IPTPP4/443-785/13-5/OS - Prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z bieżącym zarządzaniem szaletami za okresy za które będą już świadczone usługi o odpłatnym charakterze.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-785/13-5/OS Prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z bieżącym zarządzaniem szaletami za okresy za które będą już świadczone usługi o odpłatnym charakterze.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2013 r. (data wpływu 28 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z bieżącym zarządzaniem szaletami za okresy za które będą już świadczone usługi o odpłatnym charakterze - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* stawki podatku VAT dla usług udostępniania szaletów miejskich;

* prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z bieżącym zarządzaniem szaletami za okresy za które będą już świadczone usługi o odpłatnym charakterze;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu kas rejestrujących;

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu inwestycji modernizowania miejskich szaletów;

* prawa do korekty podatku w związku z odpłatnym udostępnieniem szaletu miejskiego, okresu korekty i sposobu dokonania korekty;

* obowiązku wykazania ww. korekty podatku naliczonego w poz. 43 deklaracji VAT-7 ("korekta podatku naliczonego od nabycia środków trwałych").

Przedmiotowy wniosek uzupełniono z dnia 24 stycznia 2014 r. (data wpływu 29 stycznia 2014 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stany faktycznego, pytań oraz własnego stanowiska.

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe

Gmina posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP. Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną nadaną ustawowo przez art. 165 Konstytucji RP i art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594) zwaną dalej u.s.g. W myśl art. 1 u.s.g mieszkańcy gminy tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową, ilekroć w ustawie jest mowa o gminie, należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium. Zadania własne gminy określone są w art. 7 u.s.g. oraz uszczegółowione w przepisach szczególnych - konkretyzujących ich realizację. Zgodnie z art. 7 u.s.g. zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Zadania te obejmują w szczególności sprawy:

1.

ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,

2.

gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,

3.

wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,

3a) działalności w zakresie telekomunikacji,

4.

lokalnego transportu zbiorowego,

5.

ochrony zdrowia,

6.

pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,

6a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,

7.

gminnego budownictwa mieszkaniowego,

8.

edukacji publicznej,

9.

kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,

10.

kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,

11.

targowisk i hal targowych,

12.

zieleni gminnej i zadrzewień,

13.

cmentarzy gminnych,

14.

porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,

15.

utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,

16.

polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,

17.

wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej,

18.

promocji gminy,

19.

współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),

20.

współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Przypomnienia wymaga też fakt, iż gmina oprócz zadań własnych realizuje wiele zadań zleconych - co wynika z art. 162 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, który stanowi, iż "jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa, ustawa może zlecić jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych".

Zgodnie z art. 11a ust. 1 u.s.g. organami gminy są:

1.

rada gminy,

2.

wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W myśl art. 26 ust. 1 u.s.g. organem wykonawczym gminy jest wójt, zaś zgodnie z ust. 4 w miastach powyżej 100.000 mieszkańców organem wykonawczym jest prezydent miasta. Wójt wykonuje swoje zadania za pośrednictwem urzędu, którego jest kierownikiem (art. 33 u.s.g.). Zgodnie z art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 595) zwanej dalej u.s.p. prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców (...). Miastem takim jest więc Gmina. Zadania powiatu określone są w art. 4 u.s.p. Tak więc do zadań gminy będącej miastem na prawach powiatu oprócz zadań nałożonych przez u.s.g. dochodzą także zadania nałożone przez u.s.p. Zgodnie z art. 9 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. poz. 157 z późn. zm.) zwaną dalej u.f.p sektor finansów publicznych tworzą jednostki samorządu terytorialnego. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy środkami publicznymi są dochody publiczne. Zgodnie z art. 5 ust. 2 pkt 3 u.f.p dochodami publicznymi są wpływy ze sprzedaży wyrobów i usług świadczonych przez jednostki sektora finansów publicznych.

Realizując szereg zadań ustawowych Gmina może czynić to w sposób płatny lub nieodpłatny, a jeśli płatny, to należności z tytułu ww. odpłatności mogą wynikać z zaistniałych relacji o charakterze cywilnoprawnym lub być przyjmowane w oparciu o reżim publicznoprawny w trybie władztwa publicznego - jeśli odrębne przepisy prawa tak stanowią. Realizując zadania ustawowe wynikające z art. 7 pkt 3 u.s.g. Gmina jest obecnie właścicielem i ponosi koszty funkcjonowania 6 (w tym nowo wybudowanego przy ul.) ogólnodostępnych, czynnych szaletów rozmieszczonych w różnych punktach miasta. Korzystanie z nich jest obecnie bezpłatne.

Rozpatrywane jest w przyszłości wprowadzenie odpłatności za korzystanie z ww. usług i osiąganie w związku z ich świadczeniem dochodów, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 3 u.f.p. Wprowadzenie odpłatności musiałoby wynikać z podjęcia odpowiedniej uchwały przez Radę Miasta w trybie art. 18 ust. 2 pkt 8 u.s.g. oraz art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (tekst jedn.: Dz. U. :z 2011 r. Nr 45, poz. 236) zwanej dalej u.g.k. W myśl art. 18 ust. 2 pkt 8 u.s.g., który stanowi, iż do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach (...) opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach. Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 2 u.g.k. jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o:wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego. W myśl art. 87 ust. 2 Konstytucji źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty prawa miejscowego. Aktami takimi są uchwały rad gmin (miast).

Z uwagi na fakt, iż ww. usługi ze strony Gminy mają charakter nieodpłatny, zaś ich świadczenie jest realizacją zadań ustawowych Gmina nie odprowadzała podatku należnego od ww. usług (art. 8 ust. 2 pkt 2 u.p.tu.) oraz nie odliczała podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z bieżącym utrzymaniem szaletów. Usługi związane z bieżącym utrzymaniem szaletów wynikają z umów zawartych z przedsiębiorcą (spółką prawa handlowego) będącą czynnym podatnikiem VAT, której zlecono zarządzanie tymi należącymi do Gminy obiektami. Ww. przedsiębiorca z tytułu ww. usług zarządzania wystawia na Gminę co miesiąc faktury. Wynagrodzenie ma charakter ryczałtowy. Wykonawca wybrany został w trybie zamówienia z wolnej ręki zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759 z późn. zm.).

Do obowiązków zarządcy za które otrzymuje wynagrodzenie należą m.in:

* oznakowanie szaletu poprzez umieszczenie na zewnątrz obiektu w widocznym miejscu tabliczki z danymi właściciela oraz administratora,

* zapewnienie dozoru w szalecie,

* utrzymanie we właściwym stanie sanitarno-epidemiologicznym o raz technicznym powierzonych obiektów tj. między innymi wykonywanie bieżącej konserwacji, drobnych napraw, odnawianie i malowanie ścian (przynajmniej raz w roku), naprawa urządzeń grzewczych, instalacji kanalizacyjnych i elektrycznych, naprawa lub wymiana okien i armatury,

* usuwanie aktów wandalizmu, w tym napisów,

* zapewnienie dozowników do mydła, zapewnienie dozowników ręczników papierowych, lub suszarek elektrycznych,

* zapewnienie środków czystości tj. papier toaletowy, mydło do dozowników" wymienne ręczniki papierowe,

* utrzymanie szaletów w należytym stanie sanitarnym, odpowiadającym wymogom państwowej inspekcji sanitarnej,

* zapewnienie środków dezynfekcyjnych i odświeżających,

* utrzymanie należytego porządku na dojściach do szaletów,

* otwieranie i zamykanie szaletów w określonych godzinach i dniach tygodnia.

W przypadku wprowadzenia w przyszłości odpłatności do zadań obecnego lub przyszłego zarządcy dojdzie inkasowanie w imieniu i na rzecz Gminy należności z tytułu udostępniania odpłatnego szaletów i przekazywanie należnych Gminie kwot utargu na jej rachunek bankowy oraz obsługa zakupionych przez Gminę kas rejestrujących mających ewidencjonować jej obroty i podatek należny - celem ujęcia w ewidencji i deklaracjach VAT-7 Gminy. W tym celu zawarta byłaby dodatkowo umowa (ewentualnie aneks do funkcjonującej umowy zarządzania), o powierzeniu kasy, o której mowa w związku z § 5 ust. 1 i § 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 363). Powyższe będzie niezbędne z uwagi na fakt, iż w stosunku do ww. usług zastosowanie znajduje przepis art. 111 ust. 1 u.p.t.u. zgodnie z którym podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Nabywcami odpłatnych usług będą anonimowi odbiorcy, a więc z założenia osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, zaś rzeczą oczywistą jest, iż zapłata następować może wyłącznie gotówkowo na ręce osoby z personelu, która zaewidencjonuje taki obrót na kasie. Gmina jest podatnikiem, który począwszy od 1 maja 2011 r. ewidencjonuje obrót przy zastosowaniu takiego urządzenia. Weszła w obowiązek ewidencjonowania obrotu w związku z nowelizacją przepisów, a fakt ten potwierdził w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 13 grudnia 2010 r. sygn. IPPP2/443-681/10-2/JW Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie reprezentujący Ministra Finansów uznając stanowisko o braku tego obowiązku prezentowane przez Gminę za nieprawidłowe.

Tak więc w przypadku świadczenia odpłatnych usług stanie przed obowiązkiem zakupu ww. urządzeń celem ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego.

W przyszłości jako właściciel obiektów szaletów, których utrzymanie i prowadzenie jest realizacją zadań ustawowych stanie również przed koniecznością ich modernizacji.

W dniu 16 stycznia 2013 r. oddany został do użytkowania nowo wybudowany przez Gminę szalet miejski przy ul. Faktury wykonawców z tytułu tej inwestycji wystawiane były na Gminę.Faktury z lat 2011-2013 dotyczyły realizacji tej inwestycji i dokumentują w szczególności roboty budowlane związane z postawieniem obiektu szaletu wraz infrastrukturą towarzyszącą oraz inne prace niezbędne dla podjęcia, prowadzenia i zakończenia tej inwestycji (np. projektowe, kanalizacja deszczowa, nadzór). Wartość ww. inwestycji zamknęła się kwotą 1.744.084,49 zł brutto. Podatek VAT z uwagi na istniejącą i w owym czasie trwającą politykę nieodpłatności nie był odliczany w trybie 86 ust. 1 w terminach wynikających z art. 86 ust. 10 i 11 u.p.t.u.

Niniejszy wniosek o wydanie interpretacji podpisał na podstawie udzielonego i dołączonego do wniosku pełnomocnictwa Prezydenta Miasta Dyrektor Wydziału Budżetu i Księgowości Urzędu Miasta. Przedmiotem niniejszego wniosku jest całokształt skutków finansowo-podatkowych związanych z wprowadzeniem ewentualnej odpłatności, o ile akt prawa miejscowego, tj. uchwała Rady Miasta w tej kwestii zostanie podjęta, wejdzie w życie, zyskując poparcie radnych Rady Miasta. Zgodnie z cytowanymi przepisami prawa jest to kompetencją Rady, zaś Prezydent (organ wykonawczy)- zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 1 u.s.g. przygotowuje tylko projekty uchwał, co też w przyszłości zamierza uczynić.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał, że:

1. spełnił w przeszłości wszystkie warunki, o których mowa w pkt 1 wezwania, tj.-złożył do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemne zgłoszenie o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania. Ówczesne oświadczenie obejmowało te punkty gdzie odbywała się sprzedaż ówcześnie (wtedy szalety nie mogły być nimi objęte, gdyż nie odbywały się tam i nie odbywają teraz czynności odpłatne i opodatkowane),-rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, -zakupiona kasa spełnia funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym musza odpowiadać,-posiada dowód zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Jednak wyjaśnił, iż-co opisano we wniosku - w szaletach miejskich w przeszłości, jak i do chwili obecnej nie ma odpłatności - korzystanie z nich jest bezpłatne, ogólnodostępne. Skoro więc, odbywa się tam nieodpłatne świadczenie usług, zaś wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, tj. wprowadzenia ewentualnej odpłatności, o ile taka będzie w przyszłości decyzja Rady Miasta, to stąd konkluzja Gminy, iż w takim przypadku winna zakupić przed wprowadzeniem odpłatności dodatkowe kasy (tyle ile będzie szaletów objętych potencjalną odpłatnością). Nieodpłatne świadczenie ze strony samorządów usług (do celów prowadzonej działalności) na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem, co wielokrotnie w wydawanych interpretacjach podkreślał Minister Finansów, nie rodzi też prawa do odliczenia podatku VAT. Co więcej, nieodpłatne świadczenie usług ze strony samorządów dla bezimiennych, niezidentyfikowanych odbiorców-ogólnodostępność miejsc i usług publicznych dla ogółu obywateli (pomijając już fakt że nie podlega przepisom ustawy, nie zaś jest z tej daniny zwolnione) korzysta i korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej-obecnie poz. 44 załącznika do rozporządzenia MF z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Abstrahując jednak od faktu, iż rozporządzenie wykonawcze zwalnia z obowiązku ewidencjonowania czynności, które ustawa definiuje jako niepodlegające przepisom ustawy ("np"), a nie zwolnione "zw", to nie występuje - co oczywiste-też obrót i podatek należny, więc nawet przy braku poz. 44 w załączniku rozporządzenia, ewidencjonowanie ze strony samorządu byłoby niemożliwe - nie można ewidencjonować "zera" osobom wchodzącym do ogólnopublicznego nieodpłatnego parku, skweru, na ogólnopubliczny festyn, do szaletu, itp.

Jednocześnie informuję, iż skorzystanie z ww. ulgi dokonane niegdyś w deklaracji VAT-7 przez Gminę było następnie przedmiotem otrzymanego wezwania ze strony naczelnika właściwego urzędu skarbowego i na tę okoliczność dokonano szeregu czynności sprawdzających w wyniku których skorzystanie z ulgi organ uznał za prawidłowe. Wejście w przeszłości w ten obowiązek nastąpiło zresztą w związku z istotną zmianą przepisów prawa poprzedzonych długim vacatio legis - rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Minister Finansów wydał w dniu 26 lipca 2010 r., wchodziło w życie zaś w dniu 1 stycznia 2011 r., zaś obowiązkiem ewidencjonowania objęło czynności do tej pory korzystające ze zwolnienia, ale dopiero od 1 maja 2011 r. Co więcej, Gmina w trakcie vacatio legis wystąpiła do Ministra Finansów o wydanie interpretacji indywidualnej do której się w terminie zastosowała (interpretacja Ministra Finansów w osobie Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 grudnia 2010 r. znak: IPPP2/443-681/10-2/JW).

Wnioskodawca podkreśla także, iż przedmiotem niniejszego wniosku jest odliczenie podatku VAT z tytułu nabycia kas rejestrujących do szaletów (podatek VAT zawarty w fakturze zakupu wystawionej w przyszłości przez dostawcę na Gminę), gdyby w przyszłości wprowadzono odpłatność, czyli w miejsce dotychczasowych działań nieodpłatnych, nieopodatkowanych i niepodlegającym przepisom ustawy weszłyby czynności podlegające przepisom ustawy-odpłatne i opodatkowane, nie zaś skorzystanie z ulgi w wysokości 90% kosztów zakupu, nie więcej niż limit kwotowy, gdyż z dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych znanych Wnioskodawcy wynika, iż jest to ulga jednokrotna, na określony moment i nie przysługuje przy otwieraniu w przyszłości następnych punktów sprzedaży na których osiągany będzie obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie podważa tej wykładni, zaś ulga ta nie jest przedmiotem zapytania we wniosku. Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca, o ile doszłoby do wprowadzenia odpłatności w przyszłości, to przed rozpoczęciem świadczenia usług odpłatnych zakupi kasy i dochowa wszelkich formalności związanych z poinformowaniem naczelnika urzędu skarbowego, włącznie z uzyskaniem numerów ewidencyjnych urządzeń.

2. Nabywane towary i usługi związane

* z tytułu budowy szaletu przy ul.

* z tytułu modernizacji szaletów w przyszłości

* w ocenie Gminy służą/będą służyć wytworzeniu nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a ustawy o podatku VAT.

Zgodnie z ww. przepisem pod tym pojęciem (wytworzenia nieruchomości) rozumie się wybudowanie budynku, budowli lub ich części lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Jednak na co Gmina zwraca uwagę znowu mamy do czynienia z sytuacją, iż ustawa o podatku VAT tworzy sytuację trudną do jednoznacznej oceny, gdyż polskie przepisy podatkowe adresowane są de facto dla przedsiębiorców, zaś rodzą od blisko 10 lat wielkie trudności interpretacyjne, jeśli chodzi o podmioty prawa publicznego, tj. m.in jednostki samorządu terytorialnego. Gminy i jej jednostki nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia się od podatku jednostki budżetowe i jednostki samorządu terytorialnego. Z interpretacji Ministra Finansów, w tym dla Gminy, wynikało nie raz w przeszłości, iż termin "budowla" z uwagi na brak odrębnej i legalnej definicji w ustawie o podatku VAT należy interpretować w oparciu o inne przepisy tj. przepisy prawa budowlanego oraz przepisy dotyczące Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych szalety są więc budowlami w rozumieniu ww. przepisów, nie są zaś na pewno obiektami małej architektury. Reasumując, wybudowanie szaletu przy ul. jak i modernizacja szaletów w przyszłości służyć będą wytworzeniu nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a u. p. t. u. -jednak przy tym założeniu, że Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uzna za poprawne, iż ww. przepis należy w stosunku do jednostek samorządu terytorialnego, które nie są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, rozumieć w ten sposób, że byłyby takim wytworzeniem, gdyby te jednostki były płatnikami tej daniny publicznej i są takim wytworzeniem nawet jak te jednostki nie płacą tak jak obecnie tej daniny. Gminy są za to podatnikami podatku VAT. Wnioskodawca tak interpretuje ww. przepis, więc udziela będąc Gminą, takiego wyjaśnienia na tak postawione w wezwaniu pytanie.

Jednocześnie w ocenie Wnioskodawcy nabyte w przyszłości usługi bieżącego zarządzania szaletami (pyt. 2) i nabyte kasy rejestrujące (pyt. 3) w żadnym razie nie będą wytworzeniem nieruchomości w rozumieniu art. 2 pkt 14a u. p. t. u. Takim wytworzeniem może być tylko budowa i modernizacja obiektów (budowli).

3.

zakres zadanego pytania nr 5 we wniosku dotyczy środków trwałych/wartości niematerialnych i prawnych o wartości powyżej 15.000 zł,

4.

po ewentualnym wprowadzeniu odpłatności za korzystanie z szaletów miejskich udostępnienie odpłatne byłoby jedyną formą udostępniania szaletów i tego wariantu dotyczy wniosek. Wniosek o wydanie interpretacji dotyczy takiego zdarzenia przyszłego, gdy wprowadza się odpłatność szaletów (w sytuacji gdy taka byłaby wola Rady Miasta wyrażona w formie uchwały) w miejsce sytuacji istniejącej do tej pory, a polegającej na nieodpłatności. Wniosek nie dotyczy potencjalnego wystąpienia hipotetycznej sytuacji mieszanej (np. odpłatność w pewne dni tygodnia, a nieodpłatność w inne, odpłatność w pewnych godzinach, a w pewnych nieodpłatność, czy też odpłatność w określone miesiące, a w inne nieodpłatność). Gdyby takie działania miałyby mieć miejsce w przyszłości, to byłyby ewentualnie przedmiotem odrębnego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Ze strony Gminy mieliśmy do tej pory do czynienia z klasycznym nieodpłatnym i nieopodatkowanym świadczeniem usług. Nieopodatkowanym, gdyż "do celów działalności gospodarczej podatnika" (art. 8 ust. 2 pkt 2u. p. t. u.). Gmina pragnie przy tej okazji podkreślić, iż nieodpłatne działania gmin i ich jednostek będące realizacją celów nałożonych przez przepisy prawa (w szczególności ustawę o samorządzie gminnym) są czymś typowym w przeciwieństwie do działań przedsiębiorców, których cel jest inny niż jednostek samorządu terytorialnego. Celem samorządu jest zaspokajanie potrzeb Wspólnoty, może się to odbywać i często odbywa nieodpłatnie (użyczenie majątku, przekazanie składników majątku do nieodpłatnego użytkowania, nieodpłatne świadczenie usług - np. organizowanie imprez kulturalnych i sportowych na które wstęp jest bezpłatny, usługi szaletów, nieodpłatna ogólnodostępność przestrzeni publicznej - parki, place, skwery, chodniki itp.). Takie działania gmin zawsze były przez Ministra Finansów traktowane jako z jednej strony nieopodatkowane, ale z drugiej strony nie dające prawa do odliczenia podatku. Także Gmina była nie raz adresatem takiego podejścia do swoich nieodpłatnych działań (ostatnio - interpretacje Ministra Finansów w osobie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 sierpnia 2013 r. znak: IPTPP1/443-421/13-2/MW i IPTPP1/443-421/13-3/MW).

Dlatego do tej pory podatek przy nabyciu towarów i usług związanych z całokształtem funkcjonowania szaletów miejskich, z których korzystanie było nieodpłatne, nigdy nie był odliczany.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy Gmina nabędzie prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabywanych usług bieżącego zarządzania szaletami za okresy za które będą już świadczone usługi o odpłatnym charakterze... (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nabędzie prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabywanych usług bieżącego zarządzania szaletami za okresy za które będą już świadczone usługi o odpłatnym charakterze.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 u.p.t.u opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 u.p.t.u. przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.t.u. podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Podatnikiem takim jest więc Gmina. W myśl art. 15 ust. 6 u.p.t.u. nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W przypadku objętym wnioskiem Gmina nie wystąpi w charakterze organu władzy publicznej wyłączonego z systemu podatku VAT. Stanowisko Wnioskodawcy zaprezentowane we wniosku dotyczy - co bardzo wyraźnie należy podkreślić - wyłącznie wydatków udokumentowanych fakturą - co jest wymogiem formalnym wynikającym z obowiązującego art. 86 ust. 2 pkt 1 u.p.tu. oraz z uwzględnieniem wyłączeń (przesłanka negatywna) z art. 88 u.p.t.u. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 u.p.t.u. w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: a) z tytułu nabycia towarów i usług; b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego; c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4. Począwszy od 1 stycznia 2014 r. ww. przepis art. 86 ust. 2 pkt 1 brzmi: Kwotę podatku naliczonego stanowi: suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu: a) nabycia towarów i usług,; b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

Zaprezentowane stanowisko wnioskodawcy wynika z art. 86 ust. 1 u.p.t.u.-"w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17119 oraz art. 124".

W przypadku będącym przedmiotem wniosku związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami na nabycie towarów i usług a występowaniem w przyszłości wyłącznie opodatkowanego obrotu wydaje się bezsporny, zwłaszcza iż na szaletach opisanych we wniosku nie wystąpi sprzedaż zwolniona od podatku.

Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy w świetle obowiązujących przepisów prawa podatkowego winno być uznane za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest obecnie właścicielem i ponosi koszty funkcjonowania szaletów miejskich rozmieszczonych w różnych punktach miasta (w tym nowo wybudowanego przy ul.). Korzystanie z nich jest obecnie bezpłatne. Rozpatrywane jest w przyszłości wprowadzenie odpłatności za korzystanie z ww. usług i osiąganie w związku z ich świadczeniem dochodów. Usługi związane z bieżącym utrzymaniem szaletów wynikają z umów zawartych z przedsiębiorcą (spółką prawa handlowego) będącą czynnym podatnikiem VAT, której zlecono zarządzanie tymi należącymi do Gminy obiektami. Ww. przedsiębiorca z tytułu ww. usług zarządzania wystawia na Gminę co miesiąc faktury. W przyszłości Gmina jako właściciel obiektów szaletów, których utrzymanie i prowadzenie jest realizacją zadań ustawowych stanie również przed koniecznością ich modernizacji. Po ewentualnym wprowadzeniu odpłatności za korzystanie z szaletów miejskich udostępnienie odpłatne byłoby jedyną formą udostępniania szaletów.

Podkreślić należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez czynnego zarejestrowanego podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunki, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, o których mowa w art. 86 ust. 1 i art. 88 ust. 4 ustawy są spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny, a nabywane przez Zainteresowanego towary i usługi związane z bieżącym zarządzaniem szaletami, będą miały związek z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. usługami odpłatnego udostępniania szaletów miejskich, co zostało potwierdzone interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi Nr IPTPP4/443-785/13-3/OS. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że po ewentualnym wprowadzeniu odpłatności za korzystanie z szaletów miejskich udostępnienie odpłatne byłoby jedyną formą udostępniania szaletów.

Zatem, z uwagi na związek ponoszonych ww. wydatków na bieżące zarządzanie szaletami z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących ich poniesienie.

Reasumując, Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z bieżącym zarządzaniem szaletami za okresy za które będą już świadczone usługi o odpłatnym charakterze.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji rozpatrzono wniosek w zakresie pytania oznaczonego Nr 2. W zakresie pytań oznaczonych we wniosku jako: Nr 1, Nr 3, Nr 4, Nr 5, Nr 6, Nr 7, wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl