IPTPP4/443-625/13-4/UNR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-625/13-4/UNR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 30 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od ponoszonych w przyszłości, po zawarciu umowy dzierżawy, wydatków inwestycyjnych i ewentualnych wydatków bieżących związanych z budynkiem ośrodka zdrowia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania czynności odpłatnego udostępnienia przez Gminę budynku ośrodka zdrowia na rzecz SP ZOZ na podstawie umowy dzierżawy, za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia;

* prawa do korekty podatku w związku z odpłatnym udostępnieniem budynku ośrodka zdrowia na rzecz SP ZOZ, okresu korekty i sposobu dokonania korekty;

* prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od ponoszonych w przyszłości, po zawarciu umowy dzierżawy, wydatków inwestycyjnych i ewentualnych wydatków bieżących związanych z budynkiem ośrodka zdrowia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

W latach 2008 - 2009 Gmina poniosła wydatki na budowę budynku ośrodka zdrowia (dalej: Budynek). W ramach przedmiotowej inwestycji, wybudowany został parterowy budynek z następująco wydzielonymi zespołami pomieszczeń:

* poradnia Podstawowej Opieki Zdrowotnej, w skład której wchodzą: gabinet lekarza rodzinnego, gabinet zabiegowy, poradnia dla dzieci zdrowych z gabinetem pediatry oraz gabinet zabiegowy i szczepień z odrębnym wejściem,

* rejestracja i hol z poczekalnią dla pacjentów,

* WC dla pacjentów i dla personelu, pomieszczenie socjalne, składzik porządkowy, pomieszczenie techniczne oraz ciągi komunikacyjne,

* poradnia stomatologiczna składająca się z 1 gabinetu stomatologicznego wyposażona w jeden unit i aparat RTG,

* poradnia ginekologiczna z jednym gabinetem ginekologicznym, przy którym znajduje się kabina higieny osobistej,

* gabinet badań USG i EKG,

* pomieszczenie do kinezyterapii wyposażone m.in. w urządzenie UGUL,

* pomieszczenie do masażu,

* pomieszczenie fizykoterapii,

* pomieszczenia pomocnicze zakładu rehabilitacji: szatnie i węzły higieniczno-sanitarne.

Inwestycja została zrealizowana wyłącznie przy udziale środków własnych Gminy, a jej wartość netto przekroczyła 15 tys. PLN.

Budynek, który powstał w efekcie realizacji przedmiotowej inwestycji, jest obiektem trwale związanym z gruntem, wydzielonym z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych posiadającym fundamenty i dach, a więc stanowi budynek w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), który zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.) będzie ujmowany w sekcji 1, dziale 12, grupowaniu 126, klasie 1265 PKOB.

Ponoszone przez Gminę wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji (dalej: wydatki inwestycyjne) obejmowały nabycie zarówno towarów jak i usług (np. usług budowlanych, wykonania projektu budowlanego) i były dokumentowane przez dostawcóww.ykonawców fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Gmina nie dokonała odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione w tym zakresie.

Powstały Budynek został oddany do użytkowania w 2009 r. Budynek ten został przyjęty przez Gminę do ewidencji środków trwałych, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o rachunkowości.

Pierwotnie, bezpośrednio po oddaniu do użytkowania przedmiotowej inwestycji w 2009 r., powstały budynek Gmina nieodpłatnie udostępniła Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej (dalej: SP ZOZ) na potrzeby prowadzenia w nim przez ten podmiot działalności leczniczej.

Obecnie jednak, Gmina planuje zmianę powyższej praktyki w zakresie udostępniania przedmiotowego budynku SP ZOZ. Mianowice, Gmina planuje zawarcie z SP ZOZ, jeszcze w 2013 r., umowy dzierżawy, określającej zasady odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu na rzecz SP ZOZ. Z tytułu dzierżawy przedmiotowego budynku Gmina będzie pobierała od SP ZOZ określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), dokumentowane wystawianymi przez Gminę na SP ZOZ fakturami VAT, które Gmina zamierza ujmować w swych rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu dokonywania przedmiotowych czynności, Gmina planuje wykazywać w składanych deklaracjach VAT-7.

Wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem budynku zasadniczo będzie ponosił SP ZOZ, jako dzierżawca przedmiotowego obiektu. Niemniej jednak, niewykluczone, iż niektóre z tych wydatków może ponosić Gmina, w szczególności koszty remontów. Ponadto, Gmina w przyszłości może ponosić również wydatki związane z modernizacją oraz przebudową przedmiotowego budynku (dalej: przyszłe wydatki inwestycyjne).

Gmina pragnie również zaznaczyć, iż zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), budowa przedmiotowego budynku, a także jego udostępnianie odbywa się w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą sprawy ochrony zdrowia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie. (oznaczone we wniosku jako pytanie nr 4)

Czy w związku z odpłatnym udostępnieniem w 2013 r. budynku na rzecz SP ZOZ na podstawie umowy dzierżawy Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT od przyszłych wydatków inwestycyjnych i ewentualnych wydatków bieżących związanych z budynkiem, poniesionych po zawarciu tej umowy z SP ZOZ.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z odpłatnym udostępnieniem w 2013 r. budynku na rzecz SP ZOZ na podstawie umowy dzierżawy Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT od przyszłych wydatków inwestycyjnych i ewentualnych wydatków bieżących związanych z budynkiem, poniesionych po zawarciu tej umowy z SP ZOZ.

UZASADNIENIE

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Odnosząc się do pierwszego ze wskazanych powyżej warunków, tj. nabywania towarów i usług przez podatnika, jak wskazano powyżej, kwestia ta została uregulowana w art. 15 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu, za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższego uznać należy, iż z tytułu dzierżawy budynku Gmina będzie podatnikiem VAT, gdyż czynność ta wykonywana będzie na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej pomiędzy Gminą a SP ZOZ. Zdaniem Gminy, w tym przypadku należy uznać, iż dzierżawa budynku na rzecz SP ZOZ będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, tj. czynność podlegającą opodatkowaniu VAT. Ponadto, jak już wskazano powyżej, zdaniem Gminy, usługi te nie będą korzystać ze zwolnienia z VAT. W konsekwencji, w opinii Gminy, pierwszy z ww. warunków zawartych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy uznać za spełniony.

W odniesieniu natomiast do drugiej ze wskazanych powyżej przesłanek warunkujących możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego, tj. związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, zdaniem Gminy, będzie istniał bezsprzeczny i bezpośredni związek pomiędzy przyszłymi wydatkami inwestycyjnymi na przedmiotowy budynek oraz ewentualnymi wydatkami bieżącymi, poniesionymi po zawarciu umowy dzierżawy z SP ZOZ a wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi w postaci świadczenia usług dzierżawy. Kontynuacja umowy ze strony SP ZOZ będzie bowiem uzależniona od utrzymania przez Gminę przedmiotowego budynku w stanie odpowiadającym oczekiwaniom dzierżawcy oraz standardom dyktowanym przez rynek, co jest możliwe dzięki systematycznemu ponoszeniu wydatków na modernizacje i remonty tego obiektu.

Stanowisko takie znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 13 marca 2013 r., sygn. IPTPP2/443-1050/12-6/PR, w której Organ stwierdził, że "Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz bieżące na budowę/utrzymanie budynku ośrodka zdrowia, ponieważ Zainteresowany jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a przedmiotowa inwestycja będzie służyć czynnościom opodatkowanym. Przy czym prawo to będzie przysługiwało o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy".

Wobec powyższego, w ocenie Gminy także drugą z ww. przesłanek, warunkującą możliwość skorzystania z prawa do odliczenia VAT - w odniesieniu do przyszłych wydatków inwestycyjnych w zakresie budynku oraz ewentualnych wydatków bieżących, związanych z budynkiem, poniesionych po zawarciu umowy dzierżawy z SP ZOZ - należy uznać za spełnioną.

Zatem, mając na uwadze przytoczoną powyżej argumentację, w ocenie Gminy, w związku z odpłatnym udostępnieniem w 2013 r. budynku na rzecz SP ZOZ na podstawie umowy dzierżawy, Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT od przyszłych wydatków inwestycyjnych i ewentualnych wydatków bieżących związanych z budynkiem, poniesionych po zawarciu tej umowy z SP ZOZ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 str. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest wykorzystywanie zakupionych towarów lub usług do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Natomiast, w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W oparciu o art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247, z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, iż zwolnieniem od podatku VAT nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT. W latach 2008 - 2009 Gmina poniosła wydatki na budowę budynku ośrodka zdrowia. Inwestycja została zrealizowana wyłącznie przy udziale środków własnych Gminy, a jej wartość netto przekroczyła 15 tys. PLN. Budynek, który powstał w efekcie realizacji przedmiotowej inwestycji, jest obiektem trwale związanym z gruntem, wydzielonym z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych posiadającym fundamenty i dach, a więc stanowi budynek. Powstały Budynek został oddany do użytkowania w 2009 r. Budynek ten został przyjęty przez Gminę do ewidencji środków trwałych, podlegających amortyzacji na podstawie przepisów o rachunkowości. Pierwotnie, bezpośrednio po oddaniu do użytkowania przedmiotowej inwestycji w 2009 r., powstały budynek Gmina nieodpłatnie udostępniła Samodzielnemu Publicznemu Zakładowi Opieki Zdrowotnej na potrzeby prowadzenia w nim przez ten podmiot działalności leczniczej. Obecnie jednak, Gmina planuje zmianę powyższej praktyki w zakresie udostępniania przedmiotowego budynku SP ZOZ. Mianowice, Gmina planuje zawarcie z SP ZOZ, jeszcze w 2013 r., umowy dzierżawy, określającej zasady odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu na rzecz SP ZOZ. Z tytułu dzierżawy przedmiotowego budynku Gmina będzie pobierała od SP ZOZ określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny), dokumentowane wystawianymi przez Gminę na SP ZOZ fakturami VAT, które Gmina zamierza ujmować w swych rejestrach sprzedaży. Wydatki bieżące związane z funkcjonowaniem budynku zasadniczo będzie ponosił SP ZOZ, jako dzierżawca przedmiotowego obiektu. Niemniej jednak, niewykluczone, iż niektóre z tych wydatków może ponosić Gmina, w szczególności koszty remontów. Ponadto, Gmina w przyszłości może ponosić również wydatki związane z modernizacją oraz przebudową przedmiotowego budynku.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Gmina ma wątpliwości dotyczące tego, czy po zawarciu umowy dzierżawy z SP ZOZ, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od przyszłych wydatków inwestycyjnych i ewentualnych wydatków bieżących związanych z budynkiem.

W tym miejscu wskazać należy, iż w interpretacji indywidualnej nr IPTPP4/443-625/13-2/UNr stwierdzono, iż odpłatne udostępnienie przez Gminę budynku ośrodka zdrowia na rzecz SP ZOZ stanowić będzie po stronie Gminy usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia.

Przypomnieć należy, iż zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa podatkowego, żeby podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, niezbędne jest wykazanie przez niego związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Analizując okoliczności przedstawione we wniosku, w kontekście obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa, należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a przyszłe wydatki inwestycyjne oraz ewentualne wydatki bieżące związane z budynkiem będą związane z wykonywanymi przez Zainteresowanego czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, po zawarciu umowy dzierżawy dotyczącej odpłatnego udostępnienia budynku ośrodka zdrowia na rzecz SP ZOZ, Wnioskodawcy, będącemu czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego od przyszłych wydatków inwestycyjnych oraz ewentualnych wydatków bieżących związanych z budynkiem, bowiem wydatki te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od ponoszonych w przyszłości, po zawarciu umowy dzierżawy, wydatków inwestycyjnych i ewentualnych wydatków bieżących związanych z budynkiem ośrodka zdrowia. Natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania czynności odpłatnego udostępnienia przez Gminę budynku ośrodka zdrowia na rzecz SP ZOZ na podstawie umowy dzierżawy, za usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia została wydana interpretacja indywidualna nr IPTPP4/443-625/13-2/UNr,

* prawa do korekty podatku w związku z odpłatnym udostępnieniem budynku ośrodka zdrowia na rzecz SP ZOZ, okresu korekty i sposobu dokonania korekty została wydana interpretacja indywidualna nr IPTPP4/443-625/13-3/UNr.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl