IPTPP4/443-823/13-4/MK - Określenie stawki VAT właściwej dla usług dzierżawy kontenerów lub koszy na czas realizacji usługi głównej związanej ze odbiorem odpadów komunalnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-823/13-4/MK Określenie stawki VAT właściwej dla usług dzierżawy kontenerów lub koszy na czas realizacji usługi głównej związanej ze odbiorem odpadów komunalnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lutego 2014 r. (data wpływu 12 lutego 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług dzierżawy kontenerów lub postawienia koszy na czas realizacji usługi głównej sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU nr 38.11.1 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług dzierżawy kontenerów lub postawienia koszy na czas realizacji usługi głównej sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU nr 38.11.1.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lutego 2014 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, głównie w zakresie usług związanych ze zbieraniem odpadów (PKWiU 38.11.1) i czynnym podatnikiem VAT.

Na mocy zawartych umów z przedsiębiorcami jako Zleceniobiorca Wnioskodawca zobowiązuje się do usuwania nieczystości stałych z posesji.

Zleceniodawcy są zobowiązani do gromadzenia odpadów w pojemnikach stanowiących własność Wnioskodawcy.

Strony ustalają wysokość wynagrodzenia za każdy m3 odpadów komunalnych oraz za dzierżawę kontenerów.

Od czerwca br. Wnioskodawca bierze także udział w przetargach na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenów gmin.

Cena za usługę odbioru i zagospodarowania odpadów składa się z cen jednostkowych w wysokości netto i brutto poszczególnych czynności wchodzących w skład niniejszej usługi:

* za odbiór i zagospodarowanie odpadów wg ich rodzajów i ilości osób,

* za postawienie koszy i kontenerów (na czas realizacji zamówienia) o różnej pojemności (w zależności od rodzajów i gabarytów odpadów) wg rzeczywistej ich ilości.

Po zakończeniu każdego miesiąca kalendarzowego w ten sam sposób wystawiane są faktury VAT (z uwzględnieniem poszczególnych czynności).

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że usługi dzierżawy kontenerów i postawienia koszy stanowią przedmiot jednej umowy z przedsiębiorcami na odbiór i zagospodarowanie odpadów. W ramach jednej umowy Wnioskodawca zobowiązuje się do kompleksowego świadczenia polegającego na odbiorze zmieszanych odpadów komunalnych i opakowaniowych gromadzonych w pojemnikach stanowiących własność Wnioskodawcy. Oprócz regularnego odbioru odpadów z pojemników będących własnością Wnioskodawcy, Wnioskodawca zobowiązany jest w ramach niniejszej umowy do naprawy uszkodzonych i wymiany zużytych pojemników.

Usługi dzierżawy i postawienia koszy stanowią przedmiot jednej umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie gmin.

Czynnościami stanowiącymi całość jednej kompleksowej usługi są:

* odbieranie i zagospodarowanie odpadów segregowanych i niesegregowanych,

* postawienie na czas realizacji koszy różnego rodzaju i różnej wielkości, w zależności od rodzaju odpadów,

* odbieranie mebli i odpadów wielkogabarytowych,

* odbieranie odpadów budowlano - remontowych, odpadów niebezpiecznych itp.,

* odbieranie zużytych baterii i akumulatorów innych niż samochodowe lub przemysłowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę stosować do usługi dzierżawy kontenerów lub postawienia koszy na czas realizacji zamówienia (dotyczy przetargów) gdy usługa świadczona jest w ramach jednej umowy na usuwanie nieczystości stałych lub jednej umowy z gminą na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku usług dotyczących odbioru i usuwania nieczystości stałych i odpadów komunalnych zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o VAT stawka podatku VAT wynosi 8%.

W związku z tym, że usługi te wykonywane są łącznie z wynajmem i dzierżawą koszy i kontenerów w ramach tej samej umowy o usuwanie nieczystości stałych lub w ramach tej samej umowy o odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych również usługi dzierżawy i wynajmu kontenerów opodatkowane są stawką 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego, zatem została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2013 r.

Należy podkreślić, że w rozpatrywanej sprawie najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usług wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług. Tut. Organ nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli. Wnioskodawca wskazał dla wykonywanych przez siebie usług symbol PKWiU 38.11.1. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług pod symbolem tym mieszczą się: "Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu".

Tut. Organ zauważa, że we wskazanym przez Wnioskodawcę grupowaniu PKWiU pod nr 38.11.1 nie mieszczą się usługi zbierania odpadów niebezpiecznych.

Zatem niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie stawki podatku VAT dla usług dzierżawy kontenerów i postawienia koszy w ramach usługi kompleksowej do usługi głównej sklasyfikowanej w PKWiU 38.11.1 "Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu".

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak stanowi przepis art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stawka podatku - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku - stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy - wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 143 wskazano na "Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu" (symbol PKWiU 38.11.1).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Głównym zakresem działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę są usługi związane ze zbieranie odpadów, które są skalsyfikowane w PKWiU pod nr 38.11.1.

Zgodnie z umowami zawartymi z przedsiębiorcami Wnioskodawca zobowiązał się do usuwania nieczystości stałych z posesji.

Przedsiębiorcy są zobowiązani do gromadzenia odpadów w pojemnikach będących własnością Wnioskodawcy.

Wysokość wynagrodzenia za każdy m3 odpadów komunalnych oraz za dzierżawę kontenerów został ustalony przez strony w stosownych umowach.

Od czerwca 2013 r. Wnioskodawca bierze także udział w przetargach na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenów Gmin.

Cena za usługę odbioru i zagospodarowania odpadów składa się z cen jednostkowych w wysokości netto i brutto poszczególnych czynności wchodzących w skład niniejszej usługi:

* za odbiór i zagospodarowanie odpadów wg ich rodzajów i ilości osób,

* za postawienie koszy i kontenerów (na czas realizacji zamówienia) o różnej pojemności (w zależności od rodzajów i gabarytów odpadów) wg rzeczywistej ich ilości.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że usługi dzierżawy kontenerów i postawienia koszy stanowią przedmiot jednej umowy z przedsiębiorcami na odbiór i zagospodarowanie odpadów. W ramach jednej umowy Wnioskodawca zobowiązuje się do kompleksowego świadczenia polegającego na odbiorze zmieszanych odpadów komunalnych i opakowaniowych gromadzonych w pojemnikach stanowiących własność Wnioskodawcy. Oprócz regularnego odbioru odpadów z pojemników będących własnością Wnioskodawcy, Wnioskodawca zobowiązany jest w ramach niniejszej umowy do naprawy uszkodzonych i wymiany zużytych pojemników.

Usługi dzierżawy i postawienia koszy stanowią przedmiot jednej umowy na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych na terenie gmin.

Czynnościami stanowiącymi całość jednej kompleksowej usługi są:

* odbieranie i zagospodarowanie odpadów segregowanych i niesegregowanych,

* postawienie na czas realizacji koszy różnego rodzaju i różnej wielkości, w zależności od rodzaju odpadów,

* odbieranie mebli i odpadów wielkogabarytowych,

* odbieranie odpadów budowlano - remontowych, odpadów niebezpiecznych itp.,

* odbieranie zużytych baterii i akumulatorów innych niż samochodowe lub przemysłowe.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednakże w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana będzie jako element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Zatem podsumowując powyższe, świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze - tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy - wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W analizowanej sytuacji niewątpliwie mamy do czynienia z usługą główną jaką jest usługa wywozu nieczystości oraz usługami pomocniczymi, którymi są usługi dzierżawy pojemników lub postawienia koszy na czas realizacji umowy. Usługa dzierżawy pojemników lub postawienia odpowiednich koszy nie stanowi celu samego w sobie. Stanowi usługę dodatkową (pomocniczą) do usługi zasadniczej, która pozwala na lepsze wykorzystanie usługi zasadniczej. Wnioskodawca nie zawiera umów tylko na samą dzierżawę pojemników. Usługi dzierżawy i postawienia koszy są przedmiotem jednej umowy z przedsiębiorcami na odbiór i zagospodarowanie odpadami lub jednej umowy z gminami na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tym samym w przedmiotowej sprawie należy przyjąć, że Wnioskodawca świadczy kompleksową usługę związaną z wywozem nieczystości.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że usługi postawienia koszy lub dzierżawy kontenerów świadczone w ramach jednej umowy stanowią usługi kompleksowe wraz z usługami zbierania odpadów sklasyfikowanych w PKWiU w grupowaniu 38.11.1 i opodatkowane są stawką podatku 8% zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy i poz. 143 załącznika nr 3 do ustawy w związku z art. 146a pkt 2.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów i usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem ww. art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. Zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jak wskazano wyżej niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie stawki dla dzierżawy i postawienia koszy w ramach usług polegających na zbieraniu odpadów niebezpiecznych.

Jeżeli Wnioskodawca oczekuje wydania interpretacji w zakresie stawki dla usług dzierżawy kontenerów i postawienia koszy w ramach usług związanych z odbiorem odpadów niebezpiecznych należy złożyć odrębny wniosek w takim zakresie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl