IPTPP4/443-8/11-4/OS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek nabytych w drodze spadku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-8/11-4/OS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek nabytych w drodze spadku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskującej, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) uzupełnionym w dniu 14 grudnia 2011 r. (data wpływu 20 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek nabytych w drodze spadku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży działek nabytych w drodze spadku.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2011 r. (data wpływu 20 grudnia 2011 r.) w zakresie doprecyzowania zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 1995 r. Wnioskodawczyni została właścicielką działki rolnej o powierzchni 0,8217 ha otrzymanej w spadku po zmarłym ojcu. Były to grunty rolne o klasach IV i VI. W 1998 r. grunty te w planie zagospodarowania przestrzennego zostały zakwalifikowane jako działki budowalne pod zabudowę mieszkaniową i drogi dojazdowe.

W dniu 21 marca 2008 r. został zatwierdzony zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego, a działki te zostały zakwalifikowane jako działki mieszkaniowo - usługowe i drogi o szerokości 10 m.

Wydzielonych zostało 8 działek mieszkaniowo - usługowych o numerach: i dwie działki pod drogi. Jedna z działek została sprzedana przez Wnioskodawczynię w 2011 r. i już rozpoczęto na niej budowę.

Wnioskodawczyni nie jest płatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie pracuje, zajmuje się wychowaniem dziecka. Na utrzymanie Wnioskodawczyni pracuje mąż.

Zainteresowana zamierza w najbliższym czasie, tj. w 2011 r. sprzedać jedną działkę, a w roku następnym też jedną działkę. Działki w chwili sprzedaży będą niezabudowane.

Pieniądze ze sprzedaży działek przeznaczone będą na budowę nowego domu i remont domu dotychczasowego zalanego w czasie powodzi (powódź w 1997 r. i w 2010 r.).

Wnioskodawczyni jest również właścicielką nieruchomości rolnych o powierzchni 3,9283 ha na których jest posadowiony stary dom z zabudowanymi gospodarczymi, oraz dom nowo budowany przez Wnioskodawczynię.

Działki dotychczas wykorzystywane są rolniczo, ale Wnioskodawczyni nie dokonywała sprzedaży produktów rolnych pochodzenia z własnej działalności.

Nieruchomość nabyta w drodze spadku nie została przejęta z zamiarem jej odsprzedaży. Zamierzona sprzedaż dwóch działek dotyczy majątku prywatnego, bez powtarzania tych czynności, a sprzedaż ta nie ma charakteru zorganizowanego.

Wnioskująca nie jest rolnikiem ryczałtowym. W latach 2007 i 2008 część przedmiotowego gruntu została nieodpłatnie użyczona sąsiadom. Zainteresowana nie ponosiła nakładów w celu sprzedaży działek poza nakładami na podział przedmiotowego gruntu na działki budowlane. O podział gruntu występowała Wnioskująca po uzyskaniu informacji, że tereny te w palnie zagospodarowania przestrzennego zostały zakwalifikowane jako obszary pod zabudowę mieszkaniową i drogi dojazdowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako osoba sprzedająca działki Wnioskodawczyni jest zobowiązana zapłacić podatek VAT i w jakiej wysokości, jeżeli sprzeda w 2011 r. jeszcze jedną działkę, a w roku następnym również jedną działkę, każdą innemu nabywcy.

Czy jako osoba sprzedająca działki w następnych latach (jedna działka rocznie) Wnioskodawczyni jest obowiązana zapłacić podatek VAT i w jakiej wysokości.

Zdaniem Wnioskodawczyni, sprzedaż działek winna być zwolniona z zapłaty podatku VAT, gdyż czynność jest jednorazowa, nie przynosząca zysków w sposób ciągły. Otrzymując darowiznę Wnioskodawczyni nie miała zamiaru dokonywać jej sprzedaży. Zdaniem Wnioskodawczyni, aby sprzedaż miała charakter sprzedaży opodatkowanej, sprzedawca musi działać jako podatnik wykonujący działalność gospodarczą, która związana by była z profesjonalnym obrotem nieruchomościami, a ponadto musi mieć charakter stały, powtarzalny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...)

Przyjęcie podziału na dostawę towaru oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług. Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały taksatywnie wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.

Powyższe regulacje wynikające z ustawodawstwa wspólnotowego dotyczącego harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych, wprowadzono w tym celu, aby nie dopuścić do podwójnego opodatkowania, braku opodatkowania, czy zakłócenia konkurencji.

Podstawowe bowiem znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.: powszechność opodatkowania, faktyczne opodatkowanie konsumpcji, stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Realizację powyższych fundamentalnych cech podatku od towarów i usług, o których mowa wyżej, gwarantują nie tylko przepisy określające zakres przedmiotowy podatku VAT, tj. cyt. wyżej art. 5, 7 i 8 ustawy, lecz również przepisy regulujące zakres podmiotowy podatku od towarów i usług, czyli przepisy art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów (w tym przypadku gruntów) podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy, mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Niezbędnym do uznania dostawy towarów za działalność gospodarczą jest, aby w momencie jej dokonania podatnik miał zamiar dokonywać czynności wielokrotnie. Jeżeli podmiot dokonuje sprzedaży gruntu przeznaczonego pod zabudowę, a okoliczności nie wskazują, że czynności te wykonywane są z zamiarem ich powtarzania (kontynuowania) i nie zmierzają do nadania im stałego (zorganizowanego) charakteru, to nie można stwierdzić, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, iż w 1995 r. Wnioskodawczyni została właścicielką działki rolnej o powierzchni 0,8217 ha otrzymanej w spadku po zmarłym ojcu. Były to grunty rolne o klasach IV i VI. W 1998 r. grunty te w planie zagospodarowania przestrzennego zostały zakwalifikowane jako działki budowalne pod zabudowę mieszkaniową i drogi dojazdowe. W dniu 21 marca 2008 r. został zatwierdzony zmieniony plan zagospodarowania przestrzennego, a działki te zostały zakwalifikowane jako działki mieszkaniowo - usługowe i drogi o szerokości 10 m. Wydzielonych zostało 8 działek mieszkaniowo - usługowych o numerach:.., i dwie działki pod drogi o numerach.... Jedna z działek o nr... została sprzedana przez Wnioskodawczynię w 2011 r. i już rozpoczęto na niej budowę. Zainteresowana zamierza w najbliższym czasie, tj. w 2011 r. sprzedać jedną działkę, a w roku następnym też jedną działkę. Działki w chwili sprzedaży będą niezabudowane.

Wnioskodawczyni ponadto nie jest płatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. Nie posiada również statusu rolnika ryczałtowego. Nie pracuje, zajmuje się wychowaniem dziecka. Na utrzymanie Wnioskodawczyni pracuje mąż.

O podział gruntu występowała Wnioskująca po uzyskaniu informacji, że tereny te w palnie zagospodarowania przestrzennego zostały zakwalifikowane jako obszary pod zabudowę mieszkaniową i drogi dojazdowe.

Zainteresowana zamierza w najbliższym czasie, tj. w 2011 r. sprzedać jedną działkę, a w roku następnym też jedną działkę. Działki w chwili sprzedaży będą niezabudowane.

Pieniądze ze sprzedaży działek przeznaczone będą na budowę nowego domu i remont domu dotychczasowego zalanego w czasie powodzi (powódź w 1997 r. i w 2010 r.). Wnioskodawczyni jest również właścicielką nieruchomości rolnych o powierzchni 3,9283 ha na których jest posadzony stary dom z zabudowanymi gospodarczymi, oraz dom nowo budowany przez Wnioskodawczynię. Działki dotychczas wykorzystywane były rolniczo, ale nie dokonywano sprzedaży produktów rolnych pochodzenia z własnej działalności. W latach 2007 i 2008 część przedmiotowego gruntu została nieodpłatnie użyczona sąsiadom. Nieruchomość nabyta w drodze spadku nie została przejęta z zamiarem późniejszej odsprzedaży. Fakt, iż w trakcie posiadania przez Wnioskodawczynię grunt został przekwalifikowany i podzielony na działki mieszkaniowo - usługowe oraz drogi o szerokości 10 m, które to Wnioskodawczyni zamierza sprzedać nie powoduje, iż czynność sprzedaży, w tych okolicznościach, jest traktowana jako działalność gospodarcza. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze - dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzona sprzedaż dwóch działek dotyczy majątku prywatnego, bez powtarzania tych czynności, a sprzedaż ta nie ma charakteru zorganizowanego. Ze względu bowiem na sposób nabycia przedmiotowej nieruchomości w formie spadku, należy uznać, iż intencją Zainteresowanej w momencie nabycia gruntów nie był zamiar ich odsprzedaży.

Reasumując, sprzedaż działek przez Wnioskodawczynię nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Zainteresowana dokonując ich sprzedaży będzie korzystać z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Zatem, w przedmiotowej sprawie nie wystąpi konieczność zapłaty podatku należnego od czynności sprzedaży działek niezabudowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty zaistniały stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał się z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl