IPTPP4/443-839/13-4/OS - Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-839/13-4/OS Prawo do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2013 r. (data wpływu 25 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "...".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 14 lutego 2014 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego oraz sposobu reprezentacji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest powiatową samorządową jednostką organizacyjną Powiatu, utworzoną na podstawie art. 12 pkt 8 lit. i ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Jako jednostka organizacyjna Powiatu realizuje zadania statutowe na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r. Działalność jednostki jest finansowana z budżetu Powiatu. Wnioskodawca będzie uczestniczyć jako partner w realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, pt. "...". Liderem projektu będzie Powiat, będący Projektodawcą, który zgłasza i składa wniosek o dofinansowanie projektu w imieniu swoim i który odpowiada następnie jako Beneficjent przed instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym dla Województwa na lata 2007-2013 za realizację projektu. Partnerem Projektu będzie Wnioskodawca i jako powiatowa jednostka organizacyjna Powiatu i jemu podległa, będzie operacyjnie wdrażała projekt, tj. dokona wyboru wykonawców części przygotowawczej projektu, ogłosi i przeprowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonawcę robót budowlanych, będzie nadzorowała postęp zadania, dokonywała odbioru usług i robót oraz płatności z wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego.

Wnioskodawca, jako jednostka budżetowa sektora finansów publicznych nieposiadająca osobowości prawnej, pokrywa swoje wydatki z budżetu Powiatu na podstawie planu finansowego jednostki budżetowej i jako partner projektu nie będzie przekazywał własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. To Lider projektu przekazywać będzie własne środki do partnera, aby ten mógł regulować płatności w ramach projektu. Środki z dofinansowania projektu, czyli środki pochodzące z refundacji poniesionych kosztów wpłyną na konto bankowe Powiatu (Lidera).

Projekt będzie realizowany w roku 2013 (dokumentacja techniczna) oraz 2014 (studium wykonalności inwestycji, przetarg, rzeczowa realizacja robót, promocja) i obejmuje przebudowę pierwszego etapu ciągu dróg lokalnych o kategorii dróg powiatowych w Powiecie na terenie gminy, łączących drogi wojewódzkie z połączeniem w kierunku siedziby gminy. Układ tych dróg stanowi oś komunikacyjną całej gminy prowadzącą do jedynej na terenie gminy przeprawy na rzece. Droga w ramach I etapu zostanie przebudowana na długości tj. od przysiółka do okolic Urzędu Gminy w ciągu ulicy.

W ramach prac drogowych wykonane zostaną m.in. lokalne poszerzenia jezdni wraz ze wzmocnieniem całej jezdni siatką przeciwspękaniową i wzmocnieniem podbudowy, nastąpi wykonanie poboczy z materiału odzyskiwanego, a także remont istniejących przepustów.

Zrealizowanie projektu usunie skutki powodzi z 2010 r., pozwoli rozwiązać problemy komunikacyjne oraz poprawi bezpieczeństwo ruchu drogowego na terenie gminy, która należy do gmin zagrożonych powodzią i podtopieniami. Projekt został uznany przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego za projekt rezerwowy służący przywróceniu stanu ciągłości i funkcjonalności infrastruktury drogowej po powodzi z 2010 r.

Projekt nie jest objęty pomocą publiczną w rozumieniu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007 - 2013 i nie będzie generował przychodów (Wnioskodawca zarządzający efektami projektu nie będzie pobierał opłat za korzystanie z drogi zarówno w okresie wymagalnej trwałości projektu - 5 lat oraz po upływie tego terminu). Po rzeczowym zakończeniu projektu Wnioskodawca będzie pełnił nad drogami funkcję zarządcy jako jednostka organizacyjna Powiatu powołana dc zarządzania drogami publicznymi powiatowymi. Właścicielem drogi pozostanie Powiat.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jak wyżej zaznaczono, operacyjnie projekt będzie wdrażał Powiatowy Zarząd Dróg, jako upoważniona jednostka organizacyjna Powiatu i partner projektu. Zakres projektu obejmuje zakupy towarów i usług związane wyłącznie z projektem i fakturowane na Wnioskodawcę, a mianowicie:

* wydatki na przygotowanie projektu: koszty dokumentacji technicznej i studium wykonalności inwestycji na podstawie faktur VAT (wystąpi podatek od towarów i usług),

* wydatki na przygotowanie dokumentacji przetargowej na podstawie umowy o dzieło (nie wystąpi podatek od towarów i usług),

* wydatki na roboty budowlane drogowe fakturowane (wystąpi podatek od towarów i usług),

* wydatki na usługi związane z promocją całości projektu fakturowane (m.in. tablice informacyjne - wystąpi podatek od towarów i usług).

Wszystkie wymienione powyżej pozycje wydatków nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

* czynności wykonywane przez Wnioskodawcę - nie są rozliczane w rejestrach i deklaracjach Powiatu.;

* czynności wykonywane przez Wnioskodawcę.- są ewidencjonowane w jego rejestrach ewidencyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, realizujący wydatki sfinansowane z budżetu Powiatu w projekcie planowanym do realizacji latach 2013-2014 i współfinansowanym ze środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego może odzyskać zapłacony w ramach projektu podatek od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca jako jednostka organizacyjna Powiatu, realizująca zadania ustawowe na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym z dnia 5 czerwca 1998 r., nie może odzyskać zapłaconego podatku od towarów i usług przy dokonywanych zakupach w ramach realizowanego projektu pt. "...". Wnioskodawca wykonuje na podstawie ww. ustawy zadania publiczne m.in. w zakresie utrzymania dróg powiatowych.

W związku z tym, że Wnioskodawca realizuje zadania statutowe, zgodnie z zapisem art. 4 ust. 1 pkt 6, nie podlega w tym zakresie podatkowi od towarów i usług VAT, a zatem nie może go odliczać.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aby możliwa była realizacja prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powyższym, w sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. W przypadku przebudowy ciągu dróg powiatowych nie będzie ona związana z czynnościami opodatkowanymi i to zarówno w części przygotowawczej inwestycji (studium wykonalności, dokumentacja techniczna, przygotowanie dokumentacji przetargowej), jak również w fazie rzeczowej realizacji: robót budowlanych drogowych oraz promocji projektu dotyczącej ogólnie całego zadania. W związku z tym nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie uczestniczyć jako partner w realizacji projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Działanie 3.1 Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 3.1.2 Drogi lokalne, pt. "...". Liderem projektu będzie Powiat, będący Projektodawcą, który zgłasza i składa wniosek o dofinansowanie projektu w imieniu swoim i który odpowiada następnie jako Beneficjent przed instytucją Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym dla Województwa na lata 2007-2013 za realizację projektu. Partnerem Projektu będzie Wnioskodawca i jako powiatowa jednostka organizacyjna Powiatu i jemu podległa, będzie operacyjnie wdrażała projekt, tj. dokona wyboru wykonawców części przygotowawczej projektu, ogłosi i przeprowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonawcę robót budowlanych, będzie nadzorowała postęp zadania, dokonywała odbioru usług i robót oraz płatności z wyodrębnionego dla projektu rachunku bankowego. Operacyjnie projekt będzie wdrażał Powiatowy Zarząd Dróg, jako upoważniona jednostka organizacyjna Powiatu i partner projektu. Zakres projektu obejmuje zakupy towarów i usług związane wyłącznie z projektem i fakturowane na Wnioskodawcę. Wszystkie wydatki nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę -Powiatowy Zarząd Dróg w nie są rozliczane w rejestrach i deklaracjach Powiatu. Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę.- Powiatowy Zarząd Dróg są ewidencjonowane w jego rejestrach ewidencyjnych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: "...", ponieważ, jak wynika z treści wniosku, wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, tekst jedn.: Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż jak wskazał Wnioskodawca po zakończeniu realizacji przedmiotowego projektu nie są wykonywane żadne czynności opodatkowane związane z infrastrukturą sfinansowaną w ramach projektu

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl