IPTPP4/443-688/13-4/UNR - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności polegającej na prowadzeniu niepublicznego przedszkola.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-688/13-4/UNR Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług działalności polegającej na prowadzeniu niepublicznego przedszkola.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2013 r. (data wpływu 20 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 grudnia 2013 r. (data wpływu 20 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług w ramach prowadzonego przedszkola - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług w ramach prowadzonego przedszkola,

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej,

* możliwości dokumentowania sprzedaży za pomocą faktur VAT z zastosowaniem zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT,

* obowiązku dokonania zgłoszenia na druku VAT-R,

* poprawności ujmowania w ewidencji sprzedaży VAT wystawionych faktur VAT ze stawką zwolnioną, dotyczących działalności przedszkola,

oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 grudnia 2013 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego oraz postawionych pytań i stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Od 0I.04.2008 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą o nr. PKD 26.51.Z i 27.90.Z. (26.51.Z - produkcja instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych, 2790.Z - produkcja pozostałego sprzętu elektrycznego), Wnioskodawca zajmuje się produkcją elektronicznych urządzeń pomiarowych i kontrolno-sterujących, pod nazwą S.... Jako S. Wnioskodawca jest płatnikiem podarku VAT UE a przychód firmy S. Zainteresowany rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 5,5% od obrotu.

We wrześniu 2013 Wnioskodawca założył Przedszkole Niepubliczne wpisane do ewidencji szkół i placówek oświatowych decyzją nr 49 Prezydenta Miasta i jest osobą prowadzącą tego przedszkola. Główny Urząd Statystyczny nadał nr. REGON... z przypisaniem informacji: 1) szczególna forma prawna 82-przedszkola niepubliczne, 2) własność 214-własność krajowych osób fizycznych, 3) rodzaj przeważającej działalności PKD2007-8510Z (wychowanie przedszkolne sekcja P-edukacja), co zgodnie z ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. nie jest działalnością gospodarczą.

Na przychód przedszkola składać się będzie:

* czesne płacone przez rodziców,

* wpisowe płacone przez rodziców,

* dotacja gminna na każde z dzieci w wysokości ustalonej przez gminę,

* opłata za żywienie dostarczane z zewnętrznej firmy cateringowej, pokrywana przez rodziców.

W związku z tym że w Urzędzie Miasta Wnioskodawcy odmówiono wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej uzyskanego dla przedszkola wpisu PKD 8510z, jako że nie jest to działalność gospodarcza, Wnioskodawca dopisał do swojego wpisu CEiDG działalność o symbolu 88.91.Z (opieka dzienna nad dziećmi).

Przychód z tytułu prowadzenia działalności Przedszkole Niepubliczne czyli opieki dziennej nad dziećmi Wnioskodawca rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5% od obrotu.

Faktury za czesne wpłacane przez rodziców Zainteresowany wystawia jako zwolnione z podatku VAT (stawka VAT ZW).

Wnioskodawca nie był do tej pory, z tytułu prowadzonej działalności S. objęty obowiązkiem ewidencjonowania przychodu przy pomocy kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie. (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku, oznaczone jako pyt. nr 1)

Czy na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 43.1. punkt 24) prowadząc działalność o wpisanym do CEiDG PKD 88.91.Z opieka dzienna nad dziećmi, (biorąc pod uwagę że PKD 8510z nie może być wpisane do CEiDG jako że nie jest to działalność gospodarcza zgodnie z ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, art. 83a pkt 1, prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, oraz innej formy wychowania przedszkolnego, o której mowa w art. 14a ust. 1a, nie jest działalnością gospodarczą) Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy (przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), otrzymując status Przedszkola Niepublicznego o PKD 8510z i realizując zadania oświatowe zgodnie z zatwierdzonym statutem może on korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług art. 43.1. pkt 24.

Pomimo że z konieczności Wnioskodawca musiał dokonać wpisu do CEiDG działalności o symbolu 88.91Z, cel powstania przedszkola i jego zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty nie ulegają zmianie i Wnioskodawca musi realizować je zgodnie ze statutem zatwierdzonym przez Wydział Oświaty.

Jeśli do czesnego płaconego przez rodziców Zainteresowany musiałby doliczyć podatek VAT to przedszkole jako placówka oświatowa będzie dostępne dla coraz mniejszej grupy rodziców ze względu na koszt.

Z tego samego powodu, uważa że mając status Przedszkola Niepublicznego o PKD 8510z i realizując zadania oświatowe zgodnie z zatwierdzonym statutem Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku posiadania kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Ponadto zgodnie z art. 1 pkt 4 ww. ustawy o oświacie, system oświaty zapewnia w szczególności dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej.

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 1 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

W art. 2 ustawy o oświacie został określony zamknięty katalog (lista) podmiotów podlegających ustawie o systemie oświaty i działających według jej przepisów. Z przytoczonego powyżej przepisu art. 2 ww. ustawy wynika, iż zalicza on przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego do jednostek tworzących system oświaty.

Przepis art. 3 pkt 1 ww. ustawy ilekroć w przepisach ustawy jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole.

Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) w § 1 pkt 1 określają podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia określono cele wychowania przedszkolnego oraz zawarto wytyczne, w jakich obszarach należy wspomagać, wychowywać i kształcić dzieci, by te cele osiągnąć. Obszary te obejmują:

1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,

2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,

3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci,

4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,

5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,

6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,

7. Wychowanie przez sztukę - dziecko widzem i aktorem,

8. Wychowanie przez sztukę - muzyka i śpiew, pląsy i taniec,

9. Wychowanie przez sztukę - różne formy plastyczne,

10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,

11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń,

12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,

13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,

14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,

15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty). Wydawanie wyżywienia realizuje funkcję opiekuńczą w ramach sprawowania opieki nad dziećmi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca założył Przedszkole Niepubliczne wpisane do ewidencji szkół i placówek oświatowych. Na przychód przedszkola składać się będzie: czesne płacone przez rodziców, wpisowe płacone przez rodziców, dotacja gminna na każde z dzieci w wysokości ustalonej przez gminę, opłata za żywienie dostarczane z zewnętrznej firmy cateringowej, pokrywana przez rodziców.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi w prowadzonym przez siebie przedszkolu - jednostce utworzonej i prowadzonej na zasadach określonych w przepisach ustawy o systemie oświaty podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Przy czym dla usług w zakresie kształcenia i wychowania dzieci powyżej 3 lat zastosowanie znajdzie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Natomiast dla usług opieki nad dziećmi do 3 lat znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa, należy stwierdzić, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług, o ile usługi te są świadczone w zakresie opieki nad dziećmi do lat 3.

Natomiast jeżeli Wnioskodawca świadczy również usługi w zakresie kształcenia i wychowania dzieci od 3 roku życia, to czynności te podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

Pomimo wskazania przez Wnioskodawcę tylko przepisu art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, to oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi będące przedmiotem wniosku korzystają ze zwolnienia, tut. Organ uznał je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja dotyczy tylko oceny prawidłowości stanowiska Zainteresowanego w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług w ramach prowadzonego przedszkola i nie rozstrzyga kwestii poruszonych we własnym stanowisku, które nie były przedmiotem ww. zapytania.

Końcowo wskazać należy, iż od 31 grudnia 2013 r. przepis art. 146a ustawy o VAT został zmieniony przez art. 1 ustawy nowelizującej z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. , poz. 1608).

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych usług w ramach prowadzonego przedszkola.

Natomiast wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie:

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej,

* możliwości dokumentowania sprzedaży za pomocą faktur VAT z zastosowaniem zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT,

* obowiązku dokonania zgłoszenia na druku VAT-R,

* poprawności ujmowania w ewidencji sprzedaży VAT wystawionych faktur VAT ze stawką zwolnioną, dotyczących działalności przedszkola,

oraz podatku dochodowego od osób fizycznych został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl