IPTPP4/443-626/12-5/BM - Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-626/12-5/BM Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków w stołówce szkolnej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2012 r. (data wpływu 7 września 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 listopada 2012 r. (data wpływu 26 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej:

* dla dzieci i nauczycieli przedszkola - jest prawidłowe,

* dla uczniów i nauczycieli szkoły - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 września 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży posiłków przez stołówkę przedszkolną dla dzieci z przedszkola i uczniów szkoły oraz nauczycieli przedszkola i szkoły oraz obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 listopada 2012 r. o doprecyzowanie stanu faktycznego oraz w zakresie opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Publiczne Przedszkole jest jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Gmina, utworzoną i działającą na podstawie ustawy z dnia 7 IX 1991 r. o systemie oświaty w formie gminnej jednostki budżetowej. Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych jednostka budżetowa gminy pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu gminy.

Działalność przedszkola jest zakwalifikowana w klasyfikacji budżetowej w dziale 801 OŚWIATA I WYCHOWANIE na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 38, poz. 207).

Przedszkole świadczy usługi wychowania przedszkolnego zakwalifikowane jako symbol PKD 8510 Z.

Przedszkole prowadzi także stołówkę, w której są zatrudnieni pracownicy przygotowujący posiłki na miejscu.

W ramach prowadzonej działalności zgodnie ze statutem, przedszkole gwarantuje dzieciom uczęszczającym do przedszkola zapewnienie posiłków. Z posiłków korzystają wychowankowie przedszkola, nauczyciele przedszkola, a także uczniowie i nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi. Rozwiązanie to ma swoje zastosowanie, ponieważ szkoła nie posiada własnej stołówki ze względu na brak warunków lokalno - technicznych.

Przedszkole i szkoła mieszczą się w osobnych budynkach, jednak w rzeczywistości obie jednostki połączone są ze sobą łącznikiem (korytarz łączący przedszkole ze szkołą), który umożliwia bezpośrednie przejście z jednego budynku do drugiego.

Warto nadmienić, że takie działanie zostało uregulowane przez organ prowadzący Urząd Gminy w piśmie skierowanym do Pani Dyrektor Publicznego Przedszkola w znak nr z dnia oraz w Uchwale Rady Gminy w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek działających w oświatowych jednostkach organizacyjnych Gminy.

Funkcjonowanie stołówki służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju dzieci i uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Klasyfikacja budżetowa wydatków w Publicznym Przedszkolu przedstawia się następująco:

a.

dział 801 rozdział 80104 paragraf 4220 - zakup środków żywności dla przedszkola

b.

dział 801 rozdział 80148 paragraf4220 -zakup środków żywności dla stołówki.

Przychody ze sprzedaży posiłków w stołówce w Publicznym Przedszkolu w poprzednim roku podatkowym 2011 wyniosły:

a.

od dzieci i nauczycieli przedszkola (rozdział 80104) 65.078,20 zł,

b.

od uczniów i nauczycieli szkoły (rozdział 80148) 103.196,92 zł.

Ponadto Przedszkole posiada kasę fiskalną, na której ewidencjonuje przychody z tytułu sprzedaży posiłków.

Przedszkole prowadzi stołówkę, która stanowi integralną część przedszkola. Prowadzona stołówka nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym, a jej prowadzenie jest ściśle związane z działalnością jednostki.

Stołówka w Przedszkolu jest prowadzona na zasadach określonych w art. 67a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

Wpłaty za sprzedaż posiłków odbywają się w następujący sposób:

a.

dzieci i nauczyciele przedszkola wpłacają na kwitariusz przychodowo-ewidencyjny opłat w formie gotówki. Następnie gotówka zostaje wpłacona na rachunek bankowy Publicznego Przedszkola.

b.

uczniowie i nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi wnoszą opłaty w postaci gotówki. Wpłaty są przyjmowane na kwitariusz przychodowo-ewidencyjny opłat, a następnie wpłacane na rachunek bankowy Publicznego Przedszkola Następnie Publiczne Przedszkole wpłaty za wyżywienie odprowadza w pełnej wysokości na rachunek dochodów budżetu Gminy.

Publiczne Przedszkole w rozpoczęło ewidencjonowanie posiłków przed 1 stycznia 2011 r.

Publiczne Przedszkole w świadczy usługi zakwalifikowane do PKWiU - 85.10.10.0 (sekcja P) - usługi w zakresie edukacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jest obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930) usługi w zakresie edukacji (symbol PKWiU 85) są zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie sprzedaży dla dzieci i nauczycieli przedszkola,

* nieprawidłowe - w zakresie sprzedaży dla uczniów i nauczycieli szkoły.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy obowiązek dotyczy bowiem również sytuacji, gdy czynności sprzedaży są zwolnione od podatku lub wykonuje je podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Powyższą tezę wspiera pośrednio art. 111 ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku, gdy podatnik rozpoczął ewidencjonowanie obrotu w obowiązujących terminach i wykonuje wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub jest podatnikiem zwolnionym od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od daty złożenia wniosku przez podatnika.

Z powołanej normy prawnej wynika wprost, iż zamiarem ustawodawcy jest objęcie obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz konkretnych nabywców, a mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych bez względu na to, czy dokonywane transakcje podlegają opodatkowaniu i czy są dokonywane przez podatników będących podatnikami podatku od towarów i usług, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są (...) osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej umożliwia również realizację prawa konsumenta w zakresie otrzymania dokumentu (paragonu) zawierającego podstawowe dane o zawartej transakcji, w tym strukturze ceny.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

1.

wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;

2.

stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;

3.

możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;

4.

konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;

5.

konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;

6.

konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;

7.

konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Jak wynika z § 5 wyżej powołanego rozporządzenia, podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy, osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 45 ww. załącznika do rozporządzenia wymieniono usługi stołówek w placówkach wymienionych w art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

W poz. 37 ww. załącznika wymienione zostało świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła 2).

Z objaśnień zawartych w punkcie 2) wynika, iż zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Przedszkole świadczy usługi wychowania przedszkolnego zakwalifikowane jako symbol PKD 8510 Z.

Przedszkole prowadzi także stołówkę, w której są zatrudnieni pracownicy przygotowujący posiłki na miejscu.

W ramach prowadzonej działalności zgodnie ze statutem, przedszkole gwarantuje dzieciom uczęszczającym do przedszkola zapewnienie posiłków. Z posiłków korzystają wychowankowie przedszkola, nauczyciele przedszkola, a także uczniowie i nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi. Rozwiązanie to ma swoje zastosowanie, ponieważ szkoła nie posiada własnej stołówki ze względu na brak warunków lokalno - technicznych.

Takie działanie zostało uregulowane przez organ prowadzący Urząd Gminy w piśmie skierowanym do Pani Dyrektor Publicznego Przedszkola oraz w Uchwale Rady Gminy w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek działających w oświatowych jednostkach organizacyjnych Gminy.

Funkcjonowanie stołówki służy zapewnieniu prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych przez jednostki systemu oświaty, a w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju dzieci i uczniów, do których jednostki te są m.in. powołane.

Wpłaty za sprzedaż posiłków odbywają się w następujący sposób:

a.

dzieci i nauczyciele przedszkola wpłacają na kwitariusz przychodowo-ewidencyjny opłat w formie gotówki. Następnie gotówka zostaje wpłacona na rachunek bankowy Publicznego Przedszkola.

b.

uczniowie i nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Sportowymi wnoszą opłaty w postaci gotówki. Wpłaty są przyjmowane na kwitariusz przychodowo-ewidencyjny opłat, a następnie wpłacane na rachunek bankowy Publicznego Przedszkola Następnie Publiczne Przedszkole wpłaty za wyżywienie odprowadza w pełnej wysokości na rachunek dochodów budżetu Gminy.

Publiczne Przedszkole rozpoczęło ewidencjonowanie posiłków przed 1 stycznia 2011 r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy jest obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jest jednostką wymienioną w art. 43 ust. 9 ustawy o VAT. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie wyżywienia dzieci uczęszczających do przedszkola oraz nauczycieli przedszkola (usługi stołówki) na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 45 załącznika do rozporządzenia będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ze zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 45 załącznika do rozporządzenia nie będzie jednak korzystała sprzedaż posiłków na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły, która jest odrębną od Wnioskodawcy jednostką. Ponadto, sprzedaż posiłków na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły, z uwagi na fakt, iż zapłata za obiady regulowana jest gotówką, a ponadto Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie tych usług przed 1 stycznia 2011 r., nie będzie korzystać także ze zwolnienia, o którym mowa w poz. 37 załącznika do rozporządzenia.

Tym samym Wnioskodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków na rzecz uczniów i nauczycieli szkoły przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży posiłków przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Natomiast wniosek w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży posiłków przez stołówkę przedszkolną dla dzieci z przedszkola i uczniów szkoły oraz nauczycieli przedszkola i szkoły został rozpatrzony interpretacją Nr IPTPP4/443-626/12-4/BM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl