IPTPP4/443-664/12-4/ALN - Obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku ze sprzedażą posiłków na rzecz uczniów i pracowników zespołu szkół.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-664/12-4/ALN Obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w związku ze sprzedażą posiłków na rzecz uczniów i pracowników zespołu szkół.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2012 r. (data wpływu 21 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 grudnia 2012 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla uczniów i pracowników ZSO nr 1 oraz dla uczniów i pracowników ZSO nr 3 dostarczanych przez ZSO nr 2 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla uczniów i pracowników ZSO nr 1 oraz dla uczniów i pracowników ZSO nr 3 dostarczanych przez ZSO nr 2.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 grudnia 2012 r. (data wpływu) o doprecyzowanie stanu faktycznego, postawienie pytań oraz przedstawienie stanowiska do zadanych pytań.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 3 zwany dalej ZSO nr 3 jest jednostką budżetową dla której organem prowadzącym jest gmina miejska. W skład ZSO nr 3 wchodzą 3 szkoły tj.: II Liceum Ogólnokształcące (dalej II LO), Publiczne Gimnazjum nr 3 (dalej PG3) i od 1 września 2011 r. Szkoła Podstawowa nr 1 (dalej SP1). Wszyscy pracownicy szkół wchodzących w skład ZSO nr 3 są pracownikami ZSO nr 3 (umowy o pracę zawierane są z zespołem szkół). ZSO nr 3 nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Od stycznia 2003 r. w ZSO nr 3 sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej, w tym sprzedaż obiadów.

W ZSO nr 3 żywienie uczniów i personelu zorganizowane jest w następujący sposób:

1.

W II LO funkcjonuje stołówka szkolna. Obiady przygotowywane są na miejscu przez pracowników ZSO nr 3. Z usług tej stołówki korzystają uczniowie II LO i PG3 i pracownicy ZSO nr 3 (w łącznej liczbie ok. 200 osób), oraz uczniowie i pracownicy pobliskiej szkoły tj. Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 (dalej ZSO nr 1) w niewielkiej liczbie ok. 20 osób. ZSO nr 1 jest również jednostką budżetową podległą tej samej gminie. Odpłatność za obiady wnoszona jest gotówkowo do kasy, z góry za dany miesiąc kalendarzowy. Dodatkowo prowadzony jest kwitariusz takich wpłat. Za część uczniów odpłatność regulowana jest przez ośrodki pomocy społecznej na podstawie stosownych decyzji, wówczas dany ośrodek obowiązany jest przez ZSO nr 3 na podstawie rachunku i płatność odbywa się bezgotówkowo na rachunek bankowy ZSO nr 3. Odpłatność za obiady dla ucznia jest w wysokości tzw. wsadu do kotła, natomiast dla pracownika jest powiększana o tzw. koszty eksploatacyjne (tekst jedn.: koszty przygotowania posiłku - energia, gaz, woda, koszty płac). Roczne przychody ze sprzedaży tych obiadów to ok. 75 tys. złotych.

2.

Pozostali uczniowie ZSO nr 3 tj. uczniowie SP1 mają wyżywienie zorganizowane w inny sposób. Dla tych uczniów obiady przygotowywane są przez inną jednostkę - tj. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 będący również jednostką budżetową podległą gminie. W SP1 zbierana jest od uczniów odpłatność gotówkowo bezpośrednio do kasy, prowadzony jest imienny kwitariusz wpłat, tu również dla części uczniów obiady finansowane są przez ośrodki pomocy społecznej. W SP1 nie korzystają z obiadów uczniowie innych szkół ani inne osoby z zewnątrz. Obiady przygotowywane dla SP1 są do niej dowożone, wydawane na miejscu przez pracownika ZSO nr 3 - nie obsługuje wydawania żadna osoba z zewnątrz. Za przygotowanie obiadów dla uczniów SP1, na podstawie faktury wystawionej przez ZSO nr 2 obciążany jest comiesięcznie ZSO nr 3. Odpłatność za obiady dla ucznia jest w wysokości tzw. wsadu do kotła, ZSO nr 2 jako jednostka przygotowująca te obiady dla SP1 nie odsprzedaje ich z zyskiem, jedynie ze względów lokalowych, posiłki te nie są przygotowywane na miejscu w ZSO nr 3. W SP1 roczna wartość obiadów to ok. 60 tys. złotych.

ZSO nr 3 uzyskuje również przychody z tytułu wynajmowania powierzchni na sklepiki szkolne i z tytułu wynajmu sal wykładowych oraz hali gimnastycznej, roczna wartość przychodów z tego tytułu to ok. 25 tys. złotych.

Uzupełnienie opisu stanu faktycznego o informacje według otrzymanego wezwania:

* Stołówka szkolna w ZSO nr 3 jest integralną częścią ZSO nr 3.

* ZSO nr 1 i ZSO nr 2 są odrębnymi jednostkami budżetowymi od ZSO nr 3. Stołówka szkolna w ZSO nr 3 jest prowadzona na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Opłaty za sprzedaż posiłków dla uczniów i pracowników ZSO nr 1 dokonywane są w całości zawsze gotówką do kasy zlokalizowanej w ZSO nr 3. Nie są dokonywane za pośrednictwem poczty czy banku. Oprócz ewidencji na kasie fiskalnej są one rejestrowane w imiennym kwitariuszu wpłat, identyfikującym osobę na rzecz której dokonywana jest opłata według imienia i nazwiska oraz klasy i szkoły. Osoba wpłacająca otrzymuje potwierdzenie na odcinku kwitariusza oraz imienny miesięczny bon obiadowy.

ZSO nr 3 (Wnioskodawca) rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży posiłków dla uczniów i pracowników ZSO nr 1 przed pierwszym stycznia 2011, sprzedaż ta ewidencjonowana jest od 2003 r.

ZSO nr 3 dla uczniów Szkoły Podstawowej nr 1 (wchodzącej do ZSO nr 3) zakupuje obiady od ZSO nr 2, nie odsprzedaje ich z zyskiem. Pobierane opłaty za posiłki są w całości przekazywane na rachunek bankowy ZSO nr 2.

Dalsze uszczegółowienie stanu faktycznego:

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 3 powstał z dniem 01.09.1999 i w jego skład wchodziło II Liceum Ogólnokształcące i Publiczne Gimnazjum nr 3. Z dniem 01.09.2011 do funkcjonującego ZSO nr 3 została włączona Szkoła Podstawowa nr 1 (SP1). Jak wspomniano ewidencję sprzedaży obiadów na kasie rejestrującej w ZSO nr 3 prowadzono od 2003 r. Po dołączeniu SP1 do ZSO nr 3 dalej kontynuowano ewidencję sprzedaży obiadów stołówkowych tych pochodzących ze stołówki szkolnej zlokalizowanej w ZSO nr 3 i przeznaczonych dla uczniów i pracowników II LO, PG 3 i niewielkiej ilości uczniów i pracowników ZSO nr 1, natomiast nie rozpoczęto ewidencji na kasie fiskalnej sprzedaży obiadów dostarczanych z ZSO nr 2 i przeznaczonych dla uczniów i pracowników SP1 w 2011 r. (tekst jedn.: z okresu 01.09.2011 do31.12.2011) wartość sprzedaży obiadów dostarczonych od odrębnej jednostki oświatowej dla uczniów i pracowników SP 1 wyniosła 19.791 zł.

W 2012 r. do dnia 30 października 2012 r. wartość sprzedaży obiadów dostarczanych dla uczniów i pracowników SP1 od ZSO nr 2 wyniosła 39.736,20 złotych.

Od 01.01.2011 ZSO nr 3 uzyskał zwolnienie podmiotowe z VAT z tytułu nieprzekroczenia limitu obrotów.

Stołówka szkolna zlokalizowana w ZSO nr 3 ze względów lokalowych i związanych z tym wymogów sanitarno-epidemiologicznych nie jest w stanie przygotować większej ilości posiłków tj. takiej, która wystarczyłaby na zaspokojenie potrzeb dołączonej do ZSO nr 3 Szkoły Podstawowej nr 1 (SP1) i dlatego żywienie tej części uczniów i pracowników zorganizowano poprzez ich dostawę z innej jednostki budżetowej oświatowej, które jest w stanie takie posiłki przygotować. W ten sposób ZSO nr 3 zapewnia wyżywienie dla tej części swych uczniów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy można w ZSO nr 3 zaprzestać ewidencji rejestrowania sprzedaży obiadów stołówkowych na kasie fiskalnej i czy do możliwości zaprzestania ewidencji sprzedaży obiadów stołówkowych na kasie fiskalnej konieczne jest:

a.

wyłączenie korzystania ze stołówki przez uczniów i pracowników pobliskiego ZSO nr 1 lub,

b.

zmiana sposobu dokonywania opłat za obiady przez uczniów i pracowników ZSO nr 1 z formy gotówkowej na formę bezgotówkową.

2.

Czy wnioskodawca powinien rozpocząć ewidencjonowanie na kasie rejestrującej pobieranie opłat za obiady dostarczanych od innej, odrębnej jednostki oświatowej tj. aktualnie od ZSO nr 2, które przeznaczone są dla uczniów i pracowników ZSO nr 3, dla których stołówka własna zlokalizowana w ZSO nr 3 nie może zapewnić dostępu do posiłku.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Uszczegóławia się własne stanowisko i opisuje się je w zakresie każdego zadanego pytania.

Do pytania nr 1: W ZSO nr 3 można zaprzestać ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży obiadów stołówkowych przygotowywanych we własnej stołówce, która prowadzona jest zgodnie z ustawą o systemie oświaty, jednakże dopiero wówczas gdy:

a.

zostanie wyłączona możliwość korzystania z usług tej stołówki przez uczniów i pracowników ZSO nr 1 tj. osób nie będących uczniami, pracownikami ZSO nr 3 - zgodnie z brzmieniem załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca2010 r. w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących; poz. 45 tego załącznika, lub też

b.

zostanie zmieniony sposób dokonywania opłat za korzystanie z obiadów przez uczniów i pracowników ZSO nr 1 z dotychczasowej formy gotówkowej na formę bezgotówkową w postaci wpłat na wskazany rachunek bankowy ZSO nr 3, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję wynikać będzie jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła, wówczas miałoby zastosowanie zwolnienie przedmiotowe zgodnie z brzmieniem załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, poz. 37.

Do pytania nr 2: Nie ma konieczności rozpoczęcia ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży obiadów dostarczanych z ZSO nr 2 do ZSO nr 3 niezależnie od wysokości tej sprzedaży w ciągu roku podatkowego. ZSO nr 3 jedynie uczestniczy w zapewnieniu posiłków części swoich uczniów poprzez ich dostarczanie od odrębnej jednostki budżetowej. ZSO nr 3 w tym zakresie pobiera jedynie opłaty, które następnie przekazuje na rachunek bankowy ZSO nr 2. Pobieranie tych opłat nie stanowi dla ZSO nr 3 wynagrodzenia. W tym zakresie nie dochodzi do wykonania przez ZSO nr 3 czynności o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla uczniów i pracowników ZSO nr 1 oraz dla uczniów i pracowników ZSO nr 3 dostarczanych przez ZSO nr 2.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z art. 8 ust. 2a w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy obowiązek dotyczy bowiem również sytuacji, gdy czynności sprzedaży są zwolnione od podatku lub wykonuje je podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Powyższą tezę wspiera pośrednio art. 111 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Z powołanej normy prawnej wynika wprost, iż zamiarem ustawodawcy jest objęcie obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz konkretnych nabywców, a mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych bez względu na to, czy dokonywane transakcje podlegają opodatkowaniu i czy są dokonywane przez podatników będących podatnikami podatku od towarów i usług, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są (...) osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej umożliwia również realizację prawa konsumenta w zakresie otrzymania dokumentu (paragonu) zawierającego podstawowe dane o zawartej transakcji, w tym strukturze ceny.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak wynika z § 5 wyżej powołanego rozporządzenia, podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 29 ww. załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 85) - z wyłączeniem:

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.1),

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.10).

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Natomiast w poz. 45 ww. załącznika do rozporządzenia wymieniono usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

W poz. 37 ww. załącznika wymienione zostało świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 3 zwany dalej ZSO nr 3 jest jednostką budżetową dla której organem prowadzącym jest gmina miejska. W skład ZSO nr 3 wchodzą 3 szkoły tj.: II Liceum Ogólnokształcące (dalej II LO), Publiczne Gimnazjum nr 3 (dalej PG3) i od 1 września 2011 r. Szkoła Podstawowa nr 1 (dalej SP1). Wszyscy pracownicy szkół wchodzących w skład ZSO nr 3 są pracownikami ZSO nr 3 (umowy o pracę zawierane są z zespołem szkół). ZSO nr 3 nie jest czynnym podatnikiem VAT.

Od stycznia 2003 r. w ZSO nr 3 sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonowana jest na kasie fiskalnej, w tym sprzedaż obiadów. W ZSO nr 3 żywienie uczniów i personelu zorganizowane jest w następujący sposób:

1.

W II LO funkcjonuje stołówka szkolna. Obiady przygotowywane są na miejscu przez pracowników ZSO nr 3. Z usług tej stołówki korzystają uczniowie II LO i PG3 i pracownicy ZSO nr 3 (w łącznej liczbie ok. 200 osób), oraz uczniowie i pracownicy pobliskiej szkoły tj. Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 1 (dalej ZSO nr 1) w niewielkiej liczbie ok. 20 osób. ZSO nr 1 jest również jednostką budżetową podległą tej samej gminie. Odpłatność za obiady wnoszona jest gotówkowo do kasy, z góry za dany miesiąc kalendarzowy. Dodatkowo prowadzony jest kwitariusz takich wpłat. Za część uczniów odpłatność regulowana jest przez ośrodki pomocy społecznej na podstawie stosownych decyzji, wówczas dany ośrodek obowiązany jest przez ZSO nr 3 na podstawie rachunku i płatność odbywa się bezgotówkowo na rachunek bankowy ZSO nr 3. Odpłatność za obiady dla ucznia jest w wysokości tzw. wsadu do kotła, natomiast dla pracownika jest powiększana o tzw. koszty eksploatacyjne (tekst jedn.: koszty przygotowania posiłku - energia, gaz, woda, koszty płac). Roczne przychody ze sprzedaży tych obiadów to ok. 75 tys. złotych.

2.

Pozostali uczniowie ZSO nr 3 tj. uczniowie SP1 mają wyżywienie zorganizowane w inny sposób. Dla tych uczniów obiady przygotowywane są przez inną jednostkę - tj. Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2 będący również jednostką budżetową podległą gminie. W SP1 zbierana jest od uczniów odpłatność gotówkowo bezpośrednio do kasy, prowadzony jest imienny kwitariusz wpłat, tu również dla części uczniów obiady finansowane są przez ośrodki pomocy społecznej. W SP1 nie korzystają z obiadów uczniowie innych szkół ani inne osoby z zewnątrz. Obiady przygotowywane dla SP1 są do niej dowożone, wydawane na miejscu przez pracownika ZSO nr 3 - nie obsługuje wydawania żadna osoba z zewnątrz. Za przygotowanie obiadów dla uczniów SP1, na podstawie faktury wystawionej przez ZSO nr 2 obciążany jest comiesięcznie ZSO nr 3. Odpłatność za obiady dla ucznia jest w wysokości tzw. wsadu do kotła, ZSO nr 2 jako jednostka przygotowująca te obiady dla SP1 nie odsprzedaje Ich z zyskiem, jedynie ze względów lokalowych, posiłki te nie są przygotowywane na miejscu w ZSO nr 3. W SP1 roczna wartość obiadów to ok. 60 tys. złotych.

ZSO nr 3 uzyskuje również przychody z tytułu wynajmowania powierzchni na sklepiki szkolne i z tytułu wynajmu sal wykładowych oraz hali gimnastycznej, roczna wartość przychodów z tego tytułu to ok. 25 tys. złotych.

Stołówka szkolna w ZSO nr 3 jest integralną częścią ZSO nr 3.

ZSO nr 1 i ZSO nr 2 są odrębnymi jednostkami budżetowymi od ZSO nr 3. Stołówka szkolna w ZSO nr 3 jest prowadzona na zasadach wskazanych w art. 67a ustawy z dn. 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Opłaty za sprzedaż posiłków dla uczniów i pracowników ZSO nr 1 dokonywane są w całości zawsze gotówką do kasy zlokalizowanej w ZSO nr 3. Nie są dokonywane za pośrednictwem poczty czy banku. Oprócz ewidencji na kasie fiskalnej są one rejestrowane w imiennym kwitariuszu wpłat, identyfikującym osobę na rzecz której dokonywana jest opłata według imienia i nazwiska oraz klasy i szkoły. Osoba wpłacająca otrzymuje potwierdzenie na odcinku kwitariusza oraz imienny miesięczny bon obiadowy.

ZSO nr 3 (Wnioskodawca) rozpoczął ewidencjonowanie sprzedaży posiłków dla uczniów i pracowników ZSO nr 1 przed pierwszym stycznia 2011, sprzedaż ta ewidencjonowana jest od 2003 r.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, iż obroty ze sprzedaży na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy przekroczyły kwotę 40.000 zł, Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca jest jednostką wymienioną w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, to świadczone przez Wnioskodawcę usługi wyłącznie w zakresie wyżywienia uczniów i pracowników ZSO nr 3 - usługi stołówki bez względu na to czy Wnioskodawca przygotowuje sam czy nabywa oferowane posiłki od ZSO nr 2 - na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 45 załącznika do rozporządzenia są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Jednak mając na uwadze fakt, iż stołówka szkolna udostępniana jest również dla osób trzecich - uczniów i pracowników ZSO nr 1 będącego odrębnym podmiotem budżetowym - należy stwierdzić, iż zwolnienie przedmiotowe z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikające z przepisu § 2 w powiązaniu z poz. 45 załącznika do ww. rozporządzenia nie może mieć w tym przypadku zastosowania. Ponadto, sprzedaż posiłków na rzecz uczniów i pracowników ZSO nr 1, z uwagi na fakt, iż zapłata za obiady regulowana jest gotówką, a ponadto Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie tych usług przed 1 stycznia 2011 r., nie korzysta także ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia. Tym samym, sprzedaż usług w zakresie wyżywienia świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz uczniów i pracowników ZSO nr 1, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, podlega obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Natomiast w przypadku gdy, nie wystąpi sprzedaż na rzecz uczniów i pracowników ZSO nr 1, to nie wystąpi obowiązek ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl