IPTPP4/443-666/13-2/OS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-666/13-2/OS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 13 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego udostępniania przez Gminę Urządzeń na rzecz Uczestników za czynność podlegającą opodatkowaniu, niekorzystającą ze zwolnienia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego udostępniania przez Gminę Urządzeń na rzecz Uczestników za czynność podlegającą opodatkowaniu, niekorzystającą ze zwolnienia oraz prawa do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z zakupem Urządzeń.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

W styczniu 2014 r. Gmina zamierza przystąpić do realizacji inwestycji polegającej na zakupie zestawów kolektorów słonecznych oraz pomp ciepła (dalej łącznie jako: Urządzenia), inwestycja będzie realizowana w ramach programu ekologicznego - "Ochrona atmosfery". Na realizację inwestycji Gmina zamierza pozyskać dofinansowanie ze środków WFOŚiGW w formie pożyczki i/lub dotacji w łącznej wysokości do 85% wartości netto inwestycji.

Gmina, we wrześniu 2013 r., zamierza ogłosić nabór wniosków od zainteresowanych udziałem w projekcie właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi z terenu Gminy (dalej: Uczestnicy), którym Gmina odpłatnie udostępni Urządzenia na okres 6 lat od dnia podpisania z nimi stosownych umów. W zależności od treści złożonego wniosku Gmina udostępni Uczestnikom zestawy kolektorów słonecznych bądź pompy ciepła.

Zestaw kolektora słonecznego składał się będzie w szczególności z kolektorów płaskich, zasobnika, układu pompowego oraz układu sterownika. Pompy ciepła natomiast będą udostępniane z kompletem urządzeń sterujących i zasobnikiem.

W związku z powyższym Gmina zawrze z Uczestnikami umowy dzierżawy/najmu określające wzajemne zobowiązania formalne, organizacyjne i finansowe, związane z przekazaniem w dzierżawę Urządzeń na rzecz Uczestnika (dalej: umowy dzierżawy). W umowach tych, każdy z Uczestników oświadczy w szczególności, iż posiada prawo własności nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, na którym następnie zamontuje Urządzenie na własny koszt i we własnym zakresie - zgodnie z wymogami prawa budowlanego w terminie 2 miesięcy od jego przekazania przez Gminę na podstawie protokołu.

Podstawowym warunkiem udostępnienia Urządzenia na rzecz Uczestnika będzie dokonanie, w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy dzierżawy, zapłaty na rzecz Gminy ryczałtowego czynszu dzierżawnego z góry - zasadniczo w kwocie 500 PLN. Pobierane od Uczestników czynsze Gmina zamierza dokumentować wystawianymi fakturami VAT. Gmina zamierza ujmować te faktury w swoich rejestrach sprzedaży i składanych deklaracjach VAT-7 oraz rozliczać podatek należny z tego tytułu.

Stosownie do postanowień umów dzierżawy Urządzenia pozostaną własnością Gminy, a Uczestnicy będą mogli ubiegać się o przejęcie Urządzeń na własność po upływie okresu, na który umowy te zostaną zawarte. Przejęcie przez Uczestnika na własność Urządzenia zostanie uregulowane odrębną umową, aczkolwiek Gmina zakłada, że będzie to miało miejsce w formie sprzedaży (Gmina zatem również tego tytułu wystawiłaby faktury VAT i rozliczyła należny podatek).

W związku z realizacją przedmiotowej inwestycji Gmina poniesie wydatki na zakup zestawów kolektorów słonecznych oraz pomp ciepła w liczbie wynikającej ze złożonych w trakcie naboru wniosków (dalej: wydatki inwestycyjne). Wydatki te będą dokumentowane wystawianymi na Gminę przez dostawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Jednostkowy koszt zakupu jednego Urządzenia, który zostanie poniesiony przez Gminę, będzie wyższy niż ryczałtowy czynsz dzierżawny pobierany od Uczestników.

Wszelkie koszty związane z funkcjonowaniem Urządzeń, tj. koszty przeglądów serwisowych oraz koszty niezbędne do prawidłowej eksploatacji Urządzeń, w okresie trwania umowy dzierżawy będą ponosili Uczestnicy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odpłatne udostępnianie przez Gminę Urządzeń na rzecz Uczestników na podstawie umów dzierżawy będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Odpłatne udostępnianie przez Gminę Urządzeń na rzecz Uczestników na podstawie umów dzierżawy będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Gminy

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

W konsekwencji, w związku z faktem, że czynność dzierżawy nie stanowi dostawy towaru, stanowi ona usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W konsekwencji w świetle powyższych regulacji, w przypadku działania przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej, działa ona w roli podatnika VAT. Mając na uwadze, że umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną, uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny, w opinii Gminy w ramach wykonywania przedmiotowej czynności będzie działała ona w roli podatnika VAT.

Ponadto, jako że Gmina, stosownie do postanowień planowanych umów dzierżawy, będzie udostępniała przedmiotowe Urządzenia odpłatnie, czynność dzierżawy będzie w opinii Gminy podlegała opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie, zdaniem Gminy, transakcja ta nie będzie również zwolniona od VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia od podatku.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2012 r., sygn. ILPP1/443-260/12-2/HW, wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, w której Organ stanął na stanowisku, że " (...) usługa dzierżmy infrastruktury wodno - kanalizacyjnej świadczona przez Gminę na rzecz GGK stanowi odpłatną usługę, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Usługa ta ponadto podlega wyłączeniu ze zwolnienia od podatku VAT, na mocy cyt. wyżej § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, co będzie skutkowało opodatkowaniem tej czynności".

Reasumując, zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie Urządzeń na rzecz Uczestników na podstawie umów dzierżawy będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto wskazać należy, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania odpłatnego udostępniania przez Gminę Urządzeń na rzecz Uczestników za czynność podlegającą opodatkowaniu, niekorzystającą ze zwolnienia. Natomiast w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z zakupem Urządzeń, została wydana interpretacja indywidualna nr IPTPP4/443-666/13-3/OS.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl