IPTPP4/443-692/13-2/UNR - Możliwość zwolnienia zespołu szkół ogólnokształcących z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej w zakresie przyjmowanych opłat za wyżywienie uczniów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-692/13-2/UNR Możliwość zwolnienia zespołu szkół ogólnokształcących z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej w zakresie przyjmowanych opłat za wyżywienie uczniów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2013 r. (data wpływu 23 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej;

* prawidłowości prowadzenia ewidencji w książce sprzedaży VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zespół Szkół Ogólnokształcących, w skład którego wchodzi Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące, jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, powołany przez Urząd Miasta i Gminy w celu kształcenia i wychowania. Szkoła działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i prowadzi stołówkę na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy o systemie oświaty i świadczy usługi żywienia, które są ściśle związane z działalnością szkoły. Stołówka nie jest integralną częścią szkoły, obsługiwana jest przez personel własny szkoły, a posiłki są przygotowywane dla uczniów, nauczycieli i pracowników administracyjno obsługowych. Stołówka służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczo wychowawczych dla uczniów, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów. Usługi żywienia dla uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 2011 r.

Szkoła jest czynnym podatnikiem VAT i ma zarejestrowaną kasę fiskalną do obsługi wpłat za wyżywienie.

Na kasę fiskalną wprowadzane są kwoty wpłat zgodnie z wyciągiem bankowym z danego dnia i sporządzany jest raport dzienny kasy fiskalnej, którego wartość jest wpisywana do rejestru sprzedaży VAT w pozycji sprzedaży zwolnionej.

Opłaty za wyżywienie na stołówce szkolnej od września 2012 r. dokonywane są wyłącznie na konto bankowe utworzone na potrzeby obsługi stołówki, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, że opłata dotyczy wyżywienia.

Ostateczny termin zapłaty za wyżywienie w danym miesiącu ustalony w Uchwale Rady Miasta i Gminy przypada na ostatni dzień danego miesiąca.

Bywają przypadki, że odpłatność za wyżywienie regulowana jest z opóźnieniem w miesiącu następnym, wówczas kwoty wpłat na rachunek bankowy wprowadzane są do obrotu kasy fiskalnej w miesiącu wpłaty a nie w miesiącu którego dotyczy korzystanie z obiadów, i z raportów kasy fiskalnej wpisywane są do rejestru sprzedaży VAT. Szkoła nie wystawia faktur VAT dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej korzystających z wyżywienia na stołówce.

Uczniowie którzy z różnych przyczyn nie korzystali z obiadu i ten fakt zgłosili w wymaganym terminie mają robione odpisy (pomniejszenia) w następnym miesiącu od kwoty odpłatności przez co wpłaty są niższe, Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT korygujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie. (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 1)

Czy w związku z przedstawioną sytuacją Wnioskodawca powinien prowadzić ewidencję za pomocą kasy fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ocenie przedstawionego stanu faktycznego:

Wprowadzanie na kasę fiskalną wartości z dowodów wpłat na konto bankowe jest nieprawidłowe gdyż rozporządzenie MF zwalnia świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynności dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo - kredytowej rachunek podatnika, a z ewidencji dowodów wpłat jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła wpłata.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przepisu art. 111 ust. 1 ustawy, wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy obowiązek dotyczy bowiem również sytuacji, gdy czynności sprzedaży są zwolnione od podatku lub wykonuje je podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Powyższą tezę wspiera pośrednio art. 111 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

I tak w części I załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - w poz. 29 wskazano jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania usługi o symbolu ex 85, tj. usługi w zakresie edukacji - z wyłączeniem:

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),

* usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

Przy czym symbol ex dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Natomiast w poz. 45 ww. załącznika do rozporządzenia wymieniono usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

W poz. 37 ww. załącznika wymienione zostało świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Korzystanie ze zwolnienia określonego w poz. 37 wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

* zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Zespół Szkół Ogólnokształcących, w skład którego wchodzi Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcące, jest jednostką budżetową nieposiadającą osobowości prawnej, powołany przez Urząd Miasta i Gminy w celu kształcenia i wychowania. Szkoła działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty i prowadzi stołówkę na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy o systemie oświaty i świadczy usługi żywienia, które są ściśle związane z działalnością szkoły. Stołówka nie jest integralną częścią szkoły, obsługiwana jest przez personel własny szkoły, a posiłki są przygotowywane dla uczniów, nauczycieli i pracowników administracyjno obsługowych. Stołówka służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczo wychowawczych dla uczniów, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów. Szkoła jest czynnym podatnikiem VAT i ma zarejestrowaną kasę fiskalną do obsługi wpłat za wyżywienie. Na kasę fiskalną wprowadzane są kwoty wpłat zgodnie z wyciągiem bankowym z danego dnia i sporządzany jest raport dzienny kasy fiskalnej, którego wartość jest wpisywana do rejestru sprzedaży VAT w pozycji sprzedaży zwolnionej. Opłaty za wyżywienie na stołówce szkolnej od września 2012 r. dokonywane są wyłącznie na konto bankowe utworzone na potrzeby obsługi stołówki, z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, że opłata dotyczy wyżywienia. Ostateczny termin zapłaty za wyżywienie w danym miesiącu ustalony w Uchwale Rady Miasta i Gminy przypada na ostatni dzień danego miesiąca. Bywają przypadki, że odpłatność za wyżywienie regulowana jest z opóźnieniem w miesiącu następnym, wówczas kwoty wpłat na rachunek bankowy wprowadzane są do obrotu kasy fiskalnej w miesiącu wpłaty a nie w miesiącu którego dotyczy korzystanie z obiadów, i z raportów kasy fiskalnej wpisywane są do rejestru sprzedaży VAT. Uczniowie którzy z różnych przyczyn nie korzystali z obiadu i ten fakt zgłosili w wymaganym terminie mają robione odpisy (pomniejszenia) w następnym miesiącu od kwoty odpłatności przez co wpłaty są niższe, Wnioskodawca nie wystawia faktur VAT korygujących.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy zauważyć należy, iż z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca spełnia warunki do zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia, gdyż opłaty za wyżywienie dokonywane są wyłącznie na konto bankowe, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, że opłata dotyczyła wyżywienia.

Jednakże, wskazać należy, iż ustawodawca w poz. 45 załącznika do rozporządzenia przewidział zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania dla konkretnych czynności, jakimi są usługi stołówek. Wnioskodawca jest jednostką wymienioną w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, zatem dla wskazanych we wniosku czynności, jakimi są: sprzedaż obiadów uczniom, nauczycielom i pracownikom administracyjno obsługowym, właściwym będzie zastosowanie zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. z poz. 45 załącznika do tego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2014 r.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy fiskalnej, gdyż Zainteresowany spełnia warunki do zastosowania zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej w oparciu o § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zw. poz. 45 załącznika do tego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2014 r.

Zauważyć należy, iż prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencji sprzedaży obiadów przy użyciu kasy rejestrującej nie pozbawia Wnioskodawcy możliwości ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej. Natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości prowadzenia ewidencji w książce sprzedaży VAT została wydana interpretacja indywidualna nr IPTPP4/443-692/13-3/UNr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl