IPTPP4/443-665/13-2/ALN - Prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za zakupione oprogramowanie komputerowe do zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-665/13-2/ALN Prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za zakupione oprogramowanie komputerowe do zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2013 r. (data wpływu 12 września 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za zakupione oprogramowanie komputerowe do zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za zakupione oprogramowanie komputerowe do zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Gmina Z. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina Z. realizuje zadanie z dziedziny Badania naukowe i Ekspertyzy/Monitoring środowiska pn.: "..."". Gmina złożyła wniosek do WFOS i GW w x. o współfinansowanie ww. przedsięwzięcia w formie dotacji i ją otrzymała.

Celem projektu jest objęcie monitorowaniem wszystkich mieszkańców Gminy, co jest sprawą kluczową wynikającą z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wprowadzenie kompleksowego rozwiązania jakim jest narzędzie informatyczne wspomagające pracę urzędu pozwoli na monitorowanie działań przedsiębiorcy odbierającego odpady od mieszkańców Gminy jak również poprzez wprowadzenie obowiązku segregacji odpadów zapewni postępowanie z tymi odpadami według hierarchii postępowania z odpadami wskazanej w ustawie o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21).

Wszystkie te działania mają na celu ograniczenie ilości opadów kierowanych do składowania i będzie zapobiegało powstawaniu "dzikich wysypisk", co da wymierny efekt ekologiczny. Efektywne zarządzanie gospodarką odpadami komunalnymi w Gminie wpłynie na poprawę stanu środowiska naturalnego nie tylko w Gminie ale na terenie całego kraju. Uzyskany zostanie w ten sposób bardzo silny, sumaryczny efekt ekologiczny w Polsce.

Na realizację powyższego działania składa się:

* instalacja i udostępnienie systemu informatycznego "..." wraz z udzieleniem licencji na przedmiotowe oprogramowanie,

* opracowanie bazy danych systemu "...",

* wdrożenie systemu "...." oraz asysta techniczna wraz z aktualizacją licencji.

Efekty projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki w ramach projektu nie generują żadnych obrotów i zakupiony system informatyczny będzie służył do czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ realizowane zadanie należy do zadań własnych gminy i zakupiony ww. system pozostaje dyspozycji Gminy.

Gminie Z. nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od:

* instalacji i udostępnienia systemu informatycznego "..." wraz z udzieleniem licencji na przedmiotowe oprogramowanie,

* opracowanie bazy danych systemu "...",

ponieważ ww. koszty są kwalifikowalne, istnieje możliwość obiektywnego przyporządkowani wydatków do poszczególnych czynności.

Przysługuje Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wdrożenia systemu "..." oraz asysty technicznej wraz z aktualizacją licencji, ponieważ są to koszty niekwalifikowalne związane z realizacją ww. projektu.

Faktury związane z realizacją ww. projektu są wystawione na Gminę Z.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca może odliczyć VAT naliczony w fakturach za zakupione oprogramowanie komputerowe do zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi w ramach realizowanego zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy: zgodnie z art. 86 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług odliczeniu podlega wszystko to, co w dalszej kolejności podlega sprzedaży - opodatkowanej, a nie zwolnionej. W przypadku Wnioskodawcy-nie ma dalszej sprzedaży, jest to działanie użyteczności publicznej. W związku z tym Wnioskodawca nie będzie miał możliwości prawnej odliczenia VAT-u z faktur za zakupione oprogramowanie komputerowe do zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi w ramach realizowanego zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty.

Z treści wniosku wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje zadanie z dziedziny Badania naukowe i Ekspertyzy/Monitoring środowiska pn.: "..."". Gmina złożyła wniosek do WFOS i GW w x. o współfinansowanie ww. przedsięwzięcia w formie dotacji.Celem projektu jest objęcie monitorowaniem wszystkich mieszkańców Gminy, co jest sprawą kluczową wynikającą z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Wprowadzenie kompleksowego rozwiązania jakim jest narzędzie informatyczne wspomagające pracę urzędu pozwoli na monitorowanie działań przedsiębiorcy odbierającego odpady od mieszkańców Gminy jak również poprzez wprowadzenie obowiązku segregacji odpadów zapewni postępowanie z tymi odpadami według hierarchii postępowania z odpadami wskazanej w ustawie o odpadach.

Ma realizację powyższego działania składa się:

* instalacja i udostępnienie systemu informatycznego "..." wraz z udzieleniem licencji na przedmiotowe oprogramowanie,

* opracowanie bazy danych systemu "..",

* wdrożenie systemu "..." oraz asysta techniczna wraz z aktualizacją licencji.

Efekty projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - zakupy w ramach projektu, są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach za zakupione oprogramowanie komputerowe do zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi, ponieważ wydatki ponoszone w związku z projektem - jak wskazał Wnioskodawca - będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl