IPTPP4/443-817/13-4/JM - Forma oświadczenia, o którym mowa w § 7 ust. 5 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-817/13-4/JM Forma oświadczenia, o którym mowa w § 7 ust. 5 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2013 r. (data wpływu 14 listopada 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy oświadczenia złożonego przez nabywcę w myśl § 7 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie formy oświadczenia złożonego przez nabywcę w myśl § 7 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 lutego 2014 r. (data wpływu 6 lutego 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z dnia 6 kwietnia 2011 r.) w sprawie obniżenia stawki podatku VAT do wysokości 8% do śruty sojowej i rzepakowej (§ 7 ust. 4 rozporządzenia) stosuje się do dostawców pod warunkiem, że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako pasze lub dodatki do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Oświadczenie, o którym mowa w § 7 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia powinno zawierać:

1.

imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;

2.

określenie ilości nabywanych towarów;

3.

datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Przedmiotem dokonywanych przez Wnioskodawczynię jest śruta sojowa o symbolu PKWiU 10.41.41.0 i śruta rzepakowa o symbolu PKWiU 10.41.41.0. Sprzedaży ww. towarów Wnioskodawczyni dokonuje na rzecz podatników podatku rolnego lub podatników podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

Jeżeli chodzi o oświadczenia Wnioskodawczyni stosuje dwie metody.

1. W przypadku rolników ryczałtowych, którzy nie chcą faktury tylko paragon z kasy fiskalnej Wnioskodawczyni pobiera oświadczenie na odrębnym druku, które zawsze zawiera elementy takie jak:

* imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania

* określenie nazwy i ilości nabywanego towaru

* datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

2. W przypadku rolników będących podatnikiem podatku od towarów i usług i podatników podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, dla których jest wystawiana faktura oświadczenie, o którym mowa w § 7 ust. 5 rozporządzenia jest zawarte na tej fakturze poniżej podpisu osoby upoważnionej do wystawienia faktury o treści: "Oświadczam, że jestem podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego działów specjalnych produkcji rolnej. Makuchy i inne pozost. po ekstrakcji tłuszczów i olejów pochodzenia roślinnego (PKWiU 10.41.41.0) będę stosował jako nawóz, paszę lub dodatek do pasz".

Jeżeli chodzi o pozostałe dane jak imię i nazwisko, adres stałego zamieszkania oraz nazwę i ilość nabywanego towaru zawiera już sama faktura. Podpis zawsze składa kupujący pod treścią ww. oświadczenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Pytanie dotyczy formy złożenia oświadczenia sprzedawcy pisemnego oświadczenia wg § 7 ust. 5 pkt 1 i ust. 6 rozporządzenia: czy to ma być odrębny dokument, czy może być zawarta treść oświadczenia na stałe na druku faktury wg § 7 ust. 5 pkt 1 bez wymieniania dodatkowo danych, o których mowa w § 7 ust. 6 pkt 1 i 2 rozporządzenia, ponieważ dane te zawiera już faktura.

Zdaniem Wnioskodawczyni oświadczenie zawarte na stałe na druku faktury jest zgodne z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z dnia 6 kwietnia 2011 r.), gdyż widnieją wszystkie dane nabywcy, które miały być zawarte na odrębnym oświadczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Tut. Organ wskazuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego, zatem została wydana w oparciu o przepisy obowiązujące do 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.).

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jak stanowi art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast zgodnie z art. 146a pkt 2 w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Zgodnie z treścią § 7 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, obniżoną do wysokości 8% stawkę podatku stosuje się również do dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia i importu makuchów i innych pozostałości stałych z tłuszczów i olejów roślinnych; mąki i mączki z nasion lub owoców oleistych, z wyłączeniem gorczycy (PKWiU ex 10.41.4), (CN ex 2304 00 00, 2305 00 00, 2306 i 1208).

Przepis ust. 4 stosuje się do dostawy - pod warunkiem, że nabywca tych towarów złoży sprzedawcy pisemne oświadczenie, że jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej (§ 7 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Na podstawie § 7 ust. 6 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, oświadczenie, o którym mowa w ust. 5, powinno zawierać również:

1.

imię i nazwisko oraz adres stałego miejsca zamieszkania nabywcy będącego osobą fizyczną albo nazwę oraz adres siedziby nabywcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej;

2.

określenie ilości nabywanych towarów, wymienionych w ust. 4;

3.

datę i miejsce wystawienia oświadczenia oraz podpis składającego oświadczenie.

Jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8% przy dostawie śruty sojowej o symbolu PKWiU 10.41.41.0 i śruty rzepakowej o symbolu PKWiU 10.41.41.0, uzależnione jest od posiadania przez podatnika pisemnego oświadczenia nabywcy, z którego wynika, że nabywca jest podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, a nabywane towary przeznaczy do stosowania jako nawozy, pasze lub dodatki (surowiec) do pasz w prowadzonym przez niego gospodarstwie rolnym lub dziale specjalnym produkcji rolnej.

Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem dokonywanych przez Wnioskodawczynię dostaw jest śruta sojowa o symbolu PKWiU 10.41.41.0 i śruta rzepakowa o symbolu PKWiU 10.41.41.0. Sprzedaż ww. towarów Wnioskodawczyni dokonuje na rzecz podatników podatku rolnego lub podatników podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej.

W przypadku rolników będących podatnikiem podatku od towarów i usług i podatników podatku dochodowego od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej, dla których jest wystawiana faktura oświadczenie, o którym mowa w § 7 ust. 5 rozporządzenia jest zawarte na tej fakturze poniżej podpisu osoby upoważnionej do wystawienia faktury o treści: "Oświadczam, że jestem podatnikiem podatku rolnego lub podatku dochodowego działów specjalnych produkcji rolnej. Makuchy i inne pozost. po ekstrakcji tłuszczów i olejów pochodzenia roślinnego (PKWiU 10.41.41.0) będę stosował jako nawóz, paszę lub dodatek do pasz".

Wnioskodawczyni wskazała, że imię i nazwisko, adres stałego zamieszkania oraz nazwę i ilość nabywanego towaru zawiera już sama faktura. Podpis zawsze składa kupujący pod treścią ww. oświadczenia.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi forma pisemnego oświadczenia złożonego przez nabywcę wg § 7 ust. 5 pkt 1 i ust. 6 rozporządzenia, tzn. czy to ma być odrębny dokument, czy może być zawarta treść oświadczenia na stałe na druku faktury wg § 7 ust. 5 pkt 1 bez wymieniania dodatkowo danych, o których mowa w § 7 ust. 6 pkt 1 i 2 rozporządzenia, ponieważ dane te zawiera już faktura.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Kwestie dotyczące faktur uregulowane są szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie faktur.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r., fakturę wystawia:

1.

zarejestrowany podatnik VAT czynny;

2.

podatnik, o którym mowa w art. 16 ustawy, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Natomiast, w oparciu o § 5 ust. 1 pkt 3 i pkt 4 rozporządzenia w sprawie faktur, faktura powinna zawierać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy oraz numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że fakturę wystawia sprzedawca będący podatnikiem podatku od towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej sprzedaży towarów lub świadczonych usług. Faktura jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego. Przepisy powołanego wyżej rozporządzenia określają niezbędne minimum elementów, które powinna zawierać faktura VAT. Brak jest zatem przeszkód, aby faktura dokumentująca określoną transakcję, zawierała inne, dodatkowe elementy, które nie zostały wskazane w katalogu. Dane zawarte w fakturze VAT muszą przede wszystkim umożliwiać jednoznaczną identyfikację stron transakcji gospodarczej, zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy oraz przedmiot transakcji.

Należy zauważyć, że powoływane przepisy nie zastrzegają wzoru, ani żadnej szczególnej formy oświadczenia, o którym mowa w § 7 ust. 5 pkt 1 rozporządzenia. Wymagane jest tylko, aby taki dokument zawierał co najmniej dane określone w rozporządzeniu.

Faktura, jaką Wnioskodawczyni posiada w swojej dokumentacji musi zawierać treść wypełniającą w istocie znamiona oświadczenia.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że skoro nie istnieją przeszkody, aby faktura dokumentująca sprzedaż, zawierała dodatkowe elementy, które nie zostały wskazane w rozporządzeniu w sprawie faktur oraz nie ma szczególnej formy oświadczenia, będącego przedmiotem wniosku, to takie oświadczenie nie musi być sporządzone oddzielnie od faktury.

Reasumując, oświadczenie, będące przedmiotem wniosku może być złożone na dokumencie faktury, pod warunkiem, że będzie zawierało wszystkie elementy wymienione w § 7 ust. 5 i 6 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl