IPTPP4/443-627/13-2/BM - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 września 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-627/13-2/BM Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2013 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina Miasto...zrealizowała projekt pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata 2007-2013, Priorytet II - Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 - Ochrona powietrza. Realizacja projektu "..." należy do zadań własnych gminy wynika to z zapisów: art. 7 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym - Dz. U. z 1990 r. Nr 16, poz. 95 ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Przedmiotem ww. projektu była termomodernizacja budynku szkolnego, w którym realizowane są zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze zgodnie z ustawą o systemie oświaty.

W ramach projektu min wykonano następujące zadania inwestycyjne:

* docieplenie budynku, stropodachów oraz elewacja wentylowana

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej

* remont i odtworzenie instalacji odgromowej

* wymiana rynien i rur spustowych.

Przedsięwzięcie polegające na kompleksowej termomodernizacji budynku użyteczności publicznej jakim jest Zespół Szkół..., przyczyniło się do zwiększenia oszczędności wytworzonej energii, oraz zmniejszenia emisji zanieczyszczeń pyłowych i gazowych do powietrza, a w konsekwencji zmniejszenia szkodliwego oddziaływania tych zanieczyszczeń na środowisko i zdrowie ludzi.

Termomodernizowany budynek jest własnością beneficjenta Gminy Miasto....

W 2002 r. został przekazany w trwały zarząd dla Zespołu Szkół..., który prowadzi działalność edukacyjną. Oddanie w trwały zarząd budynku zespołu szkół...ma charakter nieodpłatny, zgodnie z art. 81 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity) - Dz. U. 2004.256.2572. W budynku odbywają się zajęcia klas "0" i 1-6 szkoły podstawowej i klas 1-3 gimnazjum. Po zakończeniu projektu powstały majątek został przekazany do Zespołu Szkół....jako podwyższenie wartości budynku.

Zespół Szkół...jest jednostką budżetową gminy i posiada odrębny NIP. Jako jednostka budżetowa gminy należy do sektora finansów publicznych, objęta jest systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, wykonuje zwolnione od VAT usługi w zakresie kształcenia, wychowania oraz żywienia uczniów prowadzonego w ramach wydzielonego rachunku dochodów.

Gmina Miasto...jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wszystkie faktury dotyczące zrealizowanego projektu "...." wystawiane były na Gminę Miasto....

W trakcie realizacji inwestycji Gmina Miasto, nie uzyskała na tym obiekcie żadnych przychodów związanych z czynnościami opodatkowanymi w związku z czym nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku VAT od towarów i usług od poniesionych nakładów inwestycyjnych. W związku z powyższym w zakresie dofinansowania ze środków UE, podatek VAT został zakwalifikowany jako wydatki kwalifikowane.

Zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto na terenie termomodernizowanego budynku Zespołu Szkół....wynajmowana jest powierzchnia pod sklepik szkolny oraz pod automaty do przekąsek i napojów przez zewnętrzne podmioty. Zgodnie z zawartymi umowami szkoła w ciągu roku planuje uzyskać z tego tytułu dochód w wysokości ok 17 000,00 zł.

Zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z poź. zm.) dochody związane z wynajmem pomieszczenia szkolnego na sklepik szkolny i automaty, nie są dochodem budżetu Gminy Miasto, tylko są gromadzone na wydzielonym rachunku dochodów szkoły, a uzyskane środki przeznaczone są na koszty uzyskania przychodów. Zespół Szkół....nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym wartości przychodów opodatkowanych ponad kwotę 150 000,00 zł określoną w ustawie.

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienia, iż w dniu 23 grudnia 2009 r. została wydana interpretacja (znak: ILPP1/443-1254/09-2/AW), w której opisano, iż projekt beneficjent nie będzie wykorzystywał na cele działalności opodatkowanej od towarów i usług.

Uzyskanie niniejszej interpretacji indywidualnej jest niezbędne celem przedłożenia w Urzędzie Marszałkowskim w... do wydania informacji pokontrolnej i końcowego rozliczenia projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. "..." Gmina Miasto ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu "...", Gmina Miasto...uważa, że przy realizacji inwestycji współfinansowanej z UE, nie przysługiwało jej prawo do odzyskania podatku VAT, ponieważ obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi za nabycie których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. A zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W ocenie Wnioskodawcy podatek VAT pozostaje więc wydatkiem kwalifikowanym do refundacji ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W oparciu o art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594.), gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), w tym utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 15).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Gmina Miasto, będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, zrealizowała projekt pn. "..." współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa...na lata 2007-2013, Priorytet II - Ochrona środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka, Działanie II.6 - Ochrona powietrza. Realizacja projektu "..." należy do zadań własnych gminy, co wynika z zapisów: art. 7 pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym. Wszystkie faktury dotyczące zrealizowanego projektu "..." wystawiane były na Gminę Miasto..... Zakupione w ramach realizacji projektu towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, nie będą spełnione, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu pn. "..." nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ realizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, w zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie "kosztu kwalifikowalnego" nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl