IPTPP4/443-73/13-2/OS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-73/13-2/OS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2013 r. (data wpływu 7 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracji na kasie rejestrującej usług asenizacyjnych, sklasyfikowanych pod symbolem 37.00.12.0. oraz usług montażu przydomowych oczyszczalni ścieków - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku rejestracji na kasie rejestrującej usług asenizacyjnych, sklasyfikowanych pod symbolem 37.00.12.0. oraz usług montażu przydomowych oczyszczalni ścieków.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą od 18 maja 2009 r., opodatkowaną na zasadach ogólnych, prowadzącą podatkową księgę przychodów i rozchodów. Zainteresowany jest też podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są różnego rodzaju usługi, głównie polegające na montażu przydomowych oczyszczalni ścieków (sklasyfikowane wg klasyfikacji PKWiU z 2008 r. pod symbolem 43.22.11.0). Zainteresowany usługi świadczy w większości dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wszystkim odbiorcom usług Zainteresowany wystawia faktury VAT. Dotąd Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej na podstawie zapisu Rozporządzenia Ministra Finansów mówiącego o tym, że przy świadczeniu usług liczba faktur w roku podatkowym nie przekroczy 50, zaś liczba odbiorców usług nie przekroczy 20. Obowiązujący dotąd limit wielkości obrotów nie został w poprzednim roku podatkowym przekroczony, natomiast Wnioskodawca nie przekroczył limitu ilościowego odnośnie wystawianych faktur i liczby odbiorców usług. Zatem zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w 2013 Zainteresowany nie jest zobligowany do zakupu kasy fiskalnej. Sytuacja w bieżącym roku ulegnie jednak zmianie, ponieważ Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres świadczonych usług o usługi asenizacyjne, sklasyfikowane według klasyfikacji PKWiU 2008 pod symbolem 37.00.12.0. Czynności te według załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (z dnia 29 listopada 2012 r., Dz. U. z 11 grudnia 2012 r., poz. 1382) są wymienione w poz. Nr 4 jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, czyli bez względu na obrót, liczbę odbiorców itp. nie ma konieczności zakupu i instalacji kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z zamiarem świadczenia dodatkowych usług, pytanie Wnioskodawcy brzmi: Jak ta sytuacja wpłynie na dotychczasowe zwolnienie, innymi słowy jak połączyć zwolnienie związane z liczbą wystawionych faktur i liczbą odbiorców usług ze zwolnieniem przedmiotowym, o którym mowa w załączniku do rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r..

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro w przypadku dotychczas świadczonych usług Zainteresowany może w 2013 r. korzystać ze zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu przy pomocy kasy fiskalnej, to jeśli Wnioskodawca zacznie świadczyć usługi asenizacyjne - zwolnione przedmiotowo - nie będzie musiał każdej z nich dokumentować fakturą, ani wliczać do limitu ilości wystawianych faktur czy ilości odbiorców usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT jako świadczenie usług ustawodawca określa każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

W zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanego dalej "rozporządzeniem".

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu - do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł. (...).

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia. (§ 3 ust. 2).

W § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wymienione zostały niektóre czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano dostawę towarów lub świadczenie usług:

* poz. 4, symbol PKWiU 37 - usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych,

oraz sprzedaż dotyczącą szczególnych czynności:

* poz. 34 - świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte dane identyfikujące odbiorcę,

2.

liczba świadczonych usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Zgodnie § 7 ust. 4 zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 ust. 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2013 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 33, 34, 39 lub 40 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowany jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy są różnego rodzaju usługi, głównie polegające na montażu przydomowych oczyszczalni ścieków (sklasyfikowane wg klasyfikacji PKWiU z 2008 r. pod symbolem 43.22.11.0). Zainteresowany usługi świadczy w większości dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Dotąd Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej na podstawie zapisu Rozporządzenia Ministra Finansów mówiącego o tym, że przy świadczeniu usług liczba faktur w roku podatkowym nie przekroczy 50, zaś liczba odbiorców usług nie przekroczy 20. Obowiązujący dotąd limit wielkości obrotów nie został w poprzednim roku podatkowym przekroczony. Wnioskodawca nie przekroczył limitu ilościowego odnośnie wystawianych faktur i liczby odbiorców usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż stosownie do zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 34 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., Wnioskodawca będzie miał prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie wykonywanych usług montażu przydomowych oczyszczalni ścieków do dnia 31 grudnia 2014 r., o ile Wnioskodawca wszystkie usługi udokumentuje fakturami i nie przekroczy obowiązujących limitów, o których mowa w ww. poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

Ze złożonego wniosku wynika również, iż Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres świadczonych usług o usługi asenizacyjne, sklasyfikowane według klasyfikacji PKWiU 2008 pod symbolem 37.00.12.0.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca spełnia warunki wynikające z zapisu zawartego w poz. 4 załącznika do rozporządzenia. W konsekwencji świadczenie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych usług asenizacyjnych, sklasyfikowanych według klasyfikacji PKWiU 2008 pod symbolem 37.00.12.0., będzie mogło korzystać do 31 grudnia 2014 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika do ww. rozporządzenia.

Skorzystanie przez Wnioskodawcę ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika do ww. rozporządzenia, w stosunku do usług asenizacyjnych, o które Wnioskodawca zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą nie wpłynie na możliwość korzystania przez Wnioskodawcę z dotychczasowego zwolnienia z obowiązku rejestracji obrotu na kasie rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 34, w stosunku do wykonywanych usług montażu przydomowych oczyszczalni ścieków. Przedmiotowe zwolnienia wynikają z osobnych pozycji załącznika do ww. rozporządzenia. Usługi asenizacyjne wymienione w poz. 4 załącznika nie będą wliczane do limitu faktur i odbiorców, o których mowa w poz. 34 załącznika do ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczyć należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl