IPTPP4/443-844/13-4/BM - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-844/13-4/BM Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2013 r. (data wpływu 26 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania sprzedaży posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie oraz braku obowiązku wprowadzenia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w związku ze sprzedażą posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 13 lutego 2014 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zespół Szkół prowadzi stołówkę szkolną dla własnych uczniów oraz przygotowuje posiłki dla uczniów innych szkół. Posiłki są przygotowywane dla uczniów za odpłatnością oraz dla uczniów objętych programem dożywiania na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej. Zespół Szkół nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Usługi w zakresie przygotowania posiłków dla własnych uczniów korzystały ze zwolnienia w zakresie podatku VAT jako usługi klasyfikowane jako PKWIU ex 80 - "Usługi w zakresie edukacji" oraz w obecnym stanie prawnym korzystają jako usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą w formach i zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty. Natomiast przygotowywanie posiłków na rzecz innych szkół tj. uczniów tych szkół korzystających z posiłków odpłatnie oraz uczniów objętych dożywianiem w ramach przepisów o pomocy społecznej korzysta ze zwolnienia jako usługi świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi. A więc wszystkie usługi w zakresie prowadzenia stołówki szkolnej podlegały i podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Od stycznia 2014 r. jedna ze szkół zostanie przekazana do prowadzenia przez stowarzyszenie, które nie jest jednostką budżetową. Szkoła prowadzona przez stowarzyszenie będzie jednak szkołą publiczną, dla której zmieni się organ prowadzący.

Szkoła prowadzona przez stowarzyszenie będzie realizować zadania oświatowe określone w ustawie o systemie oświaty, a więc również zadania opiekuńcze w zakresie dożywiania, co według art. 43 ust. 1 ppkt 24 podlega zwolnieniu z podatku VAT. Jednak w związku z tym, iż nie posiada w swojej placówce stołówki szkolnej korzysta ze stołówki innej placówki oświatowej, w której taka stołówka funkcjonuje i która przygotowuje posiłki także dla innych placówek, m.in. dla szkoły, którą przejmie stowarzyszenie. Szkoła prowadzona przez stowarzyszenie nie będzie jednostką budżetową, a więc nie będzie korzystała ze zwolnienia w zakresie podatku VAT jako usług świadczonych pomiędzy jednostkami budżetowymi. Jednak art. 43 ust. 1 pkt 24 ppkt a zwalnia usługi w zakresie opieki nad dziećmi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną w formach i na zasadach określonych w zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej i przepisach o systemie oświaty. Art. 67a pkt 3 ustawy o systemie oświaty wskazuje, iż warunki korzystania ze stołówki szkolnej określa dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym. Dyrektor Zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym realizuje przygotowywanie posiłków nie tylko dla własnych uczniów, ale uczniów innych szkół, w których nie funkcjonują stołówki oraz przygotowywałby posiłki dla uczniów szkoły przejmowanej przez stowarzyszenie, co określałoby również porozumienie bądź umowa zawarta pomiędzy Zespołem a Stowarzyszeniem, co dawałoby podstawę do zwolnienia w zakresie opodatkowania podatkiem VAT.

Zespół Szkół nie prowadzi ewidencji usług stołówkowych poprzez kasy rejestrujące zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - załącznik poz. 45 - dotyczący stołówek szkolnych. W związku z tym, iż przygotowanie posiłków dla szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie byłoby na rzecz uczniów, korzystałoby też ze zwolnienia ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Szkoła prowadzona przez Stowarzyszenie nie wchodzi w skład Zespołu Szkół.

Stołówka jest integralną częścią Zespołu Szkół. Zespół szkół prowadzi stołówką dla uczniów Zespołu, a także przygotowuje posiłki dla uczniów innych szkół, które nie przygotowują posiłków, a jedynie wydają dowożone posiłki z Zespołu. Szkoły korzystające ze stołówki szkolnej Zespołu są obciążane notami księgowymi na podstawie list uczniów z poszczególnych szkół. Szkoła dokonuje zapłaty noty księgowej w drodze przelewu bankowego z konta szkoły, na które wpływają wpłaty od rodziców za korzystanie dziecka z posiłku w szkole.

Zespół prowadzi stołówkę w oparciu o art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.

Nabywcą posiłków w przypadku szkoły prowadzonej przez Stowarzyszenie jest szkoła, która przedstawia listy uczniów dla których zamawia posiłki w Zespole.

Wpłaty za sprzedaż posiłków zamawianych dla uczniów przez szkołę prowadzoną przez stowarzyszenie będą dokonywane za pośrednictwem banku. Dokumentami dokumentującymi zapłatę będzie rachunek, lista uczniów i przelew bankowy. W rachunku będzie zawarta informacja"za przygotowanie posiłków dla uczniów dożywianych odpłatnie" - liczba posiłków x kwota. Rachunek jest wystawiany na szkołę prowadzoną przez Stowarzyszenie na podstawie przedstawionej listy uczniów z wyszczególnioną liczbą zamawianych posiłków dla każdego ucznia w danym miesiącu.

Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika tak jak opisano w pkt 5 wprost czego dotyczy rachunek jak i lista uczniów pod rachunkiem obrazująca, które dziecko w danym miesiącu i z ilu posiłków będzie korzystało. Przelew bankowy w treści odnosi się do zapłaty danego rachunku jaki zostanie wystawiony na szkołę prowadzoną przez Stowarzyszenie.

Zespół będzie sprzedawał posiłki dla uczniów szkoły prowadzonej przez Stowarzyszenie po kosztach wytworzenia (wsad do kotła + koszty przygotowania posiłków: tj. media i wynagrodzenia pracowników kuchni szkolnej). Zespół nie będzie naliczał żadnych dodatkowych kwot. Koszt posiłku będzie taki sam jak w przypadku obciążeń innych placówek np. Ośrodka Pomocy Społecznej w przypadku dzieci objętych pomocą socjalną korzystających z posiłków w szkołach prowadzonych przez Gminę. Rodzice dzieci wpłacają za posiłek zgodnie z ustawą o systemie oświaty art. 67a tylko za sam "wsad do kotła". Natomiast pozostałe koszty obciążają szkołę prowadzoną przez Stowarzyszenie.

Kwota obrotu Zespołu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za 2013 r. nie przekroczyła kwoty 20.000 zł. Osobami fizycznymi są tylko w przypadku Zespołu jego uczniowie korzystający z posiłków za odpłatnością. Pozostałymi odbiorcami posiłków są jednostki budżetowe tj. inne szkoły i Ośrodek Pomocy Społecznej.

Kwota obrotu Zespołu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za 2012 r. nie przekroczyła kwoty 20.000 zł.

Kwota obrotu Zespołu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednich latach nie przekroczyła kwoty 40.000 zł. Odbiorcami posiłków są analogicznie podmioty wymienione w pkt 8

Stołówka w Zespole funkcjonuje od września 2003 r. Nie prowadzi innej sprzedaży poza posiłkami na rzecz osób fizycznych tj. uczniów Zespołu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż posiłków przez Zespół Szkół dla uczniów szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi przygotowywania posiłków na rzecz uczniów szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie są usługami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem VAT jako usługi w zakresie opieki nad dziećmi jako jednej z form opieki określonej w ustawie o systemie oświaty art. 67a oraz opieki określonej w przepisach o pomocy społecznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane:

1.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

2.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

W art. 2 ustawy o systemie oświaty został określony zamknięty katalog (lista) podmiotów podlegających tej ustawie i działających według jej przepisów. Zgodnie z art. 2 pkt 2 ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje szkoły.

Przepis art. 3 pkt 1 powołanej wyżej ustawy stanowi, że ilekroć w przepisach ustawy jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Zgodnie natomiast z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty).

Stosownie do treści art. 67a ust. 3 cytowanej ustawy, warunki korzystania ze stołówki szkolnej, w tym wysokość opłat za posiłki, ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

Zgodnie z art. 67a ust. 4 ustawy o systemie oświaty, do opłat wnoszonych za korzystanie przez uczniów z posiłku w stołówce szkolnej, o których mowa w ust. 3, nie wlicza się wynagrodzeń pracowników i składek naliczanych od tych wynagrodzeń oraz kosztów utrzymania stołówki.

Powołane przepisy o systemie oświaty wskazują na możliwość prowadzenia m.in. przez szkoły publiczne stołówek. Celem ich prowadzenia nie jest jednak świadczenie usług gastronomicznych jako takich, ale wyłącznie pełnienie funkcji socjalno-bytowych, polegających na zapewnieniu żywienia w ramach realizacji przez te jednostki funkcji opiekuńczej. Ponieważ szkoła nie prowadzi działalności dla zysku, opłaty za korzystanie ze stołówki mogą być kalkulowane wyłącznie na poziomie zapewniającym jedynie pokrycie faktycznych kosztów wytworzenia posiłków. Niedopuszczalne jest ustalanie jakichkolwiek narzutów zapewniających tym podmiotom zysk lub refundację kosztów, których zgodnie z ustawą nie mogą one przerzucać na korzystających z usług stołówki.

Jak wynika z powyższego funkcjonowanie stołówek służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, dzieci, do których jednostki te są między innymi powołane.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Zespół Szkół prowadzi stołówkę szkolną dla własnych uczniów oraz przygotowuje posiłki dla uczniów innych szkół. Posiłki są przygotowywane dla uczniów za odpłatnością oraz dla uczniów objętych programem dożywiania na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej. Zespół Szkół nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Od stycznia 2014 r. jedna ze szkół zostanie przekazana do prowadzenia przez stowarzyszenie, które nie jest jednostką budżetową. Szkoła prowadzona przez stowarzyszenie będzie jednak szkołą publiczną, dla której zmieni się organ prowadzący. Szkoła prowadzona przez stowarzyszenie będzie realizować zadania oświatowe określone w ustawie o systemie oświaty, a więc również zadania opiekuńcze w zakresie dożywiania, co według art. 43 ust. 1 ppkt 24 podlega zwolnieniu z podatku VAT. Jednak w związku z tym, iż nie posiada w swojej placówce stołówki szkolnej korzysta ze stołówki innej placówki oświatowej, w której taka stołówka funkcjonuje i która przygotowuje posiłki także dla innych placówek, m.in. dla szkoły, którą przejmie stowarzyszenie. Szkoła prowadzona przez stowarzyszenie nie będzie jednostką budżetową.

Dyrektor Zespołu w porozumieniu z organem prowadzącym realizuje przygotowywanie posiłków nie tylko dla własnych uczniów, ale uczniów innych szkół, w których nie funkcjonują stołówki oraz przygotowywałby posiłki dla uczniów szkoły przejmowanej przez stowarzyszenie, co określałoby również porozumienie bądź umowa zawarta pomiędzy Zespołem a Stowarzyszeniem, co dawałoby podstawę do zwolnienia w zakresie opodatkowania podatkiem VAT.

Szkoła prowadzona przez Stowarzyszenie nie wchodzi w skład Zespołu Szkół.

Stołówka jest integralną częścią Zespołu Szkół. Zespół szkół prowadzi stołówkę dla uczniów Zespołu, a także przygotowuje posiłki dla uczniów innych szkół, które nie przygotowują posiłków, a jedynie wydają dowożone posiłki z Zespołu. Zespół prowadzi stołówkę w oparciu o art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Zespół będzie sprzedawał posiłki dla uczniów szkoły prowadzonej przez Stowarzyszenie po kosztach wytworzenia (wsad do kotła + koszty przygotowania posiłków: tj. media i wynagrodzenia pracowników kuchni szkolnej). Zespół nie będzie naliczał żadnych dodatkowych kwot. Koszt posiłku będzie taki sam jak w przypadku obciążeń innych placówek np. Ośrodka Pomocy Społecznej w przypadku dzieci objętych pomocą socjalną korzystających z posiłków w szkołach prowadzonych przez Gminę. Rodzice dzieci wpłacają za posiłek zgodnie z ustawą o systemie oświaty art. 67a tylko za sam "wsad do kotła". Natomiast pozostałe koszty obciążają szkołę prowadzoną przez Stowarzyszenie.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że usługi wyżywienia świadczone przez stołówkę prowadzoną przez Wnioskodawcę na rzecz szkoły prowadzonej przez Stowarzyszenie należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, polegające na ich żywieniu. Przedmiotowe usługi wyżywienia mają bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej szkoły w tym zakresie, która to działalność stanowi świadczenie główne, przy czym ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Wnioskodawcę. W konsekwencji usługi te będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie braku opodatkowania sprzedaży posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie. Natomiast wniosek w zakresie braku obowiązku wprowadzenia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w związku ze sprzedażą posiłków na rzecz szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP4/443-844/13-5/BM.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl