IPTPP4/443-646/12-7/UNR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-646/12-7/UNR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2012 r. (data wpływu 14 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2012 r. (data wpływu 5 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży posiłków na rzecz uczniów i pracowników pedagogicznych oraz obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2012 r. w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego, przedstawienia stanowiska oraz w zakresie opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Zespół Szkól jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Gmina, utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w formie gminnej jednostki budżetowej. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych jednostka budżetowa gminy pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu gminy. Działalność jednostki jest zakwalifikowana w klasyfikacji budżetowej w dziale 801 OŚWIATA i WYCHOWANIE na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207). Zespół Szkół działa wg Polskiej Klasyfikacji Działalności pod numerem PKD 8560 Z - DZIAŁALNOŚĆ WSPOMAGAJĄCA EDUKACJĘ.

W Zespole Szkół funkcjonuje stołówka szkolna (prowadząca dożywianie), w której są zatrudnieni pracownicy jednostki, przygotowujący posiłki na miejscu. Stołówka zapewnia uczniom oraz pracownikom pedagogicznym wyżywienie w ramach prowadzonej działalności.

Stołówka szkolna przygotowuje również posiłki w postaci śniadań, obiadów i podwieczorków dla dzieci i pracowników pedagogicznych Publicznego Przedszkola. Przedszkole znajduje się w budynku Zespołu Szkół i jako odrębna jednostka organizacyjna, nie posiada własnej stołówki. Posiada jednak odrębny budżet przeznaczony na finansowanie wyżywienia dzieci i pracowników pedagogicznych przedszkola, a dochody z tytułu opłat za wyżywienie są dochodami Publicznego Przedszkola. Pracownicy kuchni zatrudnieni w Zespole Szkół przygotowują posiłki zarówno dla szkoły, jak i dla przedszkola.

Funkcjonowanie stołówki służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Klasyfikacja budżetowa wydatków w Zespole Szkół przedstawia się następująco:

* dział 801 rozdział 80148 paragraf 4220 - zakup środków żywności stołówki.

Przychody ze sprzedaży posiłków w stołówce w Zespole Szkół w poprzednim roku podatkowym 2011 przedstawiają się następująco:

* od uczniów i pracowników pedagogicznych szkoły (rozdział 80148) - kwota 131.637,00 zł. Ponadto szkoła posiada kasę fiskalną, na której ewidencjonuje przychody z tytułu sprzedaży posiłków.

W piśmie z dnia 29 listopada Wnioskodawca wskazał, że nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zespół Szkół świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i usług ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty. Funkcjonowanie stołówki służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, a w szczególności prawidłowego rozwoju uczniów. Zatem, usługi objęte są systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, a dostawa usług świadczonych przez stołówkę wiążą się ściśle z tymi usługami. Dostawa towarów (sprzedaż posiłków) jest ściśle związana z usługą podstawową (kształceniem i wychowaniem dzieci na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty). Zatem, zgodnie z celem, do jakiego jednostka jest powołana - sprzedaż posiłków jest niezbędna do wykonywania usługi podstawowej. Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane są w PKWiU 85.60.10.0 - Usługi wspomagające edukację - Działalność edukacyjna zespołów przedszkoli i szkół.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jest obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, Zespół Szkół od 2005 r. prowadzi kasę rejestrującą, służąca do ewidencjonowania przychodów z tytułu sprzedaży posiłków. Nadanie unikatowego numeru kasy nastąpiło zgodnie z Decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 16 lutego 2005 r. Zakup kasy miał miejsce na skutek mylnej interpretacji przepisów, bowiem już Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 234, poz. 1971) zwalnia podmioty świadczące usługi w zakresie edukacji od obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia kasy zgodne jest też z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) w zapisie mówiącym o tym, że usługi w zakresie edukacji (symbol PKWiU 85) są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży.

Zespół Szkół zamierza odstąpić od prowadzenia kasy, jeśli interpretacja indywidualna, o jaką prosi we wniosku z dnia 7 września 2012 r., potwierdzi stanowisko, jakie jednostka prezentuje.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy obowiązek dotyczy bowiem również sytuacji, gdy czynności sprzedaży są zwolnione od podatku lub wykonuje je podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Powyższą tezę wspiera pośrednio art. 111 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Z powołanej normy prawnej wynika wprost, iż zamiarem ustawodawcy jest objęcie obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz konkretnych nabywców, a mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych bez względu na to, czy dokonywane transakcje podlegają opodatkowaniu i czy są dokonywane przez podatników będących podatnikami podatku od towarów i usług, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są (...) osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej umożliwia również realizację prawa konsumenta w zakresie otrzymania dokumentu (paragonu) zawierającego podstawowe dane o zawartej transakcji, w tym strukturze ceny.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak wynika z § 5 wyżej powołanego rozporządzenia, podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 29 ww. załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 85) - z wyłączeniem:

* usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.1),

* usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.10).

Oznaczenie w załączniku danej grupy "ex" oznacza, że zwolnienie odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa usługi". Zatem wynikające z konkretnego załącznika zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

Natomiast w poz. 45 ww. załącznika do rozporządzenia wymieniono usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Zespół Szkól jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Gmina, utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty w formie gminnej jednostki budżetowej. Zespół Szkół działa wg Polskiej Klasyfikacji Działalności pod numerem PKD 8560 Z - Działalność wspomagająca edukację. W Zespole Szkół funkcjonuje stołówka szkolna (prowadząca dożywianie), w której są zatrudnieni pracownicy jednostki, przygotowujący posiłki na miejscu. Stołówka zapewnia uczniom oraz pracownikom pedagogicznym wyżywienie w ramach prowadzonej działalności. Stołówka szkolna przygotowuje również posiłki w postaci śniadań, obiadów i podwieczorków dla dzieci i pracowników pedagogicznych Publicznego Przedszkola. Przedszkole znajduje się w budynku Zespołu Szkół i jako odrębna jednostka organizacyjna, nie posiada własnej stołówki. Posiada jednak odrębny budżet przeznaczony na finansowanie wyżywienia dzieci i pracowników pedagogicznych przedszkola, a dochody z tytułu opłat za wyżywienie są dochodami Publicznego Przedszkola. Pracownicy kuchni zatrudnieni w Zespole Szkół przygotowują posiłki zarówno dla szkoły, jak i dla przedszkola. Zespół Szkół świadczy usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów i usług ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia przedmiotowej ewidencji przy zastosowaniu kas świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Zatem, w sytuacji, gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie wyżywienia dzieci i pracowników pedagogicznych Publicznego Przedszkola, finansowane są z budżetu Przedszkola, wówczas wpłaty te nie podlegają ewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej.

Natomiast, z uwagi na to, iż Zainteresowany jest jednostką wymienioną w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT, zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie wyżywienia uczniów szkoły oraz pracowników pedagogicznych tej szkoły (usługi stołówki) na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 45 załącznika do rozporządzenia są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazał, iż sprzedaż posiłków korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej z uwagi na świadczone przez Zainteresowanego usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w PKWiU 85, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Natomiast wniosek w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży posiłków na rzecz uczniów i pracowników pedagogicznych został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP4/443-646/12-6/UNr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl