IPTPP4/443-559/13-5/ALN - Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oddanej następnie w dzierżawę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2013 r. Izba Skarbowa w Łodzi IPTPP4/443-559/13-5/ALN Prawo gminy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, oddanej następnie w dzierżawę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2013 r. (data wpływu 31 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z projektem pn.: "..."

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* braku opodatkowania dobrowolnych wpłat mieszkańców na budowę sieci kanalizacji sanitarnej,

* opodatkowania wpłat mieszkańców na wykonanie przydomowych oczyszczalni ścieków,

* prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z projektem pn.: "...".

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 października 2013 r. (data wpływu 21 października 2013 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Gmina R. jest jednostką, samorządu terytorialnego oraz - od maja 2010 r. zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina odprowadza do urzędu skarbowego należny podatek VAT od przychodów związanych z najmem i dzierżawą. Gmina w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 podpisała dn. 21.03.2013 umowę o przyznanie pomocy na realizację operacji "...". Przyznana na podstawie umowy pomoc będzie wynosić 75% poniesionych wydatków kwalifikowalnych i będzie pochodzić z Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich; pozostała część wydatków kwalifikowalnych będzie finansowana z dochodów Gminy, w tym również z wpłat mieszkańców dokonywanych na realizację projektu. Podatek VAT w wymienionym projekcie nie jest kosztem kwalifikowalnym. Inwestycję rozpoczęto w roku bieżącym i planuje się jej zakończenie w 2014 r. Wszystkie faktury VAT dotyczące kosztów inwestycji będą wystawiane na Gminę R. jako inwestora. Po zakończeniu inwestycji kanalizacja sanitarna w m. X zostanie oddana w odpłatną dzierżawę Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji na podstawie umowy cywilnoprawnej. Przydomowe oczyszczalnie ścieków po wybudowaniu będą oddawane przez inwestora do użytkowania właścicielom nieruchomości na okres 5 lat, a po tym okresie będą przekazywane na własność właścicielom nieruchomości.

Gmina R. będzie otrzymywała wpłaty od właścicieli nieruchomości - mieszkańców X - biorących udział w kosztach budowy kanalizacji sanitarnej na podstawie umów o następującej treści: "Paragraf 1.1. Przedmiotem umowy jest udział w budowie inwestycji gminnej o nazwie "......". Zakres rzeczowy inwestycji obejmuje budowę sieci głównej wraz z przykanalikami oraz pompowniami. 2. Inwestycja będzie realizowana przez Gminę zgodnie z umową zawartą z Wykonawcą w okresie: od 1 czerwca 2013 r. do 30 czerwca 2014 r. Paragraf 2.1.Właściciel jako uczestnik Inwestycji, w celu jej realizacji zobowiązuje się do wniesienia udziału pieniężnego w budowę przedmiotowej Inwestycji w kwocie 1.000 zł (słownie: jeden tysiąc złotych). 2. Wpłaty należy dokonać na konto (...) jednorazowo lub w ratach w terminie do (...) 3. W przypadku nie dokonania wpłaty w określonym terminie inwestor ma prawo doliczyć odsetki ustawowe. 4. Wniesiony przez właściciela wkład finansowy jest jego dobrowolnym udziałem w realizowanej inwestycji i nie podlega zwrotowi. Paragraf 3. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego. Paragraf 4. Zmiany postanowień niniejszej umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu pod rygorem nieważności. Paragraf 4. Umowę sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach po jednym dla każdej ze stron."

Wpłaty otrzymywane przez gminę na podstawie ww. umów będą traktowane jako dobrowolny udział mieszkańców w inwestycji i nie będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Realizowana inwestycja ma na celu także wybudowanie przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie niektórych nieruchomości w Gminie R. Mieszkańcy, którzy zgłoszą, chęć posiadania przydomowej oczyszczalni ścieków, zawierają z Gminą umowy o następującej treści: "Umowa nr... zawarta w dniu... pomiędzy Gmina R. reprezentowaną przez Wójta, zwaną w dalszej części inwestorem a Panem/Panią... zam.... zwanym/ą dalej Właścicielem nieruchomości w sprawie realizacji i finansowania Inwestycji - mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków komunalno-bytowych. Paragraf 1. Pan/i... oświadcza, że jest właścicielem nieruchomości zlokalizowanej w...nr ewid. działki... zabudowanej domem mieszkalnym. Paragraf 2. Właściciel nieruchomości oświadcza, że zgadza się na realizację na jego nieruchomości oczyszczalni ścieków, realizowanej na podstawie umowy Nr.. z dn. 21 marca 2013 r. zawartej przez Gminę w sprawie dofinansowania zadania "..." Paragraf 3. Inwestor oświadcza, że wniosek Właściciela nieruchomości w sprawie instalacji na jego nieruchomości mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków został zakwalifikowany do realizacji w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego PROW na lata 2007-2013 na warunkach określonych w niniejszej umowie. Paragraf 4. Inwestycja będzie realizowana przez Inwestora zgodnie z projektem technicznym, specyfikacją techniczną wykonania i odbioru robót oraz na podstawie obowiązujących przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 2007, poz. 2016 z późn. zm.). Paragraf 5. Projekt Instalacji mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków został wykonany przez Inwestora zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie. Paragraf 6.1. Udział właściciela w finansowaniu inwestycji wyniesie ryczałtowo kwotę 1.000,00 zł. Jest to dobrowolna wpłata ryczałtowa niepodlegająca zwrotowi. 2. Inwestor pokryje wydatki uzupełniające wkład Właściciela nieruchomości do kwoty 12.600,00 zł wynikający z przeprowadzonego przetargu. Paragraf 7.1. Realizacja Inwestycji będzie prowadzona przez wykonawcę... wyłonionym w dniu... w trybie przetargu nieograniczonego zgodnie z ustawą - Prawo zamówień publicznych 2. Zakończenie wspólnej inwestycji strony przewidują do. Paragraf 8. Właściciel nieruchomości przekazuje w użyczenie teren niezbędny do zrealizowania inwestycji polegającej na budowie mechaniczno-biologicznej oczyszczalni ścieków przez 5 lat licząc od dnia dokonania przez A. ostateczne płatności w ramach tej operacji. Paragraf 9. Wielkość terenu niezbędnego do realizacji inwestycji, o którym mowa w paragrafie 8 został określony w planie zagospodarowania działki i wykonanej dokumentacji technicznej. Paragraf 10. Właściciel nieruchomości zobowiązuje się nie ograniczać uczestnikom procesu inwestycyjnego dostępu do tej części, na której będzie realizowana inwestycja związana z budową mechaniczno-biologiczne oczyszczalni ścieków. Paragraf 11. Inwestora w czasie budowy będzie reprezentował ustanowiony Inspektor Nadzoru w osobie..., do którego obowiązków będzie należało sprawdzanie jakości wykonanych prac, robót budowlanych. Paragraf 12. Po zakończeniu budowy oczyszczalni i jej uruchomieniu Właściciel nieruchomości zobowiązuje się do ponoszenia całości kosztów utrzymania oczyszczalni i jej eksploatacji. Szczególnie dotyczy to usuwania z oczyszczalni osadu nadmiernego, w terminach określonych w instrukcji eksploatacji. Paragraf 13.1. Właściciel nieruchomości z przypadającego na niego udziału w finansowaniu inwestycji, zobowiązuje się do wpłacenia na konto Inwestora wymaganego wkładu w całości lub w ratach w terminie do... lecz nie później niż do dnia rozpoczęcia prac przy inwestycji na działce Właściciela z dopiskiem "przydomowa oczyszczalnia". 2. W przypadku opóźnienia wpłaty, Inwestor ma prawo do naliczania odsetek ustawowych. 3. Kwotę udziału należy wpłacić na konto... 4. W przypadku odstąpienia od umowy, Inwestor odstępuje od wykonania przydomowej oczyszczalni ścieków. Paragraf 14.1. Po zakończeniu budowy przydomowej oczyszczalni ścieków Inwestor odda ją właścicielowi nieruchomości do użytkowania na okres 5 lat. 2. Po ww. okresie Inwestor przekaże przedmiotową oczyszczalnię na własność Właściciela nieruchomości. Paragraf 15. umowa została sporządzona w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z przeznaczeniem jednego dla Właściciela nieruchomości i jednego egzemplarza dla Gminy. Paragraf 16. W sprawach nie unormowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego."

Wpłaty mieszkańców na oczyszczalnie są traktowane jako zaliczki na poczet wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków na działkach mieszkańców i są opodatkowane 23% stawką VAT.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu są wystawiane na Gminę R., która jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina odprowadza do urzędu skarbowego należny podatek VAT od przychodów związanych z najmem i dzierżawą. Brak wpłaty na kanalizację sanitarną, nie spowoduje niepodłączenia mieszkańca do kanalizacji sanitarnej. Zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zbiorowe odprowadzanie ścieków należy do zadań własnych gminy i gmina ma obowiązek podłączyć wszystkich mieszkańców do wybudowanej w danej miejscowości sieci kanalizacyjnej bez względu na to czy dokonali oni dobrowolnej wpłaty na udział w inwestycji, czy też nie.

Brak wpłaty na przydomową oczyszczalnię ścieków spowoduje wykluczenie mieszkańca z projektu. Zgodnie z paragrafem 13 umowy z mieszkańcami, którzy chcą aby na terenie ich nieruchomości powstały przydomowe oczyszczalnie ścieków, właściciel nieruchomości musi wnieść opłatę przed rozpoczęciem prac przy inwestycji na jego działce. Brak wpłaty uniemożliwi więc rozpoczęcie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków na danej działce, spowoduje niewywiązanie się mieszkańca z umowy i w konsekwencji wykluczenie go z projektu.

Wpłaty mieszkańców na budowę kanalizacji sanitarnej są dobrowolne. Gmina podłączy wszystkich mieszkańców miejscowości X do wybudowanej sieci kanalizacyjnej bez względu na wniesione wpłaty.

Wybudowanie przydomowej oczyszczalni ścieków dla właściciela nieruchomości jest uzależnione od dokonania wpłaty. Zgodnie z paragrafem 13 umowy z mieszkańcami, wpłata musi być wniesiona przed rozpoczęciem prac przy inwestycji na danej nieruchomości. Brak wpłaty uniemożliwi wybudowanie oczyszczalni.

Oddanie do użytkowania przydomowej oczyszczalni ścieków mieszkańcowi, a po 5 latach na jego własność, ma charakter odpłatny, ponieważ jest uwarunkowane od wniesienia wpłaty w kwocie 1000,00 zł, która stanowi zaliczkę na poczet wykonania przydomowej oczyszczalni ścieków.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Gmina R. - jako czynny podatnik podatku od towarów i usług - ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT zakupu związanych z realizacją projektu "...".

2. Czy dobrowolne wpłaty mieszkańców, będące ich udziałem w inwestycji budowy sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

3. Czy wpłaty mieszkańców Gminy R., dokonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, będące udziałem właścicieli nieruchomości w inwestycji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

(niniejszą interpretacją rozpatrzono wniosek w zakresie pytania Nr 1, natomiast w zakresie pytań Nr 2 i Nr 3 wydano odrębne rozstrzygnięcie)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 litera a ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 14, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów towarów i usług związanych z inwestycją ".." będą one służyły czynnościom opodatkowanym:

1.

po podpisaniu umowy cywilnoprawnej na odpłatną dzierżawę sieci kanalizacyjnej (opłata dzierżawna będzie opodatkowana 23% stawką VAT)

2.

po podpisaniu umów cywilnoprawnych z mieszkańcami w sprawie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, które będą oddane właścicielom nieruchomości w użytkowanie, a następnie przekazane im na własność (wpłaty mieszkańców będą traktowane jako zaliczki na poczet wykonania oczyszczalni na ich działkach i opodatkowane 23% stawką VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługuje obniżenie podatku należnego z tytułu dochodów uzyskiwanych z najmu, dzierżawy i zaliczek na wykonanie przydomowych oczyszczalni o kwotę podatku naliczonego dotyczącego ww. zakupów inwestycyjnych lub prawo do zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy.

Wpłaty dokonywane przez mieszkańców X przeznaczone na budowę kanalizacji sanitarnej stanowią dobrowolny ich wkład w finansowanie zadania własnego Gminy, jakim jest budowa sieci kanalizacyjnej. W wyniku dokonania wpłat mieszkańcy nie stają się właścicielami sieci kanalizacyjnej oraz nie otrzymują w zamian żadnej usługi. Podłączenie posesji do kanalizacji sanitarnej w miejscowościach X nie będzie uzależnione od dokonanych wpłat. W zamian za dokonane wpłaty mieszkańcy nie otrzymają żadnych towarów, usług czy praw, więc kwoty tych wpłat nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Umowy zawierane z mieszkańcami mają jedynie na celu poinformowanie mieszkańców, którzy chcą wesprzeć Gminę w realizacji jej zadania (budowa kanalizacji sanitarnej), na jaki rachunek należy dokonywać wpłat i informują mieszkańców o warunkach ich udziału w finansowaniu inwestycji. Zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r., o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym - do zadań własnych Gminy należy zbiorowe odprowadzanie ścieków. W wyniku zrealizowanej inwestycji w miejscowościach X nieruchomości wszystkich mieszkańców będą miały możliwość podłączenia do sieci kanalizacyjnej, niezależnie od tego czy właściciele nieruchomości będą dokonywać wpłat w kwocie 1.000 zł, czy też nie. Wybudowana kanalizacja sanitarna nie będzie stanowiła własności mieszkańców, lecz Gminy R.

Natomiast wpłaty dokonywane przez właścicieli nieruchomości, na terenie których będą wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków, powinny być traktowane jako zwiększające podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Mieszkańcy, którzy podpiszą umowy cywilnoprawne z Gminą, przyjmą na siebie określone w niej zobowiązania i odniosą korzyści o charakterze majątkowym w formie korzystania z przydomowych oczyszczalni ścieków, a po okresie 5 lat przejmą je na własność. Gmina nie ma możliwości wybudowania przydomowej oczyszczalni ścieków, na terenie posesji, której właściciel nie podpisze umowy cywilnoprawnej i nie dokona określonej w umowie wpłaty. Określono w umowie zamiar przekazania przydomowych oczyszczalni ścieków mieszkańcom, najpierw w użytkowanie, później na własność, a dokonywane na początku projektu wpłaty mieszkańców będą traktowane jako zaliczki na poczet wykonania przydomowych oczyszczalni ścieków na prywatnych działkach mieszkańców, które zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy są obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z treści wniosku wynika, że Gmina w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 podpisała dn. 21.03.2013 umowę o przyznanie pomocy na realizację operacji "...". Inwestycję rozpoczęto w roku bieżącym i planuje się jej zakończenie w 2014 r. Po zakończeniu inwestycji kanalizacja sanitarna zostanie oddana w odpłatną dzierżawę Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji na podstawie umowy cywilnoprawnej. Przydomowe oczyszczalnie ścieków po wybudowaniu będą oddawane przez inwestora do użytkowania właścicielom nieruchomości na okres 5 lat, a po tym okresie będą przekazywane na własność właścicielom nieruchomości.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące zakupy towarów i usług związanych z realizacją projektu są wystawiane na Gminę, która jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Brak wpłaty na kanalizację sanitarną, nie spowoduje niepodłączenia mieszkańca do kanalizacji sanitarnej. Zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zbiorowe odprowadzanie ścieków należy do zadań własnych gminy i gmina ma obowiązek podłączyć wszystkich mieszkańców do wybudowanej w danej miejscowości sieci kanalizacyjnej bez względu na to czy dokonali oni dobrowolnej wpłaty na udział w inwestycji, czy też nie. Wpłaty mieszkańców na budowę kanalizacji sanitarnej są dobrowolne. Gmina podłączy wszystkich mieszkańców do wybudowanej sieci kanalizacyjnej bez względu na wniesione wpłaty.

Brak wpłaty na przydomową oczyszczalnię ścieków spowoduje wykluczenie mieszkańca z projektu. Zgodnie z paragrafem 13 umowy z mieszkańcami, którzy chcą aby na terenie ich nieruchomości powstały przydomowe oczyszczalnie ścieków, właściciel nieruchomości musi wnieść opłatę przed rozpoczęciem prac przy inwestycji na jego działce. Brak wpłaty uniemożliwi więc rozpoczęcie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków na danej działce, spowoduje niewywiązanie się mieszkańca z umowy i w konsekwencji wykluczenie go z projektu. Wybudowanie przydomowej oczyszczalni ścieków dla właściciela nieruchomości jest uzależnione od dokonania wpłaty. Zgodnie z paragrafem 13 umowy z mieszkańcami, wpłata musi być wniesiona przed rozpoczęciem prac przy inwestycji na danej nieruchomości. Brak wpłaty uniemożliwi wybudowanie oczyszczalni.

Oddanie do użytkowania przydomowej oczyszczalni ścieków mieszkańcowi, a po 5 latach na jego własność, ma charakter odpłatny, ponieważ jest uzależnione od wniesienia wpłaty w kwocie 1000,00 zł, która stanowi zaliczkę na poczet wykonania przydomowej oczyszczalni ścieków.

W interpretacji Nr IPTPP4/443-559/13-5/ALN rozstrzygnięto, iż przekazanie środków finansowych przez mieszkańców Gminy na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków stanowi zapłatę za świadczenie, do wykonania których zobowiązał się Wnioskodawca w ramach ww. inwestycji i stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, według stawki obowiązującej dla danego świadczenia.

Przepisy ustawy i rozporządzeń wykonawczych w przedmiocie podatku od towarów i usług nie przewidują zwolnienia dla ww. świadczenia.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W wyżej powołanym przepisie mowa jest o czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do rozporządzania rzeczą jak właściciel (prawo do wyzbycia się, obciążania, korzystania z nabytych rzeczy). Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

Natomiast, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie z zapisem art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Tak więc dzierżawa nieruchomości jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Wobec powyższego oddanie w ramach umowy dzierżawy, tj. czynności cywilnoprawnej innemu podmiotowi sieci kanalizacji sanitarnej skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie wydzierżawiającego i tym samym stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy czym z uwagi na okoliczność, iż zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy, dla tej czynności nie przewidziano zwolnienia z opodatkowania ani stawki preferencyjnej, przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu według stawki podstawowej 23%.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów nie będących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu służą czynnościom opodatkowanym tym podatkiem, gdyż jak wynika z opisu sprawy po stronie Gminy dojdzie do oddania w odpłatną dzierżawę kanalizacji sanitarnej Zakładowi Wodociągów i Kanalizacji na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz do odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług (przydomowe oczyszczalnie ścieków) w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, realizowanej na podstawie umowy cywilnoprawnej. W związku z powyższym, Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Wnioskodawcy będącemu czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z projektem pn.: "...", ponieważ efekty projektu wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl