IPTPP4/443-567/14-4/ALN - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2014 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-567/14-4/ALN Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2014 r. (data wpływu 4 sierpnia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2014 r. (data wpływu 11 września 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 sierpnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu "...".

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 września 2014 r. (data wpływu 11 września 2014 r.) o doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny. (ostatecznie doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

Związek, jest Stowarzyszeniem - Organizacją pożytku publicznego. Stowarzyszenie nie prowadziło i nie prowadzi działalności gospodarczej, jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W dniu 24 lipca 2014 r. Stowarzyszenie zawarło umowę nr..... z Samorządem Województwa, na realizację zadania z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 pod tytułem "....".

Celem operacji był interdyscyplinarny rozwój potencjału kulturalnego i twórczego społeczności lokalnej, wyrównanie różnic w dostępie do kultury, zagospodarowanie czasu wolnego od zajęć dla dzieci i młodzieży poprzez organizację cyklu przeglądów artystycznych. Wydarzenia artystyczne, przeglądy zrealizowane zostały zgodnie z zamierzeniami. Zostały przeprowadzone w okresie marzec - kwiecień 2014 r. Były to przeglądy zespołów artystycznych z terenu województwa.

W ramach realizowanego projektu X poniosła koszty, w kwocie łącznej 145.089,85 zł. Na koszty te składały się:

1.

catering (1.300 porcji x 9,00 zł = 11.700,00 zł) - usługa świadczona przez firmę zewnętrzną polegająca na wydaniu posiłków dla dzieci i młodzieży, uczestników przeglądów artystycznych;

2.

zakup nagród (2.314,75 zł)

* nagrody rzeczowe dla laureatów przeglądów artystycznych, w tym: wydawnictwa książkowe;

* 35 szt., sprzęt muzyczny /2 gitary, 2 wzmacniacze gitarowe, 2 werble.

3.

materiały kolorowe (495,10 zł) - koszt poniesiony w związku z zakupem 1 tonera do kserokopiarki, 3 tuszów do drukarki oraz papieru do kserokopiarki.

Wszystkie dokumenty księgowe, faktury VAT zostały wystawione, zgodnie z zawarta umową na nabywcę, tj. X z siedzibą w "...". W wyniku realizacji projektu osiągnięty został cel merytoryczny, jakim był przegląd twórczości grup artystycznych i solistów. W wyniku realizacji zadania i dzięki osiągniętym efektom Stowarzyszenie nie będzie uzyskiwało przychodów z tytułu jego realizacji. Nagrody rzeczowe zostały rozdane, a materiały kolorowe zużyte na potrzeby przeprowadzenia projektu.

W ramach przeprowadzonego projektu "..." nie były i nie będą pobierane w przyszłości żadne odpłatności, w tym od ich uczestników. Sytuacja ta dotyczy zarówno bezpośrednich uczestników jak i zgromadzonej publiczności. Udział w przeglądach był nieodpłatny, a wstęp dla publiczności był wolny od opłat. Wydarzenia nie były biletowane, nie pobierano akredytacji i innych opłat.

W związku z powyższym udział w projekcie nie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca wyjaśnił, że efekt realizacji zadania jakim była "aktywizacja dzieci i młodzieży do odkrywania oraz przeżywania dziedzictwa kulturowego w celu zachowania ciągłość łańcucha tradycji oraz trwałość dorobku kulturowego regionu, nad którym pracowały pokolenia" nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponieważ zdobyta przez dzieci i młodzież wiedza oraz poznana historia/tradycja regionu nie będzie przedmiotem podejmowania czynności podlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszenie, ma prawo do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu "...".

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu "..." na podstawie umowy nr.... zawartej z Samorządem Województwa.

W ramach realizowanego projektu X poniosła tylko i wyłącznie koszty brutto, pokryte ze środków dotacji województwa. Wydarzenia artystyczne, przeglądy artystyczne, były nieodpłatne dla uczestników i zgromadzonej widowni/publiczności. Tak więc zarówno z tytułu organizacji wydarzeń artystycznych, jak i dokonanego zakupu sprzętu/nagród, nie będziemy w latach kolejnych osiągać przychodów finansowych.

W związku z powyższym Stowarzyszenie nie ma prawa i możliwości do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu "...".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie zawarło umowę z Samorządem Województwa, na realizację zadania z zakresu małych projektów w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 pod tytułem "...". Wszystkie dokumenty księgowe, faktury VAT zostały wystawione na Wnioskodawcę.

W ramach przeprowadzonego projektu nie były i nie będą pobierane w przyszłości żadne odpłatności, w tym od ich uczestników. Sytuacja ta dotyczy zarówno bezpośrednich uczestników jak i zgromadzonej publiczności. Udział w przeglądach był nieodpłatny, a wstęp dla publiczności był wolny od opłat. Wydarzenia nie były biletowane, nie pobierano akredytacji i innych opłat.

Efekt realizacji zadania, jakim była "aktywizacja dzieci i młodzieży do odkrywania oraz przeżywania dziedzictwa kulturowego w celu zachowania ciągłość łańcucha tradycji oraz trwałość dorobku kulturowego regionu, nad którym pracowały pokolenia" nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ zdobyta przez dzieci i młodzież wiedza oraz poznana historia/tradycja regionu nie będzie przedmiotem podejmowania czynności podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi zakupione w ramach projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem. Tym samym Zainteresowany nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, w związku z realizacją projektu "...", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl