IPTPP4/443-605/14-6/BM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-605/14-6/BM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2014 r. (data wpływu 19 sierpnia 2014 r.), uzupełnionym pismami z dnia 9 października 2014 r. (data wpływu) i z dnia 16 października 2014 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku naliczenia podatku VAT z tytułu sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku naliczenia podatku VAT z tytułu sprzedaży nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismami z dnia 9 października 2014 r. i z dnia 16 października 2014 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Gmina będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w dniu 7 marca 2014 r. na podstawie art. 66 § 1 pkt 2 i § 5, art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz umowy o przeniesienie praw majątkowych w zamian za zaległości podatkowe stała się właścicielem naniesień budowlanych stanowiących byłą własność Spółdzielni Kółek Rolniczych w X. Naniesienia w postaci:

1. Budynek "wiata" o powierzchni zabudowy 324 m2.

2. Budynek warsztat - magazyn o powierzchni 153 m2.

3. Budynek biurowy o powierzchni 99 m2.

Naniesienia w postaci wyżej wymienionych budynków znajdują się na nieruchomościach położonych w miejscowości R., (Gmina X) oznaczonych wg ewidencji gruntów Nr 250/7, 250/8, 250/9. Nieruchomości w postaci działek zabudowanych wspomnianymi budynkami stanowią własność Gminy zgodnie z treścią decyzji....z dnia... wydanej przez Wojewodę..., a stwierdzającą nabycie przez Gminę z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa, położonej w miejscowości...., oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki Nr 250/7, 250/8, 250/9 uregulowanych w księdze wieczystej KW Nr.. prowadzonej przez Sąd Rejonowy w..- Wydział Ksiąg Wieczystych. Naniesienia w postaci wspomnianych budynków zostały wybudowane z własnych środków Spółdzielni Kółek Rolniczych w okresie 1978 rok - 1985 rok oraz wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem. Spółdzielnia do dnia 7 marca 2014 r. nie ponosiła nakładów finansowych na remont wspomnianych budynków i nie korzystała z prawa pomniejszenia podatku należnego o naliczony z tego tytułu. Gmina planuje wspomnianą nieruchomość zabudowaną przeznaczyć na sprzedaż.

Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Budynek garażowy - wiata (w myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm. stanowi budynek) usytuowany w 4/5 części na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów nr działki 250/13, zaś w 1/5 części usytuowany jest na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów nr działki 250/7. Budynek jest trwale związany z gruntem i nie był wykorzystywany przez gminę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem działek oraz budynku.

2. Budynek warsztatowo-magazynowy usytuowany w całości na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów nr działki 250/7. Budynek jest trwale związany z gruntem i nie był wykorzystywany przez gminę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem działek oraz budynku.

3. Budynek administracyjno-biurowy usytuowany w całości na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów nr działki 250/8. Budynek jest trwale związany z gruntem i nie był wykorzystywany przez gminę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem działek oraz budynku.

Klasyfikacja budynków usytuowanych na nieruchomości położonej w miejscowości.... gmina X oznaczonej w ewidencji gruntów numerami działek 250/7, 250/8, 250/13 zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn. zm.):

1. budynek garażowy (wiata):

Sekcja 1

Dział 12

Grupa 127

Klasa 1274

2. budynek warsztatowo-magazynowy

Sekcja 1

Dział 12

Grupa 125

Klasa 1252

3. Budynek administracyjno-biurowy

Sekcja 1

Dział 12

Grupa 122

Klasa 1220

Gmina X planuje wspomnianą nieruchomość zabudowaną przeznaczyć na sprzedaż. Wnioskodawca podał, że na nieruchomości nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w stosunku do budynku warsztatu - magazynu i budynku biurowego oraz wiaty. Ponadto Gmina nie ponosiła żadnych nakładów finansowych na remonty i ulepszenie wymienionych budynków oraz wiaty.

Wnioskodawca wskazał, iż Gmina decyzją z dnia.....2014 r. dokonała podziału nieruchomości położonej w miejscowości R. oznaczonej w ewidencji gruntów nr działki 250/9. Podział nieruchomości polega na podziale działki oznaczonej nr 250/9 na:

* działkę nr 250/12 (nie jest przedmiotem sprawy)

* działkę nr 250/13 - zbudowana budynkiem garażowym.

Sprzedaż będzie dotyczyła działek zabudowanych nr 250/7, 250/8, 250/13.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina jako podatnik podatku VAT sprzedając przedmiotową nieruchomość zabudowaną powinna naliczyć podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy aktualnym stanie faktycznym i prawnym sprzedaż nieruchomości zabudowanej opisanej w wniosku będzie korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ dostawa nieruchomości nie jest traktowana jako pierwsze zasiedlenie. Również pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a planowaną dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Budynki były wykorzystywane zgodnie z przeznaczeniem oraz właściciel nie ponosił nakładów na ulepszenie budynków, które dawały prawo do odliczenia VAT. Zatem, w przypadku przedmiotowej dostawy, nie będzie miał zastosowania żaden z wyjątków wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. W związku z tym sprzedaż wskazanej nieruchomości zabudowanej będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ponadto, należy wskazać, iż opodatkowanie dostawy gruntu, na którym posadowione są budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8. ustawy, zgodnie z którym, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy dostawie budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia to z zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu na którym obiekt jest posadowiony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Należy zauważyć, że na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 listopada 2013 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1608) w art. 146a ustawy wprowadzenie do wyliczenia - z dniem 31 grudnia 2013 r. - otrzymało następujące brzmienie: "W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:".

Zatem zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku lub budowli kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Według art. 2 pkt 14 ustawy, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Użyte w art. 2 pkt 14 ustawy sformułowanie "w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu" wskazuje na katalog czynności wymienionych w art. 5 ustawy, czyli dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, choć nie jest konieczne, aby faktycznie był naliczony podatek od tej czynności - może to być czynność zwolniona od podatku.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez właściciela (dokonującego dostawy) czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższej definicji wynika, iż oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy rozumieć nie tylko umowę sprzedaży, ale także umowy najmu i dzierżawy podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy (dzierżawcy).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej dwa lata.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b - zgodnie z zapisem art. 43 ust. 7a ustawy - nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Podkreślenia wymaga, że dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ważne jest, czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Analiza ww. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż dostawa budynków, budowli lub ich części, może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 lub pkt 10a. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, o czym stanowi art. 29a ust. 8 ustawy.

Wobec powyższego przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z uwagi na brak definicji "budynków" w ustawie należy przytoczyć przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409, z późn. zm.), zwanej dalej Prawem budowlanym.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 Prawa budowlanego, przez budynek - należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z opisu sprawy wynika, iż Gmina będąca czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w dniu 7 marca 2014 r. na podstawie art. 66 § 1 pkt 2 i § 5, art. 207 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa oraz umowy o przeniesienie praw majątkowych w zamian za zaległości podatkowe stała się właścicielem naniesień budowlanych stanowiących byłą własność Spółdzielni Kółek Rolniczych w.... Naniesienia w postaci:

1. Budynek "wiata" o powierzchni zabudowy 324 m2.

2. Budynek warsztat - magazyn o powierzchni 153 m2.

3. Budynek biurowy o powierzchni 99 m2.

Nieruchomości w postaci działek zabudowanych wspomnianymi budynkami stanowią własność Gminy zgodnie z treścią decyzji wydanej przez Wojewodę, a stwierdzającą nabycie przez Gminę X z mocy prawa z dniem 27 maja 1990 r. prawa własności nieruchomości Skarbu Państwa, położonej w miejscowości R., oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki Nr 250/7, 250/8, 250/9.

Wnioskodawca wskazał, iż Gmina decyzją z dnia 27 czerwca 2014 r. dokonała podziału nieruchomości położonej w miejscowości.... oznaczonej w ewidencji gruntów nr działki 250/9. Podział nieruchomości polega na podziale działki oznaczonej nr 250/9 na:

* działkę nr 250/12 (nie jest przedmiotem sprawy)

* działkę nr 250/13 - zbudowana budynkiem garażowym.

Sprzedaż będzie dotyczyła działek zabudowanych nr 250/7,250/8, 250/13.

Wnioskodawca wskazał, iż:

1. Budynek garażowy - wiata (w myśl art. 3 ustawy - Prawo budowlane stanowi budynek) usytuowany w 4/5 części na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów nr działki 250/13, zaś w 1/5 części usytuowany jest na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów nr działki 250/7. Budynek jest trwale związany z gruntem i nie był wykorzystywany przez Gminę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem działek oraz budynku. Klasyfikacja ww. budynku zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) - budynek zaliczany jest do Sekcji 1, Działu 12, Grupy 127, Klasy 1274.

2. Budynek warsztatowo-magazynowy usytuowany w całości na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów nr działki 250/7. Budynek jest trwale związany z gruntem i nie był wykorzystywany przez gminę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem działek oraz budynku. Klasyfikacja ww. budynku zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) - budynek zaliczany jest do Sekcji 1, Działu 12, Grupy 125, Klasy 1252.

3. Budynek administracyjno-biurowy usytuowany w całości na nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów nr działki 250/8. Budynek jest trwale związany z gruntem i nie był wykorzystywany przez gminę do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem działek oraz budynku. Klasyfikacja ww. budynku zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) - budynek zaliczany jest do Sekcji 1, Działu 12, Grupy 122, Klasy 1220.

Wnioskodawca podał także, iż na nieruchomości nie nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w stosunku do budynku warsztatu - magazynu i budynku biurowego oraz wiaty. Ponadto Gmina nie ponosiła żadnych nakładów finansowych na remonty i ulepszenie wymienionych budynków oraz wiaty.

Gmina planuje wspomnianą nieruchomość zabudowaną przeznaczyć na sprzedaż.

Rozpatrując przesłanki zwolnienia sprzedaży ww. budynków tj. budynku garażowego - wiaty, budynku warsztatowo-magazynowego oraz budynku administracyjno-biurowego, należy wskazać, iż skoro nie doszło do pierwszego zasiedlenia tych budynków, zatem w stosunku do dostawy tych budynków nie znajdzie zastosowania zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ dostawa ta nastąpi - zgodnie z lit. a tego przepisu - w ramach pierwszego zasiedlenia.

Jeżeli zatem sprzedaż ww. budynków nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy poddać badaniu zaistnienie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Jak wskazano we wniosku, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w związku z nabyciem budynku garażowego - wiaty, budynku warsztatowo-magazynowego oraz budynku administracyjno-biurowego i Gmina nie ponosiła żadnych nakładów finansowych na remonty i ulepszenie wymienionych budynków oraz wiaty. Zatem z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż dostawa ww. budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Tym samym - zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy - ze zwolnienia od podatku od towarów i usług będzie korzystała także dostawa gruntu - działek, na których przedmiotowe budynki są usytuowane.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy należy stwierdzić, iż Gmina sprzedając przedmiotową nieruchomość zabudowaną nie będzie miała obowiązku naliczenia podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie planowana dostawa będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, a nie jak wskazał Wnioskodawca zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl