IPTPP4/443-676/13-4/BM - Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych przez spółdzielnię usług marketingowych oraz określenie sposobu ich dokumentowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-676/13-4/BM Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczonych przez spółdzielnię usług marketingowych oraz określenie sposobu ich dokumentowania.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 września 2013 r. (data wpływu 17 września 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług marketingowych i ich dokumentowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie świadczonych usług marketingowych i ich dokumentowania.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz przeformułowanie pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia, w ramach zawieranych umów handlowych z Dostawcami towarów handlowych, ma świadczyć na rzecz Dostawców również usługi marketingowe, polegające m.in. na: umieszczaniu informacji o nabywanych towarach, przeprowadzaniu akcji promocyjnych w zakresie nabywanych towarów, informowaniu klientów o nowościach w ofercie handlowej Dostawcy, wykonywaniu czynności związanych z ekspozycją i rozmieszczaniem nabywanych towarów w punktach handlowych, ich prawidłowym oznaczeniem, porządkowaniem ekspozycji itp. Realizacja ww. usług nie będzie wymagać odrębnych umów a weryfikacja ich wykonania odbywać się będzie poprzez bezpośrednie stwierdzenie tego faktu przez pracownika firmy Dostawcy. W zamian za podejmowane działania marketingowe będzie wypłacane wynagrodzenie, którego wysokość uzależniona będzie od ilości i wartości nabywanych towarów. Wynagrodzenie będzie wypłacane za okresy kwartalne, w wysokości% wartości netto nabywanych w danym okresie towarów, na podstawie wystawionej przez Spółdzielnię faktury VAT zaakceptowanej przez Dostawcę.

Spółdzielnia jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Wysokość premii kształtuje się na poziomie:

a.

stałego procentu od obrotu za dany okres (miesiąc lub kwartał)

b.

zmiennego procentu od obrotu za dany okres w zależności od osiągnięcia określonych do wykonania progów sprzedażowych.

Umowa ustalająca zasady przyznawania wynagrodzenia za świadczone usługi nie określa częstotliwości podjęcia działań celem intensyfikacji sprzedaży produktów kontrahenta - określa jedynie okres działania (miesiąc lub kwartał).

W sytuacji gdy Spółdzielnia nie podejmie żadnych działań na rzecz Dostawców premia nie zostanie wypłacona.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zapłata w wysokości% wartości netto nabywanych w danym okresie towarów stanowi wynagrodzenie za usługi marketingowe, na które Spółdzielnia ma obowiązek wystawienia faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Dostawcy podejmują różnorodne działania w zakresie zwiększenia swoich obrotów, m.in. zlecają usługi marketingowe firmom, do których dostarczają towary, za które wypłacają wynagrodzenie. W przypadku gdy wypłacane kwoty nie odnoszą się do konkretnej dostawy, lecz stanowią odrębne świadczenie przyznawane za spełnienie określonych warunków, są wynagrodzeniem za odpłatnie świadczone na rzecz dostawcy usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i tym samym podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Sposób ustalenia wysokości wynagrodzenia, jego nazewnictwo jak również jego formy za świadczenie usług są kwestią umowną ustaloną między stronami umowy. Art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług nakłada na podatników, o których mowa w art. 15, obowiązek wystawienia faktury dokumentującej dokonaną sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Z treści ww. art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia nie będące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja "świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję "dostawy towarów". Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W związku z powyższym należy uznać, że pojęcie świadczenia, składającego się na istotę usługi, należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. W efekcie, przez świadczenie usług należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie określonych stanów rzeczy).

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny.

Należy zauważyć, że czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna.

Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą lub świadczeniem i otrzymaną zapłatą. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku z wykonaniem danej czynności.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie, czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W tym miejscu należy zauważyć, że to strony dokonujące czynności cywilnoprawnych określają w zawieranych przez siebie umowach wartość - cenę, za którą dokonują transakcji. Zgodnie z art. 353 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 94 z późn. zm.) strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Oznacza to, iż Strony mogą także swobodnie umówić się, w kwestiach dotyczących wynagrodzenia za realizację warunków umowy.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółdzielnia, będąca zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach zawieranych umów handlowych z Dostawcami towarów handlowych, ma świadczyć na rzecz Dostawców również usługi marketingowe, polegające m.in. na: umieszczaniu informacji o nabywanych towarach, przeprowadzaniu akcji promocyjnych w zakresie nabywanych towarów, informowaniu klientów o nowościach w ofercie handlowej Dostawcy, wykonywaniu czynności związanych z ekspozycja, i rozmieszczaniem nabywanych towarów w punktach handlowych, ich prawidłowym oznaczeniem, porządkowaniem ekspozycji itp. Realizacja ww. usług nie będzie wymagać odrębnych umów a weryfikacja ich wykonania odbywać się będzie poprzez bezpośrednie stwierdzenie tego faktu przez pracownika firmy Dostawcy. W zamian za podejmowane działania marketingowe będzie wypłacane wynagrodzenie, którego wysokość uzależniona będzie od ilości i wartości nabywanych towarów. Wynagrodzenie będzie wypłacane za okresy kwartalne, w wysokości% wartości netto nabywanych w danym okresie towarów, na podstawie wystawionej przez Spółdzielnię faktury VAT zaakceptowanej przez Dostawcę.

Umowa ustalająca zasady przyznawania wynagrodzenia za świadczone usługi nie określa częstotliwości podjęcia działań celem intensyfikacji sprzedaży produktów kontrahenta - określa jedynie okres działania (miesiąc lub kwartał). W sytuacji gdy Spółdzielnia nie podejmie żadnych działań na rzecz Dostawców premia nie zostanie wypłacona.

Jak wynika z opisu sprawy zawartego we wniosku, zawarte z Dostawcami umowy, określają warunki i czynności, do jakich zobligowana jest Spółdzielnia, aby wynagrodzenie otrzymała. W przedmiotowej sprawie, na podstawie zawartych umów, Spółdzielnia ma świadczyć na rzecz Dostawców usługi marketingowe, w tym obejmujące m.in.: umieszczanie informacji o nabywanych towarach, przeprowadzanie akcji promocyjnych w zakresie nabywanych towarów, informowanie klientów o nowościach w ofercie handlowej Dostawcy, wykonywanie czynności związanych z ekspozycją i rozmieszczaniem nabywanych towarów w punktach handlowych, ich prawidłowym oznaczeniem, porządkowaniem ekspozycji. W zamian Dostawcy wypłacają wynagrodzenie. Należne dla Wnioskodawczyni wynagrodzenie nie ma zatem charakteru dobrowolnego, ale uzależnione jest od określonego zachowania się Wnioskodawcy, bowiem w sytuacji, gdy w danym okresie Spółdzielnia nie podejmie żadnych działań na rzecz Dostawców wynagrodzenie nie będzie wypłacane. Zatem otrzymana płatność stanowi wynagrodzenie za określone zachowanie się Spółdzielni w stosunku do Dostawców, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków.

W przedmiotowej sprawie istnieje element wzajemności, konieczny do uznania, że płatność jest wynagrodzeniem za świadczone usługi. Jak wskazano we wniosku, w zamian za podejmowane działania marketingowe będzie wypłacane wynagrodzenie. Zgodnie z umowami wynagrodzenie zostało skalkulowane jako% wartości netto nabywanych w danym okresie towarów.

Zatem otrzymane przez Spółdzielnię od Dostawców kwoty stanowiące% od wartości netto nabywanych towarów, są więc wynagrodzeniem za określone działania Spółdzielni w stosunku do Dostawców. Działania Spółdzielni stanowią w tym przypadku świadczenie usług za wynagrodzeniem na rzecz Dostawców, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że otrzymywane przez Spółdzielnię wynagrodzenie jest związane ze spełnieniem przez Wnioskodawcę świadczenia wzajemnego na rzecz Dostawców, zatem należy uznać, iż w omawianej sytuacji Wnioskodawca świadczy na rzecz dostawców usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, a zatem czynność ta u Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy i w myśl art. 106 ust. 1 ustawy winna być udokumentowana fakturą.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl