji lasów,

* powiększenia zasobów leśnych.

Realizując ustawowy cel trwale zrównoważonej i odpowiedzialnej gospodarki, ma na względzie zarówno aspekt ekonomiczny, społeczny, jak i socjalny. Edukacja leśna społeczeństwa jest jednym z podstawowych zadań realizowanych przez Lasy Państwowe wynikającym również z:

* zarządzenia nr. Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 r. w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych, wprowadzającego w życie "Kierunki rozwoju edukacji leśnej w Lasach Państwowych" oraz "Wytyczne do tworzenia programu edukacji leśnej społeczeństwa w Nadleśnictwie";

* przyjętego przez Radę Ministrów w 1997 r. dokumentu dotyczącego założeń "Polityki Leśnej Państwa", określającym cele i kierunki rozwoju leśnictwa oraz sposoby ich realizacji w perspektywie pierwszej połowy XXI w.

Główny dochód Nadleśnictwa stanowią wpływy ze sprzedaży drewna, opodatkowane właściwą stawką podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na edukację można powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, gdyż jeśli nie byłyby wykonywane podstawowe zadania Nadleśnictwa nie byłyby też wykonywane inne czynności wynikające z ustawy o lasach takie jak ochrona czy hodowla lasu. Proces produkcji drewna trwa kilkadziesiąt a nawet kilkaset lat i jest narażony ze strony wielu czynników zewnętrznych, między innymi czynnika ludzkiego powodującego na przykład pożary, kradzieże czy zaśmiecanie lasu.

Nadleśnictwo jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na budowę wiaty edukacyjnej zostały udokumentowane fakturą VAT częściową. Pozostałe wydatki będą udokumentowane fakturą końcową.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Nadleśnictwo ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją budowy wiaty edukacyjnej.

Zdaniem Wnioskodawcy edukacja leśna poprzez podniesienie wiedzy społeczeństwa na temat środowiska leśnego i prowadzonej przez leśników zrównoważonej gospodarki ma na celu zminimalizowanie wymienionych powyżej zagrożeń, a w końcowym efekcie zapewnienie trwałości lasów i ciągłości dostarczania surowców leśnych. Działalność ta jest więc nierozerwalnie związana z gospodarką leśną i ma na nią istotny wpływ. Dlatego Nadleśnictwo uważa, że ma prawo odliczyć podatek VAT od poniesionych wydatków inwestycyjnych, związanych z budową wiaty edukacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług a wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług, będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o związku pośrednim można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przez podatnika przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza przeprowadzić inwestycję, polegającą na budowie wiaty przeznaczonej na prowadzenie działalności związanej z edukacją leśną społeczeństwa. Wydatki poniesione na budowę wiaty edukacyjnej zostały udokumentowane fakturą VAT częściową. Pozostałe wydatki będą udokumentowane fakturą końcową. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wskazał, że wydatki poniesione na edukację można powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, gdyż jeśli nie byłyby wykonywane podstawowe zadania Nadleśnictwa nie byłyby też wykonywane inne czynności wynikające z ustawy o lasach takie jak ochrona czy hodowla lasu.

Z analizy przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego nie wynika, aby nabywane w ramach realizowanego projektu towary i usługi miały bezpośredni, czy nawet pośredni związek z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez Wnioskodawcę. Przedmiotowy projekt jest jednym z wielu zadań realizowanych przez Wnioskodawcę. W przedmiotowym wniosku wskazano, że Wnioskodawca realizując ustawowy cel trwale zrównoważonej i odpowiedzialnej gospodarki, ma na względzie zarówno aspekt ekonomiczny, społeczny, jak i socjalny. Edukacja leśna społeczeństwa jest jednym z podstawowych zadań realizowanych przez Wnioskodawcę. Główny dochód Wnioskodawcy stanowią wpływy ze sprzedaży drewna, opodatkowane właściwą stawką podatku od towarów i usług. Zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione na edukację można powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, gdyż jeśli nie byłyby wykonywane podstawowe zadania Nadleśnictwa nie byłyby też wykonywane inne czynności wynikające z ustawy o lasach takie jak ochrona czy hodowla lasu. Proces produkcji drewna trwa kilkadziesiąt a nawet kilkaset lat i jest narażony ze strony wielu czynników zewnętrznych, między innymi czynnika ludzkiego powodującego na przykład pożary, kradzieże czy zaśmiecanie lasu.

Zatem przyjmując nawet, że realizowany projekt służy wykonywaniu podstawowych zadań Nadleśnictwa, bez których nie byłyby wykonywane inne czynności wynikające z ustawy o lasach takie jak ochrona czy hodowla lasu, to ww. projekt nie przyczyni się w sposób choćby pośredni do wzrostu przychodów ze sprzedaży drewna.

Zatem w ocenie tut. organu, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, że wydatki poniesione na edukację można powiązać z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi, należy stwierdzić, że ww. wydatki będą miały związek wyłącznie z działalnością statutową.

Tak więc, skoro realizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, to w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z budową wiaty edukacyjnej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl