IPTPP4/443-692/13-3/UNR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-692/13-3/UNR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości prowadzenia ewidencji w książce sprzedaży VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej;

* prawidłowości prowadzenia ewidencji w książce sprzedaży VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zespół Szkół Ogólnokształcących, w skład którego wchodzi Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące, jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, powołany przez Urząd Miasta i Gminy w celu kształcenia i wychowania. Szkoła działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i prowadzi stołówkę na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy o systemie oświaty i świadczy usługi żywienia, które są ściśle związane z działalnością szkoły. Stołówka nie jest integralną częścią szkoły, obsługiwana jest przez personel własny szkoły, a posiłki są przygotowywane dla uczniów, nauczycieli i pracowników administracyjno obsługowych. Stołówka służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczo wychowawczych dla uczniów, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów. Usługi żywienia dla uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 2011 r.

Szkoła jest czynnym podatnikiem VAT i ma zarejestrowaną kasę fiskalną do obsługi wpłat za wyżywienie.

Na kasę fiskalną wprowadzane są kwoty wpłat zgodnie z wyciągiem bankowym z danego dnia i sporządzany jest raport dzienny kasy fiskalnej, którego wartość jest wpisywana do rejestru sprzedaży VAT w pozycji sprzedaży zwolnionej.

Opłaty za wyżywienie na stołówce szkolnej od września 2012 r. dokonywane są wyłącznie na konto bankowe utworzone na potrzeby obsługi stołówki, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, że opłata dotyczy wyżywienia.

Ostateczny termin zapłaty za wyżywienie w danym miesiącu ustalony w Uchwale Rady Miasta i Gminy przypada na ostatni dzień danego miesiąca.

Bywają przypadki, że odpłatność za wyżywienie regulowana jest z opóźnieniem w miesiącu następnym, wówczas kwoty wpłat na rachunek bankowy wprowadzane są do obrotu kasy fiskalnej w miesiącu wpłaty a nie w miesiącu którego dotyczy korzystanie z obiadów, i z raportów kasy fiskalnej wpisywane są do rejestru sprzedaży VAT. Szkoła nie wystawia faktur VAT dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej korzystających z wyżywienia na stołówce.

Uczniowie którzy z różnych przyczyn nie korzystali z obiadu i ten fakt zgłosili w wymaganym terminie mają robione odpisy (pomniejszenia) w następnym miesiącu od kwoty odpłatności przez co wpłaty są niższe, Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT korygujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie. (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 2)

Czy do książki sprzedaży VAT Wnioskodawca powinien wpisywać wartości z dziennych raportów kasy fiskalnej tak jak jest to robione obecnie, czy zgodnie ze zgłoszeniami uczniów korzystających z wyżywienia na stołówce szkolnej po ewentualnym odliczeniu nieobecności w miesiącu poprzednim.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie przedstawionego stanu faktycznego:

Wpisywanie do ewidencji sprzedaży VAT wartości z dziennych raportów kasy fiskalnej jest nieprawidłowe, gdyż należy sprzedaż ewidencjonować na podstawie dowodów wpłat załączonych do wyciągów bankowych z każdego dnia wpłat na konto bankowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jednakże jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi - art. 19 ust. 4 ustawy.

W świetle art. 19 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.

Z kolei jak stanowi art. 19 ust. 11 ustawy, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Ustawodawca nie określił formy w jakiej ewidencja, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, powinna być prowadzona, istotne jest aby zawierała wszystkie wymienione w powyższym przepisie elementy. Ewidencja jest odzwierciedleniem stanu rzeczywistego, winna zatem obejmować wszystkie dokonane przez podatnika czynności podlegające opodatkowaniu. Dane, które podatnik wpisuje do deklaracji podatkowej składanej w urzędzie skarbowym stanowią odzwierciedlenie danych wynikających z prowadzonej przez niego ewidencji sprzedaży i ewidencji zakupów VAT.

W przypadku nieprowadzenia takiej ewidencji, Podatnik w większości przypadków nie byłby w stanie prawidłowo i kompletnie wypełnić deklaracji VAT.

Zauważyć należy również, że nierzetelności deklaracji zazwyczaj są pochodną tego, że ewidencja, na podstawie której sporządzana jest deklaracja, jest niezgodna ze stanem rzeczywistym.

Jak wynika z powołanych przepisów, w zakresie rozliczania podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie mechanizm samoobliczenia podatku, co następuje poprzez wypełnienie i złożenie deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy.

Obliczenie i zadeklarowanie podatku za dany okres rozliczeniowy dokonywane jest na podstawie ewidencji prowadzonej przez Podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Zespół Szkół Ogólnokształcących, w skład którego wchodzi Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące, jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, powołany przez Urząd Miasta i Gminy w celu kształcenia i wychowania. Szkoła działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i prowadzi stołówkę na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy o systemie oświaty i świadczy usługi żywienia, które są ściśle związane z działalnością szkoły. Stołówka nie jest integralną częścią szkoły, obsługiwana jest przez personel własny szkoły, a posiłki są przygotowywane dla uczniów, nauczycieli i pracowników administracyjno obsługowych. Stołówka służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczo wychowawczych dla uczniów, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów. Szkoła jest czynnym podatnikiem VAT i ma zarejestrowaną kasę fiskalną do obsługi wpłat za wyżywienie. Na kasę fiskalną wprowadzane są kwoty wpłat zgodnie z wyciągiem bankowym z danego dnia i sporządzany jest raport dzienny kasy fiskalnej, którego wartość jest wpisywana do rejestru sprzedaży VAT w pozycji sprzedaży zwolnionej. Opłaty za wyżywienie na stołówce szkolnej od września 2012 r. dokonywane są wyłącznie na konto bankowe utworzone na potrzeby obsługi stołówki, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, że opłata dotyczy wyżywienia. Ostateczny termin zapłaty za wyżywienie w danym miesiącu ustalony w Uchwale Rady Miasta i Gminy przypada na ostatni dzień danego miesiąca. Szkoła nie wystawia faktur VAT dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej korzystających z wyżywienia na stołówce. Bywają przypadki, że odpłatność za wyżywienie regulowana jest z opóźnieniem w miesiącu następnym, wówczas kwoty wpłat na rachunek bankowy wprowadzane są do obrotu kasy fiskalnej w miesiącu wpłaty a nie w miesiącu którego dotyczy korzystanie z obiadów, i z raportów kasy fiskalnej wpisywane są do rejestru sprzedaży VAT. Uczniowie którzy z różnych przyczyn nie korzystali z obiadu i ten fakt zgłosili w wymaganym terminie mają robione odpisy (pomniejszenia) w następnym miesiącu od kwoty odpłatności przez co wpłaty są niższe, Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT korygujących.

W tym miejscu wskazać należy, iż w interpretacji nr IPTPP4/443-692/13-2/UNr wykazano, iż Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej, gdyż Zainteresowany spełnia warunki do zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. poz. 45 z załącznika do tego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2014 r.

Zatem, jeżeli Wnioskodawca skorzysta z ww. zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wówczas nie będzie miał możliwości wypełnić ewidencji sprzedaży VAT na podstawie raportów dziennych z kasy.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy wskazać należy, że ewidencja sprzedaży VAT jest odzwierciedleniem stanu rzeczywistego, ważne jest aby zawierała wszystkie elementy wymienione w art. 109 ust. 3 ustawy - obejmowała wszystkie dokonane przez Wnioskodawcę czynności podlegające opodatkowaniu. Ponadto, ustawa o podatku VAT, jak również akty wykonawcze do ustawy, nie przewidują szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Mając jednak na uwadze, że z tytułu wykonania przedmiotowych usług, Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT dla osób korzystających z wyżywienia na stołówce, należy stwierdzić, że obowiązek podatkowy w analizowanej sprawie powstaje zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1, a więc z chwilą wykonania usługi, tj. z ostatnim dniem danego miesiąca. Natomiast w sytuacji, jeśli przed wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy). Zatem, jeśli Wnioskodawca ewidencjonuje sprzedaż na podstawie dowodów wpłat załączonych do wyciągów bankowych z każdego dnia wpłat na konto bankowe, to taka forma prowadzenia ww. ewidencji jest prawidłowa, ale tylko w przypadku, gdy wpłaty dokonywane są w miesiącu, którego opłata za wyżywienie dotyczy. Natomiast w przypadku, gdy opłaty za wyżywienie są dokonywane z opóźnieniem, to Wnioskodawca powinien wykazać daną sprzedaż w ewidencji sprzedaży VAT w miesiącu, w którym wykonano usługę.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości prowadzenia ewidencji w książce sprzedaży VAT. Natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej została wydana interpretacja indywidualna nr IPTPP4/443-692/13-2/UNr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl