IPTPP4/443-84/11-7/ALN - Prawo do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-84/11-7/ALN Prawo do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismami z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu) i z dnia 29 lutego 2012 (data wpływu 5 marca 2012 r.) oraz z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pn. "...".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu) i z dnia 29 lutego 2012 (data wpływu 5 marca 2012 r.) oraz z dnia 9 marca 2012 r. (data wpływu 9 marca 2012 r.) w zakresie uzupełnienia zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2012 r. Gmina będzie realizować zadanie inwestycyjne pn. "...".

Zakres robót obejmuje wykonanie wraz z materiałem 30 przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków na gruntach rolników indywidualnych, zgodnie z zaprojektowaną i zgłoszoną do Starostwa Powiatowego dokumentacją techniczną.

Grunty na których będą urządzenia przydomowych oczyszczalni ścieków zostaną wydzierżawione gminie, a gmina z kolei wydzierżawi oczyszczalnie rolnikom za odpłatnością.

Inwestorem realizacji inwestycji będzie Gmina. Gmina jest zwodociągowana w 90%, na terenie której nie ma żadnej oczyszczalni ścieków jak i również kanalizacji.

Woda sprzedawana jest rolnikom indywidualnym i osobom prawnym przez Gminę z uwagi na brak jednostki wodno - kanalizacyjnej, a podatek VAT od sprzedanej wody odprowadzony jest do Urzędu Skarbowego.

Projekt będzie finansowany z następujących środków: udział mieszkańców, budżet gminy, dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Pełna nazwa projektu to: Budowa przydomowych biologicznych oczyszczalni w Gminie. 30 oczyszczalni na terenie gminy.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Gminę.

Efektem projektu będzie wybudowanie 30 szt. oczyszczalni ścieków na posesjach osób fizycznych na terenie Gminy. Celem efektu jest poprawienie stanu gospodarki ściekowej na terenie Gminy i realizacji zadań własnych określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) a nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Gmina jest podatnikiem VAT w zakresie gospodarki wodno ściekowej. Wybudowane oczyszczalnie ścieków stanowić będą własność Gminy - od daty odbioru technicznego przez okres 7 lat.

Po upływie 7 lat Gmina przekaże oczyszczalnie odpłatnie użytkownikowi.

Efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ostatecznie w piśmie z dnia 9 marca 2012 r. będącym uzupełnieniem wniosku Wnioskodawca wskazał, iż podana informacja, w piśmie z dnia 29 lutego 2012 r. dotycząca sformułowania, iż "efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych" jest błędna.

Jednoznaczne stanowisko Gminy w tym temacie jest następujące:

* Gmina wydzierżawi rolnikom oczyszczalnie ścieków za odpłatnością,

* w związku z tym przyszłe efekty uzyskane w wyniku realizacji projektu (przydomowe oczyszczalnie ścieków) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy realizacji zadania pn. "..." Gmina będzie mogła odzyskać od Urzędu Skarbowego podatek VAT w świetle opisanego zdarzenia przyszłego.

Zdaniem Wnioskodawcy, według opisanego stanu faktycznego podatek VAT Gmina winna odzyskać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący czynnym podatnikiem podatku VAT realizuje projekt pn. "...". Zakres robót obejmuje wykonanie wraz z materiałem 30 przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków na gruntach rolników indywidualnych. Grunty na których będą urządzenia przydomowych oczyszczalni ścieków zostaną wydzierżawione gminie, a gmina z kolei wydzierżawi oczyszczalnie rolnikom za odpłatnością. W związku z tym przyszłe efekty uzyskane w wyniku realizacji projektu (przydomowe oczyszczalnie ścieków) będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizowanym projektem będą wystawiane na Gminę. Wybudowane oczyszczalnie ścieków stanowić będą własność Gminy - od daty odbioru technicznego przez okres 7 lat. Po upływie 7 lat Gmina przekaże oczyszczalnie również odpłatnie użytkownikowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów, które nie są zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz ww. przepisy stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem nabyte w ramach realizacji projektu towary i usługi będą służyły wykonywanym przez Wnioskodawcę czynnościom opodatkowanym.

Reasumując, Zainteresowany będzie miał prawo do odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie służyło do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług a Zainteresowany jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile faktycznie zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl