IPTPP4/443-639/14-4/UNR - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-639/14-4/UNR Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 września 2014 r. (data wpływu 3 września 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 października 2014 r. (data wpływu 22 października 2014 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ".....".

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 20 października 2014 r. w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku)

Gmina podatnik VAT czynny - jednostka samorządu terytorialnego (dalej JST) jest beneficjentem i inwestorem przedsięwzięcia partnerskiego (Liderem projektu jest Powiat) pn. "...." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013 oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach V konkursu programu priorytetowego System zielonych inwestycji. Realizacja zadania na terenie Gminy obejmowała wykonanie termomodernizacji trzech budynków użyteczności publicznej tj.

1. Budynku Szkoły Podstawowej w zakresie: ocieplenie przegród ścian zewnętrznych, ocieplenie stropodachu, wymiana instalacji c.o., modernizacja kotłowni wraz z wymianą źródła ciepła.

2. Budynku Ochotniczej Straż Pożarnej w zakresie: ocieplenie przegród ścian zewnętrznych, wymiana pokrycia dachu wraz z ociepleniem stropu i wymianą obróbek.

3. Budynku Urzędu Gminy w części budynku, którą zajmuje biblioteka publiczna w zakresie: ocieplenie przegród ścian zewnętrznych, ocieplenie stropodachu, wymiana instalacji co.

Wszystkie powyższe budynki są własnością Gminy. Inwestycję rozpoczęto 7 grudnia 2012 r. a zakończono 14 października 2013 r. Inwestor w ramach realizacji inwestycji nabył usługi budowlane od wykonawców będących podatnikami podatku VAT, czyli w świetle obowiązujących przepisów prawa z naliczonym podatkiem VAT. Faktury za wykonane roboty związane z realizacją projektu zostały wystawione na Gminę. Przedmiotowe nieruchomości są zaliczane przez Wnioskodawcę na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji. Wartość wytworzonego środka trwałego przekracza 15 000,00 PLN. Budynki poddane termomodernizacji Wnioskodawca wykorzystuje do prowadzenia nieodpłatnej działalności oświatowej i kulturalnej oraz ochrony przeciwpożarowej, czyli realizuje w nich zadania własne zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8, 9 i 14 nałożone ustawą z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.). Na etapie planowania inwestycji oraz po jej zrealizowaniu Gmina nie zamierzała i w ciągu dalszej eksploatacji nie zamierza prowadzić w tych budynkach działalności przynoszącej dochód, która generowałaby podatek należny.

Gmina wykonuje nieodpłatnie usługi edukacyjne w związku z realizacją zadania własnego Gminy. Nie dochodzi do świadczenia przez szkoły usług podlegających opodatkowaniu VAT.

Nie podlega, co do zasady, opodatkowaniu VAT nieodpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (z zastrzeżeniem art. 8 ust. 2 u.p.t.u.).

Odnośnie OSP - Gmina poniosła wydatek na termomodernizację budynku w ramach realizacji zadania własnego gminy. Zgodnie z ustawą o ochronie przeciwpożarowej ochrona p. poż. polega na realizacji przedsięwzięć mających na celu ochronę życia, zdrowia, mienia lub środowiska przed pożarem, klęską żywiołową lub innym miejscowym zagrożeniem. Chodzi o: zapobieganie powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożaru, klęski żywiołowej lub innego miejscowego zagrożenia, w praktyce oznacza to zapewnienie koniecznych warunków ochrony technicznej nieruchomościom i ruchomościom, tworzenie warunków organizacyjnych i formalnoprawnych, zapewniających ochronę ludzi i mienia, a także przeciwdziałających powstaniu lub minimalizujących skutki pożaru, klęski żywiołowej lub innego zagrożenia. Chodzi również o zapewnienie odpowiednich sił i środków do prowadzenia akcji ratowniczo-gaśniczych. Nie podlega, co do zasady, opodatkowaniu VAT nieodpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (z zastrzeżeniem art. 8 ust. 2 u.p.t.u.) Odnośnie wydatków związanych z termomodernizacją części budynku Urzędu Gminy zajmowanego przez bibliotekę gminną. Zgodnie z Ustawą z 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach do obowiązkowych zadań własnych gminy należy prowadzenie gminnych bibliotek publicznych. Poniesiony wydatek ma na celu zapewnienie bibliotece odpowiednich warunków organizacyjnych i lokalowych. Nie podlega, co do zasady, opodatkowaniu VAT nieodpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (z zastrzeżeniem art. 8 ust. 2 u.p.t.u.).

Reasumując wszystkie zakupione przez Gminę towary i usługi w ramach realizacji projektu pn. "....", są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....".

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....", ponieważ: prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy art. 7 ust. 1 pkt 8, 9 i 14 należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności edukacji publicznej, kultury w tym bibliotek gminnych, ochrony przeciwpożarowej.

Z powyższego wynika, że Gmina podatnik podatku VAT czynny dokonała nabycia towarów i usług w zakresie wykonywania inwestycji pn. "...." realizowanego w ramach zadań własnych w zakresie edukacji publicznej, kultury oraz ochrony przeciwpożarowej. Zakupy dokonane w ramach projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych a Gmina w ramach użytkowania budynków poddanych termomodernizacji nie będzie uzyskiwała żadnego wynagrodzenia, które generowałoby podatek należny. Wobec powyższego nie zostaną spełnione podstawowe przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Zatem nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Gminę w związku z zakupami dokonanymi w ramach realizacji projektu pn. "....".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina jest beneficjentem i inwestorem przedsięwzięcia partnerskiego (Liderem projektu jest Powiat) pn. "...." współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007 - 2013 oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach V konkursu programu priorytetowego System zielonych inwestycji. Realizacja zadania na terenie Gminy obejmowała wykonanie termomodernizacji trzech budynków użyteczności publicznej tj. budynku Szkoły Podstawowej, budynku Ochotniczej Straży Pożarnej, budynku Urzędu Gminy. Wszystkie powyższe budynki są własnością Gminy. Inwestycję rozpoczęto 7 grudnia 2012 r. a zakończono 14 października 2013 r. Faktury za wykonane roboty związane z realizacją projektu zostały wystawione na Gminę. Przedmiotowe nieruchomości są zaliczane przez Wnioskodawcę na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji. Wartość wytworzonego środka trwałego przekracza 15 000,00 PLN. Budynki poddane termomodernizacji Wnioskodawca wykorzystuje do prowadzenia nieodpłatnej działalności oświatowej i kulturalnej oraz ochrony przeciwpożarowej, czyli realizuje w nich zadania własne zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8, 9 i 14 nałożone ustawą z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Na etapie planowania inwestycji oraz po jej zrealizowaniu Gmina nie zamierzała i w ciągu dalszej eksploatacji nie zamierza prowadzić w tych budynkach działalności przynoszącej dochód, która generowałaby podatek należny. Wszystkie zakupione przez Gminę towary i usługi w ramach realizacji projektu pn. "....", są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - wszystkie zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, że Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "....", ponieważ wszystkie zakupione towary i usługi w ramach realizacji projektu są wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, np. dotyczące podstawy opodatkowania, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl