IPTPP4/443-743/12-2/OS - Prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-743/12-2/OS Prawo do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 23 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od listopada 2006 r. Wnioskodawczyni prowadzi biuro rachunkowe, posiada Certyfikat Księgowy wydany przez Ministra Finansów RP uprawniający Zainteresowaną do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, Wnioskodawczyni nie posiada uprawnień doradcy podatkowego i nie świadczy usług doradcy podatkowego. Od początku prowadzenia biura rachunkowego, czyli od listopada 2006 r. Zainteresowana jest czynnym podatnikiem VAT. Od stycznia 2013 r. Wnioskodawczyni chce skorzystać z prawa do zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który mówi, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Działalność gospodarcza, sklasyfikowana jest pod numerem PKD 69.20.Z Działalność rachunkowo - księgowa; doradztwo podatkowe. Od początku 2013 r. w zakres czynności wchodzić będzie tylko działalność rachunkowo-księgowa świadczona wyłącznie na podstawie umów zawartych z firmami na kompleksową obsługę księgowo-kadrową i polegająca na: prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów, ksiąg rachunkowych, obliczanie zaliczek na podatek dochodowy przedsiębiorców i ich pracowników, sporządzanie i dostarczanie do urzędów obowiązkowych informacji/deklaracji podatkowych wymaganych w ciągu roku oraz deklaracji rocznych, sporządzanie ewidencji sprzedaży i zakupu VAT, oraz obowiązkowych deklaracji w zakresie podatku VAT oraz akcyzowego i dostarczanie ich do odpowiednich urzędów, prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia; obliczanie/rozliczanie składek ZUS za pracodawców i pracowników oraz przygotowywanie i wysyłanie stosownych deklaracji/raportów do ZUS; sporządzenia listy płac, prowadzenia indywidualnych kart przychodów pracowników i prowadzenia akt osobowych pracowników. Ww. usługi mieszczą się w kategorii usług rachunkowo - księgowych. Świadczenie ich będzie wykonywane tylko i wyłącznie dla firm na podstawie umów na kompleksową obsługę księgowo-kadrową. Deklaracje będą sporządzane na podstawie wprowadzonych wcześniej do programu księgowego dowodów księgowych i mający charakter wyłącznie techniczny, gdyż wartości w nich zawarte wynikają z podsumowań ksiąg czy ewidencji i wyłącznie w ramach zawartych umów na kompleksową obsługę księgową, a nie, jako odrębne zlecenie. Ponadto Wnioskodawczyni zaznacza, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą wykonywane żadne czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle powyżej przedstawionego stanu przyszłego prawidłowym będzie skorzystanie ze zwolnienia, w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054).

Zdaniem Wnioskodawczyni, od stycznia 2013 r. może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, gdyż zostaną, spełnione następujące warunki:

1.

Od końca roku, w którym nastąpiła rezygnacja ze zwolnienia, upłynie co najmniej rok, wymóg ten ujęty jest w art. 113 ust. 11 ustawy. Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

2.

W 2012 r. wartość sprzedaży nie przekroczy 150.000 złotych. Art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, mówi, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

3.

Prowadzona działalność gospodarcza będzie polegała tylko na świadczeniu usług rachunkowo - księgowych, wyłącznie na podstawie umów zawartych z firmami na kompleksową obsługę księgowo-kadrową, nie będą udzielane żadne porady, zalecenia czy opinie podatkowe zarówno ustne czy pisemne czyli nie będą wykonywane usługi w zakresie doradztwa, ani inne czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy, który brzmi: Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników: 1) dokonujących dostaw: a) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, c) nowych środków transportu, d) terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę; 2) świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie; 3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

4.

O zamiarze skorzystania z ww. zwolnienia do dnia 15 stycznia 2013 r. zostanie pisemnie powiadomiony właściwy naczelnik urzędu skarbowego. Podsumowując Wnioskodawczyni uważa, że w sytuacji spełnienia wszystkich ww. warunków ma prawo skorzystać ze zwolnienia w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7-8 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 powołanej ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 9 tej ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Ponadto, stosownie do art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem przekroczenia tej kwoty. Opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad wartość określoną w zdaniu pierwszym, a obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej wartości. Przepis ust. 5 zdanie trzecie stosuje się odpowiednio.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu ww. delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

Stosownie do § 27 ww. rozporządzenia, Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy - stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. W poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego. Natomiast pod poz. 13 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi prawnicze.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe. Zakres znaczeniowy pojęcia "usługi w zakresie doradztwa" jest szerszy niż termin "usługi w zakresie doradztwa podatkowego". Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994 "doradzać" znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć w związku z tym szeroko. Jednym z rodzajów doradztwa jest doradztwo podatkowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 41, poz. 213), czynności doradztwa podatkowego obejmują:

1.

udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;

2.

prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie;

3.

sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie;

4.

reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt 1.

Z kolei art. 2 ust. 2 ustawy o doradztwie podatkowym stanowi, iż zawodowe wykonywanie czynności, o których mowa w ust. 1, zastrzeżone jest wyłącznie dla podmiotów uprawnionych w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 3 tej ustawy podmiotami uprawnionymi do zawodowego wykonywania czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1, są osoby fizyczne, wpisane na listę doradców podatkowych, adwokaci i radcowie prawni, biegli rewidenci, z wyłączeniem czynności, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4.

Zasady wykonywania czynności w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych określa ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 76a ust. 1 ww. ustawy, usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegającą na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6.

W myśl ust. 2 art. 76a ustawy o rachunkowości przedsiębiorcy, wykonujący działalność, o której mowa w ust. 1, są również uprawnieni do wykonywania działalności, obejmującej:

1.

prowadzenie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, ksiąg podatkowych i innych ewidencji do celów podatkowych oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie,

2.

sporządzanie, w imieniu i na rzecz podatników, płatników i inkasentów, zeznań i deklaracji podatkowych lub udzielanie im pomocy w tym zakresie

- w zakresie określonym odrębnymi przepisami.

Działalność, o której mowa w ust. 1 i 2, mogą wykonywać:

1.

przedsiębiorcy będący osobami fizycznymi, jeżeli są uprawnieni do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,

2.

pozostali przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,

- o czym stanowi art. 76a ust. 3 ustawy o rachunkowości.

Stosownie do art. 76a ust. 4 ww. ustawy, uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są, z zastrzeżeniem ust. 6, osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni od listopada 2006 r. prowadzi biuro rachunkowe, posiada Certyfikat Księgowy wydany przez Ministra Finansów RP uprawniający Zainteresowaną do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, Wnioskodawczyni nie posiada uprawnień doradcy podatkowego i nie świadczy usług doradcy podatkowego. Od początku prowadzenia biura rachunkowego, czyli od listopada 2006 r. Zainteresowana jest czynnym podatnikiem VAT. Od stycznia 2013 r. Wnioskodawczyni chce skorzystać z prawa do zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, który mówi, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Działalność gospodarcza, sklasyfikowana jest pod numerem PKD 69.20.Z Działalność rachunkowo - księgowa; doradztwo podatkowe. Od początku 2013 r. w zakres czynności wchodzić będzie tylko działalność rachunkowo-księgowa świadczona wyłącznie na podstawie umów zawartych z firmami na kompleksową obsługę księgowo-kadrową i polegająca na: prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów, ewidencji przychodów, ksiąg rachunkowych, obliczanie zaliczek na podatek dochodowy przedsiębiorców i ich pracowników, sporządzanie i dostarczanie do urzędów obowiązkowych informacji/deklaracji podatkowych wymaganych w ciągu roku oraz deklaracji rocznych, sporządzanie ewidencji sprzedaży i zakupu VAT, oraz obowiązkowych deklaracji w zakresie podatku VAT oraz akcyzowego i dostarczanie ich do odpowiednich urzędów, prowadzenie ewidencji środków trwałych i wyposażenia; obliczanie/rozliczanie składek ZUS za pracodawców i pracowników oraz przygotowywanie i wysyłanie stosownych deklaracji/raportów do ZUS; sporządzenia listy płac, prowadzenia indywidualnych kart przychodów pracowników i prowadzenia akt osobowych pracowników. Ww. usługi mieszczą się w kategorii usług rachunkowo - księgowych. Świadczenie ich będzie wykonywane tylko i wyłącznie dla firm na podstawie umów na kompleksową obsługę księgowo-kadrową. Deklaracje będą sporządzane na podstawie wprowadzonych wcześniej do programu księgowego dowodów księgowych i mający charakter wyłącznie techniczny, gdyż wartości w nich zawarte wynikają z podsumowań ksiąg czy ewidencji i wyłącznie w ramach zawartych umów na kompleksową obsługę księgową, a nie, jako odrębne zlecenie. Ponadto Wnioskodawczyni zaznacza, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będą wykonywane żadne czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle powołanych przepisów oraz opisu sprawy stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawczyni nie będzie wykonywać usług o charakterze doradczym ani nie będzie udzielać porad prawnych, natomiast będzie świadczyć kompleksowe usługi rachunkowo - księgowe, w ramach których sporządza deklaracje podatkowe oraz wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła w 2012 r. kwoty 150 000 zł, to począwszy od 1 stycznia 2013 r. na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie objętym zapytaniem należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl