IPTPP4/443-760/13-4/OS - Obowiązek koła łowieckiego do rejestrowania sprzedaży pozyskanej zwierzyny, przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-760/13-4/OS Obowiązek koła łowieckiego do rejestrowania sprzedaży pozyskanej zwierzyny, przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji sprzedaży pozyskanej zwierzyny przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji sprzedaży pozyskanej zwierzyny przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego oraz doprecyzowania pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Koło Łowieckie prowadzi swoje księgi zgodnie z ustawą o rachunkowości i jest podatnikiem zwolnionym od podatku VAT.

Koło Łowieckie zrzesza myśliwych-członków Polskiego Związku Łowieckiego. Każdy myśliwy zobowiązany jest do przestrzegania ustawy o broni i amunicji. Koło prowadzi gospodarkę łowiecką na 2 obwodach położonych na terenie powiatu. W ramach tej gospodarki m.in. organizuje polowania zbiorowe dla swoich członków jak również wydaje zezwolenia na indywidualne wykonywanie polowania. Za pośrednictwem biur polowań organizuje polowania dewizowe. Z wyżej wymienionej działalności uzyskuje przychody. Na przychód składają się również składki członkowskie. Każdy myśliwy członek PZŁ może złożyć wniosek do Zarządu Koła o umożliwienie mu zagospodarowania pozyskanej tuszy zwierzyny na własne potrzeby. Przychód z tego tytułu w 2012 r. przekroczył kwotę 20 tys. złotych. Myśliwy żeby miał możliwość pozyskania zwierzyny musi albo zapisać się na polowanie zbiorowe u łowczego koła, bądź uzyskać od łowczego zezwolenie na indywidualne wykonywanie polowania. Mając powyższe zezwolenie musi zapisać się do książki wyjść w łowisko określając godzinę rozpoczęcia polowania i rewir w którym będzie wykonywał polowanie. Kończąc wykonywanie polowania ponownie musi wpisać do książki wyjść godzinę zakończenia polowania i ilość oddanych strzałów. Jeśli w ramach tegoż polowania pozyskał zwierzynę musi ten fakt odnotować w zezwoleniu na indywidualne wykonywanie polowania. Myśliwy tuszę pozyskanej zwierzyny może dostarczyć do punktu skupu zwierzyny i wtedy koło ma przychód od podmiotu prowadzącego punkt skupu lub zagospodarować we własnym zakresie. W tym drugim przypadku musi dostarczyć tuszę do wyznaczonego myśliwego, który dokona ważenia tuszy i wystawi na tę okoliczność stosowny protokół, w następstwie którego myśliwy zostaje obciążony stosowną kwotą na rzecz koła. Kwota ta uwzględnia wykonaną przez myśliwego usługę na rzecz koła w postaci pozyskanej zwierzyny. Należy zaznaczyć, że koło uzyskuje przychody tylko dlatego, że myśliwi pozyskują na jego rzecz zwierzynę będącą własnością skarbu państwa.

Z uwagi na fakt, ze z ewidencji księgowo-podatkowej koła jednoznacznie wynika którego przychodu przyspożył który myśliwy pozyskując zwierzynę (wykonując w ten sposób usługę na rzecz koła) to stwierdzić należy, że koło łowieckie nie musi prowadzić ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że

1.

nie świadczy czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) dotyczących wydania towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;

2.

nie zatrudnia pracowników;

3.

nie dokonuje dostawy towarów ani nie świadczy usług wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4. Działalność Koła -Łowieckiego jest prowadzona od 1951 r.;

5. Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania wykonywanych czynności przy użyciu kasy rejestrującej;

6. Łączna kwota sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w pierwszym roku nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;

7. Łączna kwota sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych kolejnych latach działalności (odrębnie) nie przekroczyła kwoty 40 000 zł;

8. Łączna kwota sprzedaży na rzecz osób fizycznych (myśliwych-członków koła) nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2012 r. przekroczyła kwotę 20 000 zł (25 587 zł);

9. Zapłata za wykonane świadczenie następuje przelewem na konto Koła oraz gotówką do kasy Koła;

10. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jakiej konkretnie czynności dotyczy.

"Polowania dewizowe organizowane są za pośrednictwem biur polowań, któremu to podmiotowi Koło wystawia rachunek za pozyskane tusze i trofea".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu zbycia na rzecz myśliwego pozyskanej przez niego tuszy zwierzyny Koło powinno posiadać kasę rejestrującą.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny koło łowieckie nie musi posiadać kasy rejestrującej, gdyż świadczenie usług jest jednoznacznie przypisane do zapłaty co wynika z 37 pozycji załącznika do rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (...).

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonuje sprzedaży pozyskanej zwierzyny członkom Koła. Każdy myśliwy członek PZŁ może złożyć wniosek do Zarządu Koła o umożliwienie mu zagospodarowania pozyskanej tuszy zwierzyny na własne potrzeby. Zapłata za zwierzynę następuje przelewem na konto Koła oraz gotówką do kasy Koła. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jakiej konkretnie czynności dotyczy. Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania wykonywanych czynności przy użyciu kasy rejestrującej. W pierwszym roku łączna kwota sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła kwoty 20 000 zł. W kolejnych latach działalności łączna kwota sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła kwoty 40 000 zł. W roku 2012 łączna kwota sprzedaży na rzecz osób fizycznych (myśliwych-członków koła) nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł i wyniosła 25 587 zł.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu w postaci odpłatnej dostawy towarów, w tym przypadku dostawy tusz pozyskanych zwierząt. Sprzedaż ta odbywa się na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (myśliwych - członków koła).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku ewidencji, dokonywanej sprzedaży na rzecz myśliwego pozyskanej przez niego tuszy zwierzyny, za pomocą kasy rejestrującej.

Wskazać należy, że obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Obowiązkiem ewidencjonowania objęte są wyłącznie te sytuacje, gdy osoba fizyczna dla danej, konkretnej czynności, będąc nabywcą towaru lub usługi, występuje w charakterze konsumenta tj. podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej. Związane jest to z faktem, że nabywca towaru lub usługi nie dokonuje rozliczenia podatku VAT i nie miałby prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturze.

Przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego w konfrontacji z przywołanymi wyżej unormowaniami wskazuje, iż mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w postaci sprzedaży towarów na rzecz członków Koła nie zostały wymienione w tym załączniku, tym samym istnieje obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu z tytułu tych czynności przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, wymieniono usługi, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła.

Zauważyć jednak należy, że mimo, iż, jak wskazuje Wnioskodawca, zapłata za sprzedawane tusze zwierzęce jest dokonywana m.in. za pośrednictwem rachunku bankowego i z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika jakiej konkretnie czynności dotyczy, to poz. 37 załącznika do rozporządzenia odnosi się jedynie do świadczonych usług a nie do dostawy towarów, a zatem nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, że sprzedaż tusz zwierzęcych na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej, (myśliwych) nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, nawet w sytuacji gdy zapłata odbywa się za pośrednictwem rachunku bankowego, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła. Czynność ta bowiem nie została wymieniona w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r.

Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, obrót Wnioskodawcy ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych (myśliwych-członków koła) nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2012 r. przekroczył kwotę 20 000 zł i wyniosła 25 587 zł.

Zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia, w przypadku podatników, którzy:

1.

nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz

2.

nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3

- zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013 r.

Wskazać należy, że do dnia 31 grudnia 2012 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2012 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Z opisy sprawy wynika, że łączna kwota sprzedaży na rzecz osób fizycznych (myśliwych-członków koła) nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2012 r. przekroczyła kwotę 20 000 zł i wyniosła 25 587 zł.

Oznacza to, że w 2012 r. Zainteresowany nie utracił zwolnienia podmiotowego, jednakże biorąc pod uwagę przepis § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia oraz fakt, że kwota obrotu ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20.000 zł, Wnioskodawca jest zobowiązany z dniem 1 marca 2013 r. rozpocząć ewidencjonowanie obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Zatem oceniając stanowisko, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo nadmienia się, iż w związku z okolicznością, że Wnioskodawca w dniu 17 października 2013 r. wniósł opłatę w wysokości 70 zł, natomiast należna opłata za 1 stan faktyczny wynosi 40 zł, to kwota 30 zł na podstawie art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, będzie zwrócona na rachunek bankowy wskazany w części F wniosku ORD-IN, zgodnie z art. 14f § 2a ww. ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl