IPTPP4/443-621/13-4/BM - Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu koparko-ładowarki.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 listopada 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-621/13-4/BM Prawo powiatu do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu koparko-ładowarki.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2013 r. (data wpływu 29 sierpnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu koparko-ładowarki - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu koparko-ładowarki.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 listopada 2013 r. (data wpływu 18 listopada 2013 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535, z późn. zm.) nie uznaje się podatnika - Powiatu w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których został on powołany z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powiat realizuje swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6, 13 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), a mianowicie wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, ochrony środowiska i przyrody i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Powiat wystąpił o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW w...na zakup następującego sprzętu: koparko - ładowarki o mocy min. 90 KM z napędem 4x4 z przeznaczeniem dla Zarządu Dróg Powiatowych Zarząd Dróg Powiatowych jest jednostką organizacyjną Powiatu.

Powiat posiada ogółem 332 km dróg kategorii powiatowej, w tym dróg zamiejskich 325 km i dróg miejskich 7 km (z dokładnością do pełnego k.m.). Na dzień dzisiejszy ze względu na duży zakres prac utrzymaniowych na drogach i braki w wyposażeniu sprzętowym występują trudności z utrzymaniem we właściwym stanie rowów przydrożnych. Zakupiony sprzęt pozwoli na utrzymanie w należytym stanie rowów przydrożnych i przepustów, uporządkowanie odwodnienia, a w konsekwencji ochronę pasa drogowego przed nadmierną degradacją i gruntów przyległych przed ich zalewaniem.

Zgodnie z naczelną zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnik może dokonać odliczenia tej części podatku naliczonego, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego i powstania zobowiązania podatkowego.

Powiat nie ma możliwości dokonywania odliczenia podatku od zakupu ww. sprzętu, który nie będzie w ogóle wykorzystywany do świadczenia przez Powiat czynności opodatkowanych.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z zakupem sprzętu koparko-ładowarki będą wystawione na Zarząd Dróg Powiatowych w..., który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Przy pomocy Zarządu Dróg Powiatowych Zarząd Powiatu wykonuje zadania w zakresie dróg publicznych.

Zakupiony sprzęt nie będzie przekazywany dla Zarządu Dróg Powiatowych, gdyż faktura wystawiona na Zarząd Dróg Powiatowych skutkuje sporządzeniem protokołu odbioru sprzętu przez Zarząd Dróg. Sprzęt zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Zarząd Dróg Powiatowych i pozostanie w użytkowaniu tej jednostki.

Powiat wykonuje uprawnienia właścicielskie do całego mienia będącego w użytkowaniu jednostek organizacyjnych powiatu.

Wnioskodawca wskazał, iż Zarząd Dróg Powiatowych nie jest podatnikiem podatku VAT. Powiat nie dokonuje w swoich rejestrach i deklaracjach rozliczeń czynności wykonywanych przez Zarząd Dróg Powiatowych. Czynności wykonywane przez Zarząd Dróg Powiatowych nie są ewidencjonowane w prowadzonych przez Zarząd ewidencjach i rozliczane w jego deklaracjach, gdyż nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Powiat może odzyskać podatek VAT naliczony od zakupu sprzętu: koparko-ładowarki o mocy min. 90 km z napędem 4x4.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego od zakupu sprzętu: koparko-ładowarki o mocy min. 90 km z napędem 4x4 w ramach ubiegania się o dofinansowanie z WFOŚiGW. Zakupiony sprzęt będzie służyć użyteczności publicznej, nie będzie wykorzystywany do świadczenia czynności opodatkowanych. Powiat nie będzie posiadał prawa do odzyskania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań publicznych o charakterze ponadgminnym, wykonywanych przez powiat, należą m.in. zadania w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Powiat realizuje swoje zadania na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 6, 13 i 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, a mianowicie wykonuje określone zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych, ochrony środowiska i przyrody i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Powiat wystąpił o udzielenie dofinansowania ze środków WFOŚiGW na zakup koparko - ładowarki o mocy min. 90 KM z napędem 4x4 z przeznaczeniem dla Zarządu Dróg Powiatowych. Zarząd Dróg Powiatowych jest jednostką organizacyjną Powiatu.

Zakupiony sprzęt pozwoli na utrzymanie w należytym stanie rowów przydrożnych i przepustów, uporządkowanie odwodnienia, a w konsekwencji ochronę pasa drogowego przed nadmierną degradacją i gruntów przyległych przed ich zalewaniem.

Powiat nie ma możliwości dokonywania odliczenia podatku od zakupu ww. sprzętu, który nie będzie w ogóle wykorzystywany do świadczenia przez Powiat czynności opodatkowanych.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z zakupem sprzętu koparko-ładowarki będą wystawione na Zarząd Dróg Powiatowych, który jest jednostką organizacyjną Powiatu. Przy pomocy Zarządu Dróg Powiatowych Zarząd Powiatu wykonuje zadania w zakresie dróg publicznych.

Zakupiony sprzęt nie będzie przekazywany dla Zarządu Dróg Powiatowych, gdyż faktura wystawiona na Zarząd Dróg Powiatowych skutkuje sporządzeniem protokołu odbioru sprzętu przez Zarząd Dróg. Sprzęt zostanie wpisany do ewidencji środków trwałych prowadzonej przez Zarząd Dróg Powiatowych i pozostanie w użytkowaniu tej jednostki.

Powiat wykonuje uprawnienia właścicielskie do całego mienia będącego w użytkowaniu jednostek organizacyjnych Powiatu.

Wnioskodawca wskazał, iż Zarząd Dróg Powiatowych nie jest podatnikiem podatku VAT. Powiat nie dokonuje w swoich rejestrach i deklaracjach rozliczeń czynności wykonywanych przez Zarząd Dróg Powiatowych.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 3, 4 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

* imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

* numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

* numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b.

Zatem, zgodnie z brzmieniem powołanych przepisów, konieczne jest, aby faktury VAT, jako dokumenty potwierdzające rzeczywiste transakcje gospodarcze, zawierały nazwy określające strony transakcji, ich adresy, a także numery identyfikacji podatkowej.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym wykonanie pewnej usługi lub dostawy towaru, uprawniającym (po spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów prawa) podmiot, dla którego jest wystawiona (nabywcę) do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów w związku z zakupem koparko-ładowarki, albowiem to nie Wnioskodawca będzie nabywcą koparko-ładowarki. Faktury dokumentujące nabycie koparko-ładowarki będą wystawione na inny podmiot, tj. Zarząd Dróg Powiatowych.

Reasumując, Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego z tytułu zakupu koparko-ładowarki, ponieważ nie jest nabywcą koparko-ładowarki i nie dysponuje fakturami zakupu wystawionymi na Wnioskodawcę.

W związku z faktem, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT, to pomimo odmiennej argumentacji, uznano stanowisko za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Przedmiotowa interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do Zarządu Dróg Powiatowych, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki prawnopodatkowe należy rozstrzygać indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl