IPTPP4/443-790/13-6/JM - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach dokumentujących opłatę wstępną, opłatę manipulacyjną, raty leasingowe oraz nabycie paliwa do napędu samochodu osobowego stanowiącego przedmiot umowy leasingu operacyjnego, w przypadku gdy pojazd ten zostanie przeznaczony wyłącznie na cele wynajmu w okresie nie krótszym niż sześć miesięcy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-790/13-6/JM Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach dokumentujących opłatę wstępną, opłatę manipulacyjną, raty leasingowe oraz nabycie paliwa do napędu samochodu osobowego stanowiącego przedmiot umowy leasingu operacyjnego, w przypadku gdy pojazd ten zostanie przeznaczony wyłącznie na cele wynajmu w okresie nie krótszym niż sześć miesięcy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego dotyczącego opłaty wstępnej, opłaty manipulacyjnej oraz rat leasingowych z tytułu przeznaczenia samochodu na wynajem, braku obowiązku korekty odliczonego podatku oraz prawa do zawarcia kilku umów najmu w okresie nie krótszym niż 6 miesięcy - jest prawidłowe;

* prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupu paliwa do samochodu osobowego z tytułu przeznaczenia samochodu na wynajem - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego dotyczącego opłaty wstępnej, opłaty manipulacyjnej oraz rat leasingowych z tytułu przeznaczenia samochodu na wynajem, braku obowiązku korekty odliczonego podatku oraz prawa do zawarcia kilku umów najmu w okresie nie krótszym niż 6 miesięcy oraz w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupu paliwa do samochodu osobowego z tytułu przeznaczenia samochodu na wynajem.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2014 r. (data wpływu 17 stycznia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Podatnik jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną. Zamierza rozszerzyć swoją dotychczasową działalność o wynajem samochodów osobowych i w tym celu został wpisany do ewidencji działalności gospodarczej nowy kod PKD 77.11.Z. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego na zakup samochodu osobowego, który będzie przeznaczony wyłącznie na cele wynajmu przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Podatnik nie ma pewności, iż znajdzie potencjalnego najemcę, który podpisze z nim umowę najmu samochodu na okres dłuższy niż 6 miesięcy, dlatego chciałby wynajmować samochód również na okresy krótsze niż sześć miesięcy, jednak w okresie nie krótszym niż sześć miesięcy samochód ten byłby wykorzystywany tylko i wyłącznie na cele wynajmu.

Po upływie sześciu miesięcy przeznaczenia samochodu wyłącznie na cele wynajmu, podatnik zamierza również wykorzystywać samochód tylko do celów wynajmu.

Opłata manipulacyjna zostanie udokumentowana fakturą VAT na rzecz Wnioskodawcy, opłata wstępna zostanie udokumentowana fakturą VAT na rzecz Wnioskodawcy.

Po stronie Wnioskodawcy opłata manipulacyjna będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, opłata wstępna również będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Opłata manipulacyjna będzie płatnością wynikającą z zawartej przez Wnioskodawcę umowy leasingu, jak również opłata wstępna będzie płatnością wynikającą z zawartej umowy leasingu.

Faktury związane z leasingiem samochodu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Oddanie samochodu w najem będzie u Wnioskodawcy czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W odpowiedzi na pytanie zawarte w wezwaniu kto będzie dokonywał faktycznie zakupu paliwa na stacjach do samochodu w okresie, gdy samochód będzie przedmiotem umowy najmu, Wnioskodawca wskazał, że najemca będzie dokonywał faktycznie zakupu paliwa na stacjach benzynowych do samochodu w okresie, gdy samochód będzie przedmiotem najmu.

Ponadto, w odpowiedzi na pytanie zawarte w wezwaniu na kogo będą wystawiane faktury na zakup paliwa do samochodu, Wnioskodawca wskazał, że faktury na zakup paliwa do samochodu będą wystawiane na najemcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie pytania.

1. Czy w zakresie nabycia samochodu osobowego w drodze leasingu operacyjnego, przeznaczonego wyłącznie na cele wynajmu w okresie nie krótszym niż sześć miesięcy podatnik ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących opłaty wstępnej i opłaty manipulacyjnej, faktur od rat leasingowych oraz od paliwa nabywanego do napędu samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem - faktury będą wystawiane na Wnioskodawcę oraz czy możliwe jest zawarcie kilku umów najmu w okresie nie krótszym niż 6 miesięcy.

2. Czy po upływie 6 miesięcznego okresu wynajmu brak jest obowiązku korekty podatku odliczonego z faktur dokumentujących czynsz leasingowy jeżeli przedmiotowy samochód będzie wykorzystywany w dalszym ciągu tylko na cele wynajmu i czy będzie możliwe dalsze pełne odliczenie podatku naliczonego z faktur leasingowych i na zakup paliwa.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnik ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących opłaty wstępnej i opłaty manipulacyjnej, faktur od rat leasingowych oraz od paliwa nabywanego do napędu samochodu osobowego przeznaczonego na wynajem przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy oraz nie ma ograniczeń ustawowych aby można było zawrzeć kilka umów najmu samochodu osobowego w okresie nie krótszym niż 6 miesięcy.

Zgodnie z art. 3 ust. 6 ustawy nowelizującej, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł. Przepis ten nie dotyczy jednak pojazdów wymienionych w art. 3 ust. 2 ustawy nowelizującej, w stosunku do których podatnik ma w pełni prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących płatności z tytułu ww. umów.

Jak wynika z powołanych uregulowań zasadą jest, że w przypadku nabycia i leasingu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości.

Natomiast to ograniczone prawo nie ma zastosowania w przypadkach, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, tj. w przypadkach gdy nabywane ww. samochody i pojazdy oddane w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, przy czym jest to przedmiotem działalności podatnika a ponadto samochody te są przeznaczone wyłącznie na te cele przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy.

Zdaniem Wnioskodawcy po upływie 6 miesięcznego okresu wynajmu brak jest obowiązku korekty podatku odliczonego z faktur dokumentujących czynsz leasingowy jeżeli przedmiotowy samochód będzie wykorzystywany nadal wyłącznie na wynajem i w dalszym ciągu podatnik ma możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur leasingowych i faktur dokumentujących zakup paliwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

* w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego dotyczącego opłaty wstępnej, opłaty manipulacyjnej oraz rat leasingowych z tytułu przeznaczenia samochodu wyłącznie na wynajem, braku obowiązku korekty odliczonego podatku oraz prawa do zawarcia kilku umów najmu w okresie nie krótszym niż 6 miesięcy jest prawidłowe;

* w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupu paliwa do samochodu osobowego z tytułu przeznaczenia samochodu na wynajem jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że z uwagi że we wniosku jako przedmiot wniosku Wnioskodawca zaznaczył zdarzenie przyszłe niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o stan prawny obowiązujący od 1 stycznia 2014 r.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z ww. przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto, w treści art. 88 ustawy ustawodawca wskazał przypadki, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 86a ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem zmian wynikających z ustawy z dnia 10 października 2012 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 1448), w przypadku nabycia:

1.

samochodów osobowych,

2.

innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony

- kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

W świetle tego przepisu możliwość odliczenia całości podatku od nabycia występuje w przypadku, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdu samochodowego przekracza 3,5 tony.

Od tej zasady występuje szereg wyjątków, wymienionych w art. 86a ust. 2 ustawy, który stanowi, że przepis ust. 1 pkt 2 nie dotyczy:

1.

pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2.

pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3.

pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4.

pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5.

pojazdów specjalnych - jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym wynika, że jest to pojazd specjalny;

6.

pojazdów samochodowych innych niż wymienione w pkt 1-5, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a.

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 425 kg,

b.

2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 493 kg,

c.

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest równa lub większa niż 500 kg;

7.

pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika - art. 86a ust. 3 ustawy.

W świetle art. 86a ust. 8 ustawy, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł.

Z powołanych wyżej uregulowań ustawy o VAT, wynika że - co do zasady - w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, wykorzystywanych na potrzeby działalności gospodarczej, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ograniczonej wysokości. Ograniczenie wynikające z art. 86a ust. 1 ww. ustawy o VAT nie dotyczy przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika (art. 86a ust. 3 tej ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność wyłącznie opodatkowaną. Zamierza rozszerzyć swoją dotychczasową działalność o wynajem samochodów osobowych i w tym celu został wpisany do ewidencji działalności gospodarczej nowy kod PKD 77.11.Z. Wnioskodawca zamierza zawrzeć umowę leasingu operacyjnego na zakup samochodu osobowego, który będzie przeznaczony wyłącznie na cele wynajmu przez okres nie krótszy niż 6 miesięcy. Podatnik nie ma pewności, iż znajdzie potencjalnego najemcę, który podpisze z nim umowę najmu samochodu na okres dłuższy niż 6 miesięcy, dlatego chciałby wynajmować samochód również na okresy krótsze niż sześć miesięcy, jednak w okresie nie krótszym niż sześć miesięcy samochód ten byłby wykorzystywany tylko i wyłącznie na cele wynajmu. Po upływie sześciu miesięcy przeznaczenia samochodu wyłącznie na cele wynajmu, podatnik zamierza również wykorzystywać samochód tylko do celów wynajmu. Opłata manipulacyjna zostanie udokumentowana fakturą VAT na rzecz Wnioskodawcy, opłata wstępna zostanie udokumentowana fakturą VAT na rzecz Wnioskodawcy. Po stronie Wnioskodawcy opłata manipulacyjna będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, opłata wstępna również będzie miała związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Opłata manipulacyjna będzie płatnością wynikającą z zawartej przez Wnioskodawcę umowy leasingu, jak również opłata wstępna będzie płatnością wynikającą z zawartej umowy leasingu. Faktury związane z leasingiem samochodu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Oddanie samochodu w najem będzie u Wnioskodawcy czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. W odpowiedzi na pytanie zawarte w wezwaniu kto będzie dokonywał faktycznie zakupu paliwa na stacjach do samochodu w okresie, gdy samochód będzie przedmiotem umowy najmu, Wnioskodawca wskazał, że najemca będzie dokonywał faktycznie zakupu paliwa na stacjach benzynowych do samochodu w okresie, gdy samochód będzie przedmiotem najmu. W odpowiedzi na pytanie zawarte w wezwaniu na kogo będą wystawiane faktury na zakup paliwa do samochodu, Wnioskodawca wskazał, że faktury na zakup paliwa do samochodu będą wystawiane na najemcę.

Zauważyć należy, iż samo prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wynajmu samochodów nie determinuje automatycznie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów na potrzeby działalności. Użyte bowiem w przepisie sformułowanie "oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze (...)" w zestawieniu z dalszą częścią zdania w brzmieniu "stanowi przedmiot działalności podatnika" nie oznacza przedmiotu działalności w sensie generalnym (formalnym), lecz w kontekście zadysponowania konkretnym samochodem w ściśle określony sposób. Mówiąc o przedmiocie działalności podatnika, przepis ten wiąże go jednocześnie z oddaniem konkretnych samochodów w odpłatne używanie poprzez użycie wyrazu "tych". Tym samym, sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu samochodów nie jest wystarczającą przesłanką, pozwalającą na odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów. Do nabycia takiego uprawnienia konieczne jest równoczesne oddanie danego, konkretnego samochodu do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub podobnych. Z literalnego brzmienia przepisu art. 86a ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wynika bowiem, iż koniecznym warunkiem jego zastosowania jest oddanie w odpłatne używanie tego samochodu w ramach działalności polegającej m.in. na jego wynajmie.

Istotne jest to, aby samochód był oddany w najem, a oddanie w odpłatne używanie samochodu na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowiło przedmiot działalności podatnika. W przepisach ustawy nie ma natomiast zawartych żadnych ograniczeń, co do długości poszczególnych umów najmu zawieranych w czasie przeznaczenia przedmiotowego samochodu na wynajem.

Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w sytuacji gdy Wnioskodawca wykorzysta samochód na cele wynajmu, to - zgodnie art. 86a ust. 3 ustawy o VAT - Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących opłatę manipulacyjną, opłatę wstępną i z faktur dokumentujących raty leasingowe w okresie, w którym samochód użytkowany na podstawie umowy leasingu, jest przeznaczony na wynajem, o ile nie zachodzą okoliczności wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca zachowa prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego wynikającej z faktur dokumentujących raty leasingowe również w sytuacji gdy po ustaniu bieżącej umowy najmu, samochód w dalszym ciągu przeznaczony będzie na wynajem. W konsekwencji nie zajdzie konieczność dokonania korekty odliczonego podatku naliczonego z faktur dokumentujących raty leasingowe. Przy czym nie ma znaczenia ilość ani czas trwania poszczególnych umów najmu samochodu.

Należy podkreślić, że w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2014 r. nie ma znaczenia na jak długi okres czasu samochód przeznaczony na wynajem w ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej zostaje po raz pierwszy wynajęty. Z treści przywołanego wcześniej przepisu art. 86a ust. 3 ustawy o VAT wynika bowiem jednoznacznie, że przepis ust. 1 tego artykułu nie dotyczy przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze stanowi przedmiot działalności podatnika. Przepis ten nie zawiera wymogu, aby te samochody (pojazdy) były przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, jak miało to miejsce w regulującym ww. kwestię - w stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2013 r. - przepisie art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652, z późn. zm.).

Oceniając zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego dotyczącego opłaty wstępnej, opłaty manipulacyjnej oraz rat leasingowych z tytułu przeznaczenia samochodu wyłącznie na wynajem, braku obowiązku korekty odliczonego podatku oraz prawa do zawarcia kilku umów najmu w okresie nie krótszym niż 6 miesięcy należało uznać za prawidłowe.

W kwestii natomiast prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem paliwa do napędu przedmiotowego samochodu należy stwierdzić, że na podstawie art. 88a ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86a ust. 1.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 88a ustawy wynika, że zakaz odliczenia nie dotyczy paliw zużywanych m.in. do napędu samochodów osobowych spełniających przesłanki zawarte w art. 86a ust. 3 ustawy.

Jednakże podstawowym warunkiem istnienia prawa do odliczenia podatku naliczonego jest to, aby konkretny samochód faktycznie był przedmiotem najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze.

Zgodnie z treścią 106e ust. 1 pkt 3-4 ustawy faktura powinna zawierać m.in.:

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z powyższym, w okresie wynajmu samochodu, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z uwagi na fakt, iż faktury dokumentujące nabycie paliwa do przedmiotowego samochodu, nie będą wystawione na Wnioskodawcę.

W przedmiotowej sprawie, jak wynika z treści pisma uzupełniającego, w okresie wynajmu samochodu osobowego zakupu paliwa będzie dokonywał najemca oraz faktury VAT dokumentujące zakup paliwa będą wystawiane na najemcę.

Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W okresie wynajmu samochodu Wnioskodawca nie będzie nabywał przedmiotowego paliwa udokumentowanego fakturami, tym samym nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z tych faktur.

Wskazać należy, iż w sytuacji, gdy najemca samochodu będzie dokonywać zakupu paliwa do wynajmowanego samochodu, decydując o ilości, jakości i czasie zakupu, wówczas to najemca będzie dysponować przedmiotowym paliwem jak właściciel (będzie nabywcą towaru).

Reasumując, w sprawie będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupu paliwa z faktur dokumentujących zakup paliwa wystawianych na podmiot inny niż Wnioskodawca, tj. na najemcę.

Natomiast w sytuacji, gdy samochód będzie przeznaczony na wynajem, gdzie wynajem samochodów będzie przedmiotem działalności Wnioskodawcy i Wnioskodawca dokonywał będzie zakupu paliwa oraz faktury będą wystawiane na Zainteresowanego, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach za paliwo do napędu przedmiotowego samochodu. W takim przypadku, samochód ten będzie korzystał z wyłączenia z grupy pojazdów, o których mowa w art. 86a ust. 1 pkt 1 ustawy poprzez spełnienie przesłanek zawartych w art. 86a ust. 3 ustawy.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupu paliwa do samochodu osobowego z tytułu przeznaczenia samochodu na wynajem, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl