IPTPP4/443-67/14-2/BM - Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-67/14-2/BM Możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 31 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Lokalna Grupa Działania jest stowarzyszeniem funkcjonującym na podstawie ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 64, poz. 427). W 2009 r. stowarzyszenie wystąpiło do Samorządu Województwa z wnioskiem o wybór Lokalnej Grupy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. W dniu 27 maja 2009 Wnioskodawca podpisał umowę na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju oraz dnia 1 września 2009 r. na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013 na rok 2009. W dniu 11 lutego 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę z SW na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013 na rok 2010. Dnia 8 marca 2011 r. Wnioskodawca podpisał umowę na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013. Na podstawie wyżej wymienionej umowy Wnioskodawca będzie w latach 2011-2015 otrzymywać dofinansowanie z krajowych środków publicznych i ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 (Oś 4 Leader), w ramach działania 413 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. W ramach wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju Wnioskodawca realizuje następujące czynności:

* dokonuje wyboru operacji na działania z zakresu "Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej", "Tworzenia i Rozwoju Mikroprzedsiębiorstw", "Odnowy i Rozwoju Wsi", "Małych Projektów",

* realizuje działania z zakresu Funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania, nabywania umiejętności i aktywizacji",

* realizuje działania z zakresu "Wdrażania Projektów Współpracy".

W ramach realizacji powyższych działań, których celem jest zapewnienie sprawnego i efektywnego działania..LGD oraz aktywizacja obszaru objętego LSR,...LGD będzie ponosiło następujące wydatki:

1. Koszty bieżące (administracyjne) LGD, w tym: wynagrodzenia i inne świadczenia związane z pracą pracowników, wynagrodzenia organu decyzyjnego za udział w wyborze operacji, obsługa księgowa, obsługa prawna, najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych, opłaty pocztowe, koszty prowadzenia rachunku bankowego, utrzymania telefonów komórkowych oraz inne opłaty związane z prowadzeniem biura, jak: usługi telekomunikacyjne, konserwacja i naprawa sprzętu komputerowego, biurowego; koszty podróży i pobytu członków organów..LGD oraz koszty podróży służbowych pracowników biura, zakup sprzętu biurowego;

2. Koszty informowania o obszarze działania..LGD w tym: prowadzenie i aktualizacja strony internetowej, zakup czasu antenowego w radio, zamieszczenie materiałów informacyjno promocyjnych w prasie, projekt, wykonanie i zakup materiałów i gadżetów reklamowych;

3. Koszty szkolenia zespołu biorącego udział we wdrażaniu LSR, w tym: szkolenia kadr biorących udział we wdrażaniu LSR oraz szkolenia Lokalnych Liderów, szkolenia grupowe w zależności od potrzeb i ofert rynkowych (kursy, studia podyplomowe), konferencje aktywizujące społeczności lokalne.

Lokalna Grupa Działania na podstawie Umowy nr....w ramach działania "Wdrażanie Projektów Współpracy" w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy objętego PROW na lata 2007-2013 zawartej w dniu 8 października 2013 r. realizuje w okresie od 1 kwietnia 2013 r. do 30 czerwca 2014 r. międzynarodowy projekt współpracy z Regionem...i LGD.....w Belgii. Celem projektu pn. "Turystyka-Ekologia-Aktywność-Zarządzanie" jest: "Interpretacja rozwoju obszarów wiejskich w nowoczesny sposób poprzez opracowanie odpowiedniej oferty przygotowanej dla dwóch grup - gości i mieszkańców; wdrożenie jednego spójnego systemu oznakowania i wizualizacji produktów i szlaków turystycznych powstałych w ramach realizacji LSR; wdrożenie strategii marketingowej oraz systemu promocji marki obszaru LSR i..LGD; wdrożenie metodologii stworzenia innowacyjnej instytucji działającej na rzecz rozwoju obszarów wiejskich - bazującej na doświadczeniach partnerów z zakresu aktywacji organizacji działających na rzecz rozwoju". W ramach realizacji Projektu Współpracy..LGD poniesie następujące koszty:

* Wynagrodzenie koordynatora projektu współpracy

* Organizacji Imprez i konferencji międzynarodowych, w tym: koszty noclegów i wyżywienia ekspertów

* Usług transportowych

* Dotyczące wymiany młodzieży pomiędzy partnerami, w tym: koszty transportu, noclegów i wyżywienia, koszty biletów lotniczych;

* Wykonania znaków

* Montażu oznakowania w terenie

* Wykonania tablic informacyjnych z mapami tras rowerowych

* Wykonania map turystycznych

Zakup towarów i usług związanych z realizacją LSR oraz wdrożeniem projektu współpracy międzynarodowej dokumentowany jest fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Uiszczany podatek od towarów i usług zaliczany jest do kosztów kwalifikowalnych powyższego działania. Dokonywane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanej sytuacji stowarzyszenie nie będąc podatnikiem podatku VAT i realizując Lokalną Strategię Rozwoju może odzyskać podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może odzyskać naliczonego podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2009 r. stowarzyszenie wystąpiło do Samorządu Województwa z wnioskiem o wybór Lokalnej Grupy Działania do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. W dniu 27 maja 2009 Wnioskodawca podpisał umowę na realizację Lokalnej Strategii Rozwoju oraz dnia 1 września 2009 r. na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013 na rok 2009. W dniu 11 lutego 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę z SW na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013 na rok 2010. Dnia 8 marca 2011 r. Wnioskodawca podpisał umowę na Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizację objętego PROW na lata 2007-2013. Na podstawie wyżej wymienionej umowy Wnioskodawca będzie w latach 2011-2015 otrzymywać dofinansowanie z krajowych środków publicznych i ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 (Oś 4 Leader), w ramach działania 413 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja. W ramach w wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju..LGD realizuje następujące czynności:

* dokonuje wyboru operacji na działania z zakresu "Różnicowania w kierunku działalności nierolniczej", "Tworzenia i Rozwoju Mikroprzedsiębiorstw", "Odnowy i Rozwoju Wsi", "Małych Projektów",

* realizuje działania z zakresu Funkcjonowania Lokalnej Grupy Działania, nabywania umiejętności i aktywizacji",

* realizuje działania z zakresu "Wdrażania Projektów Współpracy".

Lokalna Grupa Działania na podstawie Umowy nr....w ramach działania "Wdrażanie Projektów Współpracy" w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy objętego PROW na lata 2007-2013 zawartej w dniu 8 października 2013 r. realizuje w okresie od 1 kwietnia 2013 r. do 30 czerwca 2014 r. międzynarodowy projekt współpracy z Regionem....i LGD...w Belgii. Celem projektu pn. "....".

Zakup towarów i usług związanych z realizacją LSR oraz wdrożeniem projektu współpracy międzynarodowej dokumentowany jest fakturami VAT wystawionymi na rzecz Wnioskodawcy. Dokonywane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją Lokalnej Strategii Rozwoju, ponieważ wydatki poniesione w związku z realizacją projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym zrejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zauważa się, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania z bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl