IPTPP4/443-56/12-2/JM - Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-56/12-2/JM Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2012 r. (data wpływu 20 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub zwrotu różnicy podatku w związku z realizacją projektu pn. "...".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna złożyła wniosek o przyznanie pomocy ze środków 4 Osi Leader z działania 4.1/413 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich wdrażanych za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania "...". Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w wyniku czego została podpisana umowa na realizację projektu "...".

Ochotnicza Straż Pożarna, podpisała umowę przyznania pomocy nr na operację z zakresu "..." w ramach działania 413 "Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju" objętego PROW na lata 2007-2013 z Samorządem Województwa, na realizację projektu poprawa warunków spędzania wolnego czasu w świetlicy wiejskiej poprzez "...". Projekt jest realizowany w świetlicy wiejskiej. OSP ubiega się o uznanie podatku od towarowi usług (VAT) za koszt kwalifikowalny.

Realizując projekt OSP ponosi koszty zawierające podatek od towarów i usług. OSP nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest zarejestrowane w rejestrze płatników podatku od towarów i usług, nie składa deklaracji VAT-7. OSP nie prowadzi działalności gospodarczej.

X liczą, około 600 mieszkańców w tym dzieci i młodzieży do lat 18 jest około 200. W centrum wsi znajduje się świetlica wiejska, która pełni rolę ośrodka kulturalnego wsi. W ferie oraz w wakacje OSP prowadzi bezpłatne zajęcia dla dzieci i młodzieży w świetlicy. Obecny stan świetlicy jest dostateczny, brak odpowiedniego ogrzewania sprawia, iż korzystanie z niej jest utrudnione. Mimo niekorzystnych warunków mieszkańcy doceniają fakt, iż mają swoje miejsce spotkań. Na terenie gminy są miejscowości, w których jest brak świetlicy wiejskiej, można tam zauważyć, iż życie towarzyskie skupia się na przystankach autobusowych lub w sklepach i często dochodzi do wybuchów agresji, spowodowanych nadmiernym spożyciem alkoholu. Świetlica jest miejscem bezpiecznym z którego korzystają, maluchy, dzieci, młodzież, dorośli czy osoby starsze. Seniorzy często grają w szachy czy brydża, a dzieci chętnie słuchają ich opowieści"jak to było za dobrych starych czasów". W ramach projektu zostanie wyremontowana instalacja centralnego ogrzewania zapewniająca odpowiedni poziom temperatury w budynku. W ferie gdy mrozy dają o sobie znać dzieci przebywają w świetlicy krócej niż by tego chciały. Świetlica powinna być miejscem przytulnym do wspólnych zabaw po szkole, spędzania aktywnie wolnego czasu. W ramach projektu zostanie przeprowadzony remont instalacji centralnego ogrzewania. Projekt jest zgodny z celami Lokalnej Strategii Rozwoju Lokalnej Grupy "...".

Projekt jest zgodny z celami Osi 3 PROW w zakresie poprawy jakości życia na obszarach wiejskich przez zaspokojenie potrzeb społecznych i kulturalnych mieszkańców wsi oraz promowanie obszarów wiejskich. Zakres niniejszego projektu wpisuje się w zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego. W świetlicy odbędą się bezpłatne spotkania o tematyce promującej lokalną historię, lokalnych artystów i odkrycia archeologiczne z terenu Gminy oraz będą organizowane imprezy integracyjne mające na celu upowszechnianie dziedzictwa kulturowego Wnioskodawcy. Na lokalne dziedzictwo kulturowe składa się m.in. obchody dożynkowe, wyroby artystyczne twórców ludowych. Dzięki działalności świetlicy wiejskiej są one cały czas żywe. Rezultatem projektu jest aktywizacja mieszkańców oraz całej Gminy. Nastąpi wzrost atrakcyjności turystycznej miejscowości. Najważniejszym rezultatem jest stworzenie miejsca, gdzie mogą odbywać się spotkania osób starszych, dzieci i młodzieży, wpływające na zachowanie dziedzictwa kulturowego. W świetlicy odbywać się będą spotkania promujące lokalną kulturę, historię i tradycję.

Obecnie trwają prace remontowe. Projekt zakończy się na początku 2012 r. Faktury będą wystawione na OSP. Faktury zostaną przedstawione do refundacji w 2012 r. wraz z uznaniem podatku VAT jako kosztu kwalifikowalnego.

Projekt nie generuje dochodu, korzystanie ze świetlicy jest ogólnodostępne i bezpłatne. Ochotnicza Straż Pożarna w nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz realizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy OSP będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę, podatku naliczonego do wyżej wymienionego projektu zgodnie z art. 86 ustawy o VAT.

2.

Czy OSP będzie miało prawo do zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 87 podatku o VAT w sytuacji kiedy projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym a OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i w przyszłości też nie będzie.

Zdaniem Wnioskodawcy, OSP nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony o którym mowa w art. 86 ustawy o VAT w związku z realizacja, wyżej opisanego projektu gdyż poniesione wydatki nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto OSP nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy o VAT.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki (art. 86, art. 87 ustawy o podatku VAT), tzn. odliczenia tego czynu dokonuje zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności podatkowych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami podatkowymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W przypadku Wnioskodawcy warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizowaną inwestycją. Tym samym OSP nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarowi usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. OSP nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a ponadto w wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych przychodów a efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie będą, związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w ramach realizowania przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym należało orzec jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy ze środków 4 Osi Leader z działania 4.1/413 z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich wdrażanych za pośrednictwem Lokalnej Grupy Działania "...". Wniosek został rozpatrzony pozytywnie, w wyniku czego została podpisana umowa na realizację projektu "...". W centrum wsi znajduje się świetlica wiejska, która pełni role ośrodka kulturalnego wsi. W ferie oraz w wakacje OSP prowadzi bezpłatne zajęcia dla dzieci i młodzieży w świetlicy. W ramach projektu zostanie wyremontowana instalacja centralnego ogrzewania zapewniająca odpowiedni poziom temperatury w budynku. Zakres niniejszego projektu wpisuje się w zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego. W świetlicy odbędą się bezpłatne spotkania o tematyce promującej lokalną historię lokalnych artystów i odkrycia archeologiczne z terenu Gminy oraz będą organizowane imprezy integracyjne mające na celu upowszechnianie dziedzictwa kulturowego. Rezultatem projektu jest aktywizacja mieszkańców oraz całej Gminy. Nastąpi wzrost atrakcyjności turystycznej miejscowości. Najważniejszym rezultatem jest stworzenie miejsca, gdzie mogą odbywać się spotkania osób starszych, dzieci i młodzieży, wpływające na zachowanie dziedzictwa kulturowego. W świetlicy odbywać się będą spotkania promujące lokalną kulturę, historię i tradycję. Faktury będą wystawione na Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym.

Zgodnie z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza obniżenie lub zwrot w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia lub zwrotu nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT a przedmiotowy projekt nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Zatem, brak będzie podstaw do obniżenia lub zwrotu podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego oraz pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani zwrotu podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. "...", ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Należy podkreślić, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystywania przez Wnioskodawcę powstałego w wyniku realizacji projektu mienia do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Końcowo należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl